Kotioluen maku ei vastaa odotuksia

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Kotioluen maku ei vastaa odotuksia

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ti Kesä 16, 2015 14:25 pm

Nyt on uusi satsi ollut viikon pullossa ja päätin eilen maistaa kokeilu erän ja se oli taas pettymys. Oluessa on edelleen sama makea maku mistä olen edellisissä viesteissäni puhunut. Tällä kertaa muutin prosessiani siten, että mäskäsin alhaisemmassa lämpötilassa, käytin silikooniletkua kuuman vierteen siirtämisessä ja tein pienemmän satsi koon (14,5 litraa pulloon).

Ainoa ero mitä huomasin on, että olut on paljon kuivempaa kuin aiemmat versiot. Tämä on sinänsä positiivinen kehitys, mutta en vaan ymmärrä mistä imelä maku pääsee mukaan olueeseen. Olin vielä niin toiveikas, koska kun kokeilin olutta juuri ennen pullotusta niin mielestäni siinä ei ollut samaa makeutta kuin lopputuotteessa. Jotenkin en jaksa uskoa että kaikki pullot olisi niin likaisia että olut muuttaa yhtä äkkiä makua pullossa, joten en tiedä mistä johtuu. Pullojen pitäisi olla puhtaitakin, koska pesin ne valkaisuaineella ennen kuin sanitoin ne star sanilla.

Vähän hukassa mikä voisi olla syynä ongelmaan. Voisiko auttaa, jos kokeili käyttää kahta kuivahiiva pussia yhden sijasta? Infektio voisi olla toinen, mutta jotenkin tuntuu oudolta, koska omasta mielestäni olen niin tarkka puhtauden suhteen.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » Ti Kesä 16, 2015 14:58 pm

Koitin lueskella ketjua läpi, mutten löytänyt vastausta siihen, että mitä sokeria käytät jälkikäymiseen? Itse olen huomannut, että jos käyttää tavallista taloussokeria, niin jälkikäyneet pullot maistuvat jonkun aikaa väljähtäneiltä ja oudoilta. Tämähän johtuu siitä, että hiiva ei pysty käyttämään taloussokerina myytävää sakkaroosia suoraan, vaan pilkkoo sen ensin osiin ja käyttää jättötuotteet vasta myöhemmin hiilidioksidiksi ja alkoholiksi. Parhaimmillaan olut on käynyt 4 viikkoa tankissa ja on pullotuksen jälkeen 4-6 viikon päästä vasta "juomakelpoista".

Kokeile käyttää panimosokeria eli glukoosia (saa prismoista, cittareista yms.) seuraavaa satsiin, jos se mitään auttaisi.

Vesikemian puolella vähäsulfaattinen vesi saattaa olla myös syypää oluen "aromittomuuteen". Sulfaatti korostaa humalan aromeita oluessa. Suomen käyttövedet ovat yleisesti käsitykseni mukaan melko vähäsulfaattisia. Maltillista kalsiumsulfaatin lisäystä mäskäysveteen voisi siis ehkä kokeilla.

Muutenkin on hyvä ymmärtää, että kaupallisten panimoiden laitteisto on kehitelty melko pitkälle (ja suurella rahallakin) pitämään humalan aromiaineet pullossa. Kotipanimossa yksinkertaisilla laitteilla ja aloittelijan kokemuksella on melko vaikea päästä samoihin lopputuloksiin. Kun joka panokerta korjaa jotain pientä, niin alkaa pikkuhiljaa lopptuloskin paranemaan.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ti Kesä 16, 2015 15:27 pm

Olen käyttänyt ihan tavallista taloussokeria. Pitää ensi satsiin ottaa käyttöön joku muu sokeri.

Onko kukaan havainnut, että 1 kuivahiiva pussi nesteytettynä ei riittäisi normaalin satsikoon hiivaamiseen?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Kesä 16, 2015 15:30 pm

Riippuu vähän hiivapussukasta.

11,5grammaiset fermentiksen pussukat riittävät mainiosti nesteytettynä "perussatsiin" eli esim 1.045 20litraa. Sitten taas joku 6g pussukka valmiiksi puolikuollutta ei taida riittää.

Omasta rajallisesta kokemuksesta huonon kuivahiivan tunnistaa siitä, että se on tumman ruskeata ja isorakeista. Hiivat jotka ovat hienojakeista ja vaaleata ovat toimineet yleensä todella hyvin.

