Vierteen suodatus

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Re: Vierteen suodatus

ViestiKirjoittaja cob » Ma Marras 21, 2016 20:13 pm

Mikä olisi sopiva siiviläkoko hotbreakin ja humalapellettimuhjun suodattamiseen siinä vaiheessa kun vierre kaadetaan joko kuumana tai jäähtyneenä seuraavaan pönttöön? Kaikkea ei tarvitse saada pois koska sitten siivilää saa olla koko ajan huuhtomassa puhtaaksi, mutta sen verran ettei tarvitse jättää keittoastiaan litratolkulla pussimäskäyksen kehittämää muhjun sekaista vierrettä.

Brewferm näköjään tekee 150 ja 200 mikrometrin versioita valmiilla rinkulajäykisteellä, jolla pussukan ehkä saisi kätevästi roikkumaan käymispöntön suuaukosta.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » To Joulu 08, 2016 21:04 pm

Vierteen kunnollinen jäähdytys ja whirlpooli perään, antaa rauhassa tasaantua, rupa ja humalamuju kasaantuu keskelle ihan kivasti.
Ei tarvitse suodatella, eikä tarvitse jättää litratolkulla vierrettä pohjalle.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Joulu 09, 2016 7:54 am

Viime DIPAssa oli jäähdytyksen jälkeen ehkä neljännes tilavuudesta löysästi leijuvia irishmoss-liejuhirviöitä. Vaikka nuo olisi saanutkin whirlpoolattua keskelle, eivät ne olisi sen kummemmin tiivistyneet eli häviötä olisi tullut silti. Varmaan toimii miedommissa oluissa jossa muhjua suhteessa vierteen määrään on vähemmän, mutta pussimäskätyn vahvan DIPAn muhjumäärä oli melkoinen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Joulu 09, 2016 11:09 am

Vierrettä voi pyöritellä kattilanreunoja pitkin vaikka rosterilastalla jonku minuutin ja sen jälkeen odottaa 15-30 min, niin sakka asettuu keskelle kattilaa.hanan imukohdan kannattaa olla lähellä kattilan laitaa kun siellä on sakaton Vierre

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Joulu 09, 2016 11:14 am

Sitte vaan hanat auki ja keittiössä käytetyt rosterisiivilät ekaksi muutamaksi litraksi alle, niin jää se hanaan kertyny muju siihen. Kaikki välineet tietenki suihkuteltu esim starsan

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Joulu 09, 2016 17:16 pm

Itse olen käyttänyt tuohon kattilasta ->käymispönttöön suodatukseen ihan sellaista pestävää kahvisuodatinta niin se on hyvin kyllä ne suurimmat kikkareet suodattanut pois ,ihan se perinteinen paperinen kahvisuodatin tuntuu menevän tukkoon todella nopeesti .

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Joulu 09, 2016 17:22 pm

Pesuallas siivilä ja kaksin kertainen viini pussi käytössä jo pitkään,Lasken vierteen kattilasta siivilän läpi käymisastiaan.Pussi on irving jousi puristimilla 4:stä kohtaa kiinni pesuallas siivilässä.Jos on paljon rupaa niin loppua kohden pitää rst lusikalla nostella rupaa reunoille keskeltä.Ei hi tecciä mut toimiva tsydeemi.Siis kaikki kaadan kattilasta.Ei mene nestettä hukkaan =)
RDWHAHB

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Joulu 09, 2016 17:41 pm

Hop spideria vois käyttää reilusti humaloiduissa oluissa. Välttyy ylimääräisiltä härpäkkeiltä kylmän vierteen siirtovaiheessa
käymisastiaan, ja siten myös kontaminaation riski pienenee kun on desinfioitavia välineitä vähemmän...

https://byo.com/mead/item/2427-build-a- ... r-projects

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Joulu 09, 2016 18:58 pm

ei ne pelkät humalat sitä muhjua sinne tuo vaan monesti myös jos mäskää/keittää samalla kattilalla niin osa siitä maltaasta myös jää sinne kattilaan ja sitten siinä vaiheessa kun sen siirtää kattilasta käymisastiaan niin toi suodatin suodattaa sen suurimman osan kuitenkin pois.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Joulu 09, 2016 20:35 pm

Ahaa joo sori, höpötin asiasta josta en ymmärrä. Itse mäskään kattilalla jossa bazooka-siivilä ja keitto sitten eri kattilassa.
Pussimäskäys vaatinee omat kikkansa...

