Vaahdon parantelu

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

EeroK
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Vaahdon parantelu

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Helmi 24, 2016 21:50 pm

Kuinkahan tuon vaahdon muodostumista voisi parantaa ilman, että lisää mallastamattomia viljoja (vehnähuitale, lese tms...)?
Pari viimeistä erää vaaleita aleja olen sokeroinut panimosokerilla 8g/litra eli suht runsas karbonointikin ollut,
mutta vaahdon muodostuminen ollut melko heikonpuoleista silti. Mäskäystekniikassa jotain jippoja? Tai vierteen keitossa?
(ilmeisesti keitossa pinnalle muodostuvia vaahtoja ei kannata kuoria pois?)
Ja jos noita viljoja lisäilee, niin onko väliä- lese vai huitale?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Vaahdon parantelu

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Helmi 24, 2016 22:16 pm

Jonkin verran vehnämallasta jos lisää, niin tuolla on aika hyvin vaikutusta. Joskin määrä saa olla aika reipas jos käyttää Viking Maltin pilsnermallasta. Ilman yhtään mitään lisiä, huomasin että aika hyvän vaahdon saa viennamaltaalla aikaan ihan sellaisenaan. Karamelli/Crystalmaltaat myös jossain määrin parantavat vaahdon pysyvyyttä. Kaikkein tehokkain tapa toki ovat erinäiset chit-barley tuotteet.
Mallastamattomat viljat myöskin tehostavat vaahtoa aika reippaasti pienissäkin määrin jos ei keittomäskää tai tee cereal mashia.
Keittovaiheen vaahtojen olen huomannut vaikuttavan lähinnä pohjalle muodostuvan ruvan määrään, joten kuorisin ne kyllä pois, korjatkoon joku jos on parempaa tietoa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Mikke
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Mikke » Ke Helmi 24, 2016 22:25 pm

Itselläni hiukan samansuuntaisia ongelmia ollut. Alkuun kuorin keiton alussa vaahdot pois, mielestäni tuo vähensi vaahdon määrää. Kuorimatta jättäminen paransi tilannetta.

Nyt viimeisin satsi jäähdytettiin nopeasti uppojäähyllä ja keiton lopussa laittelin Irish Mossia kanssa pataan. Vaahdot jäivät myös kuorimatta. Vaahtoa tulee Brown Aleen vähintäänkin riittävästi ja kirkasta oli juoma :). Sokeria meni hapotukseen 6g/l, joten ei sulla ainakaan sokerin määrästä tuo homma kiinni ole.

Mielenkiintoinen havainto Irish Mossista ja vaahdosta.
http://brulosophy.com/2015/03/16/the-ir ... t-results/

"The beer fined with Irish moss actually seemed to produce a creamier and stickier foam than the non-fined batch, which I found pretty interesting, as it’s the exact opposite of what I’d heard."

Tosin kait tässäkin muuttujia on monia ja kokeneemmat opastavat enemmän. Esim. mäskäysveden profiili on itselleni vielä hakusessa, luulisi tuollakin olevan jotain vaikutusta lopputulokseen. Tai sitten ei.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Helmi 25, 2016 7:42 am

Nyt jää tarkentamatta, että onko ongelma vaahdon muodostuminen kokonaisuudessaan, vai sen pysyvyys?

Vaahtoutumiseen vaikuttaa oluen proteiinit. Periaatteessa suurempi proteiinimäärä = enemmän vaahtoa, mutta toisaalta suuret proteiinimäärät voivat aiheuttaa proteiinien sakkautumista, mikä taasen vähentää vaahtoa.
Joten siis syynä voi olla paitsi liian vähäinen proteiinin määrä (Tähän auttaa ne hiutaleet), mutta myös liian suuri proteiinimäärä.
Muitakin tekijöitä on. Rasva taitaa heikentää vaahtoa, kuten muutkin epäpuhtaudet.

Järjestelmällisesti jos on liian vähän vaahtoa, niin ei proteiinien vähyys raaka-aineiden johdosta kyllä tullu loogiselle.

Keittovaiheen vaahdot tulee myöskin niistä proteiineista. Vaahdon kuorimisen vaikutuksesta taitaa olla aika vähän ihan todellista järjestelmällisesti hankittua tietoa, enemmän mutua. Itse olen siinä ymmärryksessä, että vaahdon kuoriminen heikentää vaahtoa, mutta vähentää ruvan määrää.

Mitä sitten veteen tulee, niin kovan veden pitäisi heikentää vaahtoa, mutta ei kait suomessa ole missään kovaa vettä.

