Kotioluen maku ei vastaa odotuksia

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Tunku
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Siilinjärvi
18 tai yli: Olen

Re: Kotioluen maku ei vastaa odotuksia

ViestiKirjoittaja Tunku » Su Kesä 24, 2018 12:35 pm

Tämä oli mielenkiintoinen ketju lukea lähes kokonaan alusta loppuun. Itselläni on alla neljä satsia kotiolutta, ja enemmän tai vähemmän kaikissa on hiivan maku jäänyt hallitsevaksi, vaikka muu vaikuttaisi olevan kunnossa.

Välineinä minulla on Amazonista tilattu 17 litran induktiokattila, Melkosta tilattu kotiolutpanimo XL sekä automaattilappo. Panot olen suorittanut Reittausblogin ohjeilla, en siis kovin tarkkaan ole esimerkiksi mäskäyslämpötiloja seuraillut, tavoitteena on toistaiseksi ollut ainoastaan tehdä huolellisesti, aseptisesti ja ohjeiden mukaan suurin piirtein reseptin mukaista, juotavaa ja hyvää olutta. Liiemmän hifistelyn olen pois jättänyt.

Ensimmäinen ja toinen satsi kärsivät hyvinkin vahvasta hiivan mausta joka teki oluesta kovin kiljumaista. Toisesta satsista jäi kaappiin muutamaksi kuukaudeksi pyörimään muutama pullo, jotka olivat kuukausien jälkeen kypsyneet oikein hyviksi, yllättävän kirkkaiksi oluiksi. Pullokohtaista vaihtelua oli kuitenkin paljon, koska saman ajan pullossa olleista juomista muutama yksilö oli edelleen hyvin hiivainen ja kiljumainen.

Kolmannen satsin tein omalla reseptillä jämäaineista. Tässä tein aiempiin verrattuna sellaisen muutoksen, että käymisen jälkeen lapoin vierteen keittokattilaan, pesin käymisastian, pesun jälkeen käymisastiaan jälkikäymissokeri - käytän sokerina normaalia taloussokeria - ja käymisastiasta lopulta koko setti pulloihin. Ideana tässä oli minulla se, että liika hiivasakka ja muu ylimääräinen möhnä jäisi useamman lapon aikana pois pulloista, vaikkakin hapetusriski lisääntyy. Varsinaista sekundäärikäymistä en siis suorittanut. Tämän satsin lopputulos oli sinällään hyvä, että hiiva ei näissä tuotteissa maistunut, vaikka olut itsessään oli kovin pahanmakuista reseptistä johtuen. Oman näkemykseni mukaan valmistusprosessi kuitenkin onnistui.

Nyt keväällä tein neljännen satsin, ja odotukset oli kovat sinänsä, että aiemmista eristä olin pyrkinyt kirjaamaan ylös korjattavat asiat. Pyrin tekemään hieman Olvin Summer alen tyyppistä American wheattia. Päätin jättää yllä mainitun yhden ylimääräisen lappoamisen pullotusvaiheessa pois. Käymisastian pohjalla oli siisti hiivasakka, ja annoin astian olla paikallaan vuorokauden niin ettei hiivasakkaa lähde mukaan lapotessa. Olut on ollut nyt reilut kolme viikkoa pullossa, laitoin pariksi päiväksi jääkaappiin ja eilen juhannuksen kunniaksi ensimmäisen maistiaisen otin. Maussa ei reseptiikkaan nähden ollut muuta ongelmaa kuin kovin kiljumainen maku, eli hiiva puski jälleen päälle kovin vahvasti. Myös kaveri maistoi tavaraa ja samaan tulokseen hänkin päätyi, vaikkei varsinaisesti oluen ystävä ollakkaan.

Aiemmista kommenteista löytyi:

"Taloussokerilla karbonoidut pullot ovat vaatineet 4-6vko pullokypsytystä ennen kuin kiljun maku on poistunut lopputuotteesta. Panimosokerilla tätä sivumakua ei ole aikaisessa vaiheessa. Lopputuotteen lopulliseen makuun se ei vaikuta, mutta jos haluaa availla parin viikon sisään pullotuksesta oman oluensa niin suosittelen panimosokeria. Oluen pullokypsymistäkin on helpompi seurata, kun karbonointisokeri ei tuo omaa lisämakuansa soppaan.

Mutta kuten Yeasthill sanoi, niin eniten kuitenkin makuun vaikuttavat käymislämpötila ja käytetty hiiva. Käytetty sokeri ei vaikuta, jos on kärsivällisyyttä kypsytellä pulloja rauhassa."

Tämä voisi sopia syyksi hiivaiseen makuun sinällään sopivasti, kun aiemmasta satsista muutama pullo on ollut oikein juotavassa kunnossa pari kuukautta pullotuksen jälkeen. Toisaalta ihmetyttää toisen satsin pullokohtaiset erot. Mikäli taloussokerin käyttö on ollut syynä, niin minun järjenjuoksun mukaan kannattaisi nyt joka viikko maistaa yksi pullo uusimmasta satsista ja tarkastella, kuinka maku muuttuu, ja jos taloussokeri tosiaan syynä on niin heinäkuun lopussahan oluen pitäisi olla jo halutunlaista. Mielestäni hiivasakkaa ei uusimmassa satseissa pulloihin mennyt. Mikäli hiivan maku ei katoa kypsytellessä, olisiko kenties aiheellista seuraavassa satsissa koittaa sekundäärikäymistä esim. viikon ajan? Voiko olla apua hiivaiseen makuun? Hiivana olen käyttänyt Safale US-05:ta.

Seuraavaan satsiin tilaan maltaiden lisäksi myös panimosokeria, katsotaan josko siitä olisi apua. Kiitokset kirjoittelijoille hyvästä topicista, jonka nyt nostin jälleen ylös! Tästä löytyy varmasti itseni lisäksi muille aloittelijoille paljon hyödyllistä tietoa.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Su Kesä 24, 2018 14:03 pm

Mitenkäs tuo käyminen on tapahtunut eli kuinka pitkään ja onko lämpötilat olleet minkälaiset? Ja onhan hiivan määrä ja kunto alkujaan hyvät?

Kyllä tuollainen hiiva pitäisi saada aika hyvin pois etenkin jos käymisen jälkeen tekee seisotuksen mieluiten noin 0:ssa asteessa. Pullossa hiiva voi jakautua taas jonkin verran jos siellä on happea. Sittenkin pitäisi painua pohjaan kunhan pullokäyminen on ensin täysin ohitse (voi viedä viikkoja) ja sen jälkeen pulloja pidetty kylmässä ennen tarjoilua joka tehdään yhdellä tasaisella kaadolla. Vedessä tulisi olla jonkin verran mineraaleja etenkin kalsiumia jotta flokkulaatio tapahtuu normaalisti. Lämpötilat eivät saisi olla aivan liian korkeita että hiiva voi hyvin ja tällöin se painuu myös tehokkaammin pohjaan. Toki erilaisia kirkastusaineita on mahdollista käyttää mutta homman pitäisi onnistua ilmankin jos kaikki on kunnossa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Kesä 24, 2018 17:12 pm

Mulla kanssa pisti silmään että kylmäsäilytystä ei ollut kuin muutama päivä, vaikka olut oli karbonoitunut muuten pitkän aikaa. Mutulla sanon että joissain erissä on vaatinut nimenomaan kylmäsäilöä jokusen viikon että hiiva on oikeasti junttautunut pohjaan eikä lähde kaadossa mukaan. Osassa oluita tuossa hiivamuhjussa on ollut hyvinkin paha maku ja pienikin määrä toi vääränlaisen kitkeryyden mukanaan. Yritän muistaa nostaa pullo-oluita muutaman pullon jääkaappiin hyvissä ajoin tuon takia (koko erä ei mahdu).

Us05 ei ole mikään erikoisen flokkuloituva hiiva. Äskeinen dipa mm. vaati kylmäsäilytystä pari viikkoa että sameus katosi, vaikka olut oli käytetty sekundäärin kautta ja karbonoitu co2:lla. Ei pari kuukautta pullokarbonoiduissa oluissa ole mitenkään liioittelua, imo.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Kesä 25, 2018 10:03 am

Ja useampi lappokierros valmiille tuotteelle voi aiheuttaa hapettumista. Tekee sellaisen makean leipämäisen/esanssisen boogien tuotteeseen.

Näppärään karboinointii voi harkita myös vierteellä karbonointia. Eli 20l satsista ottaa vaikka litran talteen (about 1.050OG matskusta) vierrettä keiton jälkeen. Sitten pakastaa sen ja pullotettaessa laitetaan sekaan.

Simpukka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Simpukka » Ti Kesä 26, 2018 20:18 pm

Itsellä ollut myös ongelmia us-05:n kanssa kun vedessä ei ole ollut tarpeeksi mineraaleja. Us-05 saa painumaan mukavasti pohjaan kun lisää mäskäykseen tai keittoon ripauksen kalsiumkloridia (mikäli hauat pehmeämmän ja maltaisemman lopputuloksen ts. tummat oluet) tai kalsiumsulfaattia ( jos haluat ennemmin voimistaa humalien makua, IPAt yms).
Itse käytän n. 3 g /14 l vierrettä.

Näin saat hiivaisen maun pois oluistasi ;)

Suomessa vesi tuppaa usein oleman varsin pehmeää eli mineraaliköyhää....

Tunku
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Siilinjärvi

ViestiKirjoittaja Tunku » Ke Kesä 27, 2018 20:31 pm

mursu kirjoitti:Mitenkäs tuo käyminen on tapahtunut eli kuinka pitkään ja onko lämpötilat olleet minkälaiset? Ja onhan hiivan määrä ja kunto alkujaan hyvät?

Käyminen astiassa reilut 2 viikkoa, OG n. 1.050, FG n. 1.010. Lämpötila huoneenlämmössä, kesäsäällä 22-24 näyttää astian kyljessä oleva lämpömittari. Hiivaa laitoin yhden pussillisen ja tuota mainittua Safale US-05:ta lopputulemaltaan noin 11 litran satsiin. Sen enempää en osaa sen kunnosta sanoa, olen aina vain kipannut hiivan lopuksi astiaan, pussi ja sakset toki desinfioituna.

Simpukka kirjoitti:Itsellä ollut myös ongelmia us-05:n kanssa kun vedessä ei ole ollut tarpeeksi mineraaleja. Us-05 saa painumaan mukavasti pohjaan kun lisää mäskäykseen tai keittoon ripauksen kalsiumkloridia (mikäli hauat pehmeämmän ja maltaisemman lopputuloksen ts. tummat oluet) tai kalsiumsulfaattia ( jos haluat ennemmin voimistaa humalien makua, IPAt yms).
Itse käytän n. 3 g /14 l vierrettä.

Näin saat hiivaisen maun pois oluistasi ;)

Suomessa vesi tuppaa usein oleman varsin pehmeää eli mineraaliköyhää....

Suurkiitokset hyvästä vinkistä! Panimosokerin lisäksi lyön seuraavaan satsiin myös jompaakumpaa näistä :cheers2:

cob kirjoitti:Mulla kanssa pisti silmään että kylmäsäilytystä ei ollut kuin muutama päivä, vaikka olut oli karbonoitunut muuten pitkän aikaa. Mutulla sanon että joissain erissä on vaatinut nimenomaan kylmäsäilöä jokusen viikon että hiiva on oikeasti junttautunut pohjaan eikä lähde kaadossa mukaan. Osassa oluita tuossa hiivamuhjussa on ollut hyvinkin paha maku ja pienikin määrä toi vääränlaisen kitkeryyden mukanaan. Yritän muistaa nostaa pullo-oluita muutaman pullon jääkaappiin hyvissä ajoin tuon takia (koko erä ei mahdu).

Us05 ei ole mikään erikoisen flokkuloituva hiiva. Äskeinen dipa mm. vaati kylmäsäilytystä pari viikkoa että sameus katosi, vaikka olut oli käytetty sekundäärin kautta ja karbonoitu co2:lla. Ei pari kuukautta pullokarbonoiduissa oluissa ole mitenkään liioittelua, imo.

Minulla on ollut taas käsitys, että oluen tulisi kypsyä nimenomaan huoneenlämmössä reilumman aikaa. Mutta laittelenpa muutamia pulloja kylmään ja noihin maalarinteipillä päivämäärät ylös, ja vertailen viikon ja muutamankin kuluttua kuinka tämä vaikuttaa hiivaisuuteen! Kiitokset myös tästä!

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Kesä 27, 2018 22:46 pm

Tunku kirjoitti:Minulla on ollut taas käsitys, että oluen tulisi kypsyä nimenomaan huoneenlämmössä reilumman aikaa. Mutta laittelenpa muutamia pulloja kylmään ja noihin maalarinteipillä päivämäärät ylös, ja vertailen viikon ja muutamankin kuluttua kuinka tämä vaikuttaa hiivaisuuteen! Kiitokset myös tästä!

Joo, pitää toki, mutta tarkoitinkin että sen jälkeenkin kunnollinen kylmäsäilytys kirkastaa monesti ölppöä mukavasti ja pudottaa hiivaa pohjaan. Muutama päivä ei aina riitä.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Heinä 15, 2018 22:18 pm

Tunku kirjoitti:Hiivaa laitoin yhden pussillisen ja tuota mainittua Safale US-05:ta lopputulemaltaan noin 11 litran satsiin

Koko pussi 11 litraan tuntuu paljolta. Veikkaan, että puolet riittäisi.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ti Heinä 17, 2018 18:05 pm

Nyypiö kirjoitti:
Tunku kirjoitti:Hiivaa laitoin yhden pussillisen ja tuota mainittua Safale US-05:ta lopputulemaltaan noin 11 litran satsiin

Koko pussi 11 litraan tuntuu paljolta. Veikkaan, että puolet riittäisi.

Jos ei nesteytä hiivaa niin ihan hyvä vaan laittaa tuon verran. Nesteytettynä se pussi riittäisi kuitenkin tuplasti isommalle satsille, jos olut on suhteellisen mietoa.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Ti Heinä 17, 2018 19:49 pm

Fermentis ei enää suosittele hiivan nesteytystä. En itsekkään ole huomannut nesteytyksestä olevan mitään hyötyä.

https://fermentis.com/news-from-ferment ... -pitching/

Palaa sivulle “Mäskäten”