Sekundäärin tarve, myöhäinen aromihumalointi

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Sekundäärin tarve, myöhäinen aromihumalointi

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Huhti 08, 2016 10:08 am

Tiistaina tuli tehty apa/ipa viritelmä jossa keiton yhteydessä tapahtuva humalointi ei mennyt ihan putkeen.
Eli tarkoitus oli pudottaa viimeiset humalat (0min) kattilaan vierteen hieman jäähdyttyä. Tämän jälkeen olen valuttanut vierteen suodattimen läpi jolloin muhjut jäävät kattilaan ja käymisastiaan tulee kohtuu puhdasta vierrettä.

Nyt sammutin kattilan, katsoin humalia ja ajatus karkasi jonnekkin toisaalle. Valuttelin jonkin ajan kuluttua vierteen käymisastiaan jossa aloin jäähdyttämään sitä. Vierteen ollessa noin 50C asteista huomasin humala pelletit edelleen pöydällä olevassa kulhossa. Noh, lumps vaan vierteen sekaan ja maustamaan olutta.
Nyt jälkikäteen aloin miettiä, että mitenkähän tuo oluen maku/humalinti tuosta kehittyy, kun humalat ovat kohtuu pitkään käymsiastiassa. Tarkoitus olisi vielä lisätä kuivahumalaa myöhemmässä vaiheessa. Onko vaarana, että näista 'ensimmäisistä kuiva humalista' alkaa tulla ruohoista makua olueeseen? Mikäli näin mahtaisi käydä, auttaisikohan sekundääriin siirto pääkäymisen loputtua eli about viikon päästä.

Naali
Kisälli
Kisälli

Re: Sekundäärin tarve, myöhäinen aromihumalointi

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Huhti 08, 2016 10:22 am

Kyllä noista pelleteistä voi tuota ruohoisuutta aika paljon irrota pitkän ajan kuluessa. Se tosin tasaantuu hieman säilyttämällä pullossa mutta samalla häviää paras terä kuivahumaloinnista. Toisaalta jonkun vajaan viikon jälkeen jos siirtää toiseen astiaan jonkun riittänä hienon suodatinkankaan läpi niin ongelmaa ei kaiketi pitäisi olla. Ja tietysti hop-stand meininkiä saa pullottaessa mukaan jos uuttaa humalia vartin n. 90 asteessa karbonointiliemessä. Liemen on syytä olla normaalia laimeampaa kuitenkin. Itse tehnyt välillä erillisen ½l liemen 50g spraymaltaalla pressopannuun tätä varten ja loput karbonoinnista panimosokerilla.

Edit: Tässä vielä tämä Molderin aikoinaan laittama linkki asian tiimoilta mistä tätä sain päähäni kokeilla.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

Re: Sekundäärin tarve, myöhäinen aromihumalointi

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Huhti 08, 2016 10:52 am

Eli sedundääriin menee. Pitänee hakea sitä 'juustokangasta' Eurokankaasta ja tehdä siitä suodattimet lapon päihin.
Olut menee kegiin (hurraa!), joten pullotus operaatiota ei ole tulossa eikä karbonointia tarvitse tehdä sokerilla. Suotavaa olisi, ettei käymistä enää kegissä tapahtuisi niin ei tulisi sinne rupaa.

Pitänee pohtia tuota uuttamista, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Mikäli sokeripitoisella liemellä uuttaa voisi sen varmaan lisätä olueeseen hieman aiemmin(kuten kuivahumaloidessa) ja antaa sokerien käydä pois. Tai sitten kegittäessä ottaa sivuun hieman olutta ja uuttaa siinä.

Palaa sivulle “Mäskäten”