Oluen sameus

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Re: Oluen sameus

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 21, 2016 14:38 pm

Itse kypsytän sen mukaan että maistuu valmiille / parhaalle. Jos olut on vaikkapa vahvasti humaloitu niin nopeammin viileään ja stoutit jne saa olla ihan huoneenlämmössä.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Maalis 21, 2016 17:38 pm

Minulla on tuo 20 astetta varastossa jossa kypsyttelen oluita.Mahdollista olisi säilyttää myös jää viileässä?Mutta onko siinä sanottavampaa hyötyä?Nyt on britti ja American aleita sekä pilsneriä karbonoitumassa.Jäänkö jostain paitsi.American aleita on runsaasti humaloitu.
RDWHAHB

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » To Maalis 31, 2016 20:24 pm

Onnistuuko cold crashaaminen parvekkeella näin huhtikuussa kun lämpötila vaihteee sen 0-10 astetta? Harkitsen vielä tuota Gelatiinin käyttöä, mutta paljonko sitä kuuluisi laittaa 20 litran satsiin? Mitä mieltä kokeneemmat ovat kuivahumaloinnista + cold crashaamisesta (aloittamisesta) + gelatiin käytöstä samana päivänä n. 5 vrk ennen pullotusta? Tuleeko pönttöön liikaa toimintaa kerralla?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » To Maalis 31, 2016 20:53 pm

En ehkä kaikkea kerralla tekisi.
Jos vain 5 päivää aikaa niin humalat sisään nyt heti. Kylmenemään 1-2pvää ennen pullotusta ja gelatiinit kun on jonkin verran jäähtynyt. Gelatiinia tais 20l menmän noin puolikas teelusikka.
Parveke voi olla riskialtis. Vaarana voi olla osittain jäätyminen eikä lämpötilan pumppaaminen tee koskaan hyvää.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Maalis 31, 2016 22:21 pm

No ei se 20l niin paljon pompsahtele. Vielä jos laittaa vesihauteeseen esmes saaviin sen käymisastian niin alkaa olla volyymiä tasottamassa.

Mutta noin muuten kehottasin kyllä kärsivällisyyteen.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Huhti 01, 2016 7:22 am

Gelatiinin määristä ja käytöstä löytyy jostain täältä ohjeet ja lisäksi youtubessa on hyviä pätkiä aiheesta. Se lisätään vesilasiin ja lämmitetään mikrossa tiettyyn pisteeseen ja sitten kipataan seos pönttöön. :D

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » To Huhti 14, 2016 22:45 pm

Sain Gelatinin ansiosta erittäin kirkasta olutta ! :) Lauantain pitäisi taas panna Sahti IPA pikku twistilla, ja ajattelin kokeilla Irish mossia, mutta tänään levän saatuani järkytyin hajuun. Eihän se jätä makuaan vierteeseen?

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja KPA » To Huhti 14, 2016 23:08 pm

Ei jätä. Irish moss + gelatiini on täälläkin pelitellyt hyvin, jos on tarvetta / fiilistä hifistellä. Irish moss tosin tuntuu pakkaavan keittoruvan karvan verran pienempään tilaan -> more beer :jee:

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Huhti 15, 2016 9:14 am

Onko tuon Irish mossin käyttöön jotain hyvää ohjetta? Paljonko laitetaan (mulla erät yleensä sellaista 20+ litraa) ja missä vaiheessa?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Huhti 15, 2016 9:48 am

Oma prosessi on, että otan pussista about ½-1tl moshia kämmenen pohjalle ja nakkaan kattilaan noin 10minuuttia ennen keiton loppua. *edit: tämä siis noin 20l satseissa, joskus pienemmissäkin. EI ole niin nuukaa tuon määrän kanssa*
Ei ole ainakaan mennyt pilalle, tosin en suoraan osaa sanoa kuinka paljon siitä on hyötyä. Riittävän kirkasta on kyllä tullut.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » La Huhti 16, 2016 10:50 am

Lappon selostuksen mukaan:

Auttaa proteiinien saostumiseen
Lisätään humaloinnin lopussa.
Annostus: 5 g / 25 litraa vierrettä

Ja tämän thredin mukaan monet huutavat lisäystä 10 min keiton kohdalla

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ti Heinä 05, 2016 21:01 pm

Irish moss lisäys 10-15min ennen keiton loppua. 1/2-1 tl riittää per 20l.
Vierteen nopea jäähdytys esim. imersiojäähdyttimellä keiton päätteeksi saa irish mossin muodostamaan sameita "pilviä" vierteeseen joiden ympärillä on todella kirkasta vierrettä. En suosittelisi jäähdytyksen aikana tai jälkeen vierteen sekoittamista tai sakka-pilvet hajoavat.

