Mäskäys induktioliedellä

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Mäskäys induktioliedellä

ViestiKirjoittaja Vettis » Pe Huhti 08, 2016 14:15 pm

Moikka

Pitkä tauko panohommista ja tältä foorumilta. Muutama vuosi sitten tuli tehtyä muutama erä olutta uutteesta, mutta nyt on ajatuksissa alkaa (pussi-)mäskäämään.

Olen lueskellut nyt aiheesta pari päivää ja huomannut, että tapana on heittää mäskikattila uuniin, saunaan, kylmälaukkuun tms ja kieputtaa ympärille jotain peittoja, retkipatoja ja/tai muuta irtaimistoa.

Tein testin Electroluxin induktioliedellä, jossa on 14 portainen (+pika) asteikko. Lämmittelin kokeeksi 7L kattilan vettä 67 asteeseen ja sain pidettyä sen siinä noin tunnin ajan. (tietysti vaikka pidempäänkin) Levy oli kakkosella ja ehkä 2-3 kertaa tunnin aikana lämpötila putosi yhdellä asteella. Silloin laitoin levyn hetkeksi 4:lle ja hetken kuluttua lämpötila oli taas 67.

En tiedä miten isompi kattila (aion hankkia 17 litraisen) tai maltaat vaikuttaa asiaan, mutta ei kai siinä mitään estettäkään ole alkaa mäskäämään liedellä?

Vai onko jotain mitä en ole osannut ottaa huomioon?

Kiitos hienosta foorumista ja panemisiin! :cheers2:

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

Re: Mäskäys induktioliedellä

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Huhti 08, 2016 14:21 pm

Ei varmaan estettä ole, mutta lämpöä kun lisää pitää muistaa liikutella vierrettä. Muuten on vaarana, että sokeripitoinen liemi kärähtää kattilan pohjassa jossa lämpötila on huomattavasti kuumempi kuin tuo 67 astetta. Induktiolevyllä se kattilan pohja toimii kuumeneva elementtinä ja saattaa käräyttää kohtuu helposti paikallaan makaavan vierteen / mäskipussin.

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Vettis » Pe Huhti 08, 2016 14:23 pm

Hyvä huomio! Täytyy tuo muistaa.

Zigzag
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Zigzag » Pe Huhti 08, 2016 14:33 pm

Muutama miete aiheen tiimoilta.

Pussimäskäyksessä liedellä on se vaara, että mäskipussi korkkaa kiinni kattilan pohjaan sitä lämmittäessä, jos sitä ei eristä pohjasta esim. höyrytysritilällä.
Jos meinaat hoitaa vierteen keiton samalla liedellä, niin jaksaako lietesi kiehuttaa keiton aikana ilman kantaa 17l kattilaa joka on mekoisesti isompi kuin 7l?

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Vettis » Pe Huhti 08, 2016 14:41 pm

Zigzag kirjoitti:Muutama miete aiheen tiimoilta.

Pussimäskäyksessä liedellä on se vaara, että mäskipussi korkkaa kiinni kattilan pohjaan sitä lämmittäessä, jos sitä ei eristä pohjasta esim. höyrytysritilällä.
Jos meinaat hoitaa vierteen keiton samalla liedellä, niin jaksaako lietesi kiehuttaa keiton aikana ilman kantaa 17l kattilaa joka on mekoisesti isompi kuin 7l?

Hyviä huomioita. Täytyy sellanen ritilä hankkia.. Mutu -tuntumalla toi on tosi tehokas liesi, mutta varmaksi en tietysti osaa sanoa kun ei ole kokemusta.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Huhti 08, 2016 15:18 pm

Induktiolla itekkin nykyään teen ja aikas tarkkaan sen lämpötilan saa niissä säädettyä(ainakin tuossa mikä itellä on)parit ekat panot vaan seurailee sitä lämpötilaa nin aikas äkkiä ne sopivat löytyy,alunperin piti tuota induktio liettä ohjata pidillä mutta se nyt jäi toistaiseksi ainakin vain mietintään.
Kuva
Tolla (3.2kw) yhteis teholtaan olevalla niin 30L satsi kiehui komeesti,ja oli huomattavasti nopeampi lämpiään mäskäys lämpötilaa->kiehumiseen kun vrt tohon mun ekaan viritykseen 1800w sähkökattila jolla 10-15l kesti huomattavasti kauemmin lämmitä.
loput kuvat virityksestä löytyy tuolta -> http://postimg.org/gallery/15rkkbuus/

http://konenet.fi/fi/induktiotasot/4739 ... otaso.html
tuollainen kyseinen liesi on käytössä.
Viimeksi muokannut Tero_perkele, La Huhti 09, 2016 23:09 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Huhti 08, 2016 16:33 pm

Keitto riippuu täysin liedestä. Aika monet liedet on sellaisia, että turbollakin suurin teho kattilan pohjaan on jotain 3kw luokkaa. 7,3kw liedellä onnistuu hyvin 20L kiehuttaminen ihan hanakylmästä joten joku 3,5kw voisi riittää mainiosti 15L kiehuttamiseen mäskäyslämpötiloista.

Vettis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Vettis » La Huhti 09, 2016 22:37 pm

3700W näyttäis olevan levyn teho. Täytyy testailla anopin 15L kattilalla ennen ostopäätöstä.

julli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: pori

ViestiKirjoittaja julli » Pe Huhti 22, 2016 8:16 am

mä mäskään kans induktiolla.jaksaa keittää 37l satsin hyvin boostilla. tehoja en tiedä merkki miele.mäski pysyy hyvin lämmöissa, kun pitää levyä kakkosella ja viiden min. välein sekoittelee.

mazagane
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja mazagane » Ma Touko 09, 2016 21:41 pm

Kyllä 2000w vehkeillä kiehuttaa 15 litraa 30min 50 asteeseen. Oma induktiolevy on Kärcher Black star.
Viimeksi muokannut mazagane, Ti Elo 09, 2016 16:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 10, 2016 7:43 am

mazagane kirjoitti:Kyllä 2000w vehkeillä keinuttaa 30mun 50 asteiseen vie eteen 15 listalla.

Aika jännä...

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Touko 11, 2016 14:37 pm

=
Viimeksi muokannut masafi, Ti Elo 09, 2016 17:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

mazagane
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja mazagane » Ti Elo 09, 2016 16:23 pm

Hups, korjasin tekstin. Oli kyllä pahinta ennakoivaa tekstinsyöttöä ikinä.

Palaa sivulle “Mäskäten”