Belgiale

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Belgiale

ViestiKirjoittaja cob » Su Loka 23, 2016 8:59 am

Yritin etsiskellä suoraviivaista trippelin tapaista belgialea jonka saisi aikaiseksi kaapista löytyvillä jämillä, mutta en vaan löytynyt. Mulla on jääkaapissa T-58 -hiivaa jolla aikaisemmin tein erän Reittausblogin sahtibelgiä (suoraviivainen pelkkään sahtimaltaaseen ja sokeriin tehty ale humalointina maltillinen Magnum/Saaz).

Jos tuota reseptiä lähtisi hivuttamaan vähän kompleksisempaan suuntaan, niin kannattaisiko sahtimaltaan lisäksi kokeilla jotain Crystal-lisäystä (kaapista löytyy EBC 100, 150 ainakin), tai ruista tuomaan mausteisuutta? Jos niin kuinka paljon?

Entäs, voiko sahtimaltaan kaveriksi kaataa Pale Ale-maltaan jämät jos sahtimallas loppuu kesken?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Belgiale

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Loka 24, 2016 19:07 pm

Voi, voi ja voi.
;)

Mikään ei ole väärin kun kokeilee ja tekee itselleen.
Periaatteessa, mitä tummempi kristallimallas, sitä enemmän belgiä. Eli special -B, jota pidetään tummimpana kristallimaltaana on monessa tummassa belgissä mukana. Toki mitä tummempi mallas, sen kuivempi maku tavallaan. Special-B antaa mm. rusinaa ja tummia hedelmiä usein reippaasti makuun.
Extempore ajatuksena voisi itse kenties kokeilla jotain suklaamallas ja vaikka crystal 100 / 150 sekoitusta. Tai paahdetun ohran kanssa. Siis jos ei Special-B:tä olisi saatavilla.
Toki ruistakin voisi kokeilla ja kauraa sekä vehnää. Määrä toki riippuu tavotteista. Mutta esim. 10% ei vielä muuta mitään kovin radikaalisti (toki tuo tumma seos voi jo 10% lisäyksenä tuntuakin radikaalisti).

Sahtimallas lienee hiukan tummempaa kuin pale ale. Mutta sanoisin, että sopii jatkeeksi vallan mainiosti.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Loka 24, 2016 21:09 pm

Kiitos!

Tällaisen huitaisin kasaan. Vikingin sahtimallasta kuvastaa nyt Pilsnerin ja Dark alen 90-10 -seos (tähän suuntaan huhut kai kertovat), ja reseptiin on lisätty OG:n nostamiseksi Pale Alea vain siksi koska sahtimallasta on rajallinen määrä. Humalointi on Reittausblogin reseptistä tuttu Magnum+Saaz. Jälkimmäinen flameout-lisäyksenä koska jäähdytys no-chillinä. Crystalia lisäsin sen 2-3% peukkusäännön mukaan.

En tiedä onko tämä nyt trippeliä vai dark alea, sinnepäin. Oletan että T-58 on se joka tästä eniten belgin tekee, muu on sitten hienosäätöä.

Miltäs näyttää, unohtuuko jotain?

Belgi
Belgian Dark Strong Ale

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 10.0
Total Grain (kg): 4.100
Total Hops (g): 20.00
Original Gravity (OG): 1.086 (°P): 20.7
Final Gravity (FG): 1.022 (°P): 5.6
Alcohol by Volume (ABV): 8.38 %
Colour (SRM): 9.9 (EBC): 19.5
Bitterness (IBU): 25.9 (Tinseth - No Chill Adjusted)
Brewhouse Efficiency (%): 65
Boil Time (Minutes): 60

Grain Bill
----------------
2.970 kg Finland - Pilsner Malt (72.44%)
0.400 kg Soft Candi Sugar - Blond (9.76%)
0.330 kg Finland - Dark Ale (8.05%)
0.300 kg Finland - Pale Ale Malt (7.32%)
0.100 kg Finland - Crystal Malt 150 (2.44%)

Hop Bill
----------------
8.0 g Magnum Pellet (15% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.8 g/L)
12.0 g Saaz Pellet (3.5% Alpha) @ 0 Minutes (Boil) (1.2 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 66°C for 90 Minutes.
Fermented at 20°C with Safbrew - Specialty Ale Yeast T-58

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Loka 24, 2016 21:41 pm

Itsekin jossain vaiheessa mietin reseptejä "ohjenuorien" mukaan. Toki vieläkin tulee laitettua usein joku BJCP guideline pohjalle ja ottaa vähän suuntaa siitä, mitä lähtee hakemaan. Mutta "orjallisesti" ei ole pitkään aikaan noita tullut seurattua.
Itselle ei ole mitään merkitystä loppujen lopuksi sillä onko joku tekeleeni tripeliä vaiko belgian golden strong alea tai belgian blond ale tms.
Ja jos haluamani vivahde löytyy tummista maltaista, niin silloin väri muuttuu eikä olla enää noissa ohjenuorissa. Mitä sitten?
(Karmeliet tripel on rakennettu monesta kolmen sarjasta. Kolme mallastettua viljaa, kolme mallastamatonta viljaa ja kolme sokeria...)

Minusta reseptisi vaikuttaa mainiolle.

Tässä yksi ajatus tripelistä:
OG 1.087
FG 1.021
8,6%
24 IBU

Maltaat:
Pilsner 86,2%
Cookie malt 1,7%
Wheat malt 1,7%
Sokeria 6,9%
hunajaa 3,4%

Humalat:
Tettnang (4,5% AA) 60 min 23 IBU
Saaz (3,5% AA) 5 min 1 IBU

Mäskäys 66 - 67°C
Keitto 75 min
Käyminen 18 - 21°C (nouseva)

Sanotaan, että tripelissä maun vivahteet tulee humalasta ja hiivasta sekä korkeasta käymislämmöstä.

Ite olen käyttänyt myös makean appelsiinin kuoriakin mukana mausteena...

edit:
Ajatteleehan yksi "radikaali panija" niin, että kun käyttää riittävästi erikoismaltaita, niin voi mäskätä aina esim. 64°C lämmössä.
Tämähän juontanee juurensa siitä, että kaverilla ei alkujaan ollut muuta mahdollisuutta järkevästi tarjolla. Eli 64°C oli helposti savutettavissa, mutta kaikki olut tyypit olisi kivä saada aikaan. No, lisäämällä erikoismaltaista ja olla välittämättä värimuutoksista, homma alkoi pelittämään ja aika monta legendaarista Rogue olutta on saatu näin aikaiseksi ;). Eli ohjenuorat ovat ohjenuoria, ei absoluuttisia totuuksia.

pmustone
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ti Loka 25, 2016 10:36 am

Itsellänikin belgiale suunnitteilla ja ajattelin käyttää mausteita. Tuo makea appelsiininkuori menee kyllä testiin mutta mitäs mieltä raati on lakritsinjuurirouheesta? Kuinka paljon ja missä vaiheessa keittoa? Semmoistakin on joskus tullut ostettua mutta testailut ovat jääneet. Ilmeisesti belgejä voi aika huoletta maustaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Loka 25, 2016 15:34 pm

Jos lakritsinjuurirouhe toimii yhtään kuten tähtianis, kokeilisin maltilla. Tässä kohtaa on fiksua keittää mausteesta tee jotenkuten samassa suhteessa kuin itse olueeseen menisi. Teestä on sitten helppo havaita törkeästi ylilyövä annostus ja välttyä viemärinkostukkeelta.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Loka 29, 2016 8:26 am

suorama kirjoitti:Ite olen käyttänyt myös makean appelsiinin kuoriakin mukana mausteena...

Kuinka paljon litraa kohti olet kuoria käyttänyt, ja pitääkö ne raastaa, viipaloida, raaputtaa sisäpinnalta puhtaaksi tms.? Appelsiinin aromi on tummassa suklaassa ainakin miellyttävä, varmaan toimisi belgissäkin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Loka 29, 2016 10:04 am

Pitää katsoa miten tuo meni.
Mutta keskikokoisen appelsiinin kuoret pilkottuna n.25 litran keittoon.
Tarkastan ajat ja muut jos vielä löydän jostain...

http://oluttehdas.blogspot.fi/2010/02/v ... istus.html

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Marras 01, 2016 11:08 am

cob kirjoitti:
suorama kirjoitti:Ite olen käyttänyt myös makean appelsiinin kuoriakin mukana mausteena...

Kuinka paljon litraa kohti olet kuoria käyttänyt, ja pitääkö ne raastaa, viipaloida, raaputtaa sisäpinnalta puhtaaksi tms.? Appelsiinin aromi on tummassa suklaassa ainakin miellyttävä, varmaan toimisi belgissäkin.

