10l vehkeellä 20+ litraa vierrettä???

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Matsomppi
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

10l vehkeellä 20+ litraa vierrettä???

ViestiKirjoittaja Matsomppi » La Tammi 30, 2016 17:24 pm

Noniin eli seuraava kysymys, itsellä löytyy 10 litran suurtaloustermos millä hoituu mäskäys ja keitto. Kysynkin että meneeköhän suhteella 1:1 jos teen isomman reseptin mallasmäärän mukaan mäskäyksen ja keiton, lopuksi jäähdytän keitoksen lisäämällä kylmää vettä kunnes saavutetaan määrä joka reseptiin oli merkattu. Eli 23l reseptin mukainen määrä mallasta keittoon,käymispöntössä vesilisäys kunnes saavutetaan 23 litraa kokonaismääräksi??

Helpottaisi kummasti isomman satsin tekoa ja jouduttaisi jäähdytystä kun ei jäähdytintä ole tällähetkellä olleskaan

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: 10l vehkeellä 20+ litraa vierrettä???

ViestiKirjoittaja HenkkaM » La Tammi 30, 2016 19:03 pm

Teoriassa onnistuu mutta ainesosia menee ihan pirusti. Mäskäystehokkuus todennäköisesti kärsii kun vesimallassuhde laskee ja humalaa menee lisää keittomäärän ja satsin koon mukaan. Laatu on muuten samaa, itsekin olen tuollaisia joskus tehnyt ja spraymaltaalla saa kurottua jos jää voltteja uupumaan.

Käytännössä joudut tekemään tuplamäskäyksen koska 10l kattilaan ei saa tarpeeksi maltaita ja vettä että saisit mäskättyä vierteet 20l satsiin.

Palaa sivulle “Mäskäten”