Vaahdon parantelu

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuikkapanta
18 tai yli: Olen

Re: Vaahdon parantelu

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Marras 07, 2016 9:44 am

Alkoholipitoisuuskin vaikuttaa hiilidioksidin "imeytymiseen", reilummin alkoholia, niin nopeutuu.

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: kerava

ViestiKirjoittaja Hipsis » Su Marras 27, 2016 20:05 pm

Nyt kun pari olutta tehnyt ja ihan eritavalla niin vaahdossakin ihan eri tuloksia. Eri oluita, eri maltaat mutta oli jo havaittavissa alkuvaiheessa vaahtoamiseroja. Alemman kuvan olut ei ole edes vielä täysin päässyt edes oikeuksiin. Vasta alle pari viikkoa pullossa. Ylempi ehtinyt olla kuvaushetkellä noin 3 viikkoa pullossa. Alemman vaahto pitsinen ja pehmeä. Ylemmällä enemän kypsempää vaahtoa mutta ujosti. Itsellä nyt sellanen kutina että kuoriminen ei kannata jos hyvän vaahdon haluaa.

Alkoholi noin 8,5%. C02 noin 2,5. Mäski huuhdeltu kuumalla evdellä ja prässäilty. Kuorittu vaahto pois keittovaiheessa.
Kuva

Alkoholi noin 10,5%. C02 noin 3,5. Mäski huudeltu kuumalla vedellä, ei prässäilyä. Ei kuorittu vaahtoa.
Kuva

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Marras 27, 2016 20:47 pm

Isoin syy on kyllä varmaankin huomattavasti reilumpi C02:n määrä.
Omilla viimeaikojen kokemuksilla 3 Volssilla (ainakin teoriassa laskennallisesti)
(perus ale) tulee lasiin aivan liikaa vaahtoa vaikka varovasti reunaa pitkin kaataakin,
suutuntumakin huononee liiallisen hapokkuuden takia. 2.5 Vols on parhaiten omaan
makuun sopinut

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ma Marras 28, 2016 21:31 pm

EeroK kirjoitti:Isoin syy on kyllä varmaankin huomattavasti reilumpi C02:n määrä.
Omilla viimeaikojen kokemuksilla 3 Volssilla (ainakin teoriassa laskennallisesti)
(perus ale) tulee lasiin aivan liikaa vaahtoa vaikka varovasti reunaa pitkin kaataakin,
suutuntumakin huononee liiallisen hapokkuuden takia. 2.5 Vols on parhaiten omaan
makuun sopinut

Makukysymyksiä :) Itelle 3,5-4,5 volyymia on sopiva määrä. Ei tuo nyt itsellä nyt ainakaan pahasti vaahdonnut. Kuitenkin vähemmän miten monesti belgian aleissa on. Tuo siis vaahtosi enemmän kun heiluttelin käymisastiaa että sain hiivat kaadettua pois. Tosin cara plussaa 30% niin voi vaikuttaa vaahtoamiseen. Aika tuhti määrä kylläkin. En enempää laittaisi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 28, 2016 22:15 pm

Belgian aleissa on sellaiset 3vols. Vehnissä myös.
4,5volssin kanssa kannattaa jo katsella tukevia pullojakin.
Kuulemma 0,75l shampanja pullo kestää n. 7vols. Pienemmät n. 4vols. Tai siis ei suositella ylitettävän.
Perus olutpullot ei siis ole mitenkään suositeltavia käyttää yli 3vols.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Marras 28, 2016 22:33 pm

Saahan sitä kokkeilla. Itte pien siitä ettei kokoajan röyhtäytä ja jo ennestään iso maha turpoa hiilidioksidin vaikutuksesta.

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ti Marras 29, 2016 9:47 am

suorama kirjoitti:Belgian aleissa on sellaiset 3vols. Vehnissä myös.
4,5volssin kanssa kannattaa jo katsella tukevia pullojakin.
Kuulemma 0,75l shampanja pullo kestää n. 7vols. Pienemmät n. 4vols. Tai siis ei suositella ylitettävän.
Perus olutpullot ei siis ole mitenkään suositeltavia käyttää yli 3vols.

Onko noin? Ite käyttelen kestäviä pulloja niin ei huolta. Mutta ei tuossa nyt älyttömäösti ollu hiilihappoja. Aika sellanen sopiva.

