Kegiin kypsymään?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Kegiin kypsymään?

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Kesä 14, 2016 22:20 pm

Eli tuli tehtyä DIY Dog:in Coffee Imperial Stout hieman omilla virityksillä.
Ominaispaino jäi jonkin verran johtuen todennäköisesti mäskin paksuudesta ja matalasta mäskäyslämmöstä, mutta muuten olut näyttäisi käyneen hyvin.
OG oli 1.071 ja nyt kahden viikon jälkeen ollaan 1.014, attenuation liki 80% eli us-05:sen ylärajoilla mennään.

Olutta on ajatus kypsytellä, mutta missä sen tekisi?
Eli olut on vielä saavissa, mutta saaville voisi olla käyttöä huomenna vehnäoluen teossa. Voisiko tuon stoutin siirtää jo kegiin kypsymään samantein kun käyminen on ohitse? Vai tuoko primääri / sekundääri saavi siihen jotain mitä kegissä ei voine saavuttaa?
Maku on painonäytteen perusteella sitä luokkaa, että sen voisi tuosta suoraan jäähdyttää ja ilman suurempia karbonointejakin kelpaisi juotavaksi.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Kegiin kypsymään?

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Kesä 15, 2016 9:07 am

Samalla tavalla se kegissä kypsyy... Ainoa et jos olut on vielä sameeta niin joutuu juomaan useammat lasit sameana koska kaikki on laskeutunut kegin pohjalle. Itse pidän noin 4vikkoa käymis astiassa ennen tankitusta. Halvempi ostaa lisää käymisastioita kun kegejä jolloin tulee yleensä laitettua kegeihin jo valmista olutta... Ja on myös kirkkaampi kun ei mene niin paljon sakkaa kegiin

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Kegiin kypsymään?

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Kesä 15, 2016 9:43 am

Tuo on kyllä totta, mutta kun ei ole saaville oikein kunnon paikkaa jäähdyttää, niin en usko rupan paljon paremmin enää painuvan pohjaankaan.
Kegin sitten pystyy heittämään kaappiin jäähylle ja lisätä vaikka siinä vaiheesa gelatiinit mukaan. Edellinen pilsner kirkastui tuolla metodilla hienosti eikä rupaa ole tullut kuin hieman ensimmäiseen lasiin.

Jää varmaan illan ratkaisuksi, että ehdinkö/jaksanko pestä uuden kegin käyttöön vai asennanko hanan toiseen käymisastiaan näytteitä varten ja otan sen käyttöön.

Palaa sivulle “Mäskäten”