Kotioluen maku ei vastaa odotuksia

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomesta
18 tai yli: Olen

Re: Kotioluen maku ei vastaa odotuksia

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Touko 11, 2015 7:58 am

Hmmmm..
Sattuuhan näitä epäonnistuneita satseja isoillekkin panimoille...
Jos tuntuu, että asiantila ei korjaanu... silloin vain oluet mäkeen ja uutta tulille...
Oma toimintakaavio..
-nopea jäähdytys
-riittävä hiivausaste
-käymislämpötilojen kontrollointi (pintahiivaoluset nykyään n 16 asteessa)
-pääkäymis jälkeen siirrän sekundääriin (asiasta monta mielipidettä, mutta toimii minulla)
-astiaskypsytys... Annan olla vähintäänkin viikkoja kypsymässä ennekuin kegitän tai pullotan...
Puhtaus on puoliruokaa...astiat, välineet yms pestynä ja desinfioituna... !!!!

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Touko 11, 2015 13:21 pm

Humalan maun puuttuminen (ei siis katkeron) voi olla myös kii vanhoista humalista. Ainakin itestä tuntuu että kun osa humalista on '13 satsia, niin ei niistä hirveästi fleivöriä enää irtoa. Ja muutenkin sulla oli aika vähän noita 15-10 minuutin lisiä.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ti Touko 12, 2015 20:34 pm

Kiitos kaikille avusta.

Viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa uusi satsi tulemaan ja tarkoituksena on yrittää rajata ongelman syitä. Ekana haluasin kysyä, että kannattaako ongelmaa lähteä avaamaan muuttamalla vain yhtä asiaa kerrallaan vai kannattaako suoraan lähteä kokeilemaan kaikkia mahdolllisia ratkaisuja?

Ykkösenä on joka tapauksessa pyrkiä kattomaan vaikuttaako mahdollinen hapettuminen oluen laatuun. Pääasiallinen ongelma on kiehmisen jälkeen vierteen siirtäminen käymisastiaan jäähtymään. Vaihtoehtoja on periaatteessa kaksi. Joko käyn ostamassa kaupasta silikooni letkua tai jätän vierteen keittokattilaan yön yli. Silikooni letkun kanssa mahdollisena ongelmana on mun brew ferm pro keittokattilan kanssa tullut hana joka on suoraan sanottuna aika perseestä. Kun vertaa normaaliin palloventtiil hanaan niin toi kattilan mukana tullut hana on taivutettu alaspäin ja suu aukko on todella kapea. Mulla ei ole kokemusta letkujen liittämisestä hanaan, joten en ole varma pystyisikö silikooni letkun kiinnittämään kyseiseen hanaan kiristimien avulla. Vierteen jättäminen käymisastiaan olisi helpompaa, mutta siinä infektioriski on varmasti aika korkea.

Mulla on tällä hetkellä vain yksi pussukka Salafi S-04 hiivaa, joten seuraavan erän koitan vielä yhdellä pussilla, mutta jos ongelmat jatkuu niin pitää alkaa miettimään alihiivausta syynä.

En ole vielä varma pitäisikö mun koittaa normaalia alempaa mäskäyslämpötilaa, jos syynä onkin että mäskäys lämpötila on todellisuudessa paljon korkeampi kuin mitä mun mittaustulokset antaa ymmärtää.

Mitä mieltä porukka on siitä voiko syynä olla liian heikko kiehuminen? Ajattelin että pitäisikö yrittää supistaa myös satsi kokoa, jotta saisi aikaa voimakkaamman kiehumisen?

Muuten pyrin noudattamaan tämän foorumin neuvoja ilmauksen ja hiivan nesteytyksen suhteen. Pitää myös ottaa vierteen käymislämpötila vähän tarkempaan syyniin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 12, 2015 21:00 pm

Se, minkä verran kannattaa tehdä muutoksia riippuu ihan siitä kuinka paljon sinua haittaa jos sittenkin tulee vielä yhtä kehnoja tuotoksia.
Muuttamalla vain yhtä tekijää kerrallaan pääset jyvälle ongelmasta, muuttamalla montaa saat todennäköisesti homman kerralla kuntoon.

Käymislämpötila tuskin on se ensisijainen ongelma. Korkeampi lämpötila tekee vain maltaisempaa / makeampaa olutta, ei suinkaan vie humalan makua eikä aiheuta sivumakuja.
Tietämättä yhtään minkälainen hana sulla on, hankkisin silti sen silikoniletkun. Kunhan letku on vain sopiva hanan päähän, siis semmoinen ettei se lupsahda itsestään pois eikä mielellään letkun päästä vetämälläkään, niin se todennäköisesti pysyy paikoillaan vallan hyvin vierteen laskun ajan, oli klemmari tai ei. Toisekseen siihen kattilaan saanee myös vaihdettua toisenlaisen hanankin.
Kun sulla on hiivaa vain yksi pussi, et pääse testaamaankaan sitä toista merkittävää tekijää, siis hiivausastetta. Paitsi tietty jos teet pienemmän satsin.

Yksi hyvä vaihtoehto tilanteessasi voisi olla se, että teet nyt yhden pienemmän, vaikka viitisentoista litraa, ja koetat olla hapettamatta ja saat kunnon hiivausasteen ja reilumman kiehumisenkin. Jos tuo toimii, niin sitten testaat isommalla satsilla edelleen letkulla laskien ja kahdella pussilla hiivaten. Jos tämä toimii, niin enempää ei tartte testatakaan. Hiivausaste kannattaa pitää kunnollisena, eikä siitä letkusta vierteen laskussa haittaa missään tapauksessa ole. Jos et saa tuota pienempääkään erää kohdilleen, niin sitten pitänee miettiä uusia tekijöitä.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Touko 12, 2015 21:26 pm

Yksi fermentiksen 11,5g pussi riittää kyllä sopivasti nesteytettynä perus 22L satsiin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 12, 2015 22:04 pm

Sanoisin ennemmin, että just ja just. Mutta jos niukalla kiehunnalla keitellään 27 litraa vierrettä, niin sitä on monesti yli 22 litraa lopulta.

Kannattaa ennemmin yli- kuin alihiivata. Kotioluen saa ylihiivata aivan älyttömän rankasti, ennen kun siitä on haittaa. Aika pienikin alihiivaus vaikuttaa makuun.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Pe Touko 15, 2015 22:29 pm

En ole itse vielä uskaltautunut mäskäämään ruveta kun siinä, lukemani perusteella, on niin paljon enemmän muuttujia kuin uuteoluen teossa.

Muistelisin kuitenkin, että myös maltaista saattaa mäskäämisen aikana irrota vierteeseen kitkeryyttä lisäävää "jotakin". Huuhtoo liikaa, puristelee pussia liikaa tai jos on liian hienojakoiseksi rouhittua mallasta, että kuoretkin on rikki ja antavat makua (tai eivät ainakaan toimi kunnolla siivilänä?).

Ei siis omakohtaista kokemusta, että kuinka vaikeaa tai helppoa tuota kitkeryyttä on saada vierteeseen. Jotkuthan tälläkin laittavat hieman enempi mallasta, eivätkä huuhdo lainkaan. Olisiko heillä kokemusta vastaavanlaisesta sivumausta?

Tuolla linkin kohdissa Astringent ja Husky / Grainy olikin siitä mitä edellä muistelin.
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Su Touko 17, 2015 17:37 pm

Yksi asia minkä unohdin mainita on, että nykyisessä erässä tuntuu olevan useita pulloja, jotka on yli hiilihapottuneita. Olen laittanut tämän asian vasta viime aikoina merkille kun olen availlut useampia pulloja. Jotkut pullot tuntuu olevan normaalisti hiilihapottuneita, kun taas jotkut on niin pahasti yli, että kun pullot avaa niin ne muutaman sekunnin päästä vaahtoaa yli. Ihmettelen vaan että kuitenkin jokainen pullo tuntuu maistuvan samalta riippumatta siitä miten paljon ne vaahtoaa. Voiko kyseessä olla infektio? Olen pullottanut kyseisessä erässä 18,5 litraa ja käyttänyt hiilihappottamiseen 103 grammaaa sokeria, jotka olen kiehuttamisen jälkeen lisännyt pullotusastiaan ennen vierteen lappoamista.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Touko 17, 2015 18:20 pm

Voisiko olla jonkinlaisia tiivistymisytimiä pullossa. Siis toisin sanoen likaa tai jotain kalkkeutumia? Saavat aikaan vaahtoamista.
Erona tuossa ylikarbonointiin on se, että liikaa karbonoitu olut vaahtoaa kovasti myös lasissa ja suussa.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ti Touko 19, 2015 10:37 am

Pullotusvaiheessa huomasin, että osassa pulloista oli valkoisia täpliä lähellä suuaukkoa. Suurin osa vaikutti olevan siinä kohdalla johon korkki lyödään kiinni joten ajattelin että niistä ei hirveästi haittaa ole. Mielestäni varsinaisesti pullojen pohjalla tai sivuilla ei ollut mitään merkkejä kasautumista. Seuraavaan pullotukseen aion kuitenkin kylvettää kaikki pullot valkasuaineessa ja harjata huolella läpi.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ma Touko 25, 2015 13:30 pm

Laitoin uuden satsin kellariin 20.5 ja prosessi tuntui menevän suunnitelmien mukaan. Ongelmana kuitenkin on, että huomasin ensimmäisen käymispäivän jälkeen että mun käymisastia ei ole ilmatiivis, vaan hiilidioksiidi pääsee karkaamaan muuta kautta kuin vesilukon läpi. Lukasin nopeasti netistä, että porukan mukaan tän ei pitäisi olla hirveä ongelma, koska hiilidioksiidi pitää hapen ja pöpöt loitolla. Mietin että mikä on tämän foorumin kanta asiaan? Pitäisikö mun nähdä vaivaa ja lapota vierre toiseen ilmatiiviseen käymisastiaan?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Touko 25, 2015 13:35 pm

Itse antaisin olla ainakin pääkäymisen loppumiseen asti pöntössä. Sitten riippuen rakosen koosta ja tarvittavasta kypsytysajasta antaisin olla tai siirtäisin parin viikon-parin kohdilla toiseen astiaan tai antaisin olla :mrgreen:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Touko 25, 2015 14:23 pm

EI yhtään mitään väliä. Virtaus on kuitenkin poispäin astiasta ja niin kauan kun niin on, ei aerosoleina sinne oluen pinnalle pääse juuri mitään. Jos astia olisi täysin avoin, niin ilmavirtaukset tai astiaan tippuva kiintoaines / neste saattaisi kuljettaa pöpöjä, mutta ei ne virtaukset tai muut pääse sieltä kannen reunasta. Ei tarvitse huolestua ja samaa astiaa voi käyttää edelleen.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Ma Touko 25, 2015 18:07 pm

Tiiviydestä ei tarvitse olla huolissaan kuten HenkkaM ja äyni jo totesivatkin.
Ei siitä (useimmiten) haittaakaan ole.

Itsellä kansi lepää omalla painollaan käymisastian päällä ja kannen päällä on korkitin tai vesipullo painona. Paino varoiksi jos joku kissoista pääsisi livahtamaan tuonne saunan puolelle, jossa olut käy / kypsyy.

Tämän kokenu itselle käytännöllisemmäksi. Varovasti kantta raottamalla voi tarkkailla tilannetta, heittää kuivahumalat joukkoon tai vaikka napata ominaispainonäytteen.

Hiivakakku ei sekoitu oluen joukkoon niin kuin silloin kun jouduin voimalla repimään tiukkaa kantta auki.

Lisäksi hanallisessa astiassa piti muistaa avata kansi tai ottaa vesilukko pois kun otti hanasta näytteen. Aina en muistanut ja pönttö imaisi korvausilman vesilukon kautta - ja mukana pari viikkoa seisseet nesteet vesilukosta oluen sekaan.

Itsellä siis pysyy olut varmemmin puhtaana kun ei ole tiivis astia :)

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Touko 25, 2015 21:26 pm

Ensimmäinen Ilmoittautuu.

Mulla on hapettunut olut astiassa. Itse asiassa parikin. Kyseessä on ollut aina tapaus joka on ollut vähintään 5 viikkoa pöntössä joka ei ole ollut ihan tiivia....
Muuten olen samaa mieltä edellisien kanssa että kunhan olut ei jää pönttöön pitkäksi aikaa ei haittaa ole.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Touko 25, 2015 23:29 pm

Uskallan väittää, että hapettumisen ja astian vuotamisen välillä oleva yhteys on puhdasta sattumaa.
Hapettuminen ei voi tapahtua sen takia, että astian kansi vähän vuotaa. Se, mistä puhutaan oluen hapettumisena vaatii jonkin hapettimen "puhtaan" prosessin ulkopuolelta. Yleensä se hapetin on happi. En ole ottanut asiakseni selvittää, minkä ainesosien hapettuminen saa aikaan ne tyypilliset virhemaut, mutta se ei nyt varsinaisesti ole tässä merkittävää. Ainakaan alkoholin hapettumistuotteet asetaldehydi ja etikkahappo ei ole mitään miellyttäviä maultaan oluessa.
Kun olut käy, astiaan tulee hiilidioksidia. Hiilidioksidi on ilmaa raskaampaa ja siitä muodostuu aika hyvin paikoillaan pysyvä "patja" oluen päälle. Hiilidioksidi ei voi hapettaa olutta. JOS astia olisi avoin, käymisen, ja siis hiilidioksidin tuotannon loppumisen jälkeen vähitellen hiilidioksidi sekoittuisi ilmaan ja happi pääsisi olueeseen. Näin sillä kaasut eivät muodosta pysyviä faaseja toisin kuin nesteet. Suljetussa astiassa näin ei pääse käymään, sillä astiaan ei pääse ilmaa. Ja pieni vuoto jostain kannen reunasta ei vaan riitä, sillä ei sen vuodon kautta kulje ilmaa, ellei synny imua tai puhallusta johonkin suuntaan. Kannen reunan mutkat pitää huolen siitä, että normaalissa huoneilmassa syntyvät pyörteetkään ei pääse painamaan samassa tai hieman suuremmassa paineessa olevaan käymispönttöön ilmaa. Toki sitä sekoittumista tapahtuu ihan pikkuisen, mutta varmaan vuodessakaan ei ilmaa pääse tuommoiseen vuotavalla kannella suljettuun pönttöön niin paljoa että olut hapettuisi.
Eikä edes riitä, että ilma pääsisi pönttöön ja kosketuksiin oluen kanssa, jotta merkittävää hapettumista voisi tapahtua. Reaktiopinta-ala on suhteessa kokonaistilavuuteen pieni. Eikä loppuun käynyt olut juuri liiku. Pinnalla oleva ohut olutkerros saattaisi hapettua, mutta siinä kaikki. 95% oluesta ei hapettuisi vaikka hiilidioksidipatja olisikin mennyttä.

Merkittävä hapettuminen vaatii, että olut on jossain vaiheessa ilman kanssa kosketuksissa todella ohuena kerroksena tai todennäköisemmin ilman sekoittumista olueeseen tai vierteeseen. Ja siis ihan kunnolla sekoittumista. Helpoin tapa hapettaa olut on laskea se pullottaessa tai muuten lapottaessa niin korkealta, että lorisee ja vaahtoaa.
Oluen hapettuminen ei ole jotain semmoista, joka voi vain vahingossa tapahtua, kuten esim. kontaminaatio tavallaan on. Hapettuminen vaatii hapettimen läsnäoloa ja ilman vertailukohtaa aistittava hapettuminen vaatii sitä hapetinta ihan merkittäviä määriä. (Ilman vertailukohtaa siksi, että kotiolut on aina ainutkertainen prosessi, samallakaan reseptillä tehdyt erät eivät ole makunsa puolesta täysin vertailukelpoisia) [Ja nyt siis puhutaan tästä virhemakuja aiheuttavasta hapettumisesta, käymisprosessin aikana tapahtuu aina hapettumista noin kemiallisessa mielessä, jota tämä virheellinenkin hapettuminen toki on :sgeek: ]

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ke Kesä 10, 2015 20:46 pm

Halusin vielä palata infektio asioihin, koska olen alkanut availemaan vähän vanhempien satsien pulloja. Kuten aikasemmin mainitsin olen huomannut että jotkut pullot vaahtoaa melkein heti kun ne avaa kun toisissa tapahtuu hiljanen vaahto nousu, jota ei yleensä ehdi huomaa jos kaataa oluen suoraan lasiin. Mikäli kyseiset pullot jättäisi seisomaan 15 minuutiksi niin varmasti siinä vaiheessa vaahtoaisivat yli. Halusin kysyä kuulostaako toi infektiolta vai voiko rauhalliseen vaahtonousuun olla muita syitä? Olen huomannut että monissa mun pulloissa on aika nätti kerros kuraa pohjalla ja mietin voiko se että pullotan likaa moskaa pohjalle sellittää ongelmaa ennemminkin kuin infektio? Myöskin en yleensä hirveästi vaivaudu pitämään pulloja kylmässä vaan yleensä ne on max 24 h jääkaapissa ennen avaamista. Voiko se olla kanssa selitys että ei viilennä pulloja tarpeeksi ja hiiva on liian aktiivisena siellä sisällä?

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Kesä 10, 2015 20:50 pm

Tomokka kirjoitti:Halusin vielä palata infektio asioihin, koska olen alkanut availemaan vähän vanhempien satsien pulloja. Kuten aikasemmin mainitsin olen huomannut että jotkut pullot vaahtoaa melkein heti kun ne avaa kun toisissa tapahtuu hiljanen vaahto nousu, jota ei yleensä ehdi huomaa jos kaataa oluen suoraan lasiin. Mikäli kyseiset pullot jättäisi seisomaan 15 minuutiksi niin varmasti siinä vaiheessa vaahtoaisivat yli. Halusin kysyä kuulostaako toi infektiolta vai voiko rauhalliseen vaahtonousuun olla muita syitä? Olen huomannut että monissa mun pulloissa on aika nätti kerros kuraa pohjalla ja mietin voiko se että pullotan likaa moskaa pohjalle sellittää ongelmaa ennemminkin kuin infektio? Myöskin en yleensä hirveästi vaivaudu pitämään pulloja kylmässä vaan yleensä ne on max 24 h jääkaapissa ennen avaamista. Voiko se olla kanssa selitys että ei viilennä pulloja tarpeeksi ja hiiva on liian aktiivisena siellä sisällä?

Jos maku on hyvä niin tuskin on mitään pöpöä... omatkin tuppaa vaahtoamaan helpommalla jos pulloon ajautuu ylimääräistä rupaa...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Kesä 10, 2015 20:52 pm

24h pitäisi riittää oluen viilenemiseen, mutta kaikki CO2 ei ole vielä liuennut oluen sekaan mitä on mahdollista. Tuon 24h jälkeen ei kovin paljoa kuitenkaan enää tapahdu, eli vika voi hyvinkin olla liian suuressa pullotussokerin määrässä. Yksi syy voi myös olla, että olut käynyt huonosti loppuun käymisastiassa ja käynyt vielä lisää pulloissa, pullotussokereiden lisänä.

Itselläni on nyt pari ylihapotettua olutta pulloissa jotka säilytyksessä navetassa, nuo kun avaa niin tulevat pullosta ulos/kuohuvat älyttömästi kaataessa. Jääkaapissa vuorokauden jälkeen kaadettuna käyttäytyvät oikein sivistyneesti.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 10, 2015 22:13 pm

Ja kaikki irtonainen hitu lisää kuohuntaa. Jos pullon pohjalla on tiukka hiivasakka, niin olut kuohuu paljon vähemmän, kuin jos pohjalla on lisäksi helposti liikkuva proteiini- tai humalasakka.
Kun pullon avaa, vapautuva hiilidioksidi nostaa kevyttä helposti irtoavaa sakkaa oluen sekaan ja se lisää kuohuntaa entisestään. Todennäköisesti kyse on tästä, mikäli maku on hyvä. Jos oluessa on outoja ja vastenmielisiä makuja, happamuutta, viemärisyyttä ym. niin kyse voi olla infektiosta. Myös pullossa olevat pienetkin kalkkijäämät yms. vaikuttaa.

Palaa sivulle “Mäskäten”