Mäskäystehokkuus (hakusessaan?)

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

miksu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Järvenpää
18 tai yli: Olen

Mäskäystehokkuus (hakusessaan?)

ViestiKirjoittaja miksu » Ma Marras 21, 2016 19:24 pm

Kysyin jo tätä omien muistiinpanojen puolella mutta laitan myös tänne siltä varalta että siellä jää huomaamatta.
Eli laitoin tänään alulle tällaisen satsin, eräkokona 20 litraa:
- 1,7 kg Oberschlesische Brauerei Vienna Lager -uute
- 1 kg Weyermann Oak Smoked Wheat
- 450 g vaalea DME
- 200 g
Mäskäsin savumallasta 3 litrassa vettä 90 minuuttia, lämpötila alussa 66, lopussa 64.
Kokeilin Brewsmithiä ensimmäistä kertaa. Se näytti näillä aineilla estimated OG:ksi 1052 mutta tarjosi measured OG:ksi 1046. Mitähän näistä luvuista voi päätellä mäskäykseni toimivuudesta? Eli onko homma mennyt suht ok kun OG on 1046 vai olisiko sen pitänyt olla 1052 mikä kertoo että mulla on jokseenkin huono saanto mäskäyksessäni?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Mäskäystehokkuus (hakusessaan?)

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 21, 2016 19:47 pm

Nyt en välttämättä ymmärtänyt ihan koko konaisuutta.
Eli jos sinulla on 2,15kg uutetta ja 200g ? mitä?
Plus sitten se kilo savuvehnää.
Onko savuvehnä yksinään mäskättävissä? Eli onko sillä entsyymistä aktiivisuutta?
Löysitkö ohjelmaan samat ainekset joilla laskea ja saitko syötettyä ohjelmaan (jos se näitä kysyy) oman laittestosi mielestäsi riittävällä tarkkudella?

Jos ymmärsin oikein, niin sekoitit uutteet keskenään johonkin vesimäärään ja mäskäsit savuvehnän kolmessa litrassa.
Mittasitko saamasi ominaispainon? Oliko se mitä jos mittasit?
Jos kyseessä oli BeerSmith ohjelma, niin estimated tarkoittaa OG lukemaa kun saanto on asetetun prosentin suuruinen. Measured kohtaan sitten itse kirjoitat mittaamasi lukeman jonka sait. Jos lukema ei ole sama kuin estimated (siis oma mittaamasi on se measured) niin hyötysuhde on joko huomonpi tai parempi.
Measured kohdassa on oletuksena sama lukema aina riippumatta siitä mikä on lähtökohta. Keltaisuus (BeerSmith 2) tarkoittaa sitä, että et ole siihen mittaamaasi lukua syöttänyt.

Edit:
Luin nyt myös tuon postauksesi tuonne toiselle osiolle.
Eli 200g panimosokeria lisäksi. Ja ohjelma arvioi 1.052 ja mittasit 1.048 mutta aattelit kuitenkin 1.046, miksi?
Koitan nyt seuraavaksi selvittää voiko mallastasi mäskätä ilman perusmallasta...

... Näyttäisi siltä, että suositeltu määrä olisi peräti 80% kokonais maltaista, joten uskoisin entsyymiaktiivisuutta löytyvän.
Nyt sitten kiinnostaisi se, että millaisella ominaispainolla tuo savuvehnä meni käymispänttöön?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Ti Marras 22, 2016 9:04 am

