Viking black malt..

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Yeast73
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kotka
18 tai yli: Olen

Viking black malt..

ViestiKirjoittaja Yeast73 » To Marras 02, 2017 14:04 pm

Tervehdys!
Olisko foorumilla mallasta käyttäneitä? Käytän ekaa kertaa kyseistä tuotetta, ja lopputuotteessa saisi olla paahteisuutta havaittavissa. Tuoteselostehan antaa pieninä määrinä pähkinäisyyttä ja suuremmilla paahteisuutta..
Ilmeisesti 2-5% maisemissa mennään? En kumminkaan haluaisi överiksi vetää..

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Viking black malt..

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Marras 04, 2017 1:04 am

Juu, noissa nurkilla kannattaa pysyä. Yli viiden voi vetää kitkeräksi. Harkitse myös kylmä-uuttoa, sen pitäisi estää ikäviä sivumakuja. Eli edellisenä päivänä veteen likoamaan, sitten panopäivänä suodatat maltaat pois ja käytät vedet keitossa tai mäskäysveden joukossa.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Marras 05, 2017 21:36 pm

Mitäköhän poppakonsteja panimot mahtaa käyttää kun DIY-DOGin reseptikirjassa cocoa psychossa on käytetty 20 litran satsiin roasted barleyta 1.5kg(13.3%) sekä black malttia 1.25kg(11.1%). Luulis tulevan suhteellisen kitkerää kurkunkostuketta :D
Make stout great again!

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ma Marras 06, 2017 11:02 am

Joo, DIY DOGissa ainakin Riptiden kohdalla "We recommend adding the chocolate malt at the start of the run off to ensure you extract the flavour and colour without imparting too much of the astringency of the malt into your wort." -- veikkaan että jättävät joistain resepteistään noita mainintoja pois, kun vaan yks sivu varattu per resepti tuosta DIY DOGissa :P

Yeast73
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Yeast73 » Ti Marras 07, 2017 11:41 am

Olen kallistumassa tuohon " kylmäuuttoon " AHA:n( ameriikan kotiolut ) sivuilla oli tuosta tekniikasta ja syistä pieni tietoisku, ja menen sillä. Uute sisään keiton lopussa..

Yeast73
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Yeast73 » Ti Marras 07, 2017 11:53 am

Siis näin :

Cold Steeping

Cold steeping is a process popularized by Mary Anne Gruber at Briess. The idea was to find a way to extract the favorable flavors from dark specialty grains, but leave behind the harsh characteristics, giving the brewer a greater level of control over the color of the beer.

Gruber found that for some dark grains , steeping the crushed grains in room temperature water for 24-hours creates an extract that can be added to the boil pot or fermenter. Flavor aside, Gruber noted that the less heat involved in the process, the richer the aromas.

Homebrewers can create a cold-steeped extract by soaking 1-pound ( n.450g ) of crushed grains in 2-quarts ( n. 1.9l ) of water overnight. After 24 hours, strain the grains and add to the beer as your preference dictates.

If you intend to add the extract to the boil pot, pour it in within the last 5-10 minutes of the boil. If you add it earlier, the length of the boil can bring out some of the harsh attributes. If adding to the fermenter, take care to avoid oxygenating the wort.

The remaining extract can be heated to 150°F ( 67c ) transferred to a mason jar and refrigerated for up to a month for use in future brews.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Marras 07, 2017 17:53 pm

Darep kirjoitti:Joo, DIY DOGissa ainakin Riptiden kohdalla "We recommend adding the chocolate malt at the start of the run off to ensure you extract the flavour and colour without imparting too much of the astringency of the malt into your wort." -- veikkaan että jättävät joistain resepteistään noita mainintoja pois, kun vaan yks sivu varattu per resepti tuosta DIY DOGissa :P

Niin ja eiväthän ne halua ihan kaikkia kortteja paljastaa :D Luultavasti kylmäuutan suuren osan maltaista ja ja laitan normi mäskäykseen roasted barleyta 3% ja black maltia 3%
Make stout great again!

Palaa sivulle “Mäskäten”