Pohjaan palanut MÄSKI

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Pohjaan palanut MÄSKI

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Helmi 17, 2017 10:10 am

Viimein päässyt harjoittelemaan uudella kombolla ( ISO SähköLevy + 50L RST hanakattila mallaskorilla) Huomasin että tuikkaa aika tiukat pohjaan palaneet alueet (saa muuten hangata rst sienellä hikisenä et poistuu ne jotka ei lähde levynä heti kättelyssä) noin 3-4 pelikortin pintala-ala.

Miten paljon antaa karamelli tms makua / mahdollisesti väriä ? Kannattaisiko mäskäys vaiheessa käyttää lähinnä hanasta ulos ja päältä sopivan lämpöistä sisään ja jätää levy vain ylläpitämään lämpöä ei niinkään nostamaan sitä ?

Aikasemmin tein Igloo:n "kylmälaukku" tynnyrillä.
Jos sais Terran reissullansa

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

Re: Pohjaan palanut MÄSKI

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Helmi 27, 2017 10:58 am

Kidesooda (esim biltemasta, myös nimellä kaustinen sooda) on ystävä noiden pohjaanpalaneiden kattiloiden kanssa. Sen kanssa vain pitää olla aikuisten oikeasti tosi varovainen. Suojahanskat ja lasit ovat välttämättömyys ja höyryjä ei saa hengitellä. Ja aina kattilaan ensin vesi ja sitten vasta kiteet. Mutta siistiä tulee. Kannattaa putsata kaikki pohjaanpalanut aines pois ennen uutta satsia.

Mä luulen, että ilman pumppusysteemiä ja vierteen kierrätystä ei lämpötilaa voi nostaa kesken mäskäyksen ilman, että kattila palaa pohjaan. Jos ei halua hommata pumppua, kannattaa vaan reilusti lämmittää vesi sinne ~70C hujakoille ennen maltaiden lisäystä ja pitää vastusta sen verran päällä, että pysyy lämmöt siinä haarukassa 63-68. Ilman pumppua isossa kattilassa mäskäyslämpötila on jokatapauksessa melko summittainen.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ma Helmi 27, 2017 11:20 am

Mulla on jotain hankausjauhetta mikä on käsittääkseni oksaalihappoa. Ajattelin kokeilla omaan kattilaan sillä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Helmi 28, 2017 12:04 pm

Jos mallas on suorassa kosketuksessa pohjaan, eikä sekoiteta, pohjaan palaminen on aikas varmaa. Aivan sama kuin puuroa keitettäessä.
Jos oikein ymmärsin, haluat tehdä monivaihe mäskäystä. Omalla laittestolla teen juurikin niin, että laitan ensin veden kattilaan joka on oikean lämpöistä ja säädän lämmityksen lämmön haluttuun lämpöön. Sitten kun sekoitan maltaat joukkoon, pitää lämmitys vain yllä haluttua lämpöä. Kun sitten haluan nostaa lämpöä, lisään sellaista vettä jonka olen laskenut (tai BS on laskenut) lämmittävän mäskin haluttuun lämpöön ja säädän lämmityksen tuohon uuden lämmön ylläpitöön.
Toki tuo vesilisäyksillä lämmön nosto hiukan rajoittaa lämpötilojen määriä. Mutta esim. 50°C -> 66°C - 76°C menee kohtuu hyvin. Tosin vesimallassuhde alussa on aika pieni. 66°C -> 76°C menee sitten jo "leikiten".

Edit:
Luin tarkemmin tuon aloituksen.
Käytössä siis kori... :oops:
Oman kokemuksen mukaan mikä tahansa joka on maltaan ja pohjan välissä edistää sellaista jotta se väli ylikuumenee. Tai siis lämpö ei nouse kovinkaan hyvin esim. sen korin pohjan läpi. Toisin sanoen vierre pohjan tuntumassa on huomattavan kuumaa vaikka mäski itse ei vielä olisikaan lämmennyt yhtään. Itsellä oli joskus kokeilussa sellainen viritelmä jossa mäskäsin pussissa ja kaasupolttimella lämmitin pohjalta. Siinä kävi siten, että vierre pussin alla kiehui vaikka mäski pussissa ei ollut vielä viittäkymmentä astetta. Tein tuolloin vehnäolutta ja aloitin 30°C lämmöstä.
Jotenkin se kuuma vierre siis pitäisi siirtää mäskin päälle jos tuon kaltaista viritelmää käyttää. Seisova vierre palaa kyllä helposti pohjaan. Ja tietenkin sama koskee keittoa. Jos siis pintalämpö on riittävä, palaa sokerit kiinni. Toki mäskätessä saattaa jotain pölyä laskeutua pohjalle joka myös saattaa palaa kiinni. Kohtuu pienillä tehoilla mäskin kuitenkin saa pysymään halutussa lämmössä. Omalla mäskäimellä 1000W riittää jopa hitaaseen lämmön nostamiseen ja mäskin koko on 70 - 80 litraa (/kiloa).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Mäskäten”