Viimeisenä, ja ehkä sinä kaikkein helpoimmin korjattavana kohtana vaahtoutumiseen on pullojen ja lasin puhtaus. Lika pullossa ja lasissa heikentää vaahtoa. Lika pullossa saattaa lisätä oluen vaahtoutumista, mutta heikentää vaahdon pysyvyyttä. Lasin likaisuus saattaa heikentää vaahdon muodostumistakin, mutta myös pysyvyyttä.

Mitä sitten asialle voisi tehdä, sen lisäksi, että tarkistaa astioiden puhtauden?
No, proteiineja saa lisää hiutaleista ja vehnästä. Lese ei oikein pelaa, se kun on lähestulkoon pelkkää kuitua. Auttaa kyllä suodattumisessa, jolloin siitäkin saattaa olla hyötyä. Proteiineja saa vähemmälle proteiinitauoilla (proteolyysitauko). Proteolyysia tapahtuu myös sokeroitumislämpötiloissa, joten jos mäskää kovin pitkään, saattaa proteiinien määrä jäädä vähäiseksi.
Hyvä suodattuminen on merkittävää myös. Proteiinien kokonaismäärä jää hyvässä suodattumisessa vähäisemmäksi, mutta siinä jää vierteeseen tulematta juurikin niitä klimppiytyneitä proteiineja, mikä on hyvä juttu vaahdon kannalta.

Itse lähtisin perkaamaan ongelmaa kokeilemalla lisätä kaurapuuroa tms. mäskiin, sillä se on helpointa. Kannattaa tosiaan kaura vallankin puurouttaa ensin, sillä mäskäyslämpötilat on huonot kauran gelatinoitumiseen, mikäli oikein muistan, niin n. 75 - 80 °C olisi optimaalista. Saattoi olla muutakin, mutta joka tapauksessa yli mäskäyslämpötilojen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Helmi 25, 2016 7:45 am

Yksi juttu vielä tuohon lasi / pullo -optioon.

Tiskikoneista tiedetään paikoitellen jäävän vaahtoa heikentäviä jäämiä laseihin. Sama koskee aivan kaikkia pesuaineita, jos niitä ei huuhdella kunnolla. Siis olutlasit käsinpesuun ja takuulla hyvä huuhtelu.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Helmi 27, 2016 13:52 pm

Tuosta astianpesukoneasiasta : nykyaikaisissa tiskikoneissa alkaa olemaan toimivia lasinpesuohjelmia jotka sisältävät ylimääräiset huuhtelut. Lisäksi vielä joissain saksalaisissa merkeissä on saatavilla erityisiä olutlasien pesuohjelmia jotka varmasti huolehtivat juuri tuosta vaahdon pysyvyydestä.

Eli pesuohjelmalla voi olla isokin merkitys lasien puhtauteen oluen kannalta vaikka ei muuten olisikaan merkitystä vaikka vettä juotaessa.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » La Helmi 27, 2016 17:41 pm

Oma patenttivastaukseni on pieni vehnämallas ja kaurahiutalelisä... Tekee hyvän vaahdon... En tiedä miten muut laittavat kaurahiutalelisäyksensä, mutta mä keitän kaurapuuroksi jonka sitten lisään mäskiin...

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Maalis 11, 2016 20:24 pm

äyni kirjoitti:Nyt jää tarkentamatta, että onko ongelma vaahdon muodostuminen kokonaisuudessaan, vai sen pysyvyys?

Lähinnä muodostuminen kokonaisuudessaan. Kiitos vastauksista!
Kokeilen tuota kaurapuuroa seuraavassa panossa.

Lakudog
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Lakudog » Ke Huhti 06, 2016 9:40 am

Onko jo tuloksia tiedossa? Itsellänikin vastaava ongelma. Vaahtoa ei tule muuhun kuin hefeweisseniin, jossa 50% vehnää. Siihenkin vain, jos kaataa keskelle lasia. Mäskään kattilassa ilman pussia. Valutan mäskin, ja myöhemmin valmiin vierteen viinintekoon tarkoitetun suodatinpussin läpi. Kattilaan tuleen todella samea vierre, jossa paljon hienon hienoa mujua. Sama sakka päätyy myös käymisastiaan. Epäilen että proteiinit ovat tässä sakassa, joka jää lopulta hiivan kanssa käymispöntön pohjalle.

Auttaisiko, jos siirtyisin kylmälaukkumäskäykseen, tms. systeemiin, jossa pystyisi kierrättämään vierrettä mallapatjan läpi?

