Pumppu kylmälaukkumäskäimeen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Kissala
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappeenranta
18 tai yli: Olen

Pumppu kylmälaukkumäskäimeen

ViestiKirjoittaja Kissala » To Tammi 25, 2018 4:32 am

Tilasin pumpun tulevaisuuden kattilaa ajatellen, mutta rahatilanteen vuoksi vastuksella ja pumpulla toimiva kattila siintää vielä pitkällä tulevaisuudessa. Mäskäilen tällähetkellä kylmälaukussa, mikä on toiminut suht hyvin ja olen siihen tyytyväinen. Mieleeni juolahti että oisko mitään järkeä laittaa pumppu kylmälaukun seinästä läpi, eristää letku, ja kierrättää vierrettä mäskäyksen ajan takaisin mäskin päälle? Sisällä tietysti siiviläpussi + bazooka tube tyyppinen siivilä estämässä maltaiden menemistä pumppuun.

Kellään kokemuksia, onko enemmän hyötyä vai haittaa? Hyötysuhde kai nousisi, mutta tippuukohan lämmöt miten radikaalisti?

olutttavaan
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

Re: Pumppu kylmälaukkumäskäimeen

ViestiKirjoittaja olutttavaan » To Tammi 25, 2018 11:08 am

Todennäköisesti turhaa säätämistä , mutta jos pumpulla kierrättää niin siihen on helppo laittaa lämmitys mukaan .

viewtopic.php?f=17&t=3556#p40638

Kissala
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

Re: Pumppu kylmälaukkumäskäimeen

ViestiKirjoittaja Kissala » To Tammi 25, 2018 17:39 pm

olutttavaan kirjoitti:Todennäköisesti turhaa säätämistä , mutta jos pumpulla kierrättää niin siihen on helppo laittaa lämmitys mukaan .

viewtopic.php?f=17&t=3556#p40638

Kai siinä vierre kirkastuisi ja tehokkuus kasvaisi? Lämpötiladroppi mietityttää. Jos eristäis kylmälaukun esim. finnfoamilla ulkopuolelta ja putket kunnon putkieristeellä. Kokeilemallahan tästä toki selviää!

Tuo lämmitysratkaisu ois kyl kans varmasti ihan toimiva. Löytyy Inkbirdin lämpötilakontrolleri. Jos sillä kontrollois kieppiä lämmittävää kattilaa, ja upottais anturin mäskiin keskelle. Tulee vaan taas yks pönttö lisää väliin, kun yritän niistä päästä eroon. =)

Toisaalta vois ostaa vastuksen suoraan siihen kattilaan, mutta oon aivan ulalla et mikä vastus ois sopiva Bilteman 25l kattilaan, ja n.12-15l eräkokoihin. Valepohja ja mallaspiippu kattilan sisälle haaveena.

Palaa sivulle “Mäskäten”