New England IPAa kokeilemassa

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Naali
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: New England IPAa kokeilemassa

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Heinä 21, 2017 20:07 pm

Mielii toinen jossain määrin tyylilajia edustava tekele väsätä ja tällä kertaa ajattelin mennä 100% Australialaisilla humalilla kun nuo ovat aika hemmetin hedelmäisiä yleensä. Mallaspohjaa muutettu aika paljon, l'hinn' jossain määrin mukaillen BYO:n artikkelia aiheesta ja omia empiirisiä havaintoja. Raaka-aineet jotain seuraavanlaista ja reippaasti kalsiumkloridia ainakin vedensäätöön sekä jonkin verran kipsiä ja mahdollisesti gramma tai pari suolaa. Ehkä vielä toiset 50g+50g kuivahumaloita käymisvaiheessa ja hiivaan startteri jos tuubilla yli pari viikkoa ikää.

4,50 kg Pale Ale Malt, Extra (Simpsons ) (3 EBC) Grain 1 70,9 %
1,00 kg Golden Promise (Simpsons) (5 EBC) Grain 2 15,7 %
0,50 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 3 7,9 %
0,35 kg Oats, Golden Naked®™ (Simpsons) (18,0 E… Grain 4 5,5 %
25,00 g Topaz [14,50 %] - First Wort 60,0 min Hop 5 37,6 IBUs
30,00 g Ella (aka Stella) [15,00 %] - Steep/Whirlpool … Hop 6 7,7 IBUs
30,00 g Galaxy [14,00 %] - Steep/Whirlpool 10,0 min Hop 7 7,2 IBUs
30,00 g Vic Secret [15,50 %] - Steep/Whirlpool 10,0 min Hop 8 8,0 IBUs
1,0 pkg Vermont Ale (Yeast Bay #-) Yeast 9 -
50,00 g Galaxy [14,00 %] - Dry Hop 4,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
50,00 g Vic Secret [15,50 %] - Dry Hop 4,0 Days Hop 11 0,0 IBUs
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Helmi 03, 2018 10:23 am

Toinen yritys NEIPAsta lähdössä, kysymys aromihumaloinneista ja no-chillistä.

Reseptissä on aromihumalalisäykset jätetty jäähdytysvaiheeseen, ja hifistellen jaettu niin että osa lisätään 71C kohdalla, osa 60C kohdalla (en tiedä onko tällä oikeasti merkitystä).

FastFermentin käymispönttö kestää speksin mukaan 80C lämpöä, eli tilaisuus olisi hyvä kipata kattilasta sisältö pönttöön 80 asteen kohdalla, lisätä humalalisäykset hetken päästä lämpötilan mukaan ja jättää koko komeus jäähtymään yön yli. 80C lämmön ja vähän pienemmänkin pitäisi pidemmällä altistuksella riittää steriloimaan pönttö, jos siellä mitään normiputsauksen ja starsanin jälkeen elää, eli hiivauksella ei sinällään olisi kiire. Samalla ennen hiivausta saisi otettua fastfermentin keräyspallerosta ensimmäisen satsin muhjua pois. (Vesilukkoon varmaan pitää laittaa starsanilla kyllästettyä vanua putsaamaan korvausilma.)

Varsinainen kyssäri: ryssinköhän nuo viivästetyt aromihumalat jos no-chillaan em. tavalla eli haihdutanko niiden aromit pois? Pitääkö humalat noukkia pois "hop standin" jälkeen?

AFAIK aromihumalille "turvallista" aluetta pitäisi olla varsinkin tuo 70 asteen alapuolinen alue johon varmaan pudotaan hyvinkin pian kun pöntön nostaa vaikkapa paukkupakkasiin, eli itse menisin näillä. Mutta onko jollakulla kokemuksia?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Helmi 06, 2018 20:53 pm

"Hop standit" onnistuivat hienosti fastfermentissä, jos unohtaa sen että lämmön kyttääminen oli vähän tympeää. Tässäpä vielä resepti:

Stone Circle NEIPA
American IPA

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 10.0
Total Grain (kg): 3.267
Total Hops (g): 99.86
Original Gravity (OG): 1.063 (°P): 15.4
Final Gravity (FG): 1.013 (°P): 3.3
Alcohol by Volume (ABV): 6.60 %
Colour (SRM): 6.7 (EBC): 13.2
Bitterness (IBU): 40.5 (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 65
Boil Time (Minutes): 60

Grain Bill
----------------
2.704 kg Finland - Pale Ale Malt (82.76%)
0.450 kg Flaked Oats (13.79%)
0.113 kg Finland - Crystal Malt 100 (3.45%)

Hop Bill
----------------
12.5 g Magnum Pellet (15% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1.2 g/L)
12.5 g Citra Pellet (11% Alpha) @ 0 Minutes (Aroma) (1.2 g/L)
12.5 g El Dorado Pellet (15.7% Alpha) @ 0 Minutes (Aroma) (1.2 g/L)
12.5 g Mandarina Bavaria Pellet (8.5% Alpha) @ 0 Minutes (Aroma) (1.2 g/L)
12.5 g Citra Pellet (11% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop) (1.2 g/L)
12.5 g El Dorado Pellet (15.7% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop) (1.2 g/L)
25.0 g Mandarina Bavaria Pellet (8.5% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop) (2.5 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes.
Fermented at 18°C with Vermont IPA Yeast

