Siis ohjeita kaipaisin....

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: eurajoki
18 tai yli: Olen

Siis ohjeita kaipaisin....

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Marras 27, 2017 15:29 pm

Terve, Uute miehenä nyt kyselen ohjeita josko rohkenis kunnon pano hommiin... :eivarma:

Laitteet olis seuraavan laiset:

30l rst kattila hanalla
igluu tynnyrimalli hanalla ja valepohjalla
5l kattila rst
vispilää kauhaa mittarii starsan yms normi tarviketta, noin 20-25 litran satsi tähtäimessä.

mäskäys ajat? huuhtelu? keittäminen? hops?

Niin olen coopers lager tyyppistä tykännyt tehdä ja juoda joten sen kaltainen resepti ohjeineen kiinnostaa nyt ihan ekaks! :cheers1:

toki Guinness gloonin resepti ja ohjeet kiinnostaa myös 8<>

Kiitos

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

Re: Siis ohjeita kaipaisin....

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Marras 27, 2017 15:36 pm

ai niin igloon koko 5 gallonaa eli 18,9 litraa unohtu lisätä tietoihin....

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » Ma Marras 27, 2017 18:03 pm

Reittausblogista itse bongasin pussimäskäysohjeet. Itse en ollut koskaan tehnyt olutta edes uutteesta ja hyvän oluen onnistuin tekemään näillä ohjeilla.

http://www.reittausblogi.info/2016/04/p ... a.html?m=1

Äkkiseltään kun katsoo tota välineistöä, ei siitä puutu muuta kun mäskäyspussi, ominaispainomittari ja lämpömittari että pääsee hommassa alkuun. Ne on helppo hankkia samalla kun hommaat maltaat ja humalat. :cheers2:

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Marras 27, 2017 18:13 pm

juu kyllä on ominaispainomittari, lämpömittari, mäskäys pussi tarvii ostaa samalla kun tilaan maltaat...luen linkin kiitos :)

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Marras 27, 2017 18:19 pm

niin antakee muutkin reseptejä ja ohjeita...linkkiä täältä yms.. :)

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ma Marras 27, 2017 18:52 pm

niin selvennykseksi pari kuvaa igloosta ;) sillä aattelin mäskätä ja kattiloilla vaan keitellä :D
IMG_20171127_184508.jpg

IMG_20171127_184524.jpg
eli tuommonen :geek:

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kutipappa » Ma Marras 27, 2017 20:25 pm

Meillä on käytössä tommonen Igloo, mutta 10 gallonan koossa. Ei olla käytetty mäskäyspusseja ikinä. Nyt tehty BIAB-tyyliin muutama erä silleen, että ollaan laitettu sekä mäskäys- että huuhteluvesi yhtä aikaa pönttöön (no sparge) ja hyvin on toiminut. Mäskäyksen lopuksi kierrättää vierettä hanasta kannuun ja takaisin maltaiden päälle pari kertaa, että vierre kirkastuu ja sitten keittohommiin.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Marras 28, 2017 7:01 am

Ite tekisin ekana oluena jonku simppelin alen iha vaan. Tässä esimerkiksi ehkä tähän laitteistoon sopiva mun "halpaa kaljaa"-resepti: https://www.brewersfriend.com/homebrew/ ... /perusolut -- Viking Pale ale mallasta, cascade humalaa ja US-05. Kaikki saa vaikka Panimonurkasta.

Millä aattelit lämmitellä tota 30 litran kattilaa? Ja vierteen jäähdyttämiseen keiton jälkeen tarttisit kans jotain... :)

En tiiä miten paljon oot lueskellu ja aiemmin pannu, mut laitan alle aika tarkat ohjeet miten ite tekisin. Mulla on iha erilaiset vehkeet, mutta näin mä tekisin näillä vehkeillä ekan oman panoni:

