Mäskäin automaattikattilasta

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

mazagane
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäin automaattikattilasta

ViestiKirjoittaja mazagane » Ti Maalis 24, 2015 22:46 pm

Juu, tämän opin kantapään kautta. Tuolla uppovastuksella ei saa pussimäskäykselläkään aikaiseksi mitään, todennäköisesti polttaa vierteen kiinni, kun on irtopohja. Ja muovinen astia pitää huonosti lämpötilaa yllä jopa eristeiden kanssa.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja John FIfa » To Maalis 26, 2015 22:28 pm

Eikö pussimäskäyskään muka toimi tällaisella laitteella? Kiinnostaa tietää, kun olen monelle kotiolutharrastuksen aloittamista harkitsevalle ehdottanut vastaavaa sähkökattilaa ja mäskäyspussia.

Ensin vesi lämpimäksi, pussi sisään, 30-60 min pitoa ja huuhteluun. Lämpötila laskee varmaan jonkun verran, mutta liekö väliä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 26, 2015 23:19 pm

Eikös nyt kyse ole laitteesta, jossa oli se vastus pienen reikälevyn alla, eikä niinkään tavallisesta sähkökattilasta, jossa vastus on pohjan alla.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » La Maalis 28, 2015 0:57 am

Juu, siis nyt puhutaan muovisesta kattilasta, jossa reiällinen pohja ja vierre pääsee kosketuksiin vastuksen kanssa. Emaliset/teräksiset kattilat, jotka ovat umpinaisia, toimivat varmasti hyvin.

Masokisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jkl

ViestiKirjoittaja Masokisti » La Maalis 28, 2015 8:25 am

Olisiko tuossa vastus liian kovatehoinen pinta-alaansa kohti jos kerran palaa vierteet?
Itselläni on nykyään rst kattilassa (33l) pohjalle asennettuna vastus (2,4kw, tosin mittarin mukaan imaisee noin tehoja 1,9kw) joka pääsee vierteen kanssa kosketuksiin. Välissä on suojana tuollainen puoliksi leikattu ikean pyöreä aterin hässäkkä (?) ettei mäskäyspussi sentään ota kiinni. Mitään ongelmia ei ole ollut palamisen kanssa.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » La Maalis 28, 2015 8:36 am

On noissa varmaan eroja. Tässä ei mennyt kuin 5 min ja alkoi palaneen käry haisemaan ja vastus mustana.

Maukka803
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lauttasaari

ViestiKirjoittaja Maukka803 » Ke Touko 06, 2015 10:01 am

Täällä myös katseltu tuollaista automaattikattilaa panohommiin? Olisiko tästä hyvä lähteä liikkeelle? Vai tuplata budjetti ja ostaa suoraan brewcatilta?
http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... i28874.htm
Suljettua pohjaa ja piilotettua vastusta mainostavat, joten onko parempi, kuin tuo Magazinen huonoksi toteama?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Touko 06, 2015 11:58 am

Itse tilasin tämän:
http://www.elektronik-star.de/Klarstein-Biggie-Einkochautomat-Edelstahl-27-Liter-2000W-Timer_i188911.htm
Näyttää nyt olevan loppