Kotioluen maku ei vastaa odotuksia

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Kotioluen maku ei vastaa odotuksia

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ma Heinä 06, 2015 9:24 am

Joo on vähän jäänyt etsiskelyt kokeennemmille maistajille johtuen osittain siitä että odotukset uutta satsia kohtaan on aina kovat ja isompana syynä, että on ollut aika paljon työkiireitä.

Syy minkä takia ajattelin infektiota on, että omien satsien maku tuntuu tosiaan vaan heikkenevän mitä pitempään ne on pullossa. Kun maistelin tätä satsia ja edellistä satsia niin olen huomannut, että sellanen makeus alkaa pikku hiljaa katoamaan oluesta ja sen korvaa todella epämiellyttävä happamuus joka jää kurkkuun kiinni heti ensi siemauksesta. Pakko myöntää että mulla on todella paljon vaikeuksia kuvailla miltä olut maistuu, kun ei ole oikeastaan mitään vertauskohtaa :o.

Onko kukaan tällä foorumilla ennen toteuttanut maistiaisia?

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ma Heinä 06, 2015 10:18 am

Nyt ei ole lähiaikoina kalenterissa maistiaisia mutta järjestetäänpä jotain pienimuotoista, että päästään tämän mysteerin ytimeen. Voidaan samalla käydä vähän sitä prosessia myös läpi. Laitan yksityisviestiä.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Heinä 06, 2015 10:25 am

Maistiainen on helppo järjestää...
-sovitte paikan
-muutama alan mies lasin kanssa paikalle
-panija hankkii muutaman vertailuoluen samassa tyylilajissa mitä oma olunen
-oluset 8-10 asteen tarjoilulämpöön
-vettä lasien ja suun huuhteluun
Siitä se homma lähtee...
Arjen kiireessäkin 1-2 tunnin tapahtumalle lienee aikaa
=) :cheers2:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Heinä 06, 2015 12:16 pm

Tuo pullossa heikkeneminen sopii kyllä hyvin myös hapettumiseen.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ti Heinä 07, 2015 17:49 pm

Niin tätä koitetaan selvittää miehissä torstaina, laittakaapa viestiä jos kiinnostaa osallistua. Voidaan maistella muutakin.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Pe Heinä 10, 2015 14:53 pm

Ajattelin postata vähän maistatuksessa saamastani palautteesta.

Ensinnäkin kiitos kallelle kutsusta tilaisuuteen. Oli kiva kuulla kokeneempien käyttäjien kommentteja ja maistella oikeasti hyvää kotiolutta :).

Maistelussa ei tullut yksiselittäistä vastausta siihen mikä mun oluessa oli vikana, mutta suurin osa tuntui katsovan että jotain virhe makua siinä oli. Syyksi epäiltiin seuraavia asioista: Hiiva (pitäisi käyttää US-05 hiivaa S-04 sijasta), heikko kiehuminen, humalan määrän vähäisyys ja no chill menetelmä. Yksi maistelija epäili pöpöä mutta suurimman osan mielestä oluessa ei maistunut mikään bakteeri. Maistelijat eivät myöskään katsoneet että oluessa olisi ollut ongelmana hapettuminen.

Pitää ensi kerralla ainakin koittaa lisätä humalan määrää, koittaa US-05 ja mietin kanssa jos tilaisi maltaat tällä kertaa toiselta toimittajalta ihan vain kokeilemisen vuoksi.

Papadopoulos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kaarina

ViestiKirjoittaja Papadopoulos » Pe Elo 14, 2015 14:14 pm

Oli mielenkiintoinen lukea hieman tätä topicia vaikka en kaikkea lukenutkaan ja ongelmasi ei luonnollisestikaan ole mikään positiivinen asia.

Aloitin alkuvuodesta mäskäämään itse olutta ja olen lähes joka erästä ollut erittäin tyytyväinen. Paras eräni oli single hop Tomahawk IPA joka onnistui niin hyvin etten voinut uskoa sen olevan kotipolttoista. Tein saman reseptin Chinook humalalla niin pääsin testailemaan humalien eroja ja yllätyin siitä minkälainen vaikutus lajikkeella oli.

Merkittävin ero sinun prosessiin on tuo erä koko.
Teen vain 4,5 l. eriä, koska minulla ei ole laitteistoa tai edes tilaa suuremmille erille. Etu tässä on mielestäni kuitenkin se, että kaikki vaiheet on helpompi tehdä.

- Mäskäys onnistuu hyvin pussin sisällä 10 l. kattilassa ja veden pystyy lämmittämään hellalla tasaiseen lämpötilaan. Lisäksi kattila mahtuu hienosti uuniin jossa se saa muhia rauhassa tasaisessa lämpötilassa (meillä ilman peitteitä n. 80 C niin on pysynyt 90 min hienosti samassa lämpötilassa). Pieni määrä tarkoittaa myös tasaisempaa lämpötilaa.

- 10 l. kattilassa kiehauttaa pre boil volumen n. 7,5 l. hienosti. Ainakin meidän hellalla joka on kylläkin melko uusi.

- Pienen erän jäähdytys onnistuu isossa keittiön tiskialtaassa erittäin hyvin kun laittaa tistialtaaseen kylmäkalleja ja vettä ja upottaa kattilan sinne.

Minulla on ollut lähes ainoana ongelmana liian kuivavaksi käyminen ja sitä kautta ehkä hieman vajaa suutuntuma. En mittaile FG:tä niin en osaa sanoa tarkkaan, mutta kun nostin viimeksi mäskäyslämpötilan 67 sain täyteläisempää olutta.

Tein tuolla S-04 hiivalla Stouttia en ollut siihen niin tyytyväinen vaikka olut ihan OK olikin. You can't go wrong with S-05!

Oletko ajatellut kokeilla pienempiä eriä?

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Su Elo 16, 2015 1:54 am

Tuo US-05 on todellakin hiiva, jolla en ole saanut huonoa olutta aikaiseksi. Menee hieman aiheesta ohi, mutta tuo tomahawk ja chinook kokeilut kuulostivat mielenkiintoisilta. Saitko chinookilla pihkaista männyn aromia aikaiseksi? Kerro toki lisää single hop testeistä.

Yesthill.

Papadopoulos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kaarina

ViestiKirjoittaja Papadopoulos » Su Elo 16, 2015 8:40 am

Itse asiassa nyt kun niin sanot niin siinä maussa oli jotain mäntyä.

Maistelin oluet vierekkäin ja Tomahawk vei voiton minun maullani. Oli jotenkin raikkaampi ja Chinookilla oluesta puuttui aromia vaikka melko samanlainen kuivahumallus niissä oli.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Pe Elo 21, 2015 21:15 pm

Hei,

Koitin seurata maistelussani saamia neuvoja, mutta valitettavasti minun kohdallani sama ongelma jatkuu. Tuplasin humalan määrän oluessa ja käytin US-05 hiivaa, mutta oluessa korostuu taas se outo sivu maku jota en pysty selittämään. Humalat ei tunnu maistuvan lähes ollenkaan vaikka määrä onkin kaksinkertainen.

Ehkä turhauttavin puoli ongelmassa on, että kun maistan olutta juuri ennen pullottamista niin tuntuu että se maistuu juuri siltä miltä pitää, ja ainoo mikä puuttuu on hiilihapot. Tällä kertaa avasin pullon parin päivän päästä pullotuksesta ja huomasin, että oluen laatu oli ehtinyt tippua jo parin päivän pullossa olon jälkeen. Humalan maku oli heikentynyt huomattavasti ja outo sivumaku alkoi korostumaan. Mietin hetken, että ehkä mun pullot ei ole ilmatiiviitä, mutta kuitenkin jo parin päivän päästä hiilidioksiidia oli kertynyt jo jonkin verran, joten ei voi olla siitä kiinni.

Pitää varmaan jossain kohtaa yrittää kokeilla noita pienempiä eriä, mutta vähän turhauttavaa mennä takasin päin kun on kuitenkin suhteellisen kallista laitteistoa, jonka ainakin teoriassa pitäisi toimia.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Elo 21, 2015 22:00 pm

Pikaisesti luin keskustelua läpi, enkä huomannut tarkempaa selvitystä pullonpesu ja -desinfiointirutiinista. Saattoi se siellä olla, mutta meni ohi.

Se, mitä huomasin oli käyttämäsi karbonointisokerin määrä. 103g / 18,5 l olutta. Sillä tulee palttiarallaa 2,3-2,5 vols. hiilidioksidia. Oletan, että käytät yhdessä astiassa. Itselläni käyttäessä yhdessä astiassa tuli kovin usein liikaa hiilidioksidia. Viimeiset pinna tai pari jäi käymättä joka sitten kävi karbonointisokerin kanssa pullossa ja sitten sitä hiilidioksidia olikin jo liikaa. Ja kun tuo 2,5 vols ei ole ihan vähän sekään.
Liiallinen hiilidioksidi tylsyttää muita makuja ja maistuukin vähän ikävästi happamelle.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Su Elo 23, 2015 20:17 pm

Mulla pullon pesu rutiini vaihtelee vähän fiiliksen mukaan, mutta sanitointi on aina sama star san upotus 5 minuutiksi ja sitten se on siinä. Yleensä kun juon yhden oluen niin huuhtelen kyseisen pullon kolme kertaa kuumen veden alla ja sitten laitan kuivumaan. Tämän nykyisen satsin kohdalla pullotus päivänä ainoastaan huuhtelin pullot kerran kuumalla vedellä ennen kuin laiton ne star san kylpyyn. Toisissa erissä olen saattanut huuhdella pullot perusteellisesti ennen pullotusta, esimerkiksi valkaisu aineella tai tiskinpesujauheella ennen star san käsittelyä.

Tässä nykyisessä erässä käytin 63 grammaa sokeria 12 litraan olutta. Yleensä yritän aina noudattaa 5g / litra sääntöä. Välillä arvioin väärin kuinka paljon saan lopulta olutta pullon jolloin sokerointi menee yli.

Homeboy
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homeboy » Ma Syys 07, 2015 20:47 pm

Homeboy kirjoitti:Samaa vikaa ollut Rahikaisella muuton jälkeen. 2 panokertaa uudessa asunnossa ja samankaltaisia havaintoja oluista. Ajattelin ensin, että ehkä Starsan on mennyt huonoksi (BB 2019), mutta edellisen keiton aikana aloin miettimään, jospa vika olisikin heikossa kiehumisessa, entisissä keittotiloissa ei aiemmin ole ollut vastaavia ongelmia. Onko aloittajalla värit haalentuneet oluista muutaman viikon jälkeen?

Löytykö Tomokalla syytä ongelmaan. Itelläni ei ollut vika heikossa kiehumisessa, vaan ilmeisesti jonkinsortin bakteeri lapossa/käymisastiassa. Uudet vehkeet tuli hankittua ja kalja maistuu taas. :jano:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 07, 2015 22:42 pm

Mitenkäs tämä on edennyt?
Mielenkiintoinen ongelma. Eikä mikään tunnu muuttavan tilannetta mihinkään suuntaan.
Jos pullotettaessa kerran olut on tavallaan kohdallaan, ei oikein jään montaa vaihtoehtoa.
Eli jokin tekijä sen täytyy olla joka pullotuksessa tapahtuu.
Oletko ostanut esim. muutamaa uutta pulloa?
Kokeillut osaa satsista niihin.
Tai hankkinut uutta lappoa?
Tai kokeillut laittaa vaikka 1/2tl sokeria yhteen pulloon ja laskenut siihen suoraan käymisastiasta ennen kuin laitat loput pullotussaaviin?
Jos siis et joudu lapolla tuota vaihetta tekemään. Tai no, jos ongelma löytyy pullotussaavista niin sitten.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

LukeBrew
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Mustasaari

ViestiKirjoittaja LukeBrew » To Marras 05, 2015 20:36 pm

Itse huomasin että kyllä se pullossa kypsyessä vain maku muuttuu. Eka satsi maistui aluksi aivan karseelta. Mutta nyt kylmässä ollu abaut 5 viikkoa ja maku on muuttunut jo juotavaksi sekä humalakin erottuu jo sieltä.

Päällykäinen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Päällykäinen » Ke Maalis 23, 2016 20:12 pm

Onko ensiolut nyt pilalla vai ei? Olut siis tätä: http://www.lappo.fi/product/310/mallasp ... eizen-20-l Pullotus menossa, olut käynyt 2vk astiassa ja tällä hetkelllä maistuu varsin pahalta. Ei siis lainkaan oluelta vaan ennemmin väljähtäneeltä teeltä kirpeän kitkerällä vivahteella. Haju on hieman siman hajuinen, hieman tunkkanen muttei mikään mielettömän paha. Paraneeko mahdollisesti vielä juotavaksi pulloissa kypsyessä vai onko viemärivalmista kamaa?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Maalis 23, 2016 20:19 pm

Teitkö ohjemäärään vettä? Vehnä voi olla melkoisen pahan makuista tuossakin vaiheessa, itse touhuan WB-06 kuivahiivalla ja spraymaltailla eikä minun mielestä olut ole juotavassa kunnossa vielä kuukauden ikäisenä. Parhaimmillaan resepti on yleensä 3kk iässä huoneenlämmössä kypsytettynä. Tuon kitin hiiva voi siis olla syypää. Odota vielä rauhassa viikko, varmistu että olut on käynyt loppuun (ominaispaino ei muutu kahtena perättäisenä päivänä) ja pullota/kegitä. Tuosta viikko eteenpäin niin voit alkaa tekemään koemaistiaisia. Jos ei ala olemaan juotavassa kunnossa kuukauden päästä niin voi ollakin viemäritavaraa. Jos tilaa riittää niin anna kypsyä kaikessa rauhassa, näistä voi tulla ihan hyviäkin oluita vaikkakin erilaisia kun antaa aikaa.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Maalis 24, 2016 13:14 pm

Hapottamaton vehnäolut voi kyllä olla perin omituisen makuinen. Kyllä se siitä notkistuu.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 24, 2016 14:50 pm

Otin ominaispainomittausmaistiaiset 40% vehnää sisältävästä oluesta joka on vielä käymispöntössä ja olihan se melko kummallisen makuista; tunkkaisen hapanta, vähän niin kuin johonkin sakkaiseen laihaan hedelmämehuun tehtyä humalateetä. Hyvä tietää että sen kuuluukin olla kummallista vielä.... Jännä tosin että vehnäoluet perinteisesti kai ovat pöntöstä melkein suoraan lasiin -kamaa, mutta olut on näin vaiheessa vielä viikko pääkäymisen loppumisen jälkeen. Karbonointi varmaan tekee paljon.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Maalis 24, 2016 22:03 pm

oma dunkel weizen oli ihan hirveetä kun kegiin sen lapposin ja seuraavana päivänä oikein hyvää kun oli karbonoitunut et ei ehkä kannata vielä alkaa viemäröimään

Palaa sivulle “Mäskäten”