Olut ei lähde käymään

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Hannu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: ESPOO
18 tai yli: Olen

Olut ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja Hannu » Su Marras 26, 2017 11:09 am

Hmm...mäskäys ja keitto onnistuivat. Vahva Imperial Stout hakusessa. Hiivattu käymään 21.11 mutta ei pulputa.
OG 1074.
Hiivauslämpö +22
Nestemäärä 18 litraa
2 kpl Safale US-05 ripoteltu vierteen pinnalle (tuoretta hiivaa, päiväykset jossain 2019 puolella) ja nosteltu litran kauhalla parikymmentä kertaa.

Onko kokemuksia vastaavasta? Jatkanko odottelua vai voiko erän vielä jotenkin pelastaa?

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

Re: Olut ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Marras 26, 2017 11:36 am

Jos OG ei ole pudonnut vielä yhtään, niin itse ainakin kokeilisin hiivata uudella satsilla ja nesteyttää hiiva, kuten ohjeissa käsketään. Sittenhän sen varmuudella tietää onko pilalla, kun on käynyt :winktoo: Miedommille vierteille ( OG alle 1.060) yleensä onnistuu hiivata ilman nesteytystä. Itse sen muutaman kerran mitä kuivahiivaa olen käyttänyt, niin olen aina nesteyttänyt hiivan.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Marras 26, 2017 11:52 am

Harmi kun et nesteyttänyt hiivaa. Vierre on kyllä alihiivattu ja starttaaminen saattaa olla tuskaisen hidasta.
Vahvoja oluita kun tekee niin kunnon hiivapanoksesta kannattaa pitää huolta. Tuo pari pussia nesteytettynä olisi ollut ok.
Mittaa og silti josko astia vuotaa ja pulputusta ei näy. Onko vierteen päällä hiivapatjaa?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Marras 26, 2017 12:45 pm

Itse tehny samalla hiivalla 20L satseja tosin og ollut luokkaa 1050-1070 maksimissaan ja yhdellä pussukalla olen pärjännyt (lopullinen paino ollut yleensä viikon käymisen jälkeen 1005-1010 luokkaa)ja samalla tavalla juuri ihan vaan ripotellu siihen viereen päälle ja reilusti sekotellut sen jälkeen hetken.
Ettei nyt vaan olis käyny silleen että se sun käymisastia ei ole täysin "tiivis" ja ne paineet pääsee vaan karkaavan muualta pois.
Kannattaa nyt vaikka katsoa tosiaan ominaispaino mittarilla se todellinen tilanne.sekä jos sulla on läpinäkyvä pytty niin kyllä siinä vierteen pinnassa näkyy selkeästi kuohua mikäli se käy.Itsellä tosiaan toi 05 ja 04 ollu "Pomminvarmoja" tähän mennessä.

ps.ja kun yleensä olen illalla sen hiivauksen tehnyt niin aamulla on ollut pytyssä jo täysi tohina

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Su Marras 26, 2017 13:04 pm

^ Jep, noinhan se menee kun homma toimii ja prosessi kunnossa.
Itselläni toimi kaikki pitkään hyvin ja nyt saa taistella vähän joka kohdassa. Joku pöpö jyllää talossa ja pilaa käymiset ja lopulta oluet pullossa vaikka mitä tekee.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Marras 26, 2017 14:42 pm

Tuo ilman määrä on kyllä kans semmonen että herkästi tulee sivumakuja kun heittää hiivat kuivana ja vähän sinneppäin ilmastaa tuommoiset vahvemmat vierteet. Sanoisin että tuplaati tuon kannattaa ilmaa sekotella. Mulla on pari erää mennyt pilalle, kun tullut ns. korkeita alkoholeja eikä ne poistu millään kypsyttelyllä.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Su Marras 26, 2017 17:13 pm

Ravistelin astiaa jo toistamiseen aamun jälkeen ja nyt näyttäisi jotain alkaneen tapahtua :-D
Ei mitään räjähdysmäistä käymistä, mutta pientä pulputusta jo useamman tunnin.
Laiskuuttani siirryin n. vuosi sitten hiivan pinnalle ripotteluun. Pitänee palata startterin valmisteluun.

Kiitos kaikille näkökulmista :-)

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Su Marras 26, 2017 19:45 pm

Ja mulla nyt muutenkin on toi käymistilan lämpö aika tasainen +18. Siellä kaikki tapahtuu vähän hitaammin. Oon verrannut esim. +21 lämpötilassa käyttämiseen. Käymiseen vaadittava aika kasvaa n. 50%. Sitten kun pudottaa lämmöt +16 asteeseen, loppuun käyminen kestää jo kaksi kertaa sen mitä +21. Postitiivisena juttuna on tietty varsin virheettömät oluet. Ei synny juurikaan mitään häiritseviä käymisestereitä lopputuotteeseen. Odottavan aika on tosin aina pitkä...

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Marras 27, 2017 6:21 am

Mutta nuilla paksummilla vierteillä on silti tosi tarkkaa tuo hiivan määrä ja kunto. Toisin sanoen riittävä määrä sekä kunnolla ilmaa. Kuivahiiva kannattaa nesteyttää.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Marras 27, 2017 8:29 am

Nyt aamulla oli taas lopettanut pulputtamisen. Otin näytteen, Ominaispaino pudonnut 1026. Vierteen maku puhdaspiireteinen. Ei mitään virhemakuja eikä hiivaa. Hiiva ei kellunut enää pinnalla. Voimakas ravistelu aiheutti taas valtavaa painetta astiaan. Takaisin käymään. Hitaasti hyvä tulee :-)

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Marras 27, 2017 8:50 am

Teppo saalasmaa kirjoitti:Mulla on pari erää mennyt pilalle, kun tullut ns. korkeita alkoholeja eikä ne poistu millään kypsyttelyllä.

En ymmärtänyt mitä tarkoitit tällä? Korkeita alkoholeja (8%) on nyt haussa eikä ne saisikaan poistua =)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Marras 27, 2017 9:15 am

^ Tarkoittanee että viina maistuu oluesta läpi.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ma Marras 27, 2017 10:51 am

Olisiko kyse sikunaisesta vivahteesta maussa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sikuna%C3%B6ljy

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Marras 27, 2017 19:10 pm

Siitä.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Marras 27, 2017 21:11 pm

Hannulle vertaistukea. Oma olueni seissyt jo vuorokauden ja mitään ei tapahdu. Jostain syystä mulla starttaa nää uutteet aina hitaasti vaikka käytössä tuore nestehiiva. Aina ei kerkeä mäskäilemään niin täytyy tykitellä uutteilla tyhjät pullot täyteen.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ti Marras 28, 2017 7:59 am

miguels kirjoitti:Hannulle vertaistukea. Oma olueni seissyt jo vuorokauden ja mitään ei tapahdu. Jostain syystä mulla starttaa nää uutteet aina hitaasti vaikka käytössä tuore nestehiiva. Aina ei kerkeä mäskäilemään niin täytyy tykitellä uutteilla tyhjät pullot täyteen.

Näemmä huolestuminen on turhaa =)
Aina on oluet mulla käyneet loppuun asti. Näin käynee nytkin. Pönttö pulputtaa tasaiseen tahtiin. Ehkä hiivakannoissa voi olla saman tuotteenkin osalta jotain pientä kemiallista vaihtelua mikä sitten vaikuttaa käymisnopeuteen / ärhäkkyyteen. Joskus olut on käynyt niin voimakkaasti, että on joutunut tekemään järeämpiä vesilukkovirityksiä. Mä luulen, että viikonloppuna menee 15 litraa hienosti loppuun käynyttä stoutia pulloon :cheers2:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Marras 28, 2017 14:11 pm

Mulla on vähän fiilis että jos ei ole mitään aktiivista käymislämmön kontrollointia, niin hiiva vähänkin innostuessaan lämmittää vierrettä sen verran että käymistahti nousee ketjureaktiomaisen hurjasti. Ja kääntäen, jos hiivaa viileähköön vierteeseen ja käyminen on alusta asti hidasta niin se ei vastaavaa spurttia koskaan ota.

Varmasti hiivaerien elinvoimaisuuskin vaikuttaa, mutta ainakin yleisesti käyttämälläni US05:llä tuollainen 18C lämpö pitää käymisvauhdin hyvinkin kontrollissa, mutta jos se pääsee nousemaan vähäksi aikaa parinkympin pintaan niin hiiva vetää omalla käymisellään lämmöt tuosta vielä vähän ylemmäksi ja saattaa rynnätä lukosta ulos. Ympäröivän ilman lämpö on pienemmässä merkityksessä enää siinä vaiheessa kun käyminen kunnolla villiintyy, jos siis sitä ei aktiivisesti pudoteta.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » To Marras 30, 2017 12:41 pm

