Matalan ABV:n olut, laiha mäski vs iso huuhtelu

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Matalan ABV:n olut, laiha mäski vs iso huuhtelu

ViestiKirjoittaja marlehtin » Pe Loka 07, 2016 19:13 pm

Pitäisi puuhata <3% arkiolut ja koska mallasta tulee niin vähän, niin arvon mäskäyksen vesi-mallas -suhdetta. Sekä laihassa mäskissä (1:5-6) ja isossa huuhtelussa (2xmäskäysvesi) on omat ongelmansa, mutta kumpi on pienempi paha. 3% olut on muutenkin hankala saada rungoltaa hyväksi, joten kitkeriä tanniineja pitäisi välttää viimeiseen asti ja iso huuhtelu ainakin niitä aiheuttaa.

Onko kukaan puuhannut matalan abv:n oluita ja oletteko tehneet vain vähemmän väkevämpää vierrettä ja laimentaneet sen ennen keittoa? Sekin on minulla vaihtoehtona, mutta en mielelläni heitä sekaan mautonta vettä. Jokaiseen tippaan pitäisi saada mallasta.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Matalan ABV:n olut, laiha mäski vs iso huuhtelu

ViestiKirjoittaja Matts » La Loka 08, 2016 10:09 am

Itellä ollu pääasiassa partigylejä noi matalan abv:n bisset, eli eka iso olut samasta mäskista ja sitten pitkä huuhtelu breikki (AKA toinen sokeroitumisbreikki abou 70C) ja siitä sitten toinen olut.

Muutamat kerrat mitä olen ihan erikseen teheny tuollasta ~3% kamaa, niin laihahko mäski ja sitten minihuuhtelu päälle.

Kummassakaan keississä ei ole kyllä ollut tanniinien tai rungon ohuuden kanssa ongelmia. Melkein päin vastoin noi jöötimmät kamat ovat välillä päässeet kuivamaan rungoltaan liikaa. Näissä pienemmissä olusissa tulee vedettyä nuo mäskäyslämmöt sitten sen verran yläkanttiiin, että ongelmaa ei ole ollut. Myös keittomäskäys mielestäni tukevoittaa tuota runkoa vaikkin nostaa myös hyötysuhdetta, eli voip ampua yli targetista.

Aapr
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: jkl

ViestiKirjoittaja Aapr » La Loka 08, 2016 12:00 pm

https://www.homebrewersassociation.org/ ... enny-conn/

Tuossa pistettäisi huonot tanniinit aika pitkälle liian korkean pH:n piikkiin. Että jos huuhteluveden pH:ta korjaisi tarpeen mukaan hieman alemmaksi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Loka 08, 2016 12:36 pm

Juu, näin olen myös ymmärtänyt, että korkea pH liuottaisi niitä tanniineja kuorista mukaan. Ja noin yleisesti ottaen pH nousee huuhtelun aikana koska veden pH on korkeampi yleensä kuin mäskin.
Toki tilannetta voi korjata huuhteluveden pH:ta laskemalla.

Omat viritelmät olen tehnyt monellakin tapaa enkä koskaan ole tanniineja mukaan saanut. Tosin en mitenkään äärimmäisen rajusti ole koskaan huuhdellutkaan. Ehkä korkeintaa n. puolella kokonaisvierre määrästä "pahimmillaan".
Mitä brittien tekemisiä olen seurannut, niin sen perusteella olen vakiutuntut tekemään niin, että käytän niin paljon vettä kuin vaan mäskäimeen sopii, jollei se sitten antaisi jo liikaa vierrettä ja mäskään niin korkeassa lämpötilassa kuin suinkin "uskallan". Jos vierre jää vajaaksi huuhtelen sen verran, että saan tavittavan määrän kasaan. Brittien ajatus on yksinkertaistettuna se, että vähistä maltaista otetaan niin paljon makua kuin suinkin ja alkoholi tehdään sokerilla.

Esimerkiksi
25 litran satsiin jos 70% hyödyllä käyttäisi vaikka
3,0kg Pale ale
0,2kg Crystal 100
0,1kg Chocolate
0,2kg sokeria

Ja mäskäisi maltaat 72°C lämmössä niin og jäisi 1,032SG tasolle.
S-04 hiiva käyttäisi tuon 1,009SG lukemille joten alc% jäisi 2,9% tuntumaan.