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » Ke Huhti 06, 2016 10:46 am

Lakudog kirjoitti:Onko jo tuloksia tiedossa? Itsellänikin vastaava ongelma. Vaahtoa ei tule muuhun kuin hefeweisseniin, jossa 50% vehnää. Siihenkin vain, jos kaataa keskelle lasia. Mäskään kattilassa ilman pussia. Valutan mäskin, ja myöhemmin valmiin vierteen viinintekoon tarkoitetun suodatinpussin läpi. Kattilaan tuleen todella samea vierre, jossa paljon hienon hienoa mujua. Sama sakka päätyy myös käymisastiaan. Epäilen että proteiinit ovat tässä sakassa, joka jää lopulta hiivan kanssa käymispöntön pohjalle.

Auttaisiko, jos siirtyisin kylmälaukkumäskäykseen, tms. systeemiin, jossa pystyisi kierrättämään vierrettä mallapatjan läpi?

Itse teen tuolla samalla tavalla ja vaahtoa tulee lähes kaikkiin melko hyvin. Toisinaan vaahto laskee nopeasti ja toisinaan on melko tiukkaa ja loppuun asti lasissa pysyvää. Ainoa ero on, että käymisastiaan ei päädy muhjua, vaan suodatan vierteen vielä siinä välissä käymisastiaan samaisen suodatinpussin läpi. 10 minuuttia ennen keiton loppua lisään teelusikallisen irish mossia kattilaan (tällöin vierrettä noin 15 litraa jäljellä). Vehnää ei yleensä ole ollenkaan joukossa, kaura- tai ohrahiutaleita joskus. Vierrettä en kierrätä vaan ainoastaan huuhtelen maltaat noin 80-asteisella vedellä.

Lakudog
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Lakudog » To Huhti 07, 2016 18:32 pm

timox kirjoitti:
Lakudog kirjoitti:Onko jo tuloksia tiedossa? Itsellänikin vastaava ongelma. Vaahtoa ei tule muuhun kuin hefeweisseniin, jossa 50% vehnää. Siihenkin vain, jos kaataa keskelle lasia. Mäskään kattilassa ilman pussia. Valutan mäskin, ja myöhemmin valmiin vierteen viinintekoon tarkoitetun suodatinpussin läpi. Kattilaan tuleen todella samea vierre, jossa paljon hienon hienoa mujua. Sama sakka päätyy myös käymisastiaan. Epäilen että proteiinit ovat tässä sakassa, joka jää lopulta hiivan kanssa käymispöntön pohjalle.

Itse teen tuolla samalla tavalla ja vaahtoa tulee lähes kaikkiin melko hyvin. Toisinaan vaahto laskee nopeasti ja toisinaan on melko tiukkaa ja loppuun asti lasissa pysyvää. Ainoa ero on, että käymisastiaan ei päädy muhjua, vaan suodatan vierteen vielä siinä välissä käymisastiaan samaisen suodatinpussin läpi. 10 minuuttia ennen keiton loppua lisään teelusikallisen irish mossia kattilaan (tällöin vierrettä noin 15 litraa jäljellä). Vehnää ei yleensä ole ollenkaan joukossa, kaura- tai ohrahiutaleita joskus. Vierrettä en kierrätä vaan ainoastaan huuhtelen maltaat noin 80-asteisella vedellä.

Käytän itsekin Irish mossia. noin puoli teelusikallista 10 litraan. Toisinaan olen tehnyt myös mashoutin lämmittämällä mäskäyskattilaa hellalla jatkuvasti sekoittaen. 75-77 asteessa 10 minuuttia. Sitten huuhdellut samanlämpösellä vedellä. Joskus olen lisäillyt mäskäysveteen Ca ja Mg, mutta en ole huomannut vaikutusta. Ehkä kokeilen vielä kaupan pullovettä. En kyllä keksi miksei valmis olut vaahtoa. Kauhalla ilmatessa vaahtoaa aina perkeleesti.

Kerran kyllä yksi pullo porteria alkoi vaahtoamaan heti ulos kun korkkasin.Onneksi sain suurimman osan kaadettua kahteen tuoppiin. Epäilen että panimosokeri ei ollut kunnolla sekoittunut. Nykyinen satsi karbonoitumassa 7g/l sokeroinnilla. Keitin myös enemmän vettä sokerin kanssa ja sekoitin huolella oluen sekaan. Saa nähdä auttaako kovempi paineistus.

