Kohta 48h ja ei merkkiäkään käymisestä?!

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

salmari1967
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Raasepori
18 tai yli: Olen

Kohta 48h ja ei merkkiäkään käymisestä?!

ViestiKirjoittaja salmari1967 » Pe Touko 27, 2016 7:23 am

Do diin... Ensimmäisen kerran sitten tälläisen ongelman edessä. Tein ke grainfatherilla perus hefe-weissia. Hiivana wyeast 3068 Weihenstephan ja tein siitä 1,5L startterin ti aamusta. Ke illansuussa kun hiivasin niin minun mielestä startteri oli käynyt nätisti ja pudonnut hiiva pohjalle. Hiivasin 24 asteen vierteeseen mutta vielä tänä aamunakaan ei niin minkäänlaista elonmerkkiä vesilukossa ja tiedän ettei kansi vuoda. Aukkaissut kannen nyt kahdesti ja ei mitään vaahtoa, sihinää, kuplinaa ei niin kertakaikkiaan mitään... Tuoksussa ei hivenen vertaa käymistuoksua vaan puhdas maltainen vierteen tuoksu... Sekoitin n puoli tuntia sitten sitä ja ei minkäänmoista hiivan muodostuksen merkkiä pohjalla...

Niin tuhannen taalan kysymys... Uudelleen hiivaus vai onko menetetty erä? Hiivauksen pääsen tekemään vasta huomenna jos se kannattaa tehdä??

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Sauvo
18 tai yli: Olen

Re: Kohta 48h ja ei merkkiäkään käymisestä?!

ViestiKirjoittaja laitos » Pe Touko 27, 2016 7:26 am

Uudelleen hiivaus ja katso miten käy. Hyvällä tuurilla vierre ei ole vielä ehtinyt pilaantumaan.

Palaa sivulle “Mäskäten”