Makuongelmia

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

rustduck
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Makuongelmia

ViestiKirjoittaja rustduck » Su Touko 15, 2016 20:53 pm

Olemme tehneet olutta vaiheinfuusiomäskäyksellä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan jo useamman vuoden, sekä pinta- että pohjahiivaoluita. Alussa useimmat satsit olivat erinomaisia. Nyt viimeisen vajaan vuoden aikana useaa satsia on vaivannut outo makuongelma: olut on turhan makeaa, myös väri tuntuu tummemmalta kuin ennen tai resepti antaa ymmärtää; oluessa on jokin ikävä sivumaku, jota on vaikea kuvailla - pilaantuneelta se ei kuitenkaan vaikuta.

Olemme kokeilleet eri variaatioita prosessiin, oikaisemalla jättäen nuo alemmat 30-50 asteen vaiheet tai vierteen suodatuksen mäskäyksen jälkeen pois jne. Ainoa ero aiempiin satseihin on ehkä isompi satsikoko: aiemmin n 20l, nyt 30l.

Ensin epäiltiin että sähköinen lämpömittari on sökö, mutta kalibroitiin se ja oikein näytti. Sitten epäiltiin hapettumista, kun pullot desinfioitiin ennen pullotusta Chemipro Oxilla, mutta vaihdettiin sekin Starsaniin. Hiivoina on käytetty Wyestin hiivoja ja tehty kunnon (n 2l) startteri ennen kaymistä; erillistä hapetusta vierteelle ei ole tehty, mutta ravisteltu pulloa ja satrtteri on kuitenkin aika reilu.

Lähinnä tulee vielä mieleen, voisiko isompi satsikoko aiheuttaa sen, että kattilan pohjalla (meillä on isohko kattila ja kuumennukseen käytetään 9kW kaasurengaspoltinta) lämpötila pääsisi liian korkeaksi. FG on kyllä ihan tavoiteltu. Toinen mieleentullut teoria on jonkinasteinen "pohjaanpalaminen".

Herääkö mitään ideoita?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Makuongelmia

ViestiKirjoittaja Matts » Su Touko 15, 2016 21:46 pm

^Voihan sokerit karamellisoitua ja palaa liian kuumalla lämmitettässä. Samaan malliinhan esmes keittomäskäyksessä puolittain karamellisoidaan sitä mäskiä ja vaaleista maltaista saadaan tummempaa ja karkkimallasboogieta vierteeseen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Touko 15, 2016 21:52 pm

Mikä on muuttunut hyvien ja ongelmaisten välillä?

rustduck
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja rustduck » Su Touko 15, 2016 22:22 pm

Muutoksista en keksi muuta kuin isomman eräkoon.
Ehkä myös isompi startteri - täytyy tsekata muistiinpanoista.

Niin, ja se ehkä vielä havaintona, että näissä "huonoissa" erissä aromihumalat ei oikein maistu kuten ennen vaikka suhteellista määrääkin lisätty.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Touko 16, 2016 7:54 am

Milläs sitä eräkokoa on kasvatettu?
Onko vain tehty samoilla laitteilla enemmän vai onko laitteisto vaihtunut matkan varrella?

rustduck
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja rustduck » Ke Touko 18, 2016 6:37 am

Laitteisto on ihan sama. Iso kattila, jota käytetään mäskäykseen ja keittoon sekä kahdesta vanhasta käymisastiasaavista tehty siiviläastia. Jossain vaiheessa luovuttiin suodattamisesta keiton jälkeen, kun nuo suodattimet meni aina tukkoon, mutta se oli jo ennen näitä huonompia eriä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Touko 19, 2016 12:11 pm

Äkkisltään vaikuttaisi juurikin siltä, että lämpö esim. keittäessä polttaa sokereita.
Jos siis kerran tummempaa ja makeampaa saadaan. Outo sivumaku voisi tulla myös siitä.
Toki mäskäyksessäkin tätä voi tapahtua jos kerran samassa astiassa ja samalla lämmitystekniikalla tehdään.
Tai molemmat yhdessä.
Tein aikoinaan kaasupolttimen kanssa mäskäystä ja sain sellaisen aikaan, että vaikka pohjalla mäski kiehui niin pinnalla oli vielä alle 60asteista tavaraa.
Ja tämä tapahtui todella nopeasti. Jatkuva sekoittaminen paransi kyllä tilannetta, mutta silti kaasupoltin oli liian tehokas mäskäykseen ollessaan vielä puolella teholla. Pussin käyttö tuntui pahentavan tilannetta vielä lisää.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Mäskäten”