Liian alhainen OG, satsi pelastettavissa?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

julliju
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: etelä-karjala
18 tai yli: Olen

Re: Liian alhainen OG, satsi pelastettavissa?

ViestiKirjoittaja julliju » La Syys 15, 2018 17:23 pm

https://imgur.com/cagAuaq Valmiiksi rouhittuina. Sormella tonkimalla löytyi melko paljon kokonaisia jyviä kuorissaan, sekä jyvien puolikkaita.

https://imgur.com/2Eycl1L Uudelleen rouhittuna.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Su Syys 16, 2018 16:48 pm

Kyllä tuo rouhinta on suurin syy, alkuperäinen on ihan liian karkeaa ja tuo jälkimmäinen alkaa olla ehkä just rajoilla millä voi tehdä mutta mielestäni sekin saisi olla vielä hienompaa. Toki riippuu vähän systeemistä kun mikä on optimi.

julliju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja julliju » Ma Syys 17, 2018 11:33 am

Pitää vielä säätää myllyä jos saisi rouheesta hienompaa, vieläkin jäi og alhaiseksi. Huuhtelun teen yleensä niin, että käymispönttöön laitan oikean lämpöistä vettä oikean määrän, ja maltaita huljuttelen vedessä sekä puristan maltaista loput nesteet pihalle. Väri oli tumma tässä huuhteluvedessä ja oletin, että kaikki sujui niin kuin pitää. 1072 piti brewer's friendin mukaan tulla, kuitenkin og jäi 1045. Joku vielä mättää. Mäskäysaika oli 60min, maltaiden huuhteluun/huljuutteluun käytin 10min.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Syys 17, 2018 12:21 pm

Huuhteluaika on kyllä erittäin lyhyt. Liotushuuhtelussa olen antanut seistä ainakin tunnin ja vesi saa olla todella lämmintöu, esim 80-90 asteista.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Syys 17, 2018 12:25 pm

Mäskäysaika kannattaa nostaa myös vaikka 90 minuuttiin. Hätäily oluthommissa yleensä johtaa ongelmiin.

Eihän siitä maltaasta ole tarkoitus mitään vehnäjauhoa tehdä. Ylempi kuva näyttää ihan perusrouhinnalta jolla pääsen itse 75-85 hyötysuhteeseen. Tietty pussihommissa se ei ole niin tarkkaa kun ei tarvitse pelätä piipuntukkeutumista.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Syys 17, 2018 12:35 pm

Jos käyttää kattilaa esmes levyllä tai kaasutohon kanssa (vs vastukset ite kipossa), niin hyötysuhdetta voi nostaa myös keittomäskäämällä. Erityisesti jos mallaspuolella on ongelmaa.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Syys 17, 2018 13:07 pm

Tuolla mallas/vesimäärällä 1.045 kuulostaa kyllä todella oudolta,mites on pitääkö ominaispaino mittari 100-varmasti paikkaansa? Ja mittaus lämpötila on ollut 20 paikkeilla jos korjauskertoimia ei ole käytetty?
Itsekkään en ole mikään ammattimies,mutta ihan tarvike liikkeiden rouhimilla maltailla olen pussimäskäämällä päässyt 65-70 lukemiin ja nyt Klarstein Maiscfestillä pumpun kanssa +80 tehokkuuteen.
Kuulostaa niin isoilta heitoilta että ongelma voisi olla mittarissa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Syys 17, 2018 16:09 pm

Jos ei käytä samaa kattilaa niin huuhtelunhan voi tehdä kaikessa rauhassa osittain keiton kanssa päällekkäin. Laittaa vain ensivierteen kiehumaan ja lisää huuhteluvedet sitten aikanaan. Olen ymmärtänyt että huuhteluveden pitäisi ehtiä "liottaa" jyvämurusten sisältä lisää sokeria eikä vain huuhdella niiden väliin jäänyt ensivierre pois, siksi vähän pidempi aika ja/tai kierrätys tekee hyvää.

En usko että mihinkään katkerohumalointiin pitää tehdä muutoksia, ellei nyt sitten ensivierre ole poskettoman väkevää ja/tai huuhteluveden määrä iso.

Noissa isoissa heitoissa OG:ssa reseptin ja todellisuuden välillä voi olla kyse myös siitä että arvioidut haihtumis/muhjuhäviöt eivät ole ihan kohdallaan eli kattilaan ei tule ennustettua määrää vierrettä. Omissa mäskäyksissä ja keitoissa säännönmukaisesti OG menee yli ja vierrettä tulee vähemmän, koska pienissä erissä haihtumishäviö on isompaa enkä ole saanut vieläkään tunattua prosessihäviöitä kohdalleen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

julliju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja julliju » Ma Syys 17, 2018 16:56 pm

Ominaispainomittarin pitäisi näyttää oikeita arvoja, otin arvot refraktolla sekä ominaispainomittarilla. Lopullinen litramäärä oli aikalailla kohdillaan, heittoa ehkä 0.5l enemmän, kuin arvioitu määrä. Josko virhe sitten tapahtuu huuhtelussa, eli liian hätäinen huuhtelu/liotus.

