Sekoitus käymisen aikana

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vaasa
18 tai yli: Olen

Sekoitus käymisen aikana

ViestiKirjoittaja Paimen » La Loka 24, 2015 6:31 am

Saatiin juuri uusi käymisastia, 300 litran vanha maidon tilasäiliö. Säiliössä olisi valmiina rosterinen sekoittaja. Jos sekoitus on päällä hiiva pysyisi hyvin suspensiossa ja lämpötila pysyisi paremmin tasaisena. Onko sekoittamisesta pääkäymisen aikana jotain haittaa? Pumppaavatko isot panimot olutta alhaalta ylös isoissa tankeissaan? Startteri ainakin hyötyy sekoittamisesta, onko asia sama pääkäymisen aikana vai onko lopputulos helvetin iso startteri ja 50 kiloa hiivaa?
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Sekoitus käymisen aikana

ViestiKirjoittaja ossis » La Loka 24, 2015 9:29 am

Ymmärtääkseni vierteen sekoittaminen on lähinnä konsti pysähtyneen käymisen uudelleen käynnistämiseksi eli sen jälkeen kun jokin on jo mennyt pieleen.
Sekoittamiseen liittyy aina riski hapen lisäämisestä jo käyneeseen, alkoholia sisältävään vierteeseen joka johtaa alkoholin hapettumiseen ja virhe makuihin pidemmässä juoksussa.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Paimen » La Loka 24, 2015 11:48 am

Voi hyvinkin olla noin. Tuli vain mieleen että mistä se happi sinne rosteri säiliöön menee? Sekoituksen voi tietenkin lopettaa kun käymiset ja putsaukset on tehty ja varsinainen kypsyttely alkaa. Sekoituksen vauhti olisi tietenkin hyvin maltillinen.

Jos sekoittamisella saisi luotua hiivalle optimaalimmat työolosuhteet voisi jopa olla että käymislämpötilaa voisi laskea entisestään kun hiivan tippuminen pohjalle ei olisi niin helppoa. Lisäksi lämpötila olisisi paremmin sama koko pöntössä. Puhtaampi käyminen alemmassa lämpötilassa voisi edes auttaa makuakin. Kokeilemallahan tämäkin selviää mutta ei viitsis näitä määriä heittää viemäriinkään jos tää on absolut nounou.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Loka 24, 2015 12:01 pm

En usko että kyseessä on nounou. Ei ainakaan absoluuttinen.

Nämä on juuri niitä juttuja jotka selviää vain kokeilemalla, erityisesti kotimittakaavassa johon tuo 300L vielä luettaneen.

Ole siis pioneeri ja tee kaksi vertailusatsia. Kuka sanoo että pöntön pitää olla ääriään myöten täynnä? Tee vaikka 100-150L satsit täsmälleen samalla tavalla, paitsi sekotin erona. Primäärissähän ei ole juuri merkitystä kuinka paljon tyhjää tilaa käymisen aikana on. Annat käymisen käynnistyä ja ajaa ilman pois säiliöstä ennen sekottimen käynnistämistä, niin ei ole hapettumisestakaan vaaraa.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » La Loka 24, 2015 17:57 pm

Sekoittaminen käymisen aikana on melko yleistä isoissa panimoissa. Hiivaa pyritään pitämään suspensiossa nopeamman, täydellisemmän käymisen aikaansaamiseksi ja vaahdon rikkomiseksi käyvän vierteen pinnalta, jotta käymistankin kaikki tila saadaan käytettyä hyödyksi. Sekoittaminen korottaa tietysti hiivan attenuaatiota, mikä ei ole toivottavaa kaikissa oluttyyleissä. Kunhan sekoittamisen aloittaa vasta kun happi on ajettu pois tyhjästä tilasta, niin ei siitä haittaa ole. Makueroja varmasti verrattuna sekoittamattomaan.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Paimen » Su Loka 25, 2015 6:11 am

Tuo on kiva kuulla! Nyt uskaltaa hyvin mielin kokeilla. Teemme varmaan niin että sekoittaminen on päällä kun vierre pumpataan astiaan. Lämpötila on tässä vaiheessa vastavirtajäähyn jälkeen liian korkealla (kun haluaa pumpata nopeasti ja tuleva vesi ei kovin kylmää ole). Sitten tankin jäähy hoitaa vierteen haluttuun hiivaus lämpötilaan, tässäkin sekoittaminen auttaa. Hiivaus ja pientä sekoittelua saa olla ehkä jo tässä vaiheessa. Tauko sekoituksessa kunnes käyminen on alkanut ja sekoitus päälle.

Jos attenuaatio lisääntyyn niin päästään ehkä eroon ilmiöstä minkä olen huomannut. Tuntuu että olut käy vielä pisteen tai pari kegissä olon aikana.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Joulu 08, 2015 17:19 pm

Tiedä sitten kuinka paljon haittaa sekoittamisesta on jos sitä tekee jo alusta asti.
Sitä happeahan ajetaan nimenomaan vierteeseen jotta hiiva kasvaisi nopeammin, puhtaammin ja elivoimaisemmin.
Samalla hiiva sekoittuu heti tasaisesti vierteeseen. Hiivahan siis käyttää sitä happea lisääntyessään.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » Ti Joulu 08, 2015 17:34 pm

suorama kirjoitti:Tiedä sitten kuinka paljon haittaa sekoittamisesta on jos sitä tekee jo alusta asti.
Sitä happeahan ajetaan nimenomaan vierteeseen jotta hiiva kasvaisi nopeammin, puhtaammin ja elivoimaisemmin.
Samalla hiiva sekoittuu heti tasaisesti vierteeseen. Hiivahan siis käyttää sitä happea lisääntyessään.

Enpä muuten ajatellut loppuun asti, ennen kun painoin enter. Sekoitin siis pyörimään vaan.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Paimen » Ti Joulu 08, 2015 19:16 pm

jees, vielä menee jonkin aikaa ennenkuin saadaan lämmityskin viriteltyy tuohon. Sitten pääsee testaileen. Koko höskä makaa tuolla nyt loadcellien päällä niin nähdään samalla reaaliajassa kuinka käyminen edistyy ja paljonko alkoholia on muodostunut/hiilidioksinia poistunut.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Joulu 08, 2015 23:26 pm

Paimen kirjoitti:jees, vielä menee jonkin aikaa ennenkuin saadaan lämmityskin viriteltyy tuohon. Sitten pääsee testaileen. Koko höskä makaa tuolla nyt loadcellien päällä niin nähdään samalla reaaliajassa kuinka käyminen edistyy ja paljonko alkoholia on muodostunut/hiilidioksinia poistunut.

Sitten kun käy tuo 300l tankki pieneksi, niin mulla on ylimääräisenä 400l ja 900l tilatankki jouten :cheers1:

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Paimen » Ke Joulu 09, 2015 7:01 am

Pistetään korvantaakse :) nää on kyllä hyviä pelejä, joka torppa täynnä ja saa etusesti. Lisäksi laatu on kunnossa sisäpintojen osalta.

Panettelija
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Panettelija » To Joulu 10, 2015 23:04 pm

Isot panimothan käyttää tosiaan sekoittamista normaaleissa käymisprosesseissa olutta tuotettaessa. Tämän lisäksi sekoitusta hyväksikäytetään laboratorioissa, kun tutkitaan oluterästä, mikä on erän alkoholiprosentti kyseisellä hiivalla ja vierteellä. Sekoittaminen jouduttaa hiivan työskentelyä merkittävästi, kuten starttereissakin voi havaita srirplatea käyttämällä.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Paimen » Su Kesä 05, 2016 8:49 am

Eka satsi tehty sekoitus päällä. Tehtiin niin että sekoitus oli päällä 20s ja lepäsi sitten 80s ja toisti tuota luuppia. Sekoitus oli päällä jo kun vierre pumpattiin astiaan. Hapetus ja hiivaus. Ollut sellainen kokemus että kuivahiivat starttaa aina vähän hitaammin kuin nestehiiva startterilla, nyt kuivahiivakin alkoi syömään sokereita kunnolla jo 12h hiivauksesta. Koko käyminen oli ohi 4:ssä päivässä ja maussa ei ollut havaittavissa mitään virheitä. Tuon kun antaa olla vielä viikon siivoilemassa ja sen jäleen cold crash ja gelatiini niin taitaa tulla oma ennätys mäskäyksestä lasiin. Toki tuokin varmanaan vielä hyötyy kegissä kypsyttelystä kuten muutkin on tehneet.

Sekoitus auttoi myös lämpötilan tasaisuuteen, noissa pöntöissä kylmäaine kietää pohjassa ja jos sekoitus ei ole päällä kerrostuu neste helposti ja tulee isojakin lämpötilaeroja. Sekoitus lopetettiin kun pääkäyminen oli ohi ja heti alkas lämpötila soutamaan.

Kaikenkaikkiaan niin positiiviset kokemukset että ei taideta tehdä yhtään satsia ilman sekoitusta vaan pidetään se aina päällä.

Palaa sivulle “Mäskäten”