Mäskäyslämpötilan vaikutus

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

eekoo
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Mäskäyslämpötilan vaikutus

ViestiKirjoittaja eekoo » Su Marras 20, 2016 21:31 pm

Hei vaan kaikille, tämä on minun ensimmäinen viestini ja kolmas pano. Meni hieman metsään lämpötilakontrollin kanssa.

Koitin tästä etsiäkin tietoa, mutta en saanut suoraa vastausta mieltäni askarruttavaan kysymykseen.

Eli, pantiin tänään tuollainen saisonia sivuava olut, josta seuraavat tiedot:

Tavoite OG: 1,07
Tavoite FG 1,014
IBU: 40
SRM: 4,9
Mäskäys (tavoite) 67ºC, 90min
Tilavuus 20l

Pilsner 5,3kg
Vienna 0,7kg
Carapils 0,45kg

Magnum 26g, 60min
East Kent Goldings 21g, 10min
East Kent Goldings 10g, 0min
Hallertau Mittelfruh 15g, 0min
*Humalat valittu "mitä kaapista löytyy" -tyylillä.

Wyeast 3711 (French Saison)

Noniin, sitten ongelman kuvaus:

Mulla on tollanen automaattikattila, jolla toteutan sekä mäskäyksen, että keiton, ja olen käyttänyt sitä kerran aiemmin. Siinä on lämpötilansäädin, mutta se ärsyttävästi piipittää, kun tavoitelämpötila on saavutettu, joten olen päättänyt käyttää sitä niin, että täydellä höngällä lämmitän tavoitteeseen, jonka jälkeen sammutan sen ja manuaalisesti mittailen lämpötilaa tasaisin väliajoin. Sen lämpötilasäätimen vieressä on tavallisen näköinen 0-1-kytkin (on/off). n. 20min mäskäyksen jälkeen näytti siltä, että hieman tarvii nostaa lämpötilaa, joten laitoin säädön maksimille ja kun tavoite oli saavutettu naksautin 0-1-kytkimen pois päältä ja menin tekemään muita hommia siksi aikaa, kunnes mittaisin lämpötilan uudestaan. Seuraavalla kerralla lämpötila oli jo 80ºC. (Näin jälkeenpäin tutkittuani tuo pannahisen kytkin oli siis vain sille summerille..) Noh, parvekkeella sain lämpötilan suht nopeasti takaisin tavoitteeseen ja jatkoin mäskäyksen ja muutenkin koko homman loppuun normaalisti.

Tässä siis kysymykseni: mitä mäskille tapahtuu noin korkeassa lämpötilassa? Onko vierteeni jollain tapaa kakkoslaatua, tai peräti täysin pilalla? Kuitenkin OG nousi tuonne 1.072 tietämille, joten tavoite on ainakin lähellä, mutta onko siinä nyt hirveä määrä käymiskelvottomia? Vielä sellainen nippeli, että keiton jälkeen vierre ei kuitenkaan maistunut mitenkään erityisen makealle.

Kiitos jo etukäteen!

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Mäskäyslämpötilan vaikutus

ViestiKirjoittaja suorama » Su Marras 20, 2016 22:39 pm

Eli tavoite lämpötila oli ollut 20 min jonka jälkeen ajattelit laittaa lisää hönkää.
Kauanko tuon hetken ja uudelleen mittaamisen välillä oli? Ja kuinka pitkään ajattelisit, että mentiin yli tavoite lämmön?
Saanto kuitenkin on ollut yli "halutun", joten konversio on ollut ilmeisesti ok?
Isoin mitä tuosta äkkiseltään tulee mieleen, on juurikin se, että korkeampi mäskäyslämpö on tuottanut pidempiketjuisia sokereita, joita käymiskelvottomiksikin sanotaan. Mutta jos aika on ollut kohtuullisen lyhyt, en usko haittaakaan olleen kovin runsaasti.
Toki se, että vierre ei olisi selvästi maistuntut makealle voisi kieliä isommasta määrästä pidempiketjuisista sokereista.
Aika näyttää lopputuloksen. Saison hiiva voi kuitenkin "yllättää" ja käyttääkin sopivan alas. Kunhan noudatat hiivan kanssa hiivalle mukavia lämpötiloja käymisessä. Saisonilla käymislämpö saa usein olla korkeakin. Tosin en tunne Wyeastin 3711 hiivaa, joten en osaa suositella sen kanssa mitään.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

eekoo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja eekoo » Su Marras 20, 2016 22:48 pm

Joo, tavoitelämpötila oli aika hyvin tuon 20min ajan. Se kerkes laskea varmaan sen asteen verran, josta syystä sitä lämmitystä ajattelin hetken pitää päällä. Näin jälkikäteen arvioiden se (tahaton)lämmitys oli päällä n. 5-10min ja jäähdytykseen meni n. 10-20min. Vaikea arvioida, kun siinä tohinassa oli muuta mietittävää :D.

Käymislämpötila mulla on tuossa 25-26ºC, joka on aikalailla mitä saisonhiivoille on netissä pidetty hyvänä. Toivotaan parasta, että kävisi kunnolla loppuun!

PS. hiivaus oli n.17.45 ja nyt kymmenestä asti on "pulputellut". Tasaisin väliajoin tuolta kuuluu aivan infernaalinen pörinä, joka kestää ehkä 1-2 sekuntia ja on niin voimakas, että melkein joka kerta sylkee lähes kaikki vedet vesilukosta. :D

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: kerava

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ma Marras 21, 2016 19:17 pm

Toihan meni sit just nappiin jos jotain belgia tyyylistä haetaan. Ite mäskään kaiken korkeissa lämpötiloissa ja tähän mennessä kaikki käyny alle sen 1.02 og:n noin viidessä vuorokaudessa. Eikä ole ollut ongelmia maussa vaan päinvastoin :) Tokin tähän vaikuttaa hiiva ja lämpötila.

eekoo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja eekoo » Ma Marras 21, 2016 22:22 pm

Belgia tyylinen on joo hakusessa! Kiva kuulla, että toivo ei ehkä ole menetetty. Oli meinaan kovat odotukset :D Käyminen on ollut nyt vuorokauden ajan aika rajua.

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: kerava

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ti Marras 22, 2016 9:20 am

eekoo kirjoitti:Belgia tyylinen on joo hakusessa! Kiva kuulla, että toivo ei ehkä ole menetetty. Oli meinaan kovat odotukset :D Käyminen on ollut nyt vuorokauden ajan aika rajua.

Itellä meni pari kuukautta ennen kuin maut alko olla kohdillaan. Pääkäyminen viikko, toinen käyminen 2-3 viikkoa ja pullossa >3 viikkoa. Ei siis kannatta menettää heti toivoa jos liian aikaisin maistaa :)

eekoo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja eekoo » Ti Marras 22, 2016 11:04 am

Hipsis kirjoitti:Itellä meni pari kuukautta ennen kuin maut alko olla kohdillaan. Pääkäyminen viikko, toinen käyminen 2-3 viikkoa ja pullossa >3 viikkoa. Ei siis kannatta menettää heti toivoa jos liian aikaisin maistaa :)

Joo suunnitelmissa on pitää n. 4-6 viikon sekundääri, jonne lisään vähän karpaloita tuomaan hieman väriä ja kirpeyttä. En siis ole odottamassa ihan lähiaikoina valmista tavaraa :)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Touko 14, 2018 15:08 pm

Mäskäsin äsken tuplaIPAa ja laitteisto-ongelmista johtuen (kiertävän) vierteen lämpö heitteli holtittomasti, pahimmillaan yli 70C, suuren osan ajasta kuitenkin jossain 60 ja 70 C välissä. Mäskiä mittailin sisältä paistimittarilla sen verran että se näytti olevan suuren osan ajasta jossain ehkä 62 paikkeilla, loppuajasta ehkä lähempänä tavoitetta 66C...kun toimin käsisäätimenä, sekoittelin mäskiä aktiivisesti ja pidensin mäskäysaikaa reilusti.

Entsyymit ilmeisesti selvisivät lämpöjumpasta ja oltiin jokseenkin oikealla alueella koska sain tavoitetta korkeamman OG:n, mutta mitähän on lopputulos?

Brulosophyn testienhän mukaan mäskilämmöllä ei niin suuri vaikutus olisi makuun vaikka FG muuttuisi sen takia. Mutta katselen ja ihmettelen nyt reilusti yli viikon kohtalaisen aktiivisesti kuplinutta olutta joka on tullut vesilukosta ulos parikin kertaa (liian tiukka ilmatila) ja alkaa vasta nyt hidastua merkittävästi. Sainkohan jotain superfermentoituvaa vierrettä, vai onko (mun aiemmalla kokemuksella Chico-strainin hiivoista) varsin pitkä käymisaika vain 1080 OG:sta johtuva? Hiivana siis WLP001, käymislämmöt on pidetty aluksi raivokkaimman käymisen ajan 19C paikkeilla mutta nyt helleaallon myötä ovat väkisin nousseet vähän yli 20C:hen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Touko 19, 2018 20:56 pm

Noooh...mitä tästä nyt sanoisi ^. Resepti oli siis perinteinen DIPA eli reseptissä oli crystalia ja cararediä, ja laskettu OG/FG oli 1074/1016. Tulos oli 1080 / 1008. Mitattu FG on vähän sinnepäin, mittasin Platon halpisrefraktometrillä ja käytin korjauskaavoja FG:n saamiseen, mutta olut kävi kyllä pitkään ja hartaasti valtavan hiivamäärän tuottaen eli alle 1016 se joka tapauksessa meni. Ehkäpä otan gravitometrinäytteen vielä kun siirrän tarjoilukegeihin.

Muutaman pisaran makutesti kertoi että ei oluessa mikään laktopöpö ainakaan ollut, eli ilmeisesti tuo matala mäskilämpö oikeasti pilkkoi kaikki pilkottavissa olevat tärkkelykset hiivalle sopivaksi. En usko että oluesta liian kuivaa tulee koska siinä on kuitenkin karamellimaltaita. Tuleepa vain melko tuhtia DIPAa jossa saattaa alkoholi maistua läpi (maistui ainakin lämpimässä näytteessä), kun ABV:t menivät melkein pari %-yksikköä yli lasketun.

Humalointi on tällä kertaa ns. kohdallaan, pari ruokalusikallista olutta jätti pihkaisen kitkerän jälkimaun suuhun puoleksi tunniksi.

mursu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Su Touko 20, 2018 0:37 am

Aika odotettu tulos tuollaisella pitkälle käyttävällä hiivalla ja pitkällä mäskäysajalla (paljonko se sitten olikaan). Lisäaika vaikuttaa aina jonkin verran ja jos lämpötila on ollut tarpeeksi matala niin pitkästä mäskiajasta on erityisen paljon hyötyä vierteen fermentoituvuudelle, koska beta-amylaasikin säilyy silloin aktiivisena tavallista kauemmin. Kyllähän parhaat oluet vain ovat suht kuivia jos sitä minulta kysyttäisiin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Touko 20, 2018 18:32 pm

Näin itsekin ajattelin, tosin jos luvut pitää paikkansa niin attenuaatioksi tuli melkein 90% joka on selkeästi yli WLP001:n spekseistä. Veikkaan pientä mittavirhettä, refraktometriä oli tosi hankala lukea ja näytekin oli pöntön pohjalta hiivan keräilypallosta otettu.

Itse tykkään tupla-IPAssa, varsinkin oldskool pihkaisessa sellaisessa, jonkinlaisesta jäännösmakeudesta kunhan se ei ole sellaista siirappimaista vaan enemmän antamassa runkoa. Nyt ei taida olla siirapista pelkoa. Mäskäysajasta ei täyttä selvyyttä, ainakin 90 minuuttia jos ei lähempänä paria tuntia kaikkinensa.

Mallasrunkona siis tämä jo monessa panossa hyväksi koettu resepti: https://tavastlandbrewing.wordpress.com ... enge-dipa/

mursu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Su Touko 20, 2018 19:20 pm

Nuo firmojen ilmoittelemat speksit voi kyllä jättää ihan omaan arvoonsa, itsellä ja monilla muillakin menee ihan eri lukemiin heti kun olosuhteita ja aikoja hieman muutetaan ja näinhän nuo yrityksetkin sanovat. Niistä voi ehkä hiivojen välisiä eroja arvioida mutta ei juuri absoluuttisia lukuarvoja.

Palaa sivulle “Mäskäten”