Vienna lager kävi liian kuivaksi, mikä vialla?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Mytomi
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Vienna lager kävi liian kuivaksi, mikä vialla?

ViestiKirjoittaja Mytomi » Ti Tammi 16, 2018 14:43 pm

Mikähän mahtoi mennä pieleen? Halusin tehdä melko makeaa wieniläislageria, FG jossain lähempänä 1.020 kuin 1.010. Reseptissä oli 8,75 kg vienna-, munich- ja pilsner-maltaita. Cara-pilsin osuus 0,5 kg. Lisäksi 1 kg vaaleaa kandisokeria. Käymään lähti 33,4 litraa, OG 1,058, hiivana 4 pussia W-34/70. Käyminen +13 asteessa kesti hyvin pitkään, noin 10 kuukautta. Yhteen kertaan räkkäsin välillä + pidin diasetyylitauon. Hapetuslaitteita minulla ei ollut siihen aikaan, mutta hiivaravinnetta kuitenkin lisäsin. Nyt viime viikonloppuna pullotin hämmästyttävän kuivaksi käyneen lagerin, FG 1,004. Ei virhemakuja, mutta hyvin ohutta se olut on, varsinkin kun odotin makeaa. Mäskäys lähti +67 asteesta, josta lämmitin 2,5h aikana 75 asteeseen. Laskin erilaisilla netin gravity-laskimilla ennen mäskäystä ja nyt vielä jälkeenpäin tarkistuksen vuoksi: alkoholiprosentiksi olisi pitänyt tulla jotain 5,5 - 6,0, mutta nyt oluesta tulee jälkikäymisen jälkeen 7,5-prosenttista, mikä on liikaa wieniläislagerille. Mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Olenko ymmärtänyt tuon sokerilisän käyttäytymisen väärin? Vai eivätkö nettilaskurit ymmärrä sokerilisiä?

Naali
Kisälli
Kisälli

Re: Vienna lager kävi liian kuivaksi, mikä vialla?

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Tammi 16, 2018 14:58 pm

Kandisokeri on suurimmaksi osaksi käymiskelpoista tavaraa niin siitä ainakin tulee lisää kuivuutta. Lähes vuosi käymispöntössä on myös saattanut vaikuttaa asiaan.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Tammi 16, 2018 21:47 pm

Mytomi kirjoitti:Mikähän mahtoi mennä pieleen? Halusin tehdä melko makeaa wieniläislageria, FG jossain lähempänä 1.020 kuin 1.010. Reseptissä oli 8,75 kg vienna-, munich- ja pilsner-maltaita. Cara-pilsin osuus 0,5 kg. Lisäksi 1 kg vaaleaa kandisokeria. Käymään lähti 33,4 litraa, OG 1,058, hiivana 4 pussia W-34/70. Käyminen +13 asteessa kesti hyvin pitkään, noin 10 kuukautta. Yhteen kertaan räkkäsin välillä + pidin diasetyylitauon. Hapetuslaitteita minulla ei ollut siihen aikaan, mutta hiivaravinnetta kuitenkin lisäsin. Nyt viime viikonloppuna pullotin hämmästyttävän kuivaksi käyneen lagerin, FG 1,004. Ei virhemakuja, mutta hyvin ohutta se olut on, varsinkin kun odotin makeaa. Mäskäys lähti +67 asteesta, josta lämmitin 2,5h aikana 75 asteeseen. Laskin erilaisilla netin gravity-laskimilla ennen mäskäystä ja nyt vielä jälkeenpäin tarkistuksen vuoksi: alkoholiprosentiksi olisi pitänyt tulla jotain 5,5 - 6,0, mutta nyt oluesta tulee jälkikäymisen jälkeen 7,5-prosenttista, mikä on liikaa wieniläislagerille. Mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Olenko ymmärtänyt tuon sokerilisän käyttäytymisen väärin? Vai eivätkö nettilaskurit ymmärrä sokerilisiä?
Mytomi kirjoitti:Mikähän mahtoi mennä pieleen? Halusin tehdä melko makeaa wieniläislageria, FG jossain lähempänä 1.020 kuin 1.010. Reseptissä oli 8,75 kg vienna-, munich- ja pilsner-maltaita. Cara-pilsin osuus 0,5 kg. Lisäksi 1 kg vaaleaa kandisokeria. Käymään lähti 33,4 litraa, OG 1,058, hiivana 4 pussia W-34/70. Käyminen +13 asteessa kesti hyvin pitkään, noin 10 kuukautta. Yhteen kertaan räkkäsin välillä + pidin diasetyylitauon. Hapetuslaitteita minulla ei ollut siihen aikaan, mutta hiivaravinnetta kuitenkin lisäsin. Nyt viime viikonloppuna pullotin hämmästyttävän kuivaksi käyneen lagerin, FG 1,004. Ei virhemakuja, mutta hyvin ohutta se olut on, varsinkin kun odotin makeaa. Mäskäys lähti +67 asteesta, josta lämmitin 2,5h aikana 75 asteeseen. Laskin erilaisilla netin gravity-laskimilla ennen mäskäystä ja nyt vielä jälkeenpäin tarkistuksen vuoksi: alkoholiprosentiksi olisi pitänyt tulla jotain 5,5 - 6,0, mutta nyt oluesta tulee jälkikäymisen jälkeen 7,5-prosenttista, mikä on liikaa wieniläislagerille. Mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Olenko ymmärtänyt tuon sokerilisän käyttäytymisen väärin? Vai eivätkö nettilaskurit ymmärrä sokerilisiä?

