Lageria tekemässä

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Lageria tekemässä

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ma Joulu 11, 2017 22:46 pm

Olen tässä aatellun joulun pyhinä tehdä liitteen reseptin olutta Wyeastin Bavarian lager nestehiivalla. Riittääköhän yksi pussukka tällaisen tekoon vai vaatiiko startteria? En ole kertaakaan vielä sellaista tehnyt eikä huvittaisi lähteä uuteostoksille. Tarkoitus olisi jäähdyttää vierre 12 asteeseen, hiiva sekaan ja samanlämpöiseen kaappiin käymään. Pääkäynnin lopussa, noin viikon päästä diasetyylitauko (n.20c) 2vrk ja toiseen pönttöön ja takas jääkaappiin (7c) 2vk. Sit tiputella lähelle nollaa aste päivässä, kuivahumalat kehään ja 3pv:n päästä pullotus ja takas kaappiin (12c) tekeytymään.
Liitteet
image.jpg

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Lageria tekemässä

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Joulu 11, 2017 23:54 pm

Varmaan aika niukin naukin. Mutta jos nestehiiva on tuoretta ja turpoaa hyvin niin eiköhän se futaa. Dunno tarkoista solumääristä tuossa, mutta ei tuo niin jööti ole tuo vierre. Ite en oo hirveän viehättyny ollu noihin ja oon tehny aina startterin varoiksi.

Jos pystyt, niin jäähdytä se johonkin 7-10c kun pitchaat ja anna sen sitten nousta vapaasti siihen sun käymislämpöön (12c tai whatever). Brewing TV:n dudesten mukaan pitäisi olla iisimpi sekä hiivalle ja sitä myöten makuprofiilille kun startti ei ole kamalan räjähtävä. Ainakin omat kokeilut on olleet varsin myönteisiä tämän suhteen.

hs12
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja hs12 » Ti Joulu 12, 2017 10:07 am

Moi,

Sanoisin että startteri on miltei välttämätön.
Voisit laittaa tuohon numeroita niin saat selville mitä tuo laskuri kertoo.

Target pitch rate lager (1.5) ja OG tiedoilla pääsee alkuun hyvin..

https://www.brewersfriend.com/yeast-pit ... alculator/

Esim.
step 1: DME Required: 3.6 oz, 102.7 g @ 1L
step 2: DME Required: 7.2 oz, 205.4 g @ 2L
-> Ending Cell Count: 404 billion cells

t. Hannu

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Joulu 12, 2017 10:46 am

Aika niukaksi jää kyllä... Startteriin iso suositus. Jopa alen kanssa olisi rajoilla.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ti Joulu 12, 2017 12:09 pm

Kiitos vinkeistä! Näyttää siltä, että tarvitsen ainakin 3l startterin. Mfg hiivalle muistaaksni oli 8/2017, joten linkin mukaan cell count olisi vain noin 8biljoonaa. Minkäs verran tollaiseen startteriin tarvittaisiin uutetta? Ajattelin jos Prismasta kävisin purkin ja tekisin startterin 5l pulloon, johon saa ilmalukon tai foliota päälle.

Liekkö ekoissa oluissani (ipoissa) ollut juuri liian vähän hiivaa, kun eivät ole vieläkään valmiita ja käyminen oli mitä oli. Viinimaailman myyjän mukaan 20l 6,2% ipaan yksi pussukka riittää mainiosti. Laskureilla sain molemmista melko samat alkoholilukemat, kuin resepteissä, mutta maut ovat kitkeriä (diasetyylia, asetyyliä?) eikä niitä oikein voi vielä juoda. Epäilen kyllä myös liian hienoa mallasta, liian kuumaa huuhteluvettä ja ilmaa osasyyksi tähän ihmeelliseen makuun. Välineissä tuskin pöpöä on, koska kloonasin viimeksi myös Brewdogin nanny statea ja siitä on tulossa ihan hyvän makuista vaikka tuntui ettei olut lähde ollenkaan käymään. Mutta tuskin niin pienellä määrällä mallasta(sokereita) mitään räjähtävää käymistä on odotettavakaan.

Koetan jäähdyttää <10c jos vain 20l immersiojäähdytin jäähdyttää noin alas. En ole alle 20c kokeillut.

hs12
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hs12 » Ti Joulu 12, 2017 12:27 pm

Oman kokemuksen mukaan tuo laskuri liioittelee hiivan vanhenemista. Toki tietty tuoreempi aina parempi. Hiivan kuntoa voinee päätellä siitä miten pussukka toimii. Tekisin tuolle tuon kahden step:in startterin. On ainakin vahvempi kanta noin.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ti Joulu 12, 2017 12:41 pm

Ok. Pitää perehtyä tuohon 2stepin tekniikkaan illemmalla. Löysinkin juuri vastaukseni kysymykseeni ja tarvitsen reilut 300g dme:tä.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Joulu 12, 2017 13:31 pm

Herminaattori kirjoitti:Kiitos vinkeistä! Näyttää siltä, että tarvitsen ainakin 3l startterin. Mfg hiivalle muistaaksni oli 8/2017, joten linkin mukaan cell count olisi vain noin 8biljoonaa. Minkäs verran tollaiseen startteriin tarvittaisiin uutetta? Ajattelin jos Prismasta kävisin purkin ja tekisin startterin 5l pulloon, johon saa ilmalukon tai foliota päälle.

Liekkö ekoissa oluissani (ipoissa) ollut juuri liian vähän hiivaa, kun eivät ole vieläkään valmiita ja käyminen oli mitä oli. Viinimaailman myyjän mukaan 20l 6,2% ipaan yksi pussukka riittää mainiosti. Laskureilla sain molemmista melko samat alkoholilukemat, kuin resepteissä, mutta maut ovat kitkeriä (diasetyylia, asetyyliä?) eikä niitä oikein voi vielä juoda. Epäilen kyllä myös liian hienoa mallasta, liian kuumaa huuhteluvettä ja ilmaa osasyyksi tähän ihmeelliseen makuun. Välineissä tuskin pöpöä on, koska kloonasin viimeksi myös Brewdogin nanny statea ja siitä on tulossa ihan hyvän makuista vaikka tuntui ettei olut lähde ollenkaan käymään. Mutta tuskin niin pienellä määrällä mallasta(sokereita) mitään räjähtävää käymistä on odotettavakaan.

Koetan jäähdyttää <10c jos vain 20l immersiojäähdytin jäähdyttää noin alas. En ole alle 20c kokeillut.

Tuohon jäähdytykseen: normi immersiosetin jälkeen voit jättää pänikän vaikka parvekkeelle, tms joksikin tunniksi. Se pitchaaminen ei ole niin justiinsa että tapahtuuko se heti jäähdytyksen jälkeen vai vaikka 12h päästä. Aika moni kuitenkin jäädyttää sen vierteen juurikin ulkosalla kokonaan. Tuo nopea 100->~20C on kuitenkin se pihvi siinä kirkkauden suhteen.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Joulu 12, 2017 21:25 pm

Löin tuon reseptin BS2:een ja suositus startterin kooksi 5,23l. Jos käytössä stir plate, niin 2,51l riittää. 500g spraymaltaasta tulee aikas just 5,23l startteri :wink:

Yeast Cells Needed 399,6 Billion
Yeast Cells Without Starter 37,7 Billion

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ti Joulu 12, 2017 23:35 pm

Pitääpä kokeilla jäähytyksen lopussa parveketta, jos ei lämpö alene tarpeeksi jäähdytysovehkeillä. Eli taidan tehdä 2step tyyliin 2x2.5l niin ei jää ainakaan hiivasta kiinni käyminen. About 0,5kg tuohon taitaa uutetta mennä, joten eikun ostoksille. Stir platea ei vielä löydy.