1. kattilassa 11 litraa noin 75°C:ksi
2. mittaa tarkka lämpötila ja sit kauho/kaada vedet kattilasta igloon (kaataminen voi olla hankalaa kun painaa niin pirusti, kauha hyvä väline)
3. igloon veden lämpötilan mittaus, jos 73°C niin pitäs päästä tavoteltuun 66°C mäskäyslämpöön (tämän laskurin perusteella https://www.brewersfriend.com/mash/ ), jos on reilusti alle 73°C niin takas kattilaan ja lisää lämpöä
4. pistä veden tarkka lämpötila ylös niin tiedät paljonko lämpöä häviää kun siirrät veden kattilasta igloon
5. kaada maltaat veteen samalla hyvin sekoittaen ja mittaa tarkka lämpötila
6. kansi kiinni, odottele 60min, mittaa lopuksi puuron tarkka lämpötila
7. laske hanasta vierrettä johonkin isoon kannuun tms. ja kaada se varovasti takaisin igloon -- toista kunnes hanasta tulee kirkkaan oloista vierrettä
8. laske vierre hanasta kattilaan
9. hana kiinni ja 11 litraa lämmintä vettä vaikka suoraan hanasta igloon. Tee tälle sama että lasket hanasta kannuun tms. ja kaadat takas igloon kunnes kirkastuu
10. laske nämä toiset 11 litraa igloosta kattilaan
11. kattilassa nyt 22 litraa => laita kiehumaan
12. kun alkaa kiehua niin lisää humalat ja käynnistä 60min ajastin -- keitä miedosti niin ei mee vettä harakoille
13. lisää humalat reseptin mukaisesti
14. keiton jälkeen jäähdytä vierre jotenkin :D itellä on saavi jonka täytän kylmällä vedellä ja laitan kattilan saaviin keikkumaan. ja saaviin lasken lisää kylmää vettä niin kauan kunnes vierre jäähtynyt
15. laske jäähdytetty vierre hanasta käymisastiaan (huom. humala voi tukkia hanan)
16. lisää hiiva!

HUOM! En tiiä sun välineiden tarkkoja mittoja ja speksejä, kirjotin ohjeet vaan sun viestien pohjalta, eli voi tulla ongelmia, esim. 11 litraa vettä ja maltaat ei mahdukkaan tms. :D

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ti Marras 28, 2017 10:53 am

Kiitos ohjeesta :) Darep onko sinulla jako päällä reseptiin? kun ei se näytä sitä minulla vaikka kirjaudun sisään?

Kattilaa lämmitän erillisellä keittolevyllä joskus jopa normi hellan levyillä kaikki 4 levyä yhtäaikaa päällä :) Vierteen jäähdytin on työn alla vielä....

eekoo
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja eekoo » Ti Marras 28, 2017 11:35 am

Darep kirjoitti:15. laske jäähdytetty vierre hanasta käymisastiaan (huom. humala voi tukkia hanan)
16. lisää hiiva!

Tähän väliin vielä lisäisin vierteen kunnollisen ilmastamisen (ennen hiivan lisäystä).

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Marras 28, 2017 13:05 pm

Jos levyn teho on heikko ja muutenkin kannattaa ennen aloittamista varmistua että keitettävät tilavuudet kiehuvat siinä hyvin ja inhimillisessä ajassa. Vierrettä tulisi keittää ilman kantta jotta DMS haihtuu, omalla surkealla liedellä se on just 10l mikä kiehuu ilman kantta ja eristeitä, tosin hyvin heikosti jos yhtään ei ole kantta päällä. Vähän siinä voi ehkä olla suojaa päällä mutta ei missään tapauksessa suljettuna. No onneksi en tällä hetkellä tuon isompia eriä tee muutenkaan. Toki on mahdollista jakaa kahteen kattilaan. Ja kun kokeilee niin voi samalla mitata kuinka paljon kattilasta suunnilleen haihtuu nestettä / tunti. Se riippuu kiehumisen kovuudesta, kattilan halkaisijasta(poikkipinta-alasta) ja mahdollisesta kannesta.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Marras 28, 2017 14:36 pm

^^ lisämaininta tuosta että nestehukka kantsii jotenkin yrittää arvioida. Mulla käy säännöllisesti niin että keiton jälkeinen nestemäärä on kymmeniäkin prosentteja vähemmän kuin laskennallinen, ja se johtuu keittohävikin lisäksi siitä että nestettä haihtuu kiertomäskätessäkin koska mäskäysastia ei ole täysin suljettu.

EI tietty ole ongelma kylmälaukkumäskäyksessä, mutta kunhan sanon. Noin muuten esim. Brewer's Friend -softan oletukset nestehävikeistä tuntuivat pussimäskäyksessä olevan ihan kohdallaan, mutta heittivät kun uusin laitteistoa.

Lisäksi allekirjoitan täysin tuon että erinäisissä astioissa on hyvä olla reilusti turvamarginaalia, muuten tulee luuttuhommia.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Marras 28, 2017 17:39 pm

Jaajuu, hups, ny pitäs aueta ton reseptin :D

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Marras 28, 2017 17:56 pm

Kannattaa tosin ensin selvittää että kestääkö toi iklu noin kuumaa vettä ettei tule mitään ylläreitä.
Ja melkein itse jättäsin ton iklun kokonaan pois koska sulla on 30L kattila ja mäskäyspussi niin sillähän se mäskäys onnistuu nollasta sataan ja eipä se hirveesti vie sähköäkään jos välillä pikkasen joutuu mäskin lämpötilaa nosteleen.Jää 1 pestävä työväline pois ja ei tarvi moneen kertaan niitä mäskejä/vierrettä siirrellä eri astioihin.
Mutta tää on taas mun mielipide asiaan.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Marras 28, 2017 18:23 pm

Komppaan edellistä.Mäskään itsekin 2.ssa rst kattilassa.Toisessa untuva peittoo ja viltti päällä tippuu lämpö tunnissa vain pari astetta.Toisessa alixpressin tynnyrilämmitin ja pid,sekä armaflex matto.Jäähdytykseen kannattaa satsata,niin humalalointi käyttäytyy tarkoituksen mukaisesti.1resepti voisi olla pale ale 80%, bisquit 10% ja chrystal 100 10%.60 min magnumia ibuja 30 ja jotain britti aromi humalaa 20min ja 10min niin että kokonaimäärä ibuja n.40 tai 50.hiiva s-04?Mäskäys 1 h 69-67 asteessa keitto 1 h.
RDWHAHB

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kutipappa » Ti Marras 28, 2017 22:07 pm

Mulla on Igloossa ollut 85 asteista vettä parhaimmillaan eikä ole tuosta hätkähtänyt. En kuitenkaan lähtisi tuota lämpimämmällä kokeilemaan, mutta normaaleissa mäskäysvaiheiden lämpötiloissa voi käyttää huolettomasti ainakin oman kokemukseni mukaan. Laajasti vastaava pönttö on myös jenkeissä mäskäys/huuhtelu käytössä. Olen laittanut palan foliota mäskin päälle ja lämpötila laskee puoli astetta tunnin mäskäyksen aikana. En tiedä sitten käyttäytyykö tuo pienempi malli eri tavalla, mutta näin kuitenkin itsellä.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Marras 29, 2017 9:41 am

kutipappa kirjoitti:Mulla on Igloossa ollut 85 asteista vettä parhaimmillaan eikä ole tuosta hätkähtänyt. En kuitenkaan lähtisi tuota lämpimämmällä kokeilemaan, mutta normaaleissa mäskäysvaiheiden lämpötiloissa voi käyttää huolettomasti ainakin oman kokemukseni mukaan. Laajasti vastaava pönttö on myös jenkeissä mäskäys/huuhtelu käytössä. Olen laittanut palan foliota mäskin päälle ja lämpötila laskee puoli astetta tunnin mäskäyksen aikana. En tiedä sitten käyttäytyykö tuo pienempi malli eri tavalla, mutta näin kuitenkin itsellä.

Itse tykästyin myös tähän "heinälaatikko" metodiin. Tokihan siinä on pöntön putsaus mutta ei se ollut kummoisempaa kuin kaataa käytetty mäski pois ja lämpimällä vedellä + PBW:llä pesu. Koin jotenkin vaivalloiseksi pussimäskäämisessä huuhtelut sun muut pussin nostelut. Mutta molemmissa on hyvät puolensa.