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » To Huhti 07, 2016 20:40 pm

Mulla yleensä aina tuo 7g/l tavallista kidesokeria, liuotettuna vajaaseen desiin vettä jonka kippaan heti kuumana pullotussaaviin. Vesi tulee lähellä olevasta lähteestä ja sisältää melko vähän mitään mömmöjä mitä hanavedessä usein tapaa olla.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Huhti 08, 2016 9:07 am

Pesuainejäämät voivat myös tappaa vaahdon tehokkaasti.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Huhti 24, 2016 12:12 pm

EeroK kirjoitti:Kuinkahan tuon vaahdon muodostumista voisi parantaa ilman, että lisää mallastamattomia viljoja (vehnähuitale, lese tms...)?
Pari viimeistä erää vaaleita aleja olen sokeroinut panimosokerilla 8g/litra eli suht runsas karbonointikin ollut,
mutta vaahdon muodostuminen ollut melko heikonpuoleista silti.

No niin, väärä hälytys. Tässä kun pikkuhiljaa helmikuulla pullotettuja olusia maistelee (verkkaisesti harrastellaan) niin kyllähän sitä vaahtoa ja happoja rupes löytymään, olin varmaan kehnonlaisesti sekoitellut sokerit pullotusastiassa, jolloin ne jakautuivat epätasaisesti pulloihin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Touko 19, 2016 0:35 am

EeroK kirjoitti:
EeroK kirjoitti:Kuinkahan tuon vaahdon muodostumista voisi parantaa ilman, että lisää mallastamattomia viljoja (vehnähuitale, lese tms...)?
mutta vaahdon muodostuminen ollut melko heikonpuoleista silti.

No niin, väärä hälytys. Tässä kun pikkuhiljaa helmikuulla pullotettuja olusia maistelee (verkkaisesti harrastellaan) niin kyllähän sitä vaahtoa ja happoja rupes löytymään, olin varmaan kehnonlaisesti sekoitellut sokerit pullotusastiassa, jolloin ne jakautuivat epätasaisesti pulloihin.

Näinkin tiedetään ajoittain käyneen. Paremmissakin piireissä. =)
Viimeiset pullotetut ovat pamahdelleet aika iloisesti avattaessa, osa jopa tehnyt reikiä kattoihin. :twisted:
Siivoamaan pn myös joutunut jokusen kerran...

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » La Marras 05, 2016 18:27 pm

Olen huomannut että jälkikäymisessä sokeria käyttäessä tulee vaahtoa paljon vähemmän vrt. spraymallas.

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Susiraja

ViestiKirjoittaja jasenpee » La Marras 05, 2016 23:13 pm

Minkälaisella otannalla tämä on todennettu?

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Su Marras 06, 2016 7:45 am

Täällä samansuuntaista havaintoa pienellä otannalla 9 panimosokerilla vs. 3 dme:llä. Viimeisimmässä dme-karbonoinnissa dme-vesiliuos vaan ilmeisesti sekoittui huonosti vierteeseen pullotusastiassa minkä takia ko. erän pullojen karbonointi vaihteli jonkun verran. Samaa ei ole tapahtunut yhtään kertaa panimosokerin kanssa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Marras 06, 2016 12:30 pm

Omakohtaista riittävää vertailua ei ole, mutta tuo sokeri vs. DME kuulostaa uskottavalta. Sokeri käy kokonaan pois ja hieman ehkä ohentaa runkoa. Mallas taas jättää jälkeensä proteiinia ja mitä lie, joka voi hyvinkin auttaa vaahdonmuodostuksessa. Tuntuu että pienikin kiinteä osa antaa kuplille pintaa, mihin muodostua.

Ihan mutua tämä kaikki toki, en ole kemian expertti.

Simpukka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Simpukka » Su Marras 06, 2016 23:17 pm

Itse olen (sen enempää asiaa tutkimatta) havainnut että vaahtoa on muodostunut vähemmän niihin oluihin missä on käytetty vähemmän humalaa. Tuntuu myös siltä että Irsih moss on vähentänyt vaahdon määrää. Tämän takia koitankin vältää Irish mossia niissä oluissa mitä en kuivahumailoi.
Lisäksi ilmeisesti hiilidioksidin "imeytyminen" kestää n. kuukauden päivät ennen kuin voi sanoa miten se vaahto sitten loppupeleissä käyttäytyy. Olen huomannut että viikon-pari pullotuksen jälkeen vaahto on isokuplaista ja hajoaa nopeasti kun taas vanhemmissa pienempää ja säilyy kauemmin.

Palaa sivulle “Mäskäten”