Pienen erän mäskäys Klarstein/Brew Mok/Arsegan ?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

humalamäki
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Pienen erän mäskäys Klarstein/Brew Mok/Arsegan ?

ViestiKirjoittaja humalamäki » La Tammi 06, 2018 12:22 pm

Olisiko kenelläkään selvää ohjetta, miten näillä laitoksilla (30L all-in-one-systeemi) kannattaisi valmistaa pientä, 10L satsia?
Veden vähyys siis arveluttaa.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

Re: Pienen erän mäskäys Klarstein/Brew Mok/Arsegan ?

ViestiKirjoittaja Hannu » Su Tammi 07, 2018 22:31 pm

Mallas-vesisuhteet vaan kuten isommissa satseissa. Ei siinä sen suurempaa ohjetta tarvita :-)

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ma Tammi 08, 2018 22:47 pm

Helposti jää pienellä satsilla valepohjan alle, tai mäskäyspussin / -piipun alle turhan paljon vettä jolloin voi käyttää vain vähän mallasta per litra ja silti mäski on paksua puuroa, hyötysuhteen jääden onnettomaksi.

Itse käytän Klarstein Beerfestiä ja herkästi tekisin silleen, että mäskäilisin erikseen ja ainoastaan keittäisin Beerfestissä. Tuli ennen tuon kattilan hommaamista eristettyä vanha käytettynä saatu käymisastia (vähän sellaista joustavampaa ja paksumpaa muovia kuin nuo nykyiset markettimallit) retkipatjalla ja käytettyä sitä parit kerrat mäskäysastiana, joten tuo olisi sikäli luonteva muutos.

Toinen vaihtoehto on esim barley winen suuntaan menevien tyylien kanssa mäskätä minimimäärällä vettä ja huuhdella vähäisellä vesimäärällä, ja keittää vierrettä kasaan hyvän aikaa. Sokerit kun jäävät sinne veden haihtuessa ja tuloksena on OG:n suhteen periaatteessa sama tulos kuin alun perinkin olisi käytetty pienempää mäskäys- tai huuhteluvesimäärää ilman pienemmän vesimäärän huonoja puolia. Käytännössähän tulos ei kuitenkaan ole ihan sama, koska pidemmässä keitossa vierteen sokereita karamellisoituu enemmän ja tämä joko vaikuttaa tai sitten ei vaikuta havaittavasti makuprofiiliin ihan oluen reseptistä ja olosuhteista riippuen.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Pe Tammi 12, 2018 0:39 am

Viimesin satsi munkilla oli 10l vierrettä. Oluena Sierra Nevada Torpedo Extra IPA. Maltaiden määrä 3,69kg ja vesi 16,5l. Itse en ole katsonut tarpeelliseksi huuhdella maltaita vedellä(lisää työtä), joten käytän hieman enemmän maltaita. SG oli 1.058 ja keiton jälkeen (80min) OG 1.073. Joten ei mikään ongelma tehdä 10l satseja. Hyötysuhteeksi BS antoi 62%

Palaa sivulle “Mäskäten”