Teppo saalasmaa kirjoitti:Saahan sitä kokkeilla. Itte pien siitä ettei kokoajan röyhtäytä ja jo ennestään iso maha turpoa hiilidioksidin vaikutuksesta.

ja kannattaa. Jos on liikaa tapojensa orja niin ei tuu ikinä uuttakaan keksittyä :)

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Marras 29, 2016 16:12 pm

jepulis. Kokeilemalla itse ja/tai maistelemalla muiden kotioluita pääsee parhaiten selville sopivista sokerimääristä,
pelkistä lukemista en ainakaan itse saa oikeata tuntumaa
Viimeksi muokannut EeroK, Ti Marras 29, 2016 16:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 29, 2016 16:27 pm

Uteliaisuuttani kysyn, että mihin lämpötilaan mitoitat volssit, kun kabonoit? Ja onko tarjoilulämpötila sama?
Mietityttää siksikin, että jos kokemuksesi on sellainen, että belgialeissa on enemmän volsseja kuin omissasi.
Itse olen ollut sellaisessa käsityksessä, että begeissä on juurikin kolmen pinnassa hiilidioksidit (3,5 aikalailla maksimi) ja siksi ne ovat etenkin lämpimänä vaikeasti pulloissa pysyviä. Kaataminen ilman massiivista kuohuntaa jne. Ne belgit jotka ovat tarkoitettu lämpimämpänä nautittaviksi sitten sisältää myös vähemmän painetta. Vehnissä voi itseasiassa joissain olla neljä ja ylikin (berliner weisse jopa 4,5), jos oikein muistan lukemiani juttuja.

Eli jos vaikka mitoitat volssit 20°C mukaan vaikka joka voisi olla pullotus lämpö, niin säilytys / tarjoilulämpö on se määräävä.
Tämä tarkoittaa mm. seuraavaa...
Jos haluaa 20 litraan olutta 3vols kun olut säilytetään ja tarjoillaan 10°C lämpöisenä, pitää karbonointipaine olla 1,6bar.
Sokeria kegin kanssa käytetään 72,31g tai pullojen kanssa 144,62g. Jos tuollaisen pullon avaa 20°C lämpöisenä, niin painetta pullossa on 2,1bar ja oluessa on 2,663vols hillidioksidia. Tosin hiilidioksidi vapautuu lämpimästä oluesta nopeammin kuin viileästä. Joten kuohunta on voimakkaampaa, samalla suurempi paine-ero avatessa aiheuttaa voimakkaamman vapautus reaktion. Hiilidioksidin määrä pullossa on tietenkin sama koko ajan mutta mitä viileämpää sitä enemmän sitä sitoutuu olueeseen.
Tämän voi halutessaan vaikka kokeilla. Osta pari bulkkiolutta (tai käytä omia) ja pidä toinen huoneen lämmössä ja laita toinen jääkaappiin ja jäähdytä viisiasteiseksi.
Kun avaat pullot, lämpimämmän pitäisi poksahtaa / sihahtaa voimakkaammin kuin viileän. Ja kun kaadat lasiin, pitäisi viileämmässä säilyä kuplintaa kauemmin. Vaahtokin voi viileämmässä olla tiiviimpi, mutta joutunet kaatamaan voimakkaammin.
Vaahtoon vaikuttaa myös ennen kaikkea lasi ja sen puhtaus. Tiskiainejäämät jne laskee nopeasti vaahtokukan alas. Varsinkin jos käyttää tiskikonetta, niin kirkastusaine jota niissä käytetään tappaa tehokkaasti vaahdon oluesta.
Maltillinen sokerin käyttö reseptissä lisää vaahdon kestävyyttä...

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ti Marras 29, 2016 19:20 pm

suorama kirjoitti:Uteliaisuuttani kysyn, että mihin lämpötilaan mitoitat volssit, kun kabonoit? Ja onko tarjoilulämpötila sama?
Mietityttää siksikin, että jos kokemuksesi on sellainen, että belgialeissa on enemmän volsseja kuin omissasi.
Itse olen ollut sellaisessa käsityksessä, että begeissä on juurikin kolmen pinnassa hiilidioksidit (3,5 aikalailla maksimi) ja siksi ne ovat etenkin lämpimänä vaikeasti pulloissa pysyviä. Kaataminen ilman massiivista kuohuntaa jne. Ne belgit jotka ovat tarkoitettu lämpimämpänä nautittaviksi sitten sisältää myös vähemmän painetta. Vehnissä voi itseasiassa joissain olla neljä ja ylikin (berliner weisse jopa 4,5), jos oikein muistan lukemiani juttuja.

Eli jos vaikka mitoitat volssit 20°C mukaan vaikka joka voisi olla pullotus lämpö, niin säilytys / tarjoilulämpö on se määräävä.
Tämä tarkoittaa mm. seuraavaa...
Jos haluaa 20 litraan olutta 3vols kun olut säilytetään ja tarjoillaan 10°C lämpöisenä, pitää karbonointipaine olla 1,6bar.
Sokeria kegin kanssa käytetään 72,31g tai pullojen kanssa 144,62g. Jos tuollaisen pullon avaa 20°C lämpöisenä, niin painetta pullossa on 2,1bar ja oluessa on 2,663vols hillidioksidia. Tosin hiilidioksidi vapautuu lämpimästä oluesta nopeammin kuin viileästä. Joten kuohunta on voimakkaampaa, samalla suurempi paine-ero avatessa aiheuttaa voimakkaamman vapautus reaktion. Hiilidioksidin määrä pullossa on tietenkin sama koko ajan mutta mitä viileämpää sitä enemmän sitä sitoutuu olueeseen.
Tämän voi halutessaan vaikka kokeilla. Osta pari bulkkiolutta (tai käytä omia) ja pidä toinen huoneen lämmössä ja laita toinen jääkaappiin ja jäähdytä viisiasteiseksi.
Kun avaat pullot, lämpimämmän pitäisi poksahtaa / sihahtaa voimakkaammin kuin viileän. Ja kun kaadat lasiin, pitäisi viileämmässä säilyä kuplintaa kauemmin. Vaahtokin voi viileämmässä olla tiiviimpi, mutta joutunet kaatamaan voimakkaammin.
Vaahtoon vaikuttaa myös ennen kaikkea lasi ja sen puhtaus. Tiskiainejäämät jne laskee nopeasti vaahtokukan alas. Varsinkin jos käyttää tiskikonetta, niin kirkastusaine jota niissä käytetään tappaa tehokkaasti vaahdon oluesta.
Maltillinen sokerin käyttö reseptissä lisää vaahdon kestävyyttä...

Oon laittanut sokerit kun neste ollut noin 10 astetta ja juonut noin 10-12 asteisena. Rehellisesti en ole ikinä mittaillut vaan näppituntumalla arvioinut. Kaupoista hankitut sitten 10-12 asteisena hörppinyt.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 29, 2016 19:41 pm

Oikeastaan sillä lämpötilalla ei ole merkitystä ollenkaan missä lämpötilassa sokerit laitat olueen.
Määrällä on merkitystä.
Mutta ajatellen sitten vaikka niin, että olet laskenut sokerit tuon 10°C mukaan. Niin toki siinä lämmössä säilytetty (toki ensin pitää karbonoida esim. ale jossain yli 15°C tuntumassa. Toki lager tuossa 10°C lämmössä toimii) olut pitäisi oikean karbonoinnin saada.
Jotta voit sanoa millaisella karbonoinnilla oluesi ovat parhaimmillaan, kenties pitäisi olla hiukan tarkempi mittaus kuin näppituntuma.
En sano tätä kettuillakseni vaan siksi, että jotkut muut saattavat käyttää laskureita ja näin "oikeasti" saavat vaikka sen 4,5vols olueeseensa, joka voi olla heikommalle pullolle kohtalokasta.
Kuitenkin pitää olla "skeptinen" kertomiisi volsseihin. Siksi, että kerrot laittavasi 3,5 - 4,5 väliin ja kuitenkaan et kerro mittaavasi mm. sokerin määrää. Toisaalta matalamman vols arvon omaavat kaupalliset tuotteet kuitenkin aiheuttavat mitä ilmeisimmin liikaa kuohuntaa. Valitettavasti minun mielestäni tämä vie pohjaa tietojen oikeellisuudelta.
Eli miten voit kertoa ns. faktisia arvoja jos mittaus on näppituntuma?
Foorumi on aika eleetön paikka ja siksi tahdon korostaa, että en halua mitenkään olla epämiellyttävä, vaan haluan tietoa ja siksi kyseenalaistan menetelmäsi. Toivon, että kerrot lisää.

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ti Marras 29, 2016 20:35 pm

suorama kirjoitti:Oikeastaan sillä lämpötilalla ei ole merkitystä ollenkaan missä lämpötilassa sokerit laitat olueen.
Määrällä on merkitystä.
Mutta ajatellen sitten vaikka niin, että olet laskenut sokerit tuon 10°C mukaan. Niin toki siinä lämmössä säilytetty (toki ensin pitää karbonoida esim. ale jossain yli 15°C tuntumassa. Toki lager tuossa 10°C lämmössä toimii) olut pitäisi oikean karbonoinnin saada.
Jotta voit sanoa millaisella karbonoinnilla oluesi ovat parhaimmillaan, kenties pitäisi olla hiukan tarkempi mittaus kuin näppituntuma.
En sano tätä kettuillakseni vaan siksi, että jotkut muut saattavat käyttää laskureita ja näin "oikeasti" saavat vaikka sen 4,5vols olueeseensa, joka voi olla heikommalle pullolle kohtalokasta.
Kuitenkin pitää olla "skeptinen" kertomiisi volsseihin. Siksi, että kerrot laittavasi 3,5 - 4,5 väliin ja kuitenkaan et kerro mittaavasi mm. sokerin määrää. Toisaalta matalamman vols arvon omaavat kaupalliset tuotteet kuitenkin aiheuttavat mitä ilmeisimmin liikaa kuohuntaa. Valitettavasti minun mielestäni tämä vie pohjaa tietojen oikeellisuudelta.
Eli miten voit kertoa ns. faktisia arvoja jos mittaus on näppituntuma?
Foorumi on aika eleetön paikka ja siksi tahdon korostaa, että en halua mitenkään olla epämiellyttävä, vaan haluan tietoa ja siksi kyseenalaistan menetelmäsi. Toivon, että kerrot lisää.

Sitten vaan kannattaa olla humioimatta kirjoituksiania. Pahoitteluni paskanjauhannasta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 29, 2016 20:48 pm

Kuten sanottu. Kirjoittaminen on kovin kasvotonta.
Eli en halunnut, että pahoitat mielesi. Ainoastaan mahdollista lisätietoa olen vailla.
Enhän voi tietää kuinka tarkka näppituntumasi on. Omalla kokemuksellasihan voit sanoa, että se on 10g tarkkudella se mitä haluat.
Toki voin jatkossa olla miettimättä näitä ongelmia, niin kaikki pääsee helpommalla ;)

edit:
Ja sanottakoon myös se, että minun puheni / kirjoitukseni pitää kyseenalaistaa.
En ole mikään guru ja auktoriteetti (muuten kuin foorumin moderoinnissa ja siihenkin olen apuja saanut).
Puhun / kirjoitan sitä mitä ajatukset päähän tuo. Välillä olen oikeassa välillä väärässä, ihminen kun olen.
Pidän myös väittelystä, vaikka olisin samaa mieltä asiasta. Samalla tarkistan oman ajattelun oikeellisuuden tai mahdottomuuden.
Vaikka olisinkin samaa mieltä, kyselen usein osallistujilta miksi he ovat omaan ratkaisuun päätyneet. Samalla ns. vastapuoli tulee miettimään miksi päätyi ratkaisuunsa...

Anteeksi siis jos pahoitit mielesi viesteistäni.

edit 2:
Se miksi puutuin mittaustapaasi ja kertomiisi arvoihin, johtuu yksinkertaisesti siitä, että itsekin olen aikoinaan tehnyt niin. Eli olen käyttänyt paistomittaria joka valehteli viisiastetta liian lämpimäksi, olen mittaillut vettä liikaa mäskiin, olen arvioinut astioitteni koon pieleen jne.
Siten olen ihmetelyt kun laskelmat eivät mene kohdalleen.
En sano, että oluen teon tarvitsee olla tieteen tekoa, mutta jos haluaa selvittää ongelmia, on pakko mitata riittävän tarkasti.
Riittävän tarkasti on riittävä. Eli se mikä sinulle on riittävä on sinulle riittävä. Jollekkin toiselle se ei välttämättä kuitenkaan riitä.
Tämä voi juontaa esim. siihen, että olen aina tehnyt tällä kattilalla ja kun laitan siihen tuon toisen kattilan verran vettä ja lämmitän sen oman mittarini mukaan 74°C lämpöön ja lisään maltaan niin oma mittari näyttää 66°C. Nämä voivat olla todellisuutta. Mutta yhtä hyvin voi olla paljokin heittoa mm. Kattilan koossa, mäskäimen koossa, lämpötiloissa, veden määrässä jne. Toki panija saa haluamaansa olutta. Mutta toinen panija omilla laitteillaan ei saa lähellekään samanlaista koska "resepti" on toiselle laiteistolle tehty, eikä toimi samanlaisena toisessa laitteistossa jossa on omat mitat ja omat arvot.
Tosin sanoen, jos meillä on mahdollisuus käyttää ns. standardi mittoja ja mahdollisuus kalibroida laitteemme, silloin voidaan puhua jollain tasolla "faktisista" arvoista.
Tämä on yksi syy siihen miksi mm. olen siirtynyt reseptien "kerronnassa" prosentteihin ja Ibuihin. Eli kun kerron reseptin ominaispainoon vaikuttavat ainekset kerron ne prosentteina kokonaismäärästä ja sen paljonko ominaispaino tulisi olla ennen käymistä ja käymisen jälkeen. Tai kun kerron humalat, niin kerron paljonko haluan ibuja per lisäys. Sillä näin kuvittelen, että jos joku haluaa tehdä omalla laitteistollaan saman makuisen oluen, hän pääsee lähimmäksi. Panija itse tietää miten omalla laitteistolla saadaan kyseiset arvot haltuun.
Toki karbonointi voi olla henkilökohtainen kokemus. Itse pidän sellaisesta suunnilleen 2-2,5 vols arvoista. Toki riippuu oluesta. En pidä belgien runsastakaan hiilihappoisuutta pahana siinä tyylissä.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Marras 29, 2016 21:48 pm