Mäskyksen tekisin todennäköisesti niin, että laittaisin ensin vettä 15litraa (~4,5 suhteena) ja nostaisin tuolla lämmön sokeroitumis lämpöön.
Sitten lisäisin vettä 5litraa jolla nostaisin lämmön ulosmäskäykseen (~6 suhde).
Lopuksi huuhtelisin 6-7 litralla jotta n. 29 litraa menisi kattilaan (mäskäimen koko tarve n. 22 litraa). Olettaen, että keitto haihduttaa sen verran, että vierteen jäähdyttyä on jäljellä 25 litraa.

Toki tuon voisi koittaa tehdä ilman sokeriakin. Siten, että käyttää sokerin asemesta 0,6kg enemmän pale mallasta. Tuolloin og menisi 1,034SG tasolle ja fg 1,012SG asti ja alc% olisi sama 2,9%
Silloin lisäisin strike waterin määrän 17litraan, ulosmäskäykseen sama 5 litraa ja huuhtelua 10-11litraa (mäskäimen koko tarve n. 24,5litraa).

Tämä siis ajatuksella, että keittokattila on vaikka 33 litraa ja mäskäin vaikka 25 litraa.
Toki omat vehkeet ratkaisee miten tekee.

edit:
Ajatuksena siis sellainen, että sokeroitumisen voi hoitaa paksummassakin mäskissä.
Jos tila antaa myöden, voi kaiken veden lisätä kun nostaa ulosmäskäyslämpöön, jos ei yhtään halua huuhdella.
Kokovierteessä on kuitenkin parempi puskuri pH:n nousua vastaan kuin siinä tapauksessa, että puhdasta vettä lasketaan yläpuolelta lisää koko ajan ja mallas huuhtoutuu. Tai jos mäskäin lasketaan ensin tyhjäksi ja sitten huuhdellaan puhtaalla vedellä.
Kuitenkaan yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole =).

edit2:
Huomasin tuossa pyöritellessä, että Mangrove Jackin M03 New Castle Dark Ale käyttäisi vieläkin vähemän. Eli mallasta saisi käyttää enemmän.
Eli jos tekee vaikka tuon täysmallas version edellä minitulla tavalla mutta vaihtaa S-04 hiivan M03 hiivaan, tippuu alc% 2,7% asti.
Ja fg nousee 1,014SG lukemaan. Jos haluaisi saman 2,9% vahvuudeksi voi vaikka pale mallasta lisätä 3,9kg asti.
Og nousisi 1,037SG tienoille mutta samalla fg nousisi myös 1,015 joka menee jo ehkä hiukan yli ajatuksen (ei välttämättä kuitenkaan).
(Mild alen fg range on 1,005 - 1,010 BJCP 2008:n mukaan. Taitaa tuo ollakin jo vanha... Lataanpa 2015 version...)
(eli uusi olisi Dark Mild.. Mutta sopivampi lienee London Brown ale.
OG 1,033 - 1,038
FG 1,012 - 1,015
Katkerot 15-20IBU
ABV 2,8 -3,6%
Väri 43 - 69EBU)
Jaaha taas meinaa karata käsistä tämä...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » La Loka 08, 2016 23:31 pm

Kuten sanottua yhtä oikeaa tapaa ei ole. Tuli mieleen, että BIAB touhuissa käytetään aika laihoja mäskejä, kun koko vesimäärä on mäskäyksessä koko ajan mukana, niin ei laihalla mäskillä kauhean vinoon voi mennä.

Lyön siis laihan mäskin 70-72 astetta ja nostan mash outiin kuumalla vedellä ja lasken koko satsin kerralla. pH-mittari on, niin saatan korjata mash out vettä hiukan, jotta pysytään 5,2 tienoilla keittoon.

WLP013 antaa OG:lla 1.033 FG:n 1.010, joten 3% tulisi tasan. Tähän tähdätään.

Maltaina
United Kingdom - Maris Otter Pale 87.5%
United Kingdom - Brown 7.6%
Finland - Crystal Malt 150 4.9%

Humalina EKF ja Fuggles perinteisen mukaan 25 IBU.

Palaa sivulle “Mäskäten”