Omalla Rubbermaidilla + valepohjalla sain todella kirkasta vierrettä aikaiseksi kun huolella kierrätin jokusen litran kun aloin laskea vierrettä keittokattilaan. Samalla tavalla pidin folion mäskipatjan päällä. Tein siihen reikiä ja kaadoin kierrätetyn vierteen folion päälle niin ei syntynyt "kanavia" mäskiin. Pidin folion päällä myös huuhdeltaessa. Parhaat tehot maltaista sain jatkuvalla huuhtelulla (continuous sparging).

Mutta ota iisisti eka pano ja keskity perus asioihin niin hyvää tulee :cheers1:

Darepin ohje on kyllä hyvä =) . Heitän soppaan parit omat kommentit.

5. Sekoita tosiaan maltaat TODELLA hyvin. Kaada maltaat pienissä erissä. Itsellä on joskus jäänyt melkoisen isoja mallas paakkuja jotka ovat sitten kuivia keskeltä.

11. Ei sitten kantta kattilan päälle...

12. Ole valmiina melan kanssa kun keität. Keitossa alkaa ilmetä vaahtoa (hot break) joka kannattaa sekoittaa takaisin vierteen joukkoon. Vaahdon aiheuttaa proteiinit. Jos lapot nämä pois, voipi olla että tulevassa oluessa on ehkä heikompi vaahdon muodostus ja ehkä snadisti ohuempi suutuntuma. Samaten keitto voi kuohahtaa kun lisäät humalat.

14. Mittaa ominaispaino :-). Muista että mittari on kalibroitu +20C lämpötilaan.

Parit hyvät linkit joista opin paljon:
https://youtu.be/JMHLqnWCNjE
https://youtu.be/h5J8S5nBdUc
https://youtu.be/6fHtzu9lQU8

John Palmerin http://howtobrew.com/ on hyvä tietopaketti
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » La Joulu 30, 2017 16:58 pm

kiitos näistä ohjeista ja näiden perusteella suunnittelen ekaa täysmäskii, Mutta nyt meni joululahjan ansiosta välineistö uusiksi nimittäin Brew monk on talossa :cheers2: Nyt suunnitellut seuraavaa,

22l boil size/target 19l beer
4kg viking pale ale malt
0,5kg viking pale cara malt
waimea 10g 60min boil
Bulldog B1 hiiva 20g

18l mäskiin 4l huuhteluun.

Mäskäys ajoista haluaisin keskustella, mikä on tärkeetä mikä ei? Meneekö metsään jos maltaat laittaa kylmään veteen nopee nosto 30c/15min siinä nopee nosto 50c/30min siinä sitten nosto 67c ja tunti siinä sitten valutus ja huuhtelu 80c vedellä....vierteen kirrätystä taukojen aikana. Sitte nosto kiehumaan ja waimea kävyt sekaan ja niin edelleen... :sgeek:

Kiitos etukäteen ja Hyvää Tulevaa Panovuotta 2018 Kaikille :party:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Joulu 30, 2017 18:01 pm

Mäskäyksestä: noi nopeat lämmönnostot ei onnistu niin helposti kuin pelkällä vedellä sitten kun maltaat ovat jo seassa. Riippuu tietty millainen lämmitysjärjestely on (Brewmonkia en tunne), mutta tarkkana saa olla ettei mikään kohta mäskistä kärtsää kiinni.

Toki jos on tarve tehdä monisteppinen mäskäys niin sitten lämpöjä pitää nostella mäskäyksen aikana...mutta mikä esim. 30C stepin merkitys on? Ei sillä, en ole koskaan tehnyt monisteppistä mäskäystä vaikka laitteisto antaisi periksi eli lämpimikseni ihmettelen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » La Joulu 30, 2017 18:18 pm

tuo 30c on jotenkin sidoksissa proteiineihin jos ymmärsin oikein, tällä kaikella päätarkoitus siinä että pystyy monkilla sen tekeen ja jossain väitetään että näin vierteestä ja oluesta tulisi hyvin kirkasta,vahvempi runko ja tuoksu sekä maku..... en tiedä kun en oo vielä kokeillut mutta siksi halusin avata keskustelun tähän :) ja se että jos tässä on jotain mitä ei missään nimessä kannata tehdä?

Palaa sivulle “Mäskäten”