Ääh, tulipa esitettyä asia epäselvästi, sori!
Laitteistona mulla on 5 litran kattila, liesi ja digitaalinen paistilämpömittari.
Lämmitin 3 litraa vettä ensin jonnekin reiluun 70 asteeseen, en muista oliko tarkalleen 72 vai 74, ja lisäsin savuvehnän mäskäyspussissa. Sekoituksen jälkeen mäskin lämpötila oli 66 astetta. Lämmitin uunin 80 asteeseen, sammutin sen ja laitoin kattilan kansi päällä sinne. Annoin kattilan olla uunissa 90 minuuttia, sekoitin 30 ja 60 min kohdalla. Uunin lämpötila oli laskenut toiseen sekoitukseen mennessä 50 asteeseen ja mäskin 64 asteeseen. Laitoin uunin uudestaan päälle siksi aikaa että sen lämpötila oli 77 astetta ja sammutin sen taas. Lopussa mäskin lämpötila oli 64 astetta. Nostin kattilan pois uunista ja mäskäyspussin pois kattilasta ja annoin enimpien nesteiden valua kattilaan. Nostin sitten pussin maltaineen toisen astian päällä olevaan lävikköön ja huuhdoin 1,5 litralla 75-asteista vettä. Tämän jälkeen kaadoin huuhtelun tuloksena tulleen nesteen kattilaan siellä aikaisemmmin olleen vierteen lisäksi, kuumensin vierteen kiehuvaksi, keitin 50 minuuttia, lisäsin uutteet ja panimosokerin ja sekoitin. Viilensin vierteen kattila ämpärissä -metodilla kohtuu nopeasti 40 asteiseksi, kaadoin sen käymispönttöön ja lisäsin kylmää vettä niin että kokonaistilavuuseksi tuli 20 litraa. Lämpötila oli paistimittarini mukaan 20 astetta.
Beersmith arvioi OG:ksi 1052, mittaukseni oli n. 1048. Vierteen lämpötila 20 astetta. Ominaispainomittarini näyttää 20-asteiselle vedelle n. 1002 minkä perusteella arvelin että vierteen todellinen OG olisi ollut n. 1046.
Beersmithissä ei ollut savuvehnää, laitoin sen reseptiin rauchmaltina. Kun otan rauchmaltin pois reseptistäni, estimated OG on 1041 eli ilmeisesti sen pitäisi tuoda 0.011 lisää kun taas mulla se toi suunnilleen puolet vähemmän. Mäskäykseni hyötysuhde oli siis ilmeisesti melkoisen heikko.
En tajunnut mitata savuvehnä-liemen ominaispainoa mäskäämisen ja/tai keiton jälkeen ennen muiden aineiden lisäämistä, teen sen kun seuraavan kerran yritän mäskätä jotain.
Lämpömittarini tarkkuudesta tiedän sen verran että se näyttää kiehuvalle vedelle 100 astetta.
En tiedä osasinko syöttää laitteistoni beersmithiin. Se on siellä tällaisilla tiedoilla:
Equipment Profile: Kattila 5L
Batch Size: 20,00 l
Mash Tun Volume: 5,00 l
Mash Tun Weight: 4,54 kg
Mash Tun Specific Heat: 0,30
Lauter Tun Deadspace: 0,00 l
Boil Size: 4,00 l
Boil Time: 50 min
Evaporation Rate: 56,8 %
Calculate Boil Size: FALSE
Kettle Top Up Water: 4,00 l
Hop Utilization Adjustment: 100,00 %
Trub/Chiller Loss: 0,00 l
Cooling Loss: 4,00
Top Up Water into Fermenter: 18,00 l