Eli jos nyt ymmärrän oikein:
-Pamautan smack packing aamulla ja pidän lämpimässä iltapäivään saakka (nostettu lämpimään edellisenä iltana)
-Iltapäivällä keitän 2,5l vettä (10min) ja lisään 250g uutetta
Tämä varmaan ajaa asian: https://www.foodie.fi/entry/coopers-lag ... 8119091010
-Keiton jälkeen jäähdytys about 12 asteeseen ja hiiva sisään. Korkki ja ilmalukko kiinni ja eikun 12 asteen jääkaappiin.
-Parin päivän päästä uusi keitto 2,5l vettä ja 250g uutetta
-startteri jääkaapista ja röpöt pois päältä
-jäähdytetty uusi keitto pulloon, korkki kiinni ja takaisin jääkaappiin ~2pv
-keittopäivänä suoraan jääkaapista viileään vierteeseen muutamalla melan pyöräytyksellä

hs12
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja hs12 » Ke Joulu 13, 2017 10:00 am

Voi kai sen noinkin tehdä. Käyttäisin kyllä spraymallasta itse koska se on humaloimaton. Olen käyttänyt startteriin kylmää vettä eikä koskaan ole tullut mitään ongelmaa. Tosin hiivaa ei kannata laittaa siihen ennen kuin se on lämmennyt tarkoitetulle lämpötila-alueelle. Startteri voinee olla huoneenlämmössä (n.20-22 astetta) kunnes se aktoivoituu ja sen jälkeen kylmenpään (se n.12 astetta). Tärkeintä että olet laskenut että homma pitäisi toimia teoriassa oikein.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ke Joulu 13, 2017 10:28 am

Startteri kannattaa tosiaan tehdä ja käyttää huoneenlämmössä. Käyminen ja hiivan jakaantuminen on kuitenkin paljon nopeampaa lämpimässä ja sehän tuossa startterissa on ajatuksena.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Joulu 13, 2017 11:33 am

PekkaPeitsi kirjoitti:Startteri kannattaa tosiaan tehdä ja käyttää huoneenlämmössä. Käyminen ja hiivan jakaantuminen on kuitenkin paljon nopeampaa lämpimässä ja sehän tuossa startterissa on ajatuksena.

Jep, ja kun sitä startteria on suhteessa niin vähän, niin mahdolliset sivumautkaan ei pääse lävitte.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Joulu 13, 2017 17:20 pm

Herminaattori kirjoitti:Kiitos vinkeistä! Näyttää siltä, että tarvitsen ainakin 3l startterin. Mfg hiivalle muistaaksni oli 8/2017, joten linkin mukaan cell count olisi vain noin 8biljoonaa

Pitää tähän sen verran korjata,että biljoona on tuhat miljardia. Tarkoitit varmaan siis miljardia (8 billion cells = 8 miljardia solua)
Kuulostaa vähäiseltä solumäärältä, 400 miljardia voisi olla lähempänä totuutta.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » To Joulu 14, 2017 23:38 pm

Hiivan käymislämpö on 8-14 astetta. Käykö se silti hyvin huoneenlämmössä?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Joulu 15, 2017 0:16 am

Se nimenomaan käy rajusti ja vilkkaasti huoneenlämmössä. Jos käytät oluen kokonaan huoneenlämmössä, saat höyryolutta :)
Startterin tehdään aina huoneenlämmössä jotta hiiva käy ja lisääntyy tehokkaasti. Pääkäyminen sitten halutussa lämpötilassa.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » La Joulu 16, 2017 23:43 pm

Lagerin teko on hieman monimutkaisempaa kuin pintahiivaoluset, mutta ei se rakettitiedettä ole.
Omissa panoksissani pari vuotta sitten kokeilin tosimielellä nestehiivoja... tein starttereita ja kasvatin hiivaa.. Totuuden nimissä pakko tunnustaa, että kotiolojen kontaminaatioriski ja vertailu kuivahiivalla tehtyihin pani miettimään... Yksinkertaisempaa ja varmempaa on tehdä homma hyväksi havaitulla kuivahiivalla.
Perusasiat:
Riittävä hiivausaste... Omat panokset on 50 litran luokkaa.. laitan 5 pussia Fermentiksen S189 (Mielestäni erittäinkin hyvä lager hiiva. Sivumakuja ei löydy ja saa hyvän olusen aikaiseksi)
pääkäymisen teen +12 asteessa.
Diasetyylitauko 1vrk huoneenlämmössä. tämän päälle siirto sekundääriastiaan
takaisin 12 asteeseen
siitä lämmön lasku parin asteen pykälillä joka toinen pv kunnes ollaan nollan tuntumissa...
sitten vaan maltillista odottelua ja olut astioihin...
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ma Joulu 18, 2017 22:21 pm

Kiitoksia kaikille vinkeistä! Enköhän näillä saa jo jonkinlaista olutta aikaiseksi.

