Guiness

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuikkapanta
18 tai yli: Olen

Re: Guiness

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Loka 21, 2016 16:34 pm

Tiiä siitä typestä, mutta kauraa lisäämällä tulee suutuntumaan lisää pehmeyttä

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » La Loka 22, 2016 16:59 pm

Juu, kyllä olis stout faucet varmaan poikaa. Pullost toki vedellään. Kauran suhteen oli eka stout pano joten reseptillä mentiin.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Su Loka 23, 2016 15:53 pm

Pitsin eilen yhdellä 0.33:lla testaten miten hard pour toimisi cloonin kanssa. Bongasin Left Hand Breweryin Milk Stout Nitro:sta mallia. Pläjäytin pullon ylösalaisin 0.5l tuoppiin ja hujauksessa n. 1/3 lasista oli vaahdon peitossa, todella nopea nitroefekti ja vaahto asettui. Mikrokulpia ei tällä metodilla saanut mutta suutuntuma pehmeni mukavasti, hiilihapot väheni aikalailla.

Hyvän makunen kyllä, ei toi 0.33 kauaa viihtynyt nenän edessä.

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Marras 18, 2016 19:46 pm

Hyvin on kehittynyt maku tässä alkumaisteluiden jälkeen. Pehmeyttä tullut lisää. Ehdottomasti toimiva resepti.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Pe Marras 18, 2016 20:17 pm

Mitenhän tuo resepti toimisi osittaismäskääjällä? Jos vaan korvaisi pale ale -maltaan vaalealla DME:llä?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 18, 2016 20:53 pm

Jos pystyt nuo muut maltaat ja hiutaleet mäskäämään niin mikä ettei. Tosin joutunet lisäämään jokin verran entsyymejä, että saat konversion tapahtumaan. Jos ainakin osan palemaltaasta voisit käyttää, niin saisit tietenkin ajan kanssa konversion tapahtumaan.
Nopealla katsomisella noissa muissa raaka-aineissa kun ei entsyymiaktiivisuutta taida olla (hapanmaltaasta en ole täysin varma, mutta sitä on niin pirun vähän).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » La Marras 19, 2016 8:24 am

Mulla mahtuisi ohjeen mukaisessa erässä 400g palemallasta mukaan, jokohan siitä tulisi tarpeeksi aktiivisuutta? Riittäisikö silloin mäskäysajaksi esim. 90 min vai puhutaanko vielä pitemmästä ajasta? Ymmärränkö oikein, olisiko toinen vaihtoehto lisätä entsyymejä pullosta?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Marras 19, 2016 11:24 am

Se olisi pakko katsoa joditestillä. Alkuperäisessäkin oli vissiin jo 75min... (tosin syy ei varsinaisesti ole tiedossa, mutta epäilen että siksi kun on paljon mukansa sellaista tärkkelystä joka vaatii ns. ulkopuolisen pilkkojan. 500 - 590g vs 1,45kg (eli periaatteessa kristalli ei tarvitse entsyymiä ja hapanmaltaasta en ole varma... Tai no, ainakaan saksalaisessa hapanmaltaassa ei ilmoiteta olevan diastaattista poweria. Joten ei olisi silloin.)).
Eli oikeastaan 540g vaatii mäskäyksessä ns. ulkopuolisen entsyymin tuojan. Kristallin voisi uuttaa (steepata) erikseen.
Eli jos noin tekisi niin saisit 450g palea ja 540g muita jolloin voisi kuvitella, että jollain aikavälillä konversio tapahtuisi (2h?). Vilkaisin tuossa yhtä kirjaa jossa on ns. minimash jokaisessa kerrotussa reseptissä. Siinä on pääsääntöisesti tupla määrä perusmallasta verrattuna ns. erikoismaltaisiin.
Entsyymejä voi lisätä pullostakin. Itse en ole käyttänyt mutta muistelisin täälläkin jonkun sellaista tehneen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Mäskäten”