Savuolutta osittaismäskäämällä

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

miksu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Järvenpää
18 tai yli: Olen

Savuolutta osittaismäskäämällä

ViestiKirjoittaja miksu » Ti Loka 11, 2016 15:01 pm

Alkaisi olla taas aika tilata tarpeita muutamaa seuraavaa panoa varten... Mietiskelen yhtenä niistä yrittäväni jonkunlaista vahvasti savunmakuista olutta. Yksi rajoittava tekijä on se että mulla on käytettävisä vain viiden litran kattila enkä viitsisi mäskätä useammassa erässä, siksi tarkoituksena käyttää humaloimatonta LME:tä ta DME:tä ja mäskätä tai uuttaa maksimissaan kilon verran siihen jotain erikoisempaa lisäksi. MIetiskelen savunmaun antajiksi pääasiassa Château Peated- tai Weyermann Oak Smoked Wheat -maltaita. Minkälaisia kokemuksia kokeneemmilla panijoilla on näistä, minkälaista makua ne antavat, kuinka paljon niitä kannattaisi käyttää jos erän kokonaistilavuus on 11-12 litran luokkaa? Onko ehdotuksia mitä muuta kannattaisi (pussi)mäskätä näistä jommankumman ja LME/DME:n lisäksi jos kattilan koko antaa myöten (ainakin Château Peated:n lisäksi varmaankin mahtuisi muutakin)? Entä suositusta käyttäisinkö amberia vai tummaa uutetta? Mikähän alehiiva sopisi savuiseen tyyliin?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

Re: Savuolutta osittaismäskäämällä

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Loka 11, 2016 22:31 pm

Chateu peated 15% satsista antoi itselleni reippaan mielyttävän savun maun.Tein scotti tyylistä savu ale.S-04 toimi minulla hyvin.Itsellä on vakiintunut myös crystal 100 ja biscuit n. 10% määrästä.Mutta koklaamalla löytyy oma maku.Ja hyvä keino on seurata kauppiaan suosituksia.
RDWHAHB

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Loka 12, 2016 11:01 am

Tuo sun scotti oli varmaankin Tyrvis brewery:n alta löytyvä Masa´s peated Scotch ale? Sulla oli siinä näköjään päämaltaana pale alea ja tummempaa väriä antoi lähinnä crystal 100 (?). Mulla ei ole oikein tuntumaa minkä verran mitkä maltaat antavat väriä, minkä värinen lopputulos noista tuli?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Loka 12, 2016 11:52 am

Amber spraymallas korvaa crystalin mukavasti. Jos uitat sekaan crystalia ja biscuittia niin spraymaltaaksi kannattaa valita esim pale ale/light tai xtra light.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Loka 12, 2016 12:29 pm

Se oli semmoista tumman punertavaa.Olen tehnyt melko peräkkäin 2 Toinen oli se peated maris otteri siinä oli15% kokonais määrästä savu mallasta.Kumpikin oli hyvää.
RDWHAHB

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » To Loka 27, 2016 15:13 pm

Palaan vielä tähän aiheeseen täällä kun mallaskauppias ei ehdi muilta kiireiltään vastaamaan kyselyihini... Sieltä suunnalta tosin tuli ennen jatkokysymyksiäni ehdotus käyttää skottisavualen pohjana jotain brittibitteri-kittiä mikä sekin kuulostaisi mielestäni varsin hyvältä idealta mutta mietin edelleen vaihtoehtona pienemmän erän tekemistä mihin taas valmiit kitit (ainakaan suurin osa niistä) eivät oikein toimi... Lisäksi jostain syystä kiinnostaisi sätöstää suuremmalta osin itse tällä kertaa. Eli jos eräkoko olisi luokkaa 11 litraa, olisiko 300g sopiva määrä Chateau Peatedia (arvaus masafin skottialen perusteella)? Mitä muuta mallasta kannattaisi laittaa, crystaliahan ei aikaisemman keskustelun perusteella tarvittaisi jos käytän amber LME:tä tai DME:tä mutta olisiko joku määrä biscuitia hyvä lisä? Vai jotain muuta erikoismallasta? Ja mäskäisinkö samalla vaivalla esim. 500g -tai mikä nyt 5 litran kattilaan jäisikään sopivasti tilaa- jotain enempi perusmallasta, esim. viennaa? Olisiko S-04 kokeneempien mielestä sopiva hiiva tällaiseen tuotokseen? MIetin humaliksi Northern Breweria (keiton alkupuolella) ja First Goldia (keiton loppupuolella), miltä tämä kuulostaisi? Mulla sattuu olemaan noista First Goldia varastossa, joutaisi käyttää sen pois, toisen humalan ostan nyt eli varsinkin siihen otan mielelläni ehdotuksia vastaan :). Ajattelisin etten välttämättä keitä kumpaakaan 60 minuuttia vaan tekisin ensimmäisen lisäyksen esim. 30 min kohdalla että siitäkin tulisi katkeron lisäksi vähän makuakin. IBUja olisi tarkoitus saada jotain 30 luokkaa.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » To Loka 27, 2016 15:31 pm

Se on vähän että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.Kokeilemalla rohkeasti se selviää.No skotti savu oluet onnistu mulla varsin hyvin mielestäni.Joskus tein savu maltaasta varsin vaaleata ja siitä puuttu runko ei ollut hyvää.Mulla on jäänyt tuommoinen perus kombo useaan oluseen attä crystal 100 10% ja biscuit 10% ja munichiakin olen lykännyt usein 10% siis nämä kaikki samaan.Sit jotain palea tai otterii.Tms.kokeilemalla oppii.Jos menee vituralleen niin siitäkin oppii.
RDWHAHB

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » To Loka 27, 2016 15:50 pm

Kiitos vastauksesta -ja rohkaisusta :). Taidan lähteä kokeilemaan LME tai DME, peated ja biscuit ja/tai munich -kombolla. Pitää vielä pähkiä laitanko munichia vai biscuitia vai molempia ja minkä verran. Jos kattilaan jää tilaa niin viennaa täytteeksi.
Mitähän määrää mallasta 1 kg DME:tä vastaa? Tämä siis avuksia erikoismaltaiden määrän miettimiseen.

miksu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja miksu » To Loka 27, 2016 19:37 pm

Itse itselleni vastaten: Tällainen DME/LME/grain löytyi lyhyellä googlaamisella: https://www.jaysbrewing.com/2011/11/17/ ... lme-grain/

Palaa sivulle “Mäskäten”