Nyt on viinimaailmasta spraymallasta hommattu ja huomenna täräytän startteria nyrkillä ja illalla tekoon. Parin pv:n päästä uusi setti samaan pulloon ja pe tai su keittelemään.

Muutama asia minua on vain hieman askarruttanut. Teen olutta ns. biab menetelmällä. Minulla on yksi keittokattila (Brewferm 27l), jolla teen käytännössä kaiken. Mäskäyksen jälkeen nostan mäskipussukan käymisastian päälle asetetun siivilän päälle. Tyhjennän vierteen hanan kautta (letku liitetty) käymisastiaan ja lisään hanalämmintä huuhteluvettä keittokattilaan, jossa lämmitän huuhteluveden haluttuun lämpötilaan. Sitten lämmön iskettyä kohdilleen huuhtelen hiljaa.

Onko siitä haittaa, ettei minulla ole jo huuhteluvettä valmiina? Veden lämmityksessä ei minulla kauaa mene, eikä maltaat mielestäni hirveästi pääse kuivahtamaan. Mietin josko varuilta pitäisin maltaat keittokattilassa huuhteluvedenkin lämmityksen ajan?

Kannattaako pienet sokerimäärät putsata kattilasta pois ennen vierteen kaatamista takaisin astiaan? Olen vain antanut olla ja ruvennut keittelemään.

Onko humalasukat poimittava pois ennen jäähdytystä? Olen miettinyt onko 1min ennen keiton loppua lisätyistä humalista mitään hyötyä jos ne pitäisi heti noukkia.

Aikaisemmissa oluissani on niin ihmeellinen maku ja epäilen syiksi liian pientä hiivausta, käymisaikaa, hapetusta, liian kuumaa huuhteluvettä jne jne...jos tällä kertaa osuisi kaikki nappiin.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Joulu 18, 2017 22:41 pm

Ihmeellisen maun kolme yleisintä tekijää kotioluttasolla voisi luokitella seuraavasti: 1. Kontaminaatio, erittäin ikävä viemärinen tai hapan maku, korjautuu paremmalla hygienialla. 2. Esterisyys, kotiolutmainen tai siiderinen aromi, alhainen hiivausaste liian korkea käymislämpötila, tai reipas sokerin käyttö häviää jossain määrin kypsyttämällä ennen pitkää. 3. Hapettuminen, pahvinen aromi ja humala-aromien häviäminen. Vältettävissä joko oikea-oppisella kegityksellä tai pullottamalla kun hiiva on elinvoimaista ja lisäämällä pullotushiivaa jos ollut pidempään käymispöntössä tai käyttämällä hapensyöjäkorkkeja.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ti Joulu 19, 2017 8:55 am

Uskoisin tämän olevan esterisyyttä, johtuen alhaisesta hiivasta. Eilen avasin yhden pullon ja kitkeryys oli ainakin tässä pullossa jo hitusen pienempi, kuin viikko sitten maistellessa. Ekat satsit olivat ipaa ja tein ne loka-marraskuun vaihteessa.

Kloonailin viimeisimpänä melkein alkoholitonta BrewDogin nanny statea ja siihen ei tullut tätä kitkerää makua. Maistuu melkein samalta kuin aito.

Varmaan hapetustakin on tullut pullotusvaiheessa, koska kumala ei ekoissa satseissa vielä tunnu tuon kitkeryyden läpi. Nanny statesta humala puskee hyvin läpi ja tämän pullotuksessa kiinnitinkin huomiota siihen, että lapon letku pysyy toiseen käymisastiaan siirrellessä nesteen alla koko ajan.

Jospa hitunen odottelua vielä auttais, jotta näistä tulisi edes vähän juotavempia.

Palaa sivulle “Mäskäten”