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 22, 2016 16:59 pm

Mäskäyksen tehokkuus usein ja useilla laskee kun vehnämallasta käytetään. Itsekin olen huomannut. En tiedä sitten johtuuko se esim. siitä, että vehnämallas tuntuisi olevan painavampaa kuin ohramallas. Toisin sanoen litra vehnämallasta painaa enemmän tai, että sama kilomäärä vehnämaltaana täyttää astiaa vähemmän. Voihan vehnämallas myös olla kosteampaa, joka puolestaan nostaa painoa.
Joka tapauksessa kilo pale mallasta tosiaan näyttäisi nostavan ominaispainoa 20 litran satsissa sen 1,011SG. Ja saman tekee vehnämallas, jos siis mäskäystehokkuutena pitää 70%.
Jos tuo käyttämäsi mallas on tehty normaaliin tapaan, siis samaan tapaan kuin vehnämaltaat yleensä, käytä vehnämallasta korvaavana vaikka tässä ei nyt niin kovasti vaikutusta tuntunut olevankaan. Isommissa määrissä sitten kenties.
Äkkiä kun katson tuota laiteprofiilia, niin satsikoko on ok samaten mäskäimen koko.
Paino lienee se, mitä ohjelma tarjoaa oletuksena ja en välttämättä jaksa uskoa, että 5l kattila painaa 4,5kg.
Tätä käytetään yhdessä tuon seuraavan arvon kanssa kun lasketaan mm. veden lämpötilaa mikä tarvitaan siihen kun aloitellaan mäskäystä ja mataat sekoitellaan veteen mäskäimessä. Jos kattilasi on ruostumatonta, niin käytä 0,12 tuohon Spcific heatiin. Samalla tarkista, että maltaan ja mäskäimen lämpö aloituksessa on oikea (Mash välilehti ja siellä Garin temp sekä Mash tun temperature), niin saat kohtalaisen tarkan strike water lämmön (jos siis BS2 käytössä, ykkösessä en muista missä).
Pussin kanssa sinulla ei ole siiviläastian (lauter tun) hukkatilaa.
4l kuullostaa riittävän oikealta määrältä kiehutuskooksi ja keittoaika lienee ok jos et humaloi.
Haihtuminen tuntuu rankalle, mutta on oikein jos kerran sinusta sellaiselle tuntuu. Kuitenkin 4-2litraa tarkoittaisi 50% haitumista.
Miksi et anna ohjelman laskea keittokokoa? Jos mäskäsit maltaat 3l vettä kanssa ja huuhtelit 1,5l. Maltaat imevät suunnilleen painonsa verran vettä joten sinulla olisi voinut kattilassa tuon jälkeen olla 3,5 litraa vierrettä. Kun rakentelen tässä samalla BeerSmith kakkoseen profiiliasi, niin 50 min keitolla ja jos siitä kiehuessa lähtisi 1l tunnissa (eli 50min 0,83l) niin keittokooksi tulisi 3,96 litraa joka on käytännössä 4 litraa. Tämä tarkoittaisi 25,3% haihtumista tunnissa. Ja jäljelle pitäisi jäädä 3,13 litraa ja kun jäähdytys kutistaa 4% niin se on se 0,13litraa eli 3 litraa olisi jäännös. Nämä siis silloin jos laitan kohtaan Loss to trub and chiller kohtaan 1 litra. Jos en laske jäämiä niin lukemat ovat seuravat: kiehutus koko 2,92 litraa, sama keittohaihtuminen, eli 0,83l, mutta toki haihtumisprosentti kasvaa koska sama määrä haihtuu pienemmästä aloitusmäärästä. Eli prosentti olisi 34,3%.
Tämän kerron mm. siksi, että jos mittailee keitoksiaan tarkasti, niin pikkuhiljaa se oman laitteiston profiili muotoutuu oikeaksi. Jatketaan
Humalien utilisaatiolla ei ole väliä koska humalointia ei ole ollut. Mutta 100% on hyvä lähtökohta kun pysytään alle 100l satsikoossa.
Trub/Chiller loss tuossa jo käytiinkin ja kenties tuo jäähdytyskin.
Vesilisäys käymisastiaan kertomasi mukaan on juuri näin.
Mutta...
Miksi lisäät kattilaan ennen keittoa 4 litraa vettä jos keittokokokin on 4 litraa? Vai ajattelitko, että lisäät vettä 4litraan (vrt. keittokoko)?
Toki en muista BeerSmith ykkösen kaikkia parametrejä sillä minusta tuntuu, että juurikin tuo versio on nyt käytössä. En toki varma ole. Tämä ei välttämättä vaikuta tähän satsiin olennaisesti mutta kysyn kun mietityttää.

Viimeinen, mutta välttämätön kysymys tähän loppuun, sillä en ole mielestäni vielä vastausta lukenut viesteistäsi...
Olihan mallas murskattua eli rouhittua kun aloit sitä mäskäämään?
edit. Ja mitä tarkoitat mäskäyspussilla?

Pieni lisäys vielä tuosta profiilista.
Jos laitan niin, että keittokoko muodostuu 3,5 litraan ja keittoaika on sen 50 min ja Boil off on 1,7l tunnissa (eli 50min 1,42l), niin haihtumisprosentti olisi 48,6% ja Post Boil 2,08 josta jäähtyminen (4%) vie sen 0,08litraa.
Mitään muita häviöitä ei siis ole mukana ja 18l lilsätää käymisastiaan.
Sieppaa.JPG
Profiili
Näin siis.
Tämähän ei pidä siinä mielessä paikkaansa, koska jäämiä / häviöitä aina jonkinverran tulee ;)

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Ti Marras 22, 2016 18:06 pm

Kiitoksia kovasti vastauksesta :).
Olin tehnyt laiteprofiilin vähän -tai oikeastaan ei edes oikein vähänkään- sinne päin... Laitoin siihen joitain tilavuuksia mutta iso osa arvoista oli ohjelman oletuksia.
En lisännyt vettä ennen keittoa, annoin vaan olla mäskäysveden ja lisäsin huuhteluveden. Todellinen määrä ei siis varmastikaan ollut 4 litraa, en osaa anoa kovinkaan tarkkaan paljonko se oli. Ja haihtuminen ei varmaankaan ollut läheskään 50 prosenttia. Vaikuttaakohan nämä epätarkkuudet merkittävästi saantoon? Ihmettelen pienesti edelleen sitä jos mulla jäi saanto noin puoleen siitä mitä (ohjelman mielestä) olisi pitänyt olla...
Mulla on käytössä BS2, tällä hetkellä trial-versiona.
Mallas oli Panimonurkan rouhimaa ja mäskäyspussina Panimonurkan myymä "Mäskäyspussi 30 x 30 x 35 cm".