Olen joskus tehnyt vehnäoluen jonka maustoin appelsiininkuorilla. Eräkoko oli about 22 litraa ja kuorin oranssin pintakerroksen kahdesta appelsiinista jotka keitin humalien seassa 15min. Vehnän rungolla tuli todella selvä ja (naisia) miellyttävä maku sekä tuoksu.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Marras 01, 2016 15:42 pm

cob kirjoitti:
Belgi
Belgian Dark Strong Ale
...

Tämä lähti jokunen päivä sitten pönttöön. Tuoksu vesilukosta on sama kuin edellisellä kerralla T-58 käyttäessä eli tosi kypsää banaania.

Saa nähdä mitä syntyy koska mutkia taas tuli matkaan, ensinnäkin menetin runsaasti vierrettä muhjuun - tähän pitäisi keksiä joku näppärä kikka joka toimisi paremmin kuin suodattaminen harson läpi. Onneksi mäskäyksen saanto oli parempi kuin oletettiin eli se kompensoi hävikkiä.

Toisekseen muhjuja poiskaataessa huomasin että siellähän oli ruokosokeria vielä sulamatta pohjalla vaikka heiluttelin kuumaa vierrettä sisältänyttä chillauspönttöä aika huolella. Pitäisi aina sulatella spraymaltaan tapaan sokeritkin keittoastiassa eikä vasta chillauspöntössä ettei tulisi ylläreitä.

Ilmankos en voinutkaan laimentaa vierrettä tavoitteeseen eli 10 litraan, vaan piti jättää hieman vajaaksi jotta OG ei jäisi liikaa tavoitteesta. Heitin muutaman kymmenen grammaa ruokosokeria vielä jälkikäteen pönttöön korvaamaan muhjuun jääneitä sokereita. Varmaankin tulee juotavaa, mutta olisi tämä vähän vähemmälläkin sählingillä voinut mennä.

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: kerava

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ke Marras 02, 2016 21:48 pm

Ymmärtääkseni pitää mäskää isommassa lämpötilassa. Ite mäskäsin nytten belgialaisen golden alen 72 asteessa. Aloitin noin 41 asteessa 20min ja siitä nostin sitten 72 asteeseen. Mäskäys kesti noin pari tuntia.

Näillä ite lähtisin kokeilemaan --->

https://beerandbrewing.com/VMvilisAAKGj ... g-it-wrong

Using the best information available—directly from the brewers when possible—here are selected metrics on a few well-known Belgian ales.

ORVAL
Mash schedule
142°F (61°C) for 15 minutes
154°F (68°C) for 25 minutes
162°F (72°C) for 30 minutes
and 170°F (77°C) for 10 minutes before sparging at 170°F (77°C)

IBUs: 38
Carbonation: 5.0 volumes

CHOUFFE HOUBLON DOBBELEN IPA TRIPEL
Mash schedule
127°F (53°C) for 20 minutes
145°F (63°C) for 20 minutes
154°F (68°C) for 10 minutes
and ramp to 176°F (80°C) for sparging

IBUs: 53
Carbonation: 4.3 volumes

SAISON DUPONT
Mash schedule
113°F (45°C) mash-in, gradually raised to 162°F (72°C) over more than 90 minutes

IBUs: 32
Carbonation: about 3.5 volumes

Edit. Itse mäskäilen pussissa joka on keittokattilassa (hanallinen), valutan ensimmäiset vierteet eka pönttöön. Sitten pussin nostan 30L käymisastiaan jossa IKEA:n lävikkö tuunattuna. Siinä sitten huuhtelen kaikessa rauhassa kuumalla vedellä 2-3 tuntia. Valmiit vierteet valuttanut hanalla keittokattilaan. Hanaa ei kuvassa näkynyt kun kuva otettu ennen hanan lisäystä. Tällä päässyt noin 76% hyötysuhteeseen.

Kuva

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ma Helmi 27, 2017 8:26 am

Eri tekstejä lukeneena esim. Tripelin käymislämpötiloista on todella montaa eri näkemystä. Osa suosii 18 asteesta nostoa jonnekin 20-22 välille, osa ilman nostoja 20-22 ja osa jopa 23-25 lämpötiloja. Pitäisikö näistä tehdä jotain kompromissia? Viikonloppuna valmistui jykevä Tripeli OG. 1.095 ja laitoin sen käymään n. 19 asteeseen. Ajattelin nostaa itse sitä asteittain aina 24 asti. Kakkosessa ajattelin pitää sen melkein pari kuukautta ja tasaisella 20 asteen lämmöillä. Onkohan tämä ihan hyvä suunnitelma, vai pitäisikö miettiä pieniä muutoksia?

Palaa sivulle “Mäskäten”