Fiksummat oikaiskoon jos tuo rasistinen väriolettamus on väärä...

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ke Kesä 17, 2015 10:37 am

marlehtin kirjoitti:Muutenkin on hyvä ymmärtää, että kaupallisten panimoiden laitteisto on kehitelty melko pitkälle (ja suurella rahallakin) pitämään humalan aromiaineet pullossa. Kotipanimossa yksinkertaisilla laitteilla ja aloittelijan kokemuksella on melko vaikea päästä samoihin lopputuloksiin. Kun joka panokerta korjaa jotain pientä, niin alkaa pikkuhiljaa lopptuloskin paranemaan.

Tästä olen myös sitä mieltä, että kaupalliset panimot haluavat saada mahdollisimman paljon aromia mahdollisimman vähillä raaka-aine kustannuksilla. Kotipanijalle ei ole mikään ongelma laittaa humalaa muutama gramma enemmän ja näin saada enemmän aromia.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja marlehtin » Ke Kesä 17, 2015 12:55 pm

Kalle kirjoitti:Tästä olen myös sitä mieltä, että kaupalliset panimot haluavat saada mahdollisimman paljon aromia mahdollisimman vähillä raaka-aine kustannuksilla. Kotipanijalle ei ole mikään ongelma laittaa humalaa muutama gramma enemmän ja näin saada enemmän aromia.

Totta tuokin, mutta tarkoitin lähinnä optimoitua laitteistoa: nesteenpinnan suhde kiehumistilavuuteen, suljetut kierrot, nopea jäähdytys, hop backit ja tärkeimpänä olosuhteiden erittäin tarkka hallintamahdollisuus. Kaikkihan nuo tietysti saa kotikonsteinkin rahalla ja vaivalla rakennettua, mutta kun itse aloittelimme 10L kattilalla ja yhdellä käymisastialla, niin ihmetys oli kova, kun ylenmäärin humalaa sisältävässä APA:ssa maistui humala vain sivumakuna.

Tarkoittaen siis, että ei kannata olla itselleen turhan kriittinen alkuvaiheessa ja myydä kamojaan, kun lopputulos ei maistu kaupan pullolta. Kyllä se sieltä harjoittelulla ja pienillä parannuksilla alkaa tulemaan.

Homeboy
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homeboy » To Kesä 18, 2015 19:48 pm

Samaa vikaa ollut Rahikaisella muuton jälkeen. 2 panokertaa uudessa asunnossa ja samankaltaisia havaintoja oluista. Ajattelin ensin, että ehkä Starsan on mennyt huonoksi (BB 2019), mutta edellisen keiton aikana aloin miettimään, jospa vika olisikin heikossa kiehumisessa, entisissä keittotiloissa ei aiemmin ole ollut vastaavia ongelmia. Onko aloittajalla värit haalentuneet oluista muutaman viikon jälkeen?

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ti Kesä 23, 2015 21:43 pm

En ole hirveästi kiinnittänyt huomiota väriin, mutta tästä edespäin pitää alkaa tarkastamaan tapahtuuko muutosta. Olisi aika ärsyttävää jos syynä olisi heikko kiehuminen omalla kohdallani, koska en usko että pystyn hirveästi vaikuttamaan siihen omassa kattilassa ellen tiputa vierteen määrää kattilassa merkittävästi.

Onko porukka huomannut että oluen laatu olisi vaihdellut hirveästi riippuen siitä mitä sokeria käyttävät karbonoinnissa? Itelläni on perus taloussokeri liddlistä ja pitää ensi kertaan koittaa vaihtaa se, koska se olisi helppo ja halpa ratkaisu jos olisi syypäänä.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Pe Kesä 26, 2015 22:17 pm

Karbonointiin käytetty sokeri ei juuri vaikuta lopputuotteen makuun. Se, mitä olen tässä parin vuoden panoissa oppinut on se, että eniten makuun vaikuttavat käymislämpötila ja käytetty hiiva. Loput ovat sitten hienosäätöä. Humalointi onnistuu joskus patemmin, joskus huonommin. Mallaspohja jos on reseptin mukaan, toimii kuten pitää, mikäli mäskäyslämpötila ei ole aivan metsässä.