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » Ma Syys 26, 2016 14:25 pm

Mitä itsellä nyt muutaman satsin tehnyt, niin kirkkauteen on vaikuttanut paljon se, että on siirtänyt oluen parin viikon jälkeen toiselle käymiskierrokselle (siirtänyt varovasti oluen väliaikaiseen astiaan, putsannut käymisastian kunnolla ja sitten olut takaisin) vielä 2-4vk. Sakkaa tullut vielä reilusti pohjalle toisella kierroksella ja olut sen jälkeen pullottaessa silminnähden kirkkaampaa :)

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Syys 26, 2016 21:25 pm

Kyllä se olut kirkastuu siirtämättäkin.Vuoden nyt tehnyt useita satseja.Yhtä käymis astiaa käyttänyt,siis en ole siirtänyt sekundaariin.En käytä gelatiiniä.Vain irish mossia tule käytettyä.Pulloihin tietty kertyy vähän sakkaa pohjalle.Lagereissa vähemmän kylmä käsittelyn takia.Suurempi saastumis riski kun siirtelee tarpeettomasti.Kirkasta ja hyvää on tullut kärsivällisyyttä vain.
RDWHAHB

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Syys 26, 2016 21:59 pm

Luin mielenkiinnolla keskusteluketjun. Syynä se, että teen vuosittain noin 300 litraa olusta. Joskus alkuvuosina harrastin vaahdon kuorimista, irish mossia ja voilee kankaan läpi siivihtemistä. joitain aiva ensimmäisiä lukuunottamatta olueni ovat kohtuullisen kirkkaita ja sakattomia.
En ole enään pitkään aikaan tehnyt mitään näistä tempuista. Silti nykyiset olueni ovat sakattomampia mitä joskus ennen. Lagerit varsinkin ovat läpikuultavan puhtaita.
kun keitän vierrettä annan vaahdon olla. kyllä se aikanaan laskeutuu
Ennen käymisastiaan laskua pyöräytän melalla vierteen ja annan ruvan laskeutua pohjalle. sitten vain vierre käymisastiaan(jos rupaa menee joukkoon ei sekään ole ihmeempi ongelma)
Pääkäymisen jälkeen vaihdan astiaa. Sekundääriastiassa annan kypsyä vähintäänkin muutamia viikkoja. lagerit ovat hyvinkin pitkään ennen astiointia.
Voin olla väärässäkin, mutta väitteeni on, että maltti on valttia. Pääkäymisastian pohjalle jää suurin osa sakasta. Toisiopöntössä sitten pikkuhiljaa loputkin mömmöt laskeutuu pohjalle. osansa voi tehdä sekin, että kellari jossa käytän olusiani on riittävän viileä. pintahiivat käytän 16 asteessa. Lagerien pääkäyminen 12 asteessa ja varastokypsytyksessä lasken lämmöt pikkuhiljaa liki nollaa.
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Syys 27, 2016 7:21 am

Irish moss keitossa ja ennen pullotusta vajaan parin päivän oleskelu ulkotiloissa n. 10C lämmöissä teki ihmettä kirkkaudelle, tiiviin kakun päältä sai lapota melko kirkasta olutta pullotusastiaan. Ehkäpä mossin jämät ja kevyt coldcrashaus pelaavat yhteen ja pudottavat moskat pohjalle, koska ilman mossia en tuota ole saanut tapahtumaan? Pulloihin meni lähinnä humalapellettihitua, koska pari päivää pullotuksestakaan puteleiden pohjalla ei näy kovinkaan paksua sedimenttikakkua.

Edellinen saman reseptin mukaan tehty DIPA kirkastui myös pulloissa "loppuun" tosi nopeasti parissa viikossa, mikä saattaa toki johtua BRY-97-hiivan hyvästä flokkuloitumisestakin.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Mäskäten”