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » La Joulu 10, 2016 10:58 am

Ihme ettei kukaan ole vielä tuonut sitä vaihto ehtoa esille ettei suodata mitään ja antaa ruvan mennä käymis astiaan.... Se meinaa laskeutuu aika hyvin pöntön pohjalle. Itse teen näin kaikille melkein kaikille oluille. Ainoat mihin yritän ottaa mahdollisimman selkeän vierteen on pilsnerit ja kevyet english alet
Viimeksi muokannut Jaakko, La Joulu 10, 2016 11:32 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Joulu 10, 2016 11:22 am

Tällaisena aloittelevana panijana olen "orjallisesti" noudattanut John Palmerin ohjeita ja aina kierrättänyt vierrettä
kunnes se on kirkasta ja sitten valuttanut sen keittokattilaan. Onpahan ainakin ns. puhdasta tavaraa käymispönttöön jo
valmiiksi. Olen ymmärtänyt, että kirkas vierre voisi myös edesauttaa puhtaampaa makua ja käymisprosessia.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » La Joulu 10, 2016 11:29 am

EeroK kirjoitti:Tällaisena aloittelevana panijana olen "orjallisesti" noudattanut John Palmerin ohjeita ja aina kierrättänyt vierrettä
kunnes se on kirkasta ja sitten valuttanut sen keittokattilaan. Onpahan ainakin ns. puhdasta tavaraa käymispönttöön jo
valmiiksi. Olen ymmärtänyt, että kirkas vierre voisi myös edesauttaa puhtaampaa makua ja käymisprosessia.

Tosta on kanssa aika moni ihminen eri mieltä kun Palmeri... Suosittelen tekemään testin ensi kerralla. Otat pelkää kirkasta vierrettä
A pönttöön ja B pönttöön kaadat kaikki mitä kattilaan jäi. Ipat ja Apat ainakin yleisesti ottaen saa paljon paremman humala aromin
jos on käyttänyt paljon loppu minuuttien humalia jossa on aika paljon vielä makua

Tosta oli joku artikkelikin mutta en nyt tähän hätään löydä

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » La Joulu 10, 2016 11:31 am

tossahan tuo on

http://brulosophy.com/2014/06/02/the-gr ... ts-are-in/

Itse voin allekirjoittaa ihan samat kokemukset

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Joulu 10, 2016 11:56 am

Tuollainen testaus täytyykin seuraavassa panossa tehdä. Olen muutenkin viimeaikoina jakanut 28 litran vierteen kahdeksi
eri olueksi 12 litran käymispulloihin. Mutta tuo humalamujun kaato keittokattilasta käymisastiaan on kyllä eri asia kuin
mäskäysvaiheesta kerätty kirkas vierre. Edellisessä viestissä tarkoitin siis mäskäysvaiheessa vierteen kierrätystä mallaspatjan läpi, että
saa kirkasta vierrettä keittokattilaan. Humalan lisäykset tulevat sitten keittovaiheessa. Keiton jälkeen ei mitään enää kierrätetä.

Tuossa Exbeerimentissäkin testaillaan vain keittovaiheen muhjujen keräämistä. Eli hot break material.

"I mashed at 150°F/66˚C for an hour, collected the wort, and started the boil as usual."
Mäskäysvaiheen vierteen kirkastuksesta ei tiedä tämän perusteella?

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » La Joulu 10, 2016 12:29 pm

Aivan mutta nyt yleisesti kommentoin vaan tähän aiheeseen koska tota porukka tossa on miettinyt just

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Joulu 10, 2016 12:48 pm

Jees. Puhuin off-topic taas.
Mutta siis ilmeisesti asia on niin, että mäskäysvaiheen jälkeen tai keiton jälkeen ei ole haittaa, vaikka vierteessä on
mallasmujua. Ja humalamujusta on ennemminkin hyötyä, koska ne siirtyvät käymispönttöön aromia tuomaan.
Ihan järkeenkäypää.
Toki jos hanallisia kattiloita käyttää, niin saattavat tukkeentua mujusta.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Su Joulu 11, 2016 10:11 am

Itte oon kaatanu monesti ihan kaiken humalia myöten keittokattilasta käymisastiaan. Varsinkin, jos ei ole tarkoitus hiivaa uudestaan käyttää. Sit heti pääkäymisen loputtua kakkosastiaan. Kaikki rupa jää ykköseen. Ikinä en ole eroa maussa huomannut..

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Su Joulu 11, 2016 12:08 pm

Mites tuo humalien käyttö?Sellaisenaan ilman humalapussia keittoon,jäähdytys ja kaikki käymis astiaan ilman suodatusta.Onko kokemuksia tai tietoa kannattaako.Tuossahan jäisi 1 työvaihe minulla pois.
RDWHAHB

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Joulu 11, 2016 12:25 pm

masafi kirjoitti:Mites tuo humalien käyttö?Sellaisenaan ilman humalapussia keittoon,jäähdytys ja kaikki käymis astiaan ilman suodatusta.Onko kokemuksia tai tietoa kannattaako.Tuossahan jäisi 1 työvaihe minulla pois.

Juuri näin ainakin itse teen...

Palaa sivulle “Mäskäten”