Yeasthill

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja marlehtin » La Kesä 27, 2015 9:20 am

Taloussokerilla karbonoidut pullot ovat vaatineet 4-6vko pullokypsytystä ennen kuin kiljun maku on poistunut lopputuotteesta. Panimosokerilla tätä sivumakua ei ole aikaisessa vaiheessa. Lopputuotteen lopulliseen makuun se ei vaikuta, mutta jos haluaa availla parin viikon sisään pullotuksesta oman oluensa niin suosittelen panimosokeria. Oluen pullokypsymistäkin on helpompi seurata, kun karbonointisokeri ei tuo omaa lisämakuansa soppaan.

Mutta kuten Yeasthill sanoi, niin eniten kuitenkin makuun vaikuttavat käymislämpötila ja käytetty hiiva. Käytetty sokeri ei vaikuta, jos on kärsivällisyyttä kypsytellä pulloja rauhassa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Kesä 27, 2015 12:01 pm

Yeasthill kirjoitti:Karbonointiin käytetty sokeri ei juuri vaikuta lopputuotteen makuun. Se, mitä olen tässä parin vuoden panoissa oppinut on se, että eniten makuun vaikuttavat käymislämpötila ja käytetty hiiva. Loput ovat sitten hienosäätöä. Humalointi onnistuu joskus patemmin, joskus huonommin. Mallaspohja jos on reseptin mukaan, toimii kuten pitää, mikäli mäskäyslämpötila ei ole aivan metsässä.

Yeasthill

Osaatko antaa vinkkejä mitkä ovat olleet kotikaljamaisia tai muuten heikkoja hiivoja? Mitkä ovat olleet hyviä, puhtaita hiivoja?
Lämpötiloissa varmaan pääsääntöisesti viileä on hyvä ja lämmin huono, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta (banaanin maku vehnään, jotkut belgit?).

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Kesä 30, 2015 21:32 pm

BrewZealot kirjoitti:Osaatko antaa vinkkejä mitkä ovat olleet kotikaljamaisia tai muuten heikkoja hiivoja?

Danstar Nottingham. :twisted:

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Ti Kesä 30, 2015 22:13 pm

Nottingham, kyllä. Maku vaatii pitkän kypsytyksen ja n. 12-14 asteen käymislämmön, mikäli haluat juotavaa olutta.
Muista mainittakoon BRY-97 ja T-58. Myöskään kaapatuilla hiivoilla en ole kovinkaan hyvin onnistunut. Kontaminaatio ei maistu, mutta kotitekoinen kyllä. Hiivat olleet siis Hoegaarden, Trippel Carmeliet, Chimey Doré ja Fullers IPA pulloista kaapattuja. Laitan näissä tapauksissa virhemaut lämpötilan piikkiin.

Oikeastaan kaikkein vähiten kotitekoisen makuista olen saanut käyttämällä US-05 tai Belle Saison hiivaa.

Suunnitelmissa on väsätä pienestä pakastearkusta digitaalisella termarilla ohjattu käymiskaappi. Lämpötilan tasaisuus tuntuu olevan aika suuressa merkityksessä ja siksi haluan lisää kontrollia prosessiin. Kerron sitten kokemuksia, kun niitä kertyy...

Yeasthill

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Heinä 01, 2015 8:57 am

Tuon Nottinghamin kohdalla voin allekirjoittaa väitteen. BRY-97 ja T-58 sen sijaan ovat aina tehneet minulla erinomaista jälkeä.
Pullosta kaapattu saisonhiiva toimi lopulta myös hyvin mutta happojen kehittyminen vei kaauan.

S-33 on ollut aika kaksijakoinen, siinä on voimakas kotiolutmaisuus mukana mutta se on melko belgityylistä niin tuo menee makuasiaksi.
S-04:llä en ole saanut ainuttakaan oikeasti onnistunutta olutta aikaiseksi.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Heinä 01, 2015 15:56 pm

No perskuta, juuri hain kokeeksi Nottinghamia ja nyt täällä kilpaa "kehutaan"! :evil:
Tällä hetkellä suurin ongelma on juuri sopivan käymislämpötilan löytäminen, oli hiiva mikä vain. Täytynee joku Swamp Cooler väsätä taas. Tai sitten laittaa TOP-hiivaa ja säästää Nottingham syksyyn kun ulkona on se 12-14 astetta! Onko TOPista millaisia kokemuksia?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Heinä 01, 2015 16:11 pm

Nottinghamia käyttäessäni minullakin oli lämpötilat vähän tarpeettoman korkealla, viileässä voi toimia ihan hyvinkin.
Brewferm TOP:illa tein muutaman APA:n ja yhden IPA:n, jokainen mukavan neutraali hiivan osalta eli minulla ei ole siitä pahaa sanottavaa. Pieni pussikoko on myös kiva jos tuppaa tekemään pienempiä satseja :)

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Ke Heinä 01, 2015 23:16 pm

Omalla kohdalla T-58 taisi käydä liian lämpimässä. Tästä siis sivumaut. En sen jälkeen ole kokeillut. Pitäisi varmaan testata johonkin dubbel-viritelmään. Onko suosituksia käymislämmöistä?

BRY-97 antaa kyllä ihan neutraalin lopputuloksen, mutta mielestäni vaatii pitemmän kellaroinnin, kuin vaikkapa US-05. Tämäkin tietty voi olla seurausta käymislämpötilasta...

Belle saison ei ollut muuten moksiskaan, kun käytin sitä n. 28 asteen lämmössä viime kesän helteillä. Tuoreena oli tallimaisuus aika vahvasti läsnä, mutta maku pyöristyi säilytyksessä tosi mukavasti. Ehkä ensi kerralla hieman matalammat lämmöt :wink:

Yeasthill

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Su Heinä 05, 2015 19:08 pm

Taas tullut availtua pulloja ja tuntuu että tän nykysen satsin ( ehkä useamman muunkin) kohdalla on jonkinlaisesta infektiosta kyse. En ole yleensä hirveästi pannut merkille, mutta olut maistuu yllättävän hyvältä juuri ennen pullotusta ja sitten pullossa siitä tulee näitä nykyisiä hirviöitä.

Omasta mielestäni mulla puhtaus on suhteellisen kohdalla vaikka en nyt pysty ihan mitään laboratorio olosuhteita saamaan aikaan. Onko mahdollista että esim. mun star san on mennyt pilalle? Kun laitan vierteen käymisastiaan niin se on käytännössä vielä kiehumispisteessä, joten se varmaan desinfio käymisastian riippumatta siitä onko star san tehnyt tehtävänsä vai ei. Toisaalta jos pullotusämpäri ei ole sanitoitu kunnolla niin se ehkä voisi selittää minkä takia mulla tulee niin tasasen huono laatusta kamaa jatkuvasti.

Toinen mahdollinen kontamitaatio kohta on mun automaatti lappo. Itelläni on se ongelma että en pysty irrottamaan mun letkua itse laposta koska se on jäänyt siihen jumiin joten olen yleensä pessyt ja sanitoinut ne yhtenä pötkönä. Yleensä olen pumpannut letkun läpi puhdistus ainetta ja starsania, mutta ehkä siinä on jotain rakoja josta bakteerit voisi päästä olueeseen juuri ennen pullotusta. Mulla on ennenkin ollut sama ongelma lapon kanssa ja viimeksi kun revin sen irti niin koko lappo meni rikki, mikäli oli syynä minkä takia jätin tän nykyisen vaan jumiin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Heinä 05, 2015 20:10 pm

Et ole tainnut saada oluellesi jonkun kokeneemman analyysiä, mistä oli siis tuolla alussa puhetta? Luulen, että se olisi ihan kaikkein paras keino alkaa purkamaan tätä mysteeriä. Muuten kaikki jää ihan puhtaasti spekulaation tasolle.

Kontaminaatio on toki mahdollinen, pöpöt saattavat säilyä muovisissa astioissa ja välineissä desinfioinnista huolimatta ja sopivissa olosuhteissa erittäin tarkka desinfiointi saattaa jopa altistaa kontaminaatioille. Mutta ei nuo kuvaukset mausta niin kamalan hyvin sovi mihinkään tyypilliseen kontaminaatioon.

Pilaantuneeseen starsaniin en usko millään.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Heinä 05, 2015 20:12 pm

Nyt otatte siellä Helsingissä ihan spesiaalimiitin, jossa maistelette Tomokkan oluita ja raportoitte livenä tänne huomioita ja ajatuksia. Pitäisihän sitä nyt tästä päästä selvyyteen.

Palaa sivulle “Mäskäten”