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 22, 2016 20:05 pm

Ok, ja laitoit pussin kattilan reunoilta yli ja sekoittelit maltaan veteen niin, että se vapaasti "lillui".

BeerSmith ohjelma laskee hyvinkin tarkasti kaiken, kunhan sinne laittaa omat tiedot oikein.
Eli jos ei tiedä ja laittaa summassa, niin ei saa kovin tarkkaa arviotakaan. Eli mitä tarkemmin mittaa ja analysoi, sen tarkemmaksi arviot tulee.
Periaatteessa kaikki vaikuttaa kaikkeen. BeerSmith laskee arvot sen mukaan mitä itse kerrot laskettavien suureiden olevan.
Eli jos laitat vaikka, että mallasta käytetään kilo, eikä sitä olekaan kuin 850g. Niin silloin menee jo kovasti pieleen. Toisaalta jos uutetta käytetään vähemmän, menee vielä alemmaksi. Toisaalta jos laitetaankin hiukan enemmän, onkin saanto jo yläkanttiin. Tai jos vettä käytetään enemmän tai vähemmän kuin kerrottu.
Eli jos uutetta olikin vaikka vähemmän tai vaikka laskit 1,7kg nesteuutteen kuivauutteen määrällä, niin jo menee pieleen. (1,7kg nesteuutetta + 0,45kg kuivauutetta + 0,200g sokeria ja 1kg vehnämallasta (70% hyödyllä) antaa 1,049SG ominaispainoksi minulla edellä mainituilla asetuksilla ja partial mash typellä).

Oletko muuten mitannut sen 0,002 heiton hana vai tislatulla vedellä?

Saitko BeerSmithiin nuo käyttämäsi uutteet sellaisenaan vai käytitkö niissäkin korvaavia raaka-aineita?
Panimosokeria en sieltä löydä enkä myöskään muita kuin vaalean dried malt extractin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 22, 2016 20:21 pm

Tuossa on "kehitelmäni" tietojesi pohjalta.

Kuten huomaat, niin mäskäykseen on käytetty 3 litraa vettä. Huuhteluun 1,5 litraa.
Tuon huuhtelun laski Beersmith.
Keittokoko on sen arvioimani 3,5 litraa jne.

Katso onko tuosta sinulle työkaluksi jatkossa ainakin kehitykseen.
Liitteet
miksu.bsmx
(14.32 KiB) Tiedosto ladattu 96 kertaa

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Marras 22, 2016 20:34 pm

Sivuhuomio vehnämaltaasta - voisiko mäskäystehon putoaminen olla vehnän tekemästä "geelistä"? Kun tein pussimäskäyksessä vehnäolutta, pussin pohjaosa tuntui olevan pitkänkin valuttelun ja puristelun jälkeen täynnä paksua liivatemaista geeliä joka ei liuennut oikein mitenkään. Voisi myös ajatella että vehnämaltaan kanssa saa olla tosi tarkkana sekoittelunkin suhteen ettei mäskiin jää paakkuja, samasta syystä.

(Lisää juttua näköjään https://www.morebeer.com/articles/advancedmashing)

Laskureista 2 senttiä - mulla ainakin Brewersfriend antoi perin optimistisia oletusarvoja mäskäystehokkuudelle, jouduin pudottamaan niitä heti lähtiessä useamman prosenttiyksikön ennenkuin mitattu OG alkoi osua laskennallisen kanssa kohdalleen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Marras 23, 2016 8:32 am

Kiitokset jälleen! Eiköhän se lähde tästä etenemään... Huomasin vasta kun vertasin Suoraman kehitelmää että mulla oli sokerin määrä ihan väärä, en oikein tiedä mitä olin kädettänyt sen kanssa. Korjasin sen niin omankin viritelmäni estimated OG muuttui 1049:ään. Enää se saatu 1046 tai mikä lie onkaan tarkka luku, ei tunnu niin surkean heikolta.
Hyvinkin mahdollista että mäskiin on jäänyt paakkuja mikä on heikentänyt saantoa. Toinen asia mikä tuli mieleen että mulla ei ole mitään havaintoa mäskin pH:sta. Voisin harkita PH:n mittausliukojen ostamista jossain välissä.
Mittasin sen kalibrointi-ominaispainon 1002 vesijohtovedestä, en tislatusta. Saattaako siinä olla eroa?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 23, 2016 14:05 pm

