Reseptien teko

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Tobi
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Reseptien teko

ViestiKirjoittaja Tobi » Su Helmi 19, 2017 0:09 am

Moro! On harrastus tosi alkutaipaleella ja oon miettinyt, että kuinka noita reseptejä kannattaa lähteä tekemään? Mistä maltaiden, sokerien ja hiivan määrät? Teenkö vaan jonkun oluen ensin ja kattelen kuinka paljon haihtuu vierrettä eri vaiheissa ja sitten lisään ne tiedot johonkin ohjelmaan? Ensimmäisessä BIAB-erässä en tajunnut tuota tehdä. Toi Wort vaikuttais silleen kivalta ohjelmalta, kun kulkee puhelimessa helposti mukana ja on vieläpä ilmainen, toisin kuin esim. Beersmith.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Reseptien teko

ViestiKirjoittaja cob » Su Helmi 19, 2017 8:22 am

Windowsille ja muillekin saatava ilmainen Brewer's Friend (näyttää tosi paljon samalta kuin beersmith) ainakin osaa arvata määrät automaattisesti joillakin oletusarvoilla, eli siinä on joku kohtalaisen ok oletus esim. keittämisen aikana haihtuneelle nestemäärälle per tunti, ja sille paljonko vierrettä jää maltaiden sekaan mäskäyksen jälkeen.

Muut hävikit joudut mittaamaan tai arvioimaan itse, eli paljonko olutta jää esim. kattilan pohjalle muhjun sekaan, mutta nekin on mennyt kyllä riittävän hyvin kohdalleen ihan silmämäärin arvioimalla. Pienet heitot eivät ole niin kriittisiä alussa, varsinkin jos efficiencyn arvioi alakanttiin, koska liian korkeaksi mennyttä OG:ta on helpompi korjata laimentamalla vierrettä lopussa verrattuna liian matalaksi jääneeseen. Niinkuin kuvasta näkyy, itsekin laitoin "trub"-häviöt keiton jälkeen nollaksi sillä seurauksella että sain käymispönttöön todellisuudessa hieman vähemmän vierrettä kuin mitä kohta "After cooling" kertoo, mutta ominaispaino oli sen verran korkea että pystyin laimentamaan vierteen vedellä tavoitemäärään ts. Actual Volume .

image (1).png

Itse aloitin muuttamalla hyväksi todettuja reseptejä, eli näpytin ohjelmaan (tai latasin suoraan .xml -muotoisen reseptin jos saatavilla) sisään jollekin tietylle kokonaismäärälle lasketun valmiin reseptin (resepteissä on usein annettu oletusefficiency), sitten laitoin efficiencyksi oman arvion esim. 65% (maltaiden määrät muuttuvat tässä ts. efficiencyä pudotettaessa tarvitaan enemmän mallasta), ja skaalasin lopuksi määrät omaan eräkokoon muuttamalla "batch sizeä" jolloin maltaiden sekä humalien määrät muuttuvat taas.

Sen jälkeen ainakin BF:ssä on ns. prosenttimoodi, jossa maltaiden/sokerien osuuden näkee prosentteina kokonaisuudesta ja niitä voi hienosäätää, lisätä jotain erikoismallasta jne. ja samalla pitää silmällä ettei ominaispaino tai laskennallinen IBU lähde heittämään alkuperäisestä ihan mahdottomuuksiin. Humaloinnin säätäminen on itselle se haastavampi koska siihen softa ei kerro kuin laskennallisen IBU-määrän, eri humalien käyttö eri vaiheissa keittoa on hakusalla.

Hiivan määrää voi laskea vaikka mrmalty.com -laskurilla, mutta itselläni se on ollut aina luokkaa "yksi pussukka" koska teen pieniä eriä.

