Ensimmäinen pano, vesimäärät hukassa?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

metsamika
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen pano, vesimäärät hukassa?

ViestiKirjoittaja metsamika » La Syys 03, 2016 17:27 pm

Terve vaan kaikille!

Jonkin aikaa koittanut opiskella tätä oluenteon ihmeellistä maailmaa ja jonkin verran alkaa jo ymmärrystäkin kertyä. Yksi mitä en vain saa päähäni taottua on tuo veden määrän laskeminen. Olen koittanut tehdä IPA oluen reseptiä niin brewersfriend.comiin kuin nyt myös Beersmith2 ohjelmaan, mutta kummastakaan en saa (osaa) säätää tuota Strike wateria pienemmäksi jotta keitto onnistuisi pienellä 10L kattilallani. Tällä hetkellä molemmat ohjelmat näyttää strike wateriksi yli kattilan koon joka on hieman ongelmallista...

Tarkoitus oli siis tehdä 10L satsi IPAa (reittausblogin IPA#4 ohjeella: http://www.reittausblogi.info/2014/09/resepti-reittausblogi-ipa-4-enemman.html ), keittelemällä ensin vahvempaa vierrettä ja laimentaa sitä sitten hieman keiton jälkeen jotta tuohon kokoon päästäisiin. Onko tuo yleensäkään mahdollinen, vai tuleeko liiaksikin jo laimennettua noilla määrillä?

Reittausblogin ohjeista katselin kateellisena BrewMaten screenshottia jossa näyttäisi olevan kaikki vesimäärät helposti säädettävissä. Osaako kukaan sanoa onko Beersmith2ssa tai brewersfriendissä vastaavaa mahdollisuutta? Vai onkohan mulla jotenkin asetukset vain pielessä kun ei tunnu tulevan Sparge wateria mihinkään kohtaan ohjeita brewersfriendissä..? screeshotteja tms voin ottaa kun vain tiedän mistä kohdasta niitä ottaisin :shock:

niin ja kiitoksia jo etukäteen!

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

Re: Ensimmäinen pano, vesimäärät hukassa?

ViestiKirjoittaja marlehtin » La Syys 03, 2016 19:40 pm

Brewersfriend ei laske automaattisesti vesimääriä. Reseptin koko säädetään ruudussa Batch size. Minulla esim. 16L. Alempana boil size vaikuttaa IBUihin. Mash Guidelinesistä voi kirjoitella itselleen ylös vesimäärät. Nämä eivät vaikuta laskuihin, vaan toimivat reseptissä vain ohjeina.

Vesimäärä on hyvin yksinkertaistettuna seuraava. Koitan olla sekoittamatta detaljeilla ja hienosäätösä voi tehdä vaikka kuinka paljon, mutta tällä pääsee alkuun

Strike: mallaskilo x 3-4L
Mäskäystehokkuus on parhaimmillaan kun mäskätään noilla arvoilla about. Eli jos mallasta on 3kg, niin tarvitset 9-12L vettä.

Sparge: keittotilavuus - mäskäyksestä saatu first wort.

Jos siis sinulla on 10L kattila voit melko järkevästi keittää 9L vierrettä, josta haihtuu keitossa litra ja litra jää kattilan pohjalle muhjun mukana. Hyvällä tuurilla saat siis 7 litraa vierrettä. Kannattaa kyllä varautua vähempään riippuen esim. kiehumisen voimakkuudesta.

2,5kg mallasta voit laittaa mäskäytymään 8 litraan vettä. Tästä saat valutettua n. 5L vierrettä, koska maltaat imee vettä about litran kilo.
huuhtele maltaat sen jälkeen 4L vettä. Valuttaessa maltaat uudestaan sinulla pitäisi olla vierrettä nyt 9 litraa keitettäväksi.

2,5kg mallasta antaa 70% tehokkuudella 7 litran satsiin OG:ksi 1.075, jota voi laimentaa 2 litralla vettä, jolloin sinulla on 9 litraa 1.058 vierrettä.

Laimennoslaskuri: http://www.brewersfriend.com/dilution-a ... alculator/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Syys 03, 2016 21:22 pm

Mulla on Brewer's Friend Windowsissa pyörivänä applarina, ja siinä kyllä voi säätää vesimääriä ylösalas kun menee "Brew Day" -laskureihin jotka näyttävät yhdellä sivulla kaikki olennaiset vesimäärälaskelmat ja muut itse panopäivänä tarvittavat parametrit.

Huomaa että voit hyvin keitellä yhdessä isossa ja useammassakin pienessä kattilassa - itselläkin on juuri tällä hetkellä 10 litran eräkokoon tähtäävä tupla-IPA kiehumassa kahdessa kattilassa joiden yhteinen keittotilavuus on noin 11 litraa. Mallasta on noin 3.5 kiloa joka mäskätään n. 11 litrassa vettä ja huuhdotaan noin neljällä litralla (huuhtelutilavuus jää korkean OG:n reseptissä väkisin pieneksi). Mäskäyksestä saan siis enemmän vierrettä kuin mitä kattiloihin mahtuu, mutta sekään ei haittaa ainakaan tiettyyn rajaan asti; lisään keiton aikana ylijäänyttä vierrettä keittoastiaan niin että ne pysyvät suunnilleen täytenä keiton ajan. (Kuitenkin niin että kaikki vierre kiehuu vähintään varttitunnin ja steriloituu.) Tämä saattaa vaikuttaa IBU-laskelmien tarkkuuteen ja hieman myös sitä kautta että kahdesta kattilasta haihtuu yhtä enemmän, mutta ei IMO merkittävästi.

Kuten edellä sanotaan, laimentamalla voit jatkaa vierrettä. Oman DIPAn kohdalla se ei onnistu koska tavoite-OG on niin korkea että mäskäystehokkuus laskee jos yritettäisiin ottaa ulos tolkuttoman väkevää vierrettä laimennusta ajatellen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 06, 2016 18:00 pm

Beersmith on jonkin verran aloittelevalle hankala.
Ensinnäkin kannattaa laittaa oman panimon tiedot ohjelmaan Equipment kohtaan.
Sitten kannattaa valita tämä oletukseksi Options kohdassa, niin oma panimo on oletuksena jokaisessa uudessa reseptissä.
Kaikkia kohtia ei välttämättä edes tiedä aluksi, mutta sitä mukaa kun tekee, niin alkaa tietämään ja nämä tiedot kannattaa päivittää profiiliin.
Kun kaikki tiedot on kohdallaan niin Beersmith kyllä laskee vesimäärät oikein ja niitä voi säätää.
Tools valikosta löytyy kohta Infusion. Siellä voi laskeskella strike waterin ja muutkin stepit erikseenkin.

Edit: Jaa, eipäs tuo infusion kohta laskenutkaan määrää vaan lämpötilan.
Tosin auttaa kun muistaa yllä mainitun mallaskilo x 3-4 litraa. =)
Voi siis laskea kuinka lämmintä vesi pitää olla, että päästään haluttuun lämpöön.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Mäskäten”