Liian alhainen OG, satsi pelastettavissa?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Ld50
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vaasa
18 tai yli: Olen

Liian alhainen OG, satsi pelastettavissa?

ViestiKirjoittaja Ld50 » Ke Joulu 27, 2017 12:35 pm

Tervehdys kaikille oluen ystäville länsirannikolta!

Kokeilin ensimmäistä kertaa mäskätä itse, ja pieleenhän se meni. :wink:
Tavoittena oli "perus" stout seuraavalla reseptillä: http://www.seriouseats.com/recipes/2011/06/homebrewing-dry-stout-for-intermediate-homebrewers-stout-recipe.html

Puolitin reseptin ja laskin seuraavat:
-Maltaita yht reilut 1,7kg
-Satsin koko ~12 litraa

Mäskäsin 90min, 66-64 aseessa, suodatin, lisäsin humalat, keittelin 60min, jäähdyin 20 asteeseen, lisäsin hiivat, mittasin ominaispainon.
Kauhunsekaisin tuntein katsoin mittarin lukemia: 1.024!!!! 8<> 8<> 8<> tästä tulee jotain ykkösolutta?!!!!

Yön pimeinä tuntein luin ja ideoin erän pelastamista spraymaltaalla. Tilasin aamulla mustaa spraymallasta. (Tästä kaupungista ei löydy noin "erikoista" kamaa) Kestää kuitenkin vähintään pari päivää että saan sen, ehkä menee jopa ensi vuoden puolelle, joten kysymys kuuluu:

Voiko satsin pelastaa keittelemällä muutamaan vesilitraan spraymallasta ja lisäämällä jälkikäteen astiaan?
On tietysti mahdollista että kaikki sokerit on käytetty loppuun ja käyminen on pysähtynyt, saako sen käyntiin vaan lisäämällä spraymaltaat ja sekoittamalla/nostamalla?
Kannattaako luovuttaa suosiolla ja myydä satsi naapurin jormalle, joka pistää tavaran sokerilla ja turbohiivalla juomakelpoiseksi?

PS. En nyt löydä näin seuraavanakaan päivänä omista laskelmistani mitään virhettä.(Jenkkimuunnoksin laskettu, oletin näin koska jenkkisivusto)
Onko resepti paska vai onko tässä joku oma kämmi voinut sattua? :o
Viimeksi muokannut Ld50, Ke Joulu 27, 2017 13:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Liian alhainen OG, satsi pelastettavissa?

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Joulu 27, 2017 13:11 pm

äkkiseltään näyttäs pieneltä jo toi mallasmääräkin (itellä noin 20L satseissa 4kg pintaan jolloin og ollut luokkaa 1050-1060)
ja melkein nyt tarvii tyytyä siihen "Ykköseen" mutta esim sellaiset ohjelmat kuin Brewmate Ja Beersmith on mainioita apuvälineitä tuohon mäskäykseen yms.Jolloin ohjelma jo kertoo maltaista irtoavan ominaispainon todella lähelle.

Ja kyllä sä ihan oikein olet noi muutellu ,ite tökin kyseiset maltaat Bs softaan ja se kertoi painoksi 1.026...
No hyvää harjottelua jos ei muuta ja tervetuloa Foorumille muutenkin,Myös IRC :ssä #kotiolut kanavalla jutellaan paljon oluista ja muustakin :chick:

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Joulu 27, 2017 13:29 pm

Voit hyvin keittää ja lisätä spraymallasta jälkikäteen :) Eroaa tietty reseptistä aika paljon! Vaihtoehtoisesti voit hakea myös Prismasta/Tokmannilta Finlandian tummaa ja kaadat suoraan astiaan :) Ykkönen ei välttisti huono asia, voipi juoda vapaasti arkena töitten jälkeen. Nomskis.

Tuo 1,7kg 12litraan kuullostaa kyllä vähältä etenkin tummassa oluessa. Ite teen 10 litran satseja ja 2kg paikkeilla maltaiden määrä perus pale aleissa. Laskut pielessä =)

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Joulu 27, 2017 13:36 pm

Ite kyllä jättäsin nuo finlandian viemärinhuuhtelu vetet hyllyyn ,joskus sellasesta erehdyin kokeilemaan "olutta",ja ainakaan itse eikä emäntä pitänyt lainkaan sen perusmausta,toki makujahan on monia,Mutta melkein nyt antasin tosta vaan tulla sitä ykköstä ja seuraavaan satsiin sitten vaan reilummin sitä mallasta,riskiksi tulee jos nyt kesken käymisen alat sitä astiaa aukomaan ja lisäileen sinne jotain niin myös joku "pöpö" voi sinne päästä yms.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ke Joulu 27, 2017 14:13 pm

Spraymallasta vaan sekaan. Lisää suoraan lämmitettyyn vierteeseen. SG on niin alhainen, että neste imee kyllä sokeria itseensä.