Toki voi olla eroa vesissä. Tämä ei nyt sitten ole niin virallista, mutta vaikka mittarit kalibroidaankin tislatulla vedellä, voi olla tavallaan parempi mitata joskus myös oman veden ominaispaino. Sillä sehän on sitä vettä mitä käytät. Oma veteni tulee porakaivosta ilman suodatusta ja sen ominaispainon ja tislatun veden ominaispainon välille en saa omalla brix-mittarillakaan eroa. Mutta sanoisin, että vaikka akkuvedellä kannattaa joskus katsoa mitä mittari näyttää. Silloin ainakin tietää onko mittarin nollakohta kohdallaan. Ja kun mittaa oman vetensä, niin tietää paljonko oma vesi vaikuttaa mahdollisesti.

Toisaalta jos vaikka nesteuutetta ei ollutkaan pöntössä kuin 1,6kg niin silloin ominaispaino tippuu jo 1,047 tasolle, tai jos kuivamallasta olikin vain 400g tippuu laskettu ominasipaino 1,048 tasolle. Jos molemmat "väärin" niin sitten ollaan jo 1,046 lukemassa. 10g sokerin määrässä tekee jo pinnan tippumisen... (eli 1,048 asti).
Tai jos mallasta olikin vain 990g, kuivauutetta 435g, märkäuutetta 1,65kg ja sokeria 190g niin oltaisiin 1,047 lasketussa ominaispainossa.
Toisin sanoen, näin pienissä määrissä pienetkin heitot vaikuttaa välillä paljon. Mallasta saisi olla se kilokin ja silti pysyttäisiin 1,047SG lukemassa. Samaten jos märkäuutetta olisi 10g enemmän tai kuivauutetta. Sokeriakin voisi olla 9g enemän ja laskennalinen ominaispaino pysyisi 1,047SG tasolla. Meinaan sitä, että pienetkin heitot vaikuttaa ja mitä "tehokkaampi" ominaispainon nostaja, sitä pienemmät heitot vaikuttaa.

Mutta ei tämän tarvitse olla mitään tieteen tekemistä. Mitä sitten jos tehokkus onkin vain 69% jos 70% oli "tavoitteena"?
Seuraavalla kerralla laittaa tehokkuudeksi 69% ja laskee reseptinsä sen avulla.

Toisaalta maltaisuuta saadaan usein enemmän kun käytetään enemmän mallasta. Eli jos tehokkuus on 87% ja käytät 4,7kg mallasta saadaksesi vaikka 1,050SG vierteen ja jos tehokkus onkin 72% niin tarvitset 5,6kg mallasta samaan kantavierrevahvuuteen. Toisin sanoen käytät enemmän mallasta ja usein näin saat myös voimakkaamman maltaisuuden. Kilo mallasta on kuitenkin suht edullista ja jos näin saat maistuvamman oluen, niin miksi ei.
Toisinsanoen, jos tehokuus on korkealla ja haluat maltaisemman oluen, niin joudut joko mäskäämään korkeammassa lämmössä tai sitten tekemään alkoisempaa olutta. Toki kun käyttää laitteitaan ja tutustuu niiden "sielunelämään" tarkemmin pano panolta, tietää miten toimia, että saa haluamansa oluen. =)

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Marras 23, 2016 14:29 pm

Joo, kieltämättä aika pienetkin mittavirheet aineiden painoissa vaikuttavat lopulliseen ominaispainoon selvästi... Mulla saattoi helposti olla tuon suuruusluokan heittoja yhden jos toisenkin aineen määrässä. Ehkä en stressaa sen enempää että mäskäämisprosessissani tai esim. ominaispaino- tai lämpömittarissani olisi jotain pahemmin vialla, jatkan vaan samalla tavalla mutta ihan jo teknisestä mielenkiinnosta aineet tarkemmin mitaten.

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Pe Maalis 10, 2017 10:55 am

Palaan pienen tauon jälkeen tähän aiheeseen... Tein eilen viimeisimmän osittaismäskäyksen, mittasin aineet ehkä vähän huolellisemmin ja käytin Suoraman tekemää laiteprofiilia. Tällä kertaa OG oli mittaustarkkuuden rajoissa täsmälleen se mitä BeerSmith2 näytti. Tästä on hyvä jatkaa :cheers2: .

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Maalis 10, 2017 18:40 pm

:cheers2: