Mäskäin automaattikattilasta

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappi
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäin automaattikattilasta

ViestiKirjoittaja masafi » La Joulu 26, 2015 18:17 pm

Saman näköinen kuin klarstein biggie mullakin mäskäys menossa.Armaflex takin,untuvapeiton ja viltin alla.Kattila siis virrattomana.Sähelsin tähän asti kaasulla ja rengaspolttmella.On edullista ja helppoo.edit 21litraa tulossa 7kg mallasta.kattila on 27 litran vetoinen.
RDWHAHB

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Tammi 08, 2016 23:08 pm

Ostin 140€ (posteineen) tuollaisen: http://www.amazon.co.uk/Igenix-IG4030-Catering-Urn-500/

Ensimmäinen hämmästys oli, että niin tässähän on tietysti brittipistoke ja täytyi ruuvata siihen meikäläinen pistoke tilalle. No ei siinä mitään, mutta sitten kun aloin tekemään koekeittelyä (en onneksi vielä mäskännyt) huomasin, että termostaatti katkaisee aina keiton eli en saa rolling boilia päälle mitenkään. Tämä oli nyt aikamoinen turn-off, mitä en tullut kattilaa ostaessa ajatelleeksi (ostin amazonin mainoksesta, kun oli ollut mielessä jo niin pitkään ostaa joku).

Mitähän tällä nyt teen? Takaisinkaan tuskin voin lähettää, kun ehdin pistokkeen vaihtaa. Pystyykö tuon jotenkin hakkeroimaan vai rupeanko vain panemaan sahtia ja jätän vierteen keiton väliin kokonaa?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Tammi 08, 2016 23:25 pm

Mulla oli alux tossa klarsteinissa et ei lämmennyt tarpeex et olis keittänyt.Laitoin kannen päälle niin alkoi kiehuu.Just tein 10 L Satsin ja toimi kun lämmitys vaiheessa laitto kannen vähäx aikaa .Sit voi auttaa eristys?
RDWHAHB

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Tammi 08, 2016 23:32 pm

Ei keitä kansi kiinni eikä kansi auki. Elementissä kyllä pitäisi riittää poweri kun se on 2,5kw (ohjekirjassa sanottiin tehoksi 2,5-3kw). Jollakin foorumeilla neuvottiin, että laittaa foliota päälle, niin kiehuu ja kuulemma dmt haihtuu silti riittävästi. Täytynee ottaa tuo pohja auki ja katsella voiko termostaatin ohittaa jotenkin näppärästi ilman, että menee lämpökontrolli koneesta kokonaan.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Tammi 09, 2016 0:22 am

No niin, pitihän tuo pohja ottaa auki samantien. Johdotuksen puolesta termostaatin ohittaminen on erittäin simppeliä. Toinen juttu on, miten ton saisi rakennettua jotenkin nätisti niin, että ohituksen saa napin taakse. Oikein ei mäskäyksen ja kiehuttamisen välissä viitti alkaa virtapiirejä kopeloimaan. Termostaatin vaihtaminen olisi varmasti nätein ratkaisu, jos jostakin tähän hätään löydän sopivan. Ihmettelen kyllä miksi ne eivät ole valmiiksi laittaneet tuohon sellaista termostaattia joka menee 110-asteeseen asti. (These go to eleven -tyyppisesti.)

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » La Tammi 09, 2016 9:58 am

Laita sopiva pid ohjaus. Omassa saa säädettyä halatun lämpötilan tai sitten ihan prosentti tehon vastukseen esim 60% käytän keitossa...

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Tammi 09, 2016 10:51 am

Niille joilla ei nuo sähkötyöt ole "Hanskassa" niin ihan tuollaisella perus sähkökattilalla pärjää,toki ohan siinä se että sitä lämpötilaa pitää itse siinä mäskäyksessä valvoa.
Tuossa omassa virityksessäni,ekalla mäskäyskerralla nostin lämpötilan 70 asteeseen jonka jälkeen käänsin termarin noin 60 asteeseen,ja noin tunnin kuluttua kun ennen keittoa mittasin lämmöt niin ne oli edelleen reilun 60 astetta.
Eli tuollaisella ihan "hinnat alkaen"kattilallakin se onnistuu suht vaivatta,mikäli ei tarvi ihan asteen parin tarkkuudella sitä hommaa tehdä.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Tammi 09, 2016 15:09 pm

Hiphei! Taisi ratkaisu olla yksinkertaisempi kuin ajattelinkaan. Iskin termostaatin ympärille kutistesukkaa (kuulemma jotain öljykutistesukkaa joka on lämmönkestävää, sain naapurilta, tavallinen voi kuulemma sulaa) ja voi pojat, nyt kyllä rolling boil toimii. Termostaatti näyttää noin kymmenen astetta pieleen, mikä oli tarkoituskin. Samainen sähköteknikkonaapuri sanoi, että sen pienen johdon kanssa, joka termostaatista lähtee, saa sitten olla varovainen, koska se ei ole tavallinen sähköjohto, vaan sisällä kulkee kaasua ja jos se taittuu, niin termostaatti ei toimi enää.

Jes! Mahtavaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Tammi 10, 2016 0:18 am

Kyseinen putki on kapillaariputki ja homma toimii niin, että putken ja anturin sisällä oleva kaasu laajenee lämmetessään ja "painaa" termostaatin kalvoa jolloin termostaatin kärki aukeaa. Tuota kalvon avautumispainetta taas säätelee jousi jota säätää termostaatin akseli/nuppi. Mekaaninen laitos joka on edullinen korvata uudella. Ebay:t ja kotimaisetkin varaosakaupat on täynnä sopivia 110'C termostaatteja joilla voi korvata alkuperäisen, löytyy varmaan melkein kaikista eurooppalaiset hyväksynnätkin.

Itse kyllä korvaisin suoraan digitaalisella kapistuksella esim STC-1000 tai sitten pidillä jos pitää termostaatti toiseen vaihtaa.

Sakke
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Laukaa

ViestiKirjoittaja Sakke » Ke Maalis 09, 2016 18:39 pm

Mulla on edelleen käytössä Severin-merkkinen emalinen automaattikattila. Taitaa täyttää tänävuonna 20 vuotta... :cheers1: Olen eristänyt sen telttapatjalla. Käsitermostaatti ei ole enää kovin tarkka, joten sitä joutuu mäskätessä vahtimaan koko ajan ettei lähde itsekseen "tulille" kun haluttu lämpötila on saavutettu. Lisäksi vierrettä joutuu käsin kannulla kierrättämään hanasta ettei lämmityselementin (keittolevy) ja valepohjan välissä vierre kuumene liikaa. Tosin hanan vastakkaiselle puolelle jää silti kuuma tasku, jossa muhii koko ajan muutaman asteen kuumempi vierre. Työläs laite, mutta hyvin se on palvellut kaikki nämä vuodet tällaista harvakseen paneskelevaa.
Tuommoisen STC-1000 kontrollerin voisin kyllä siihen sijoittaa. Termostaatin anturi kattilan keskelle keittolevyn ja valepohjan väliin. Keittolevy lämmityspiiriin ja vaikka vierteen kierrätys ulkoisella pumpulla STC-1000:n jäähdytyspiiriin. Olisiko ideaa..? :eivarma:

Kuva

EDIT: Tero-perkele, komia mäskikattila! Pahasti on samannäköinen kuin minun. Minkälainen on tuo sun pumppusysteemi?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Maalis 14, 2016 10:04 am

Eka mäskäys tehty EKA 1066:lla. Mäskäys hoitui hyvin kun sekoitteli ja tarkkaili lämpötilaa. Asetus oli 65 astetta ja sekoittelun kanssa se pysyikin riittävän tarkasti ainakin minulle. Eristeenä makuualustasolumuovia.

Keiton kanssa tulikin sitten ongelma, eipä jaksa rolling boilia tehdä. Tai siis en tiedä onko elektroniikassa se ongelma. "Täysillä"-asennossa lämpötila heiluu koko ajan 98-99-100 väliä ja vierre ei jaksa kiehua kunnolla. Kannen laittaminen ei auttanut, vähensin vierteen 10 litraan, mutta ei vaan kiehu kunnolla. Meni sitten kattiloin kanssa säätämiseksi tuo keittovaihe.

Mazku
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Mazku » Ma Maalis 14, 2016 11:01 am

miguels kirjoitti:Kannen laittaminen ei auttanut,

Ihan muistutuksena: keittovaiheessa kannen käyttö on tiukka ei! Näin vältytään ei toivotuilta mauilta oluessa.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Maalis 14, 2016 11:21 am

^ No tota joo... ei tässä nyt ihan enää vasta-alkaja olla...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 14, 2016 14:10 pm

Oliko tuossa laitteessa joku rajoitus lämpötilassa? Joissain hillokattiloissa oli rajoitettu maksimilämpötilaa jollain ylimääräisellä klixonilla.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Maalis 14, 2016 14:18 pm

Tuossa voi valita lämpötilaksi 100-astetta tai sitten U-asennon, jossa sen pitäisi käyttää maksimitehoja koko ajan välittämättä lämpötilasta. En tiedä miksi pätkii silti tuota lämpötilaa alle 100 asteen.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Maalis 14, 2016 21:27 pm

Termostaatin turmeleminen on yleensä suht helppo toimenpide, jos rolling boil ei muuten onnistu.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » To Maalis 17, 2016 11:04 am

Kokeilin ihan muutamalla litralla vettä ja ei se tosiaan rajusti kiehu, lähinnä kuplii pohjalta kevyesti. Harmi...

Simpukka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Simpukka » Su Maalis 27, 2016 20:43 pm

miguels kirjoitti:Eka mäskäys tehty EKA 1066:lla. Mäskäys hoitui hyvin kun sekoitteli ja tarkkaili lämpötilaa. Asetus oli 65 astetta ja sekoittelun kanssa se pysyikin riittävän tarkasti ainakin minulle. Eristeenä makuualustasolumuovia.

Keiton kanssa tulikin sitten ongelma, eipä jaksa rolling boilia tehdä. Tai siis en tiedä onko elektroniikassa se ongelma. "Täysillä"-asennossa lämpötila heiluu koko ajan 98-99-100 väliä ja vierre ei jaksa kiehua kunnolla. Kannen laittaminen ei auttanut, vähensin vierteen 10 litraan, mutta ei vaan kiehu kunnolla. Meni sitten kattiloin kanssa säätämiseksi tuo keittovaihe.

Sama ongelma minulla kyseisen keittimen kanssa. Aluksi koitin eristää kattilan peitolla, mutta eipä kiehunut senkään vertaa. Ilmeisesti termostaatti lämpeni vaan enemmän ja rajoitti vastuksen tehoa. Suhteellisen hyvän kiehumisen olen saanut laittamalla tuulettimen puhaltamaan samaan huoneeseen ja kannen raolleen päälle.

slann
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja slann » Ma Maalis 28, 2016 21:43 pm

Simpukka kirjoitti:
miguels kirjoitti:Eka mäskäys tehty EKA 1066:lla. Mäskäys hoitui hyvin kun sekoitteli ja tarkkaili lämpötilaa. Asetus oli 65 astetta ja sekoittelun kanssa se pysyikin riittävän tarkasti ainakin minulle. Eristeenä makuualustasolumuovia.

Sama ongelma minulla kyseisen keittimen kanssa. Aluksi koitin eristää kattilan peitolla, mutta eipä kiehunut senkään vertaa. Ilmeisesti termostaatti lämpeni vaan enemmän ja rajoitti vastuksen tehoa. Suhteellisen hyvän kiehumisen olen saanut laittamalla tuulettimen puhaltamaan samaan huoneeseen ja kannen raolleen päälle.

Vissiin tuurista kiinni.. Itellä pakkasilla(parvekkeella keitot) telttapatja ympärillä keitti, muttei kovin voimakkaasti. Nyt kun lämpeni niin keittää niin että melkee pelottaa :D

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 29, 2018 11:49 am

Tymä kysymys: jos tuon EKA1066:n laittaa Uber-asentoon niin voiko kattilalle menevää virtaa pätkiä ulkoisella releellä, vai pökertyykö säätöelektroniikka joka kerta kun ulkoinen rele katkaisee virrat? Taustalla siis se että mulla on PID + SSR jota saattaisin haluta käyttää mielummin kuin kattilan omaa termostaattia.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Mäskäten”