Ld50
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ld50 » Su Tammi 07, 2018 12:42 pm

Kiitoksia vastauksista. Päädyin lisäämään kilon spraymallasta vajaan viikon jälkeen mäskäyksestä. Og oli jo laskenut 1.024 -> 1.005, ja lisäyksen jälkeen nousi -> 1.034. Satsi lähti pulputtelemaan ilman suurempaa sekoittelua. Katsotaan viikon päästä tilannetta! :cheers2:

Tunku
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Siilinjärvi

ViestiKirjoittaja Tunku » Ma Tammi 08, 2018 6:48 am

Terve vain kaikille!
Panin eilen urani toisen oluen Reittausblogin aprikoosi-witbier-ohjeella. Sama homma kävi, OG näytti jäähdytyksen jälkeen vain himpun yli 1.030.. Epäilen virheeksi liian alhaista mäskäyslämpötilaa. Ensimmäisen oluen kanssa pidin uunia n. 70 asteessa koko 60min mäskäyksen ajan, nyt sammutin uunin jo siinä vaiheessa kun laitoin kattilan sisään. Uuni menee kattilan kanssa niin ahtaalle että ainoastaan yksi pyyhe mahtuu joten kuten vuoraukseksi eikä tikkumallista lämpömittariakaan saa fiksusti kiinni. 60 min mäskäysaika myös tässä oluessa. Muutoin kaikki meni kyllä reseptin mukaan: http://www.reittausblogi.info/2015/06/r ... t.html?m=1

Eli jotain ykkösoluen luokkaa tulossa täälläkin. Tälle oluelle oli todella kovat odotukset joten hieman harmittaa, vaikkakin vasta toinen tekemäni olut kyseessä :D Spraymaltaista en ole aiemmin lukenutkaan! Pönttö on siis jo käymässä, mitenkä tuollaista spraymallasta noin käytännössä tulisi halutessaan lisätä satsiin? Liuottaa tietynlämpöiseen veteen ja kipata vain astiaan? Mikä olisi oikea spraymallas witbierin tyyppiseen olueen, vai meneekö joka tapauksessa maku alaspäin; nielläkkö tappio ja toivoa että saan nautittavaksi edes hyvänmakuista ykkös-witbieriä?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Tammi 08, 2018 7:40 am

Ei kai vehnämallas paakkuuntunut mäskissä, eli sekoittuiko se varmasti tasaisesti veteen? Ja sekoititko vielä mäskäyksen aikana? Vehnällä (varsinkin) on taipumus klimppiintyä eli mäskiin jää sisältä kokonaan kuivia könttejä.

Jos mäski on kuitenkin alussa ollut oikeassa lämmössä, niin mutulla sanoisin että vika ei ole lämpötiloissa vaan enemmänkin mekaanisessa sekoituksessa. Kyllä sokereita olisi pitänyt irrota enemmän riippumatta siitä onko uuni päällä vai ei, koska mäskin lämmöt eivät kuitenkaan putoa niin nopeasti että se mäskäystehokkuuden ~puolittaisi.

muooks: jos edelläoleva osuu yhtään oikeaan niin sittenhän kannattaisi lisätä vehnä-kuivamallasta, koska vehnää on reseptissäkin noin suuri osuus. Voihan siinä käydä niin että jos OG:n nostaa pelkällä vehnäspraymaltaalla niin lopputulos on liiankin vehnäinen, mutta toisaalta taas jos käyttää jotain perus-ale-sprayta niin oluen luonne muuttuu aika paljon. Ottaisin tähän ehkä toisen tohtorin mielipiteen lisäksi :)
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Tunku
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Tunku » Ma Tammi 08, 2018 9:38 am

Sekoitin kyllä ennen uuniin laittoa, mutta en kovinkaan kauaa. Hyvin mahdollista että osa on jäänyt kuivaksi.. Enkä myöskään mäskäyksen aikana sekoitellut. Minäpä odottelen toisen tohtorin mielipidettä!
Saakos näitä spraymaltaita muuten esimerkiksi Prismasta, vai pitääkö tilata Laposta? Tulee jo litrahinnasta suht korkea kun postejakin joutuu jälleen maksamaan :D

Tunku
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Tunku » Ma Tammi 08, 2018 15:05 pm

Tilailin kuitenkin vehnäspraymallasta 500g. Laittelen sen mukaan ja katson mitä oluesta tulee. Paljoa ei tuon OG:n tarvitse nousta mikäli se isompi määrä kuivamallasta makua hirveästi muuttaa, mutta mukava juomasta olisi kuitenkin lähemmäs neliprosenttista saada. Eli sprayt sekoitellaan pieneen vesimäärään ja heitetään käymispönttöön mahdollisimman vähällä sekoittamisella?

Ld50
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ld50 » Ti Tammi 09, 2018 22:24 pm

Voi olla että ei ihan pieneen vesimäärään liukene, eli jokunen litra kannattaa olla. Ja jos vesi on kuumaa niin liukenee oletettavasti helpommin. Kuten tuossa ylläkin on mainittu niin voi ottaa tavaraa kiljuämpäristä ja lämmitellä sitä ja sekoittaa siihen. Jos lisäät paljon vettä niin sittenhän tuo OG taas laskee.

Täältä laskeskelin itse paljonko spraymallas(DME) vaikuttaa ominaispainoon:
http://www.brewgeeks.com/calculate-stuff.html

Tunku
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Tunku » Pe Maalis 30, 2018 21:09 pm

Kerrotaanpa vielä hieman myöhässä, miten satsille kävi. Vehnäspraymallas ei ainakaan maun puolesta olutta pilannut, vaan maku oli varsin oiva. Happoja oli tavoiteltua vähemmän, en osaa sanoa vaikuttiko mallaslisäys ko. asiaan. Itse oluen sain tosin aloittelijana pilattua pullotusvaiheessa lappoamalla tavaraa pulloihin ahneuksissani liian pohjalta ja heti käymisastian liikuttelun jälkeen - ensimmäisen oluen kanssa kävi täysin samalla tavalla.

Seuraavan oluen laitoin eilen käymään ja OG oli juuri tavoiteltu. Kiinnitin huomiota varsinkin tavaran sekoitukseen kattilassa ennen mäskäystä, että kaikki maltaat varmasti kostuivat - johtopäätöksenä siis OG jäi alhaiseksi edellisellä kerralla juurikin huonon sekoittelun vuoksi :)

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Huhti 01, 2018 9:00 am

Ld50 kirjoitti:Tavoittena oli "perus" stout seuraavalla reseptillä: http://www.seriouseats.com/recipes/2011/06/homebrewing-dry-stout-for-intermediate-homebrewers-stout-recipe.html

Puolitin reseptin ja laskin seuraavat:
-Maltaita yht reilut 1,7kg
-Satsin koko ~12 litraa

Mäskäsin 90min, 66-64 aseessa, suodatin, lisäsin humalat, keittelin 60min, jäähdyin 20 asteeseen, lisäsin hiivat, mittasin ominaispainon.
Kauhunsekaisin tuntein katsoin mittarin lukemia: 1.024!!!! 8<> 8<> 8<> tästä tulee jotain ykkösolutta?!!!!
....................................................
Onko resepti paska vai onko tässä joku oma kämmi voinut sattua? :o

Mietin tässä seuraavan oman eräni reseptiä ja siksi kävin katsomassa yllämainittua linkkiä. Tuli mieleen semmoinen laskentapointti, että jutussa ei näytetä mainittavan mitään eräkokoa ("batch size"). Oletko mahdollisesti päätellyt sen siitä, että keitto aloitetaan täyttämällä astia 6 gallonaan asti? Puolitettuna se on 3 gallonaa eli 11,4 litraa. Voihan tämän tietysti pyöristää 12 litraksi, mutta eräkoko tarkoittaa yleensä sitä nestemäärää, mikä menee käymisastiaan, siis keiton jälkeen.

Jos keiton alussa nestettä on 11,4 litraa, niin lopussa sitä on luultavasti ainakin 2 litraa vähemmän. Ehkäpä 9 litraa? Silloin nimittäin linkkiartikkelin OG 1,040 vastaisi jotakuinkin pussimäskäyksen tavallista tehokkuutta 70%.

Siispä kysymys: kun mitttasit tiheyden 1,024, niin mikä oli nesteen määrä? Tavoittelemasi eräkoko 12 litraa? Vai jotain muuta?

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Huhti 03, 2018 19:38 pm

Nyypiö kirjoitti:Jos keiton alussa nestettä on 11,4 litraa, niin lopussa sitä on luultavasti ainakin 2 litraa vähemmän. Ehkäpä 9 litraa? Silloin nimittäin linkkiartikkelin OG 1,040 vastaisi jotakuinkin pussimäskäyksen tavallista tehokkuutta 70%.

Katselin muitakin Serious Eats-reseptejä ja tulin siihen tulokseen, että niissä on vakio-eräkokona 5 gallonaa eli 19 litraa, jota näkee hyvin usein amerikkalaisissa resepteissä. Jostakin syystä artikkeleissa kuitenkin käytetään sanaa yield siinä missä tavanomainen nimitys on batch size.