Tarkat mittaamiset paniessa ja tarkat muistiinpanot on huomattu äärimmäisen tärkeiksi,
kun haluaa parannella olusiaan tai saada uudestaan aikaiseksi mahdollisen onnistuneen
yksilön

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 29, 2016 23:36 pm

Mielenkiintoinen testi aiheeseen liittyen.
http://brulosophy.com/2016/11/28/dextri ... more-77873

VPM
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Torppi

ViestiKirjoittaja VPM » Su Elo 27, 2017 20:51 pm

Jos unohdetaan pesuainejäämät, veden ph, hiilihdioksodin määrä ja humalat, niin mitkä maltaiden ominaisuudet vaikuttavat vaahdon muodostukseen ja mitkä sen pysyvyyteen? Vai olenko ymmärtänyt jotain vinksin vonksin?

Edit: tai jos haluaa vastata mitkä kaikki asiat vaikuttaa
a) vaahdon muodostukseen
b) vaahdon pysyvyyteen
niin kyllä sekin käy.

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » Su Syys 03, 2017 19:33 pm

Itse mäskäilin pilsner mallasta ennen siinä 50°c tauolla (Olikos se nyt proteolyysitauko?) jonkun 30 minuuttia, ennen kun nostin mäskin lämpötilaa. Vaahdon vähyyttä ihmettelin itsekin, kun kuitenkin volsseja suutuntumassa oli. Sitten satuin kuuntelemaan basic brewing radion jakson mäskäilystä, jossa sanottiin tuon tauon liian pitkänä "tappavan vaahdon". Sen jälkeen olen mäskännyt 15-20 minuutin tauolla ja saanut ihan hyvän vaahdon. Ei se nyt toki koko lasillista ole kestänyt, mutta ei sitä ole tarvinnut kaatamisen vippaskonsteinkaan tehdä.

Taisi olla ainakin Viking maltin sivuilla maltaiden tiedoissa tuosta proteolyysitauon pituudesta mikä se suositellaan maksimissaan olevan.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

tuomikylän panimo
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Ilmajoki

ViestiKirjoittaja tuomikylän panimo » Su Loka 15, 2017 9:09 am

Käytin irish mossia ensimmäisen kerran pari satsia sitten, oluessa kelluu nyt jotain hiutaleita ja vaahtoa ei muodostu juuri lainkaan, kuplia vain pääasiassa. En tiedä onko syy irish mossissa, mutta aikaisemmin eikä tämän jälkeenkään ole vastaavaa ilmiötä oluissani tapahtunut. Kirkasta ja maukasta olut kyllä on, mutta ei sitä viitsi kellekään tarjota, kun näyttää sen verran epämääräisiltä nämä kelluskelevat hiutaleet. Johtuuko tämä kenties irish mossin käytöstä vai mistä?

mursu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Loka 31, 2017 17:00 pm

Tosiaan ainakin matalampi pH mäskissä ja huuhtelussa (ei välttämättä itse vedessä) pitäisi kuulemma teoriassa tuottaa paremmat vaahdot. Lisäksi Crystal -tyyppisellä maltaalla jonkin verran kestävyyttä vaahtoon. Luonnollisesti ajatellen todennäköisesti myös enemmän proteiinia (mallasta) -> enemmän vaahtoa. Hiilidioksidin määrä ja siitä seuraava kuohunta denaturoi proteiinia ja aiheuttaa vaahtoa. Maltaan tyyppi (uuttuvan proteiinin ja kenties muidenkin yhdisteiden määrä) varmasti vaikuttavat myös, kuten jossain määrin myös suunnilleen kaikki oluen fysikaalis-kemialliset ominaisuudet...

Palaa sivulle “Mäskäten”