Pystyisikö seuraavalla panokerralla jotenkin etukäteen tarkistaa, että liuotuksessa irtoaa tarpeeksi sokereita maltaista, ja että mäskäys on onnistunut? Jäähdyttäisi nestettä kummastakin ja tarkistaisi og arvot?

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ma Syys 17, 2018 17:49 pm

Yksi mahdollisuushan on se jos mäskäys lämpötila jää pitkäksi aikaa tuonne 62° paikkeille,niin sokeria ei irtoa niin paljon kun korkeammassa lämpötilassa.Mutta nuo sokerit mitkä irtoaa pitäisi olla kyllä käymiskelpoista sokeria.Silloin luulisi jos hiiva on kondiksessa FG:n vajoavan lähelle nollaa,jolloin 1.045 Og:n olutkin on keskiolutta vahvempaa :cheers1:

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ma Syys 17, 2018 19:16 pm

julliju kirjoitti:Pystyisikö seuraavalla panokerralla jotenkin etukäteen tarkistaa, että liuotuksessa irtoaa tarpeeksi sokereita maltaista, ja että mäskäys on onnistunut? Jäähdyttäisi nestettä kummastakin ja tarkistaisi og arvot?

Mäskäyksen (konversion) tilaa voi tarkastella jodiliuoksella: https://www.panimonurkka.fi/tuote/jodi- ... olin-10ml/. Jos näyte värjäytyy tummaksi, mäskäystä voi jatkaa esimerkiksi 15 min ja kokeilla uudestaan.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Syys 17, 2018 20:49 pm

Refraktometrillä otan itsekin näytteitä kesken mäskäyksen niin näkee missä mennään. Niin ne prootkin ottaa :).
Jodiliuoksella voi tosiaan tarkastella onko mäskäys mennyt loppuun.

Oletko sekoitellut mäskiä yhtään mäskäyksen aikana? Mäski pitää myös sekoittaa hyvin alussa, jottei jää paakkuja ym.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Syys 17, 2018 22:07 pm

Oletko muuten mitannut tiheyttä erikseen siitä mäskivaiheen jälkeisestä vierteestä (ennen huuhtelua) ja huuhtelustepistä tulevaa vierrettä? Tai ylipäätään keittoa edeltävää vierrettä (ja tilavuutta)? Tuo kannattaa tehdä kun on ongelmia niin näkee vähän missä mennään. Mäskistepin vierrehän pitäisi olla huomattavasti vahvempi kuin huuhteluvierre tai se mihin pyrit ennen keittoa, Jos ei ole niin siinä mäskivaiheessa itsessään on jotain pielessä. Mäskin aikanakin voi jo mitata niin näkee vähän missä mennään. Tosiaan kuten sanottiinkin niin ei pahemmin haittaa vaikka jatkat mäskäystä 1-2h jos tehokkuus ei vaikuta hyvälle. OIkeastaan toimivassa ja tehokkaassa mäskäyksessä OG saavutetaan jo varsin nopeasti (kunhan huuhdellaan) ja tunnin mäskäyksessäkin loppupuolisko tulisi olla jo enemmän fermentoituvuuden vuoksi (=sokerien pilkkomiseksi irti pitkäketjuisemmista hiilihydraateista) eikä niinkään liuottoman tärkkelyksen hajottamiseksi liukoiseksi hiilihydraatiksi(=OG). Tosiaan lämpö mäskissä voisi myös hakea vähän ylemmäs nyt kun on ongelmia eli niin että se keskiarvo olisi jotain 66C ainakin.

Tieto siitä mitä maltaita tuo 5.7kg on mäskissä auttaisi myös arvioimaan tilannetta. Samoin se että paljonko menee hukkaan jäähdytyksessä saostuvan materiaalin mukana, vastaako se ennakko-odotusta? Huuhtelun tehokkuus (aika ja veden määrä) kannattaa kyllä varmistaa ja vielä kerran mittareiden paikkaansapitävyys ihan testaamalla tiukassa jäävedessä/hyvin kiehuvassa vedessä ja mielellään myös tiheysmittarit ainakin vedessä mutta tarvittaessa sopivassa sokeriliuoksessa. Tärkkelyksen hajoaminen jodilla ja pH ainakin sopivan alueen paperilla kannattaa varmistaa sillä ihan maltaista ja paikallisesta vedestä riippuen on ihan realismia että se vaikuttaa ainakin 5% tehokkuuteen jos se on pielessä, poikkeuksellisissa tapauksissa enemmänkin. Oletko jotenkin muokannut vettä vai onko se vesijohtovesi?

Jroy
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Jroy » Ti Marras 06, 2018 8:23 am

Moro,

Ensimmäinen satsi tehtynä ja itse painin vastaavan onelman kanssa, OG 1,020 Vieläkö pystyy satsin pelastamaan?