Puheena olleen dry stoutin eräkoko puolitettuna lieneekin 9,5 litraa eikä 12 litraa.

julliju
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: etelä-karjala

ViestiKirjoittaja julliju » La Elo 18, 2018 11:43 am

Itse eilen mäskäsin elämäni toista kertaa ja sama ongelma kuin ensimmäisellä kerralla. Og aivan liian alhainen. 5.4kg mallasta ja 20 l satsi tulossa, OG 1.046. Tehokkuus joku 50%? Klarstein fullhorn kattila käytössä. Tuliko ahnehdittua liian paljon mallasta kyseiseen mäskiastiaan?
Mäskäsin 65c ainakin tunnin verran ja huuhtelu n. 10min. Mäskiä tuli sekoiteltua reippaasti tunnin aikana. Kukaan osaisi neuvoa missä meni mahdollisesti pieleen?

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pajujärvi

ViestiKirjoittaja karpuraattori » La Elo 18, 2018 12:41 pm

julliju kirjoitti:Itse eilen mäskäsin elämäni toista kertaa ja sama ongelma kuin ensimmäisellä kerralla. Og aivan liian alhainen. 5.4kg mallasta ja 20 l satsi tulossa, OG 1.046. Tehokkuus joku 50%? Klarstein fullhorn kattila käytössä. Tuliko ahnehdittua liian paljon mallasta kyseiseen mäskiastiaan?
Mäskäsin 65c ainakin tunnin verran ja huuhtelu n. 10min. Mäskiä tuli sekoiteltua reippaasti tunnin aikana. Kukaan osaisi neuvoa missä meni mahdollisesti pieleen?

Liian karkea maltaiden jauhatus ainakin tekee tuota, vaan automaattikattiloilla kaiten ei pysty hyvin hienoa jauhatusta käyttämäänkään ilman ongelmia.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » La Elo 18, 2018 16:18 pm

Onko jonkun firman rouhimat maltaat? Ne on tyypillisin syy kun eivät yhtään viitsi niitä jauhaa ettei vain oluenteko onnistuisi ihmisiltä. Toinen voi olla että lämpömittari näyttää väärin tai veden pH on jotain aivan omituista. Muuta ei paljon tuossa voikaan mennä pieleen.

julliju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja julliju » La Elo 18, 2018 16:45 pm

Kyllä, valmiiksi rouhittua mallasta. Pöntön lämpötila oli n 75c samalla kuin erillinen mittari antoi 62-65c lämmöt riippuen mittauspaikasta. Erillinen lämpömittari lienee kuitenkin aika luotettava. En tiedä millaista rouhitun maltaan tulisi olla, aika paljon pöllyävää tuo kyseinen viking malt on. Seuraavilla panokerroilla tulisi ottaa huomioon tämä n. 50% tehokkuus mikäli vika ei ole tekijässä, vaan maltaissa? pH tuskin hyvälaatuisessa vedessä heittelee täälläpäin.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » La Elo 18, 2018 23:30 pm

Tuossa on joitain kuvia paremmista ja huonommista rouhinnoista.
http://braukaiser.com/wiki/index.php/CrushEval

Voit myös linkata kuvan jos maltaita on jäljellä niin voidaan arvioida onko se kunnollista. Jos näet siellä kokonaisia jyviä joukossa niin se on varmasti liian karkeaa.

pH vaikuttaa melko paljon entsyymien tehokkuuteen ja se ei niinkään ole veden pH vaan muodostuvan mäskin pH joka riippuu käytetyistä maltaista ja veden alkaliteetista (sekä mahdollisista suola- ja happoöisäyksistä). Mahdollista on myös mäskätä pidempään kuin tunti mutta ensin kannattaa varmistua että muut asiat eivät ole pielessä koska tunnissa pitäisi kyllä saada varsin hyvä tehokkuus.

Tuo veden määrä litroissa voi olla 2-4 X maltaan määrä kiloissa niin silloin sen pitäisi melko hyvin toimia. Tosin 2.5-3.2 X on ehkä optimialue.

julliju
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja julliju » To Syys 13, 2018 13:31 pm

Kiitokset avusta. Laitoin heti myllyn tilaukseen, kun tutkittuani maltaita huomasin, että siellä on aika paljon kokonaisia jyviä joukossa. Täytyy lähipäivinä laittaa pörisemään 10 l satsi testimielessä josko og nousisi. Täytyy myös upata kuva jossain vaiheessa josko joku muukin tästä jotain oppisi.

Palaa sivulle “Mäskäten”