Vehnäolut, paljon hiivaa pohjalla

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

worf123
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Salo
18 tai yli: Olen

Vehnäolut, paljon hiivaa pohjalla

ViestiKirjoittaja worf123 » To Maalis 02, 2017 9:51 am

Vehnäolut on käynyt nyt viikon, lähti vuorokaudessa käymään, käy edelleen normaalisti noin pulpahduksen minuutissa. Kävi jopa melko rajusti alussa. 21 litraa, neljä kiloa vehnämallasta, pari kiloa pale alea, White Labs 300 Hefewizen Ale. Mäskätty jossain noin 67 asteessa. (Lämpömittari hajosi, luotin termostaattiin). Ominaispainosta ei tietoa.

Se mikä nyt mietityttää on pohjalle kertynyt 5 sentin paksuinen vaalea laatta. Onko se hiivaa?

Mitä kannattaisi tehdä?
a) kannattaako sekoittaa eli heiluttaa astiaa?
b) kannattaisiko sitä ottaa pois?
c) kannattaisiko se pullotusvaiheessa sekoittaa?
d) kannattaisiko yrittää saada pullotusvaiheessa olut päältä pois laattaa sotkematta?

kiitos!

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Vehnäolut, paljon hiivaa pohjalla

ViestiKirjoittaja Matts » To Maalis 02, 2017 10:49 am

Ilmeisesti ensimmäinen pano? Eli se laatta on hiivaa ja ihan normihomma.

a) Ei.
b) Ei
c) Ei
d) Kyllä

worf123
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja worf123 » To Maalis 02, 2017 12:27 pm

Olen tehnyt olutta 80-luvulta asti. Tämä on ensimmäinen mäskätty vehnäolut. Edellisessä apassa ei ollut kuin ehkä pari senttiä, mutta tuo viitisen senttiä tuntuu melko paljolta. Toivotaan että se vähän laskisi.

Se mitä oikeastaan halusin tietää, että onko suuri hiivanmuodostus vehnäoluelle ja tuollaiselle hiivalle ominaista.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » To Maalis 02, 2017 13:28 pm

Tuo johtunee puhtaasti siitä, että useimmat vehnäoluthiivat ml. WLP300 eivät flokkuloidu yhtä tiukaksi kakuksi kuin useimmat alehiivat. Ts. hiivan määrä on sama, mutta se on vaan vähemmän tiiviissä muodossa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Maalis 02, 2017 17:50 pm

Vehnästä myös tulee paljon enemmän "hiutaletta" joukkoon. Varsinkin kun proteolyysi taukoa ei mitä ilmeisimmin ole tehty (vrt. mäskätty 67°C).
Laatta siis lienee hiivaa ja rupaa, niin kuin yleensäkin. Huolissaan siitä ei kannata olla.
Naali tuossa jo kertoikin, että vehnäoluthiivat myös laskeutuvat hitaammin pohjalle joka saattaa myös vaikuttaa asiaan ja siihen miltä näyttää.
Kakku saattaa laskea ajan kanssa jonkin verran mutta se voi myös kasvaa. Riippuu siitä miten mm. juuri se hiiva alkaa laskeutumaan.
Kuten jo varmaan tiedätkin niin seuraa ominaispainoa ja päättele siitä koska käyminen on valmista ja astioi sitten.
Ei siitä isommin haittaa ole vaikka joutuisit hiukan tuota laskaumaa astioimaankin. Toki niihin astioihin (pulloihin?) tulee sitten jonkin verran enemmän sakkaa pohjalle.
Toki voit halutessasi vaikka ravistelemalla sekoittaa oluen ja odotella seuraavat viikon pari millainen kertymä pohjalle tulee. Näin varsinkin jos FG tuntuu jäävän korkeaksi.
Avata käymisastiaa ei kannata turhaan, ihan kontaminaatioriskinkin minimoimiseksi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

worf123
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja worf123 » Pe Maalis 03, 2017 10:44 am

Kiitos vastauksista!

Palaa sivulle “Mäskäten”