OG.JPG

Mäskäys meni meni mielästäni oikein. Lämpötila pysyi mäskäyksen aikana 68 C:ssa (68,9 - 68,2).
Sekottelin mäskiä, niin ettei paakkuja jäänyt. Huuhtelin satsia noin 15 min. Vierre ennnen keittoa oli erittäin makeaa, kun maistoin sitä.

Nyt kun olen tutkinut missä virhe on mahdollisesti tullut, niin olen tullut siihen johtopäätökseen, että tein virheen tuon Top up Water added to Kettle kohdalla. Lisäsin tuon veden vasta keiton jälkeen, enkä huomannut mitata OG:yä ennen sitä. Brewmate ilmoittaa, että "Batch Size" on 15 ltr. Eikö tämä kerro mikä on lopullisen vierteen määrä käymisastiassa?

Onko kenelläkään arvon asiantuntijalla hyvää neuvoa korjata tilannetta? Onko tuosta "Gravity Correction Calc:sta" apua?
Liitteet
BrewDay.JPG
Ohjeet.JPG

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Marras 06, 2018 8:34 am

Mittasitko ominaispainon huoneenlämpöisestä vierteestä? Mittasitko refraktometrillä vai lasisella tai muovisella ominaispainomittarilla?

Jroy
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Jroy » Ti Marras 06, 2018 8:47 am

Vierre jäähtyi n. 20 asteeseen. Ominaispainomittarilla mittasin. Mittari on lasinen, astia aloituspaketin mukana tullut muovinen putki.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Marras 06, 2018 9:42 am

Jyvien jauhatus on näissä tietysti aina ensimmäinen kysymys, varsinkin kun moni tekee ekan oluen kotimaisten kauppojen käytännössä jauhamattomilla jyvillä.. Lämpömittarin tarkkuus on myös hyvä tarkistaa. Tehokkuuden kannalta haastava eka mäski tuo 60% vehnää, jossa ei ole jyvässä kuoria ja jonka proteiini tekee mäskistä viskoosia. Monella näyttäisi jäävän tehokkuus noissa heikommaksi kuin ohrapohjaisissa.

Huuhtelun määrä tuntuu pieneltä parhaan tehokkuuden kannalta. Kannattaa huuhdella rauhassa vaikka niin kauan että tuo batchin lopputilavuus täyttyy (+vielä mahdollisen haihtumisen ja kattilaan jäävän hukan verran) jolloin saat mahdollisimman paljon sokeria talteen eikä toisaalta tarvitse lisätä vettä tilavuuteen pääsemiseksi. Optimaalisen tehokkuuden kannalta myös mäskin pH:ta saattaa tuossa reseptissä olla hyödyllistä säätää. Huuhtelun sujuvuutta ja tasaista virtausta varten ylimääräisen riisin tai kauran kuorten lisääminen mäskiin voi auttaa kuten tarpeen vaatiessa myös proteaasitauko. Kannattaa mitata tiheys joka vaiheessa, siitä 'flow through'sta mikä tulee ennen huuhtelua (itse mäskäyksen onnistuminen) ja tiheys ennen keittoa jossa huuhtelu on mukana.

Aina voi tietysti pelastaa lisäämällä mallasuutteita, tosin hiukanhan siinä alkuperäinen idea kärsii. Toisaalta mäski ei ole usein kovin kallis menetys (=pelkät jyvät) muuta kuin ajassa mitattuna. On se myös mahdollista mäskätä uudelleen pienellä määrällä jyviä käyttäen veden sijasta tuota laimeaa vierrettä, mutta siinä laskut ja ennustukset on laadittava uudelleen.

Jroy
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Jroy » Ti Marras 06, 2018 9:49 am

Kiitos mursu!

Päätin, etten ota stressiä lopputuloksesta. Katsotaan mitä tulee?

Annoin oluelle jo "Autoilijan Hefe" nimen. Prosentit jäänee kotikaljan tienoille?

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Marras 06, 2018 10:01 am

Paiskaa sekaan äkkiä spray tai muuta mallasta niin ei tarvitse vissyä juoda.

Itse epäilen kriittistä virhettä joko mäskäys tai mittavaiheessa. Joku tässä nyt ei vaan täsmää. Huuhtelu toki jäänyt myös vaiheeseen muttei ehkä ihan noin paljoa vaikuta.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Marras 06, 2018 15:00 pm

Vehnämaltaan iso määrä (tässä 55%) tekee mäskistä omien kokemusten mukaan hankalasti mäskättävän ja huuhdeltavan. Ei se MuTulla nyt tuota koko eroa 1048 vs 1020 pitäisi selittää, mutta jos on jotain muita mittavirhettä niin saattaa osaltaan vaikuttaa.

Sekoititko mäskiä myös ennen huuhtelua tai sen aikana? Pieni huuhteluveden määrä ja klimppiintynyt mäski ei hirveästi sokereita luovuta varsinkin jos sekoittelu jää vähäiseksi.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Mäskäten”