Nyt tarvitsisi panokavereiden näkemyksiä. 27.11 ominaispaino oli jäänyt siis lukemaan 1026. Ravistelin ja vesilukkohan pulputti sitten pari vuorokautta. Tänään 30.11 ei enää pulputusta. Otin näytteen, 1024. Hmmm....muutaman päivän pulputus laski ominaispainoa vain 2 -yksikköä alaspäin.
Mitähän seuraavaksi? Vähintäänkin on odoteltava 2-3 päivää ja mitattava ominaispaino uudestaan. Eihän tuota uskalla pullottaa jos ei ole käynyt loppuun. 27.11 tekemäni astian ravistelu sai toki aikaan jonkinlaista reaktiota, mutta ehkä se lähinnä vain poisti olueeseen muodostunutta hiilidioksiidia eikä varsinaista uutta käymistä enää juurikaan tapahtunut. Maku on virheetön ja tällä käymisellä saan tyydyttävän 6,5% stoutin. Kannattaako sinne enää uutta hiivaa laittaa? Olettaisin, että ne kaksi pussillista Safale US-05 hiivaa käyttäisivät kyllä loputkin sokerit jos sellaisia olisi. Oluen maku on erittäin kuiva. En huomaa maussa minkäänlaista jäännösmakeutta joka tulisi käymättämistä sokereista. Mullahan oli tässä aika heavy setup suklaamallasta ja roast barleya, eli molempien osuus kokonaismaltaista 10% (yhteensä 20%). Olen lukenut, että kyseiset erikoismaltaat eivät käy ihan loppuun asti ja lisäämäni suhde perus pale ale -maltaaseen ja cara pale maltaaseen on ollut turhankin suuri. Molempia olisi voinut olla vain 5%. Ilmankos on niin tymäkkää koneöljyä tää satsi :-D

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » To Marras 30, 2017 14:56 pm

Jollain(jenkki tai aussi) palstalla se sama kirjoittaja vastaa aina että "stay away from the beer". Itselläni on kuivaksi keitetyt vastaavat oluet käynyt joskus yli kolme viikkoa, ennen kuin on saavuttanut lopullisen ominaispainon. Lämpötilaa suositellaan nostettavan myös ennen kuin ravistaa pönttöä, jotta hiiva saa parhaat mahdolliset edellytykset jaksaa loppuun asti. Us-05 on juurikin tehnyt vastaavaa, mutta jatkanut sitten loppuun kun on antanut aikaa, nostanut lämpötilaa ja pyöräyttänyt astiaa. Voi olla että noista maltaistakin jää enemmän käymiskelvottomia sokereita ja ko hiivan 81% attenuaatio on laskettu ilmeisesti ihan kuivan keiton attenuaatioksi. Sehän on samaa kantaa kuin FM 52 tai WLP 001 joiden haarukka on isompi, eli myös alle tuon oletetun attenuaation voi jäädä, vaikka olisikin käynyt loppuun.

Tuo ensimmäinen kysymys(joka selvisi jo) jossa sanoit ettei pulputa on osunut kohdalleni pari kertaa, mutta helpoiten sen käymisen selvittää muovipöntössä katsomalla onko krauseni jättänyt jo rantua pöntön reunaan, avaamatta astiaa ja kallistamalla sitä hieman, sekä valaisemalla päältä päin fikkarilla.

Aina on käynyt, vaikka ei olisikaan pulputtanut omalla kohdallani. Älä turhaan vielä hätäile pullotuksen kanssa. Mikä olikaan oletettu FG?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Marras 30, 2017 15:43 pm

Itekkin kommentoisin taas vaihteeksi että antakaa sen bissen käydä rauhassa. Alet on toki tuoretuotteita, mutta antaa sen olla rauhassa primäärissä jotta hiiva saa hoitaa myös jälkipyykkinsä. Kuivahumalointi kannattaa kuitenkin hoitaa vasta kun homma on varmasti kuosissa. Ite yleensä annan bissen olla primäärissä rauhassa sen 1kk, sitten mahdollisesti rackata sekundääriin ja kuivahumaloida sen viikon tai kaksi.

Ne keiton aikaiset humaloinnit ei kuitenkaan kärski juuri ajan funktiona ja pikemminkin kuivahumalointi kärsii jos ne nakkaa käyvään matskuun.

Toki New England IPA on sitten oma juttunsa.

Palaa sivulle “Mäskäten”