Notes
----------------
0 min lisäykset jaettu kahtia. eka lisäys 71 C, toka 60C. Kuivahumalointi ~kolmannen käymispäivän aikana. Mäskäysvettä säädetty CaCl ja CaSo4:llä , pääpaino CaCl:lla jotta saatiin Cl / SO4 -arvot jokseenkin kohti 150/75. Säätö hyvin summittaista johtuen siitä että vesilaitoksen raporttikin oli vanha.
Viimeksi muokannut cob, To Helmi 15, 2018 10:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Helmi 15, 2018 10:49 am

Meni pulloihin lupaavan makuisena. Kuten viimeksi NEIPAn kanssa, pullotushetki aiheutti päänraavintaa, koska tuoreus on tyylilajissa pop. Suuri osa nettipanijoista kegitti oluen, osa jo viikon kohdalla.

Itse päädyin 10 päivän primääriin koska olut oli lopettanut käymisen jo 5. päivän aikana, FG:kin oli saavutettu ja kuivahumalapussi oli ollut viikon seassa. Seurauksena sain pulloihin melko runsaan määrän parissa tunnissa pohjalle pudonnutta muhjua vaikka laskin conicalin pohjalta kertyneet lietteet ensin pois. Muhju olisi varmaan pudonnut ajan kuluessa primäärissäkin mutta toisaalta taas aromit haihtuneet samaa tahtia. Vermont Ale yeastin maku ei ole sinällään tympeän hiivamainen ja sen ei ole tarkoituskaan flokkuloitua kokonaan pois, eli muhjusta on toivottavasti lähinnä haittaa vain tuoppiin kaatamisen yhteydessä.

Mysteeriksi jää miksi muhjua oli niinkin paljon liikenteessä vaikka sitä conicalista poistin useaankin otteeseen. Coldcrashia en halunnut tehdä hapettumisen pelossa. On mahdollista että kuivahumalapussin liikkeet astian tyhjentyessä rapsivat seiniltä irti muhjua. Pussukka oli kyllä hammaslangalla roikkumassa mutta ehkäpä lanka oli liian pitkä ja pussi ylsi seinämiin; vastaisuudessa pitää nostaa pussi varovasti ulos.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 04, 2018 21:50 pm

Em. resepti tuntuu toimivan, vaikka tuoreita NEIPA:ja en kauheasti ole maistellut eli vertailupohja on ohut. Tuoksussa ja maussa, sekä suutuntumassa selkeästi hedelmämehumaista tuntumaa, varsin hillitty katkerointi ja trooppinen maku. Tiedä sitten kuinka paljon fiilistä tuo "oikea" NEIPA-hiiva eli Vermont Ale Yeast, ja kuinka paljon trendihumala Mandarina Bavaria, mutta mielellään tätä maistelee.

Ainakin se selvisi että kunnon humalan läpsäyksen saa nätisti aikaan kun lisää aromihumalat vasta 80C paikkeilla ja antaa jäähtyä rauhassa (+kuivahumalointi toki), pikajäähdytys ei ole välttämätön.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Maalis 30, 2018 22:31 pm

Exbeerment aiheesta NEIPA ja pullotus: http://brulosophy.com/2018/03/12/the-im ... t-results/

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » Su Huhti 01, 2018 20:43 pm

Kolmas iteraatio itsellä nyt takana. Tämä kolmas hyvin suoraan Brewer’s Friendin sivuilta löytyvän Avg Perfect NEIPAn respalla. Pullotettu tämäkin eli ei pitkään nättinä kestä. Ensimmäinen maistettu alle kaksi viikkoa panopäivästä ja kahden viikon kohdalla oli jo omaan makuun aivan valmista. Niinpä lyön pullot nyt kylmään, jossa hapen tuhovoima hidastunee. Perjantaina päivän vajaa kahden viikon ikäisenä sai grillatessa otettua kelvon kuvankin:
Kuva

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Huhti 01, 2018 20:51 pm

walt, mitä noista kokeilemistasi resepteistä suosittelisit parhaaksi?

Tilasin just 2017 humalia jemmaan ja sormet syyhyää tehdä NEIPA muutamastakin syystä; kokeilin pakastaa Vermont ale yeastia glyseriiniseoksessa ja kiinnostaa nähdä säilyikö se hengissä, sekä haluttaisi tehdä pullojen sijasta NEIPA kegiin. Yllä linkkaamani Stone Circle NEIPA oli ihan hyvää, mutta ainahan sitä pitää uusia reseptejä etsiä.

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » Su Huhti 01, 2018 20:58 pm

Ensimmäinen NEIPA oli ehkä mieleenpainuvin, koska tuli ajatus että ”minä ihan ite tämän tein!”. Mallaspohja siinä sama kuin linkkaamassani tosin Gambrinusin mallas korvattu aina Viikkarin honigilla. Ehkä kuitenkin tämä viimeisin on paras. Kaikki tuntui siinä onnistuneen hyvin ja lopputuloskin on halutunkaltainen. Tokihan noilla humaloilla voi pelata vaikka kuinka. NEIPAt olen aina pannut kaksistaan niin saa pullot juotua kun ovat vielä tuoreita.

Palaa sivulle “Mäskäten”