Kaiken tämän jälkeen: valmiita reseptejä on oikeasti netti pullollaan ja niillä tai pienillä variaatioilla imo pärjää tosi pitkään, sekä samalla hioo panotekniikkaa. Eihän mitään katastrofia saa aikaiseksi itse kokkaamallakaan, mutta minusta on helpompi pitää alussa liikkuvien osien määrä vähäisempänä eli käyttää reseptejä joista suunnilleen tietää mitä pitäisi olla lopputuloksena.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Helmi 19, 2017 13:11 pm

Hiivan määrään itse käytän kuivahiivan kanssa nyrkkisääntönä aleilla 1g/litra vierrettä ja lagereilla vähän vaihtelee mutta 2g/litra on kohtuu hyvä.
Toki jos oikein voimakkaan vierteen tekee (yli 1,080SG) niin hiivan määrää voi kannattaa kasvattaa.

Humalointiin löytää muutamalla kerralla omaan välineistöön sopivat lisäys ajat ja määrät.
Itse käytän ns. normaali aleissa 90/60min, 20min ja 7min lisäyksiä ja amerikkalaistyylisissä 45min, 20min ja 7min lisäyksiä (ja harvoin 0min).
Laskennalliset IBUt on mitä on. Oma suu sanoo koska on sopiva.

Ensimmäisellä kerralla ei ole pakko onnistua täydellisesti =).
Reseptejä hiotaan kaupallisessakin toiminnassa reilusti.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Helmi 19, 2017 15:43 pm

Laskennallisista IBUista muuten. Voin olla tuohisuu, mutta minusta esim. laskennallisesti 80 IBUn IPA ja vaikkapa 35 IBUn pale ale eivät mene niin että IPA räjäyttäisi kiilteet hampaista ollen yli "tuplaten kitkerämpää" kuin pale ale, ja laskennallinen 95 IBUa tekisi tottumattomalle oluesta juomakelvotonta. Tai että olut kovin helpolla menisi överikitkeräksi tai jäisi raskaasti alikatkeroiduksi, jos vaikka humalien alfahappopitoisuudet eivät olekaan kohdallaan, ellei sitten ole kyse jostain herkistä oluttyypeistä (vehnät jne.)

Tahdon tällä hakea sitä, että niinkuin suoramakin sanoi, laskennalliset IBUt ovat jotain mutta se miltä katkero suussa tuntuu on sitten jotain ihan muuta. Itse pystyn lähinnä maistamaan että IBU 80 on selkeästi kitkerämpää kuin esim. IBU 27 vehnäolut, mutta jossain paleale-IPA-DIPA -akselilla suusta loppuu erotuskyky, puhumattakaan siitä että pystyisin maistamalla sanomaan onko reseptin laskennalliset IBUt osuneet kohdalleen. Noinkohan tuo on sitten henkilökohtaista ja on olemassa katkero-supermaistajiakin...?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Su Helmi 19, 2017 16:13 pm

Pitää ottaa ohjelma testiin! Kyl ois ehkä parempi sit valmiilla resepteillä tehdä, jotenki vaan kiinnostaa tehä ihan omilla, mut ehtiihän sitä! :nauru: Hiivaa heitin kyllä seittemään litraan koko pussin vaikka pussissa luki, että sillä saisi n. 20-30l. Olen kyllä lukenut, että tuohon 20-30litraan tuo määrä on melkeinpä alihiivausta. Kiva tietää, että ei mennyt se pieleen.

Ensimmäisellä kerralla ei ole pakko onnistua täydellisesti =).
Reseptejä hiotaan kaupallisessakin toiminnassa reilusti.

Juu! Aattelin vaan että jos on jonkinlaisia noita nyrkkisääntöjä, että menee jokseenkin sinnepäin! :nauru:

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Su Helmi 19, 2017 16:22 pm

cob kirjoitti:Tahdon tällä hakea sitä, että niinkuin suoramakin sanoi, laskennalliset IBUt ovat jotain mutta se miltä katkero suussa tuntuu on sitten jotain ihan muuta.

Totta! Ei mullakaan ole se niin tarkkaa sinänsä. Se vaan että onnistuu saamaan paljon katkeroa jos sitä haluaa ja toisin päin, mutta ei tosiaankaan ole väliä onko IBUt 70 vai 80 tms. koska, kuten totesit, niiden eroa ei oikein maista. Vissiin kokeiluilla vaan selviää toi humalien käyttö

Palaa sivulle “Mäskäten”