20L mäskäys -> 10L keitto?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen
Viesti:

20L mäskäys -> 10L keitto?

ViestiKirjoittaja Goldie » Ma Syys 26, 2016 15:28 pm

Heips!
Semmoista pohdin kun itselläni on tällähetkellä vain 10L kattila käytössä ja sillä isompia satseja saa oikeastaan tehtyä vain jos mäskää ja keittää kahteen kertaan samankokoisen satsin, jonka jälkeen yhdistää ne käymisastiassa.

Mutta sellainen ajatus kävi mielessä, että jos mäskäisi ~20l satsin jossain kylmälaukussa, niin voiko humalien keiton suorittaa sitten vain osalla vierteestä (esim 8-9l), jonka jälkeen keitetyn vierteen vain sotkee takaisin muun vierteen sekaan? (Humalien määrät tietysti mitoitettu siihen 20l kokonaisuuteen)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Re: 20L mäskäys -> 10L keitto?

ViestiKirjoittaja cob » Ma Syys 26, 2016 15:40 pm

Periaatteessa, paitsi että ehkä humalien määrää joutuu vähän nostamaan (entiiä kuinka paljon, tai onko välttämätöntä, itse en ole aina tätä jaksanut tehdä jos olen keittänyt humalat vain yhdessä kattilassa silloin kun olen käyttänyt kokonaismäärän kiehutukseen useampia kattiloita). OG:n osuttaminen kohdalleen voi olla haastavaa kun sekoitellaan kokoonkiehunutta väkevämpää vierrettä kiehumattomaan.

Lisäksi, kiehuttamaton vierre ei steriloidu missään välissä, tämä on ehkä se suurin ongelma. Suosittelisin testaamaan useaa kattilaa jotta koko vierremäärän saa ainakin kiehautettua, kun helloissa useasti kuitenkin on useampi levy. Keittelee humalat siinä suurimmassa ja steriloi lyhyemmällä keittoajalla pienemmissä kattiloissa lopun vierteen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Mäskäten”