2,5 tuntia on pitkä aika mäskätä... Aika on yhtä suuri tekijä vierteen käymis kelpoisuuden kannallata kun lämpötila! Eli 67c 1h vs 67c 1,5h vertailu esimerkkinä voi tuottaa 1015 vs 1010 niin kuin esimerkkinä. Tätä osaa harva softa edes laskea. Se täytyy vaan tietää...

Mytomi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mytomi » Ke Tammi 17, 2018 10:25 am

Kiitos näkemyksistä!

Tuohon pitkän mäskäysajan vaikutukseen en osaa uskoa oman kokemukseni perusteella. Olen joskus mäskännyt + huuhdellut yhteensä jopa 4h 20min samoissa lämpötiloissa ja tehnyt lageria, jonka FG on jäänyt 1.015 luokkaan. Mielestäni olennaisena erona aiempiin kokeiluihini nähden tässä kuivaksi käyneesssä erässä on kandisokerin käyttö ja minulle uusi hiiva (W-34/70). Aiemmissa erissä olen käyttänyt 2633 Octoberfest Lager -hiivaa. Käymisaika oli erikoisen pitkä, n. 10 kk. Aiemmissa kokeiluissani n. 3-4 kk. Käymisestä vielä sellainen huomio, että vesilukon aktiivisuudesta päätellen luulin hiivan jo lopettaneen toiminnan n. 5-6 kk kohdalla, mutta sitten yhtäkkiä vesilukko alkoi kuplia uudelleen, melko voimakkaastikin. Siinä vaiheessa arvelin, että oluessa on alkanut hapantumisprosessi, mutta näin ei ollut.

Ymmärrän kyllä, että kandisokeri nostaa OG:ta, mutta laskeeko se vastaavasti FG:tä? Olettaisin, että samat maltaista irronneet käymiskelvottomat sokerit jäävät käymättä, olipa vierteessä mukana kandia tai ei. Toki oluen suurempi alkoholipitoisuus keventää nestettä, mutta kuinka suuri vaikutus sillä on gravityyn, jos alkoholia on n. 2%-yksikköä enemmän kuin suunnitelmissa?

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ke Tammi 17, 2018 11:20 am

W-34/70 käy kyllä yleensä melko kuivaksi. Mutta 1.058-1.004 antaa näennäiseksi käymisasteeksi 93% mikä on aika paljon. Olisiko mahdollista että astioissa olisi ollut jotain saisonhiivaa tai jopa brettaa tms? Oletko pannut samoilla astioilla jotain kuivaksi käyvää? Jotenkin tuo valtavan pitkä käyminenkin saattaisi viitata tuohon.

Mytomi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mytomi » Ke Tammi 17, 2018 13:23 pm

Molemmat käymisastiat, primääri ja sekundaari, olivat ensimmäistä kertaa käytössä. Periaatteessa on mahdollista, että räkkäämisen yhteydessä käymisastiaan on päässyt jotain. Mutta toisaalta oluessa ei ole mitään off-makuja, ei hapantuneisuutta eikä muutakaan pilaantuneen makua. Se maistuu vain kuivalta ja ohuelta lagerilta, jota ei ole vielä tarpeeksi pitkään lageroitu. Hämmästyttävä homma.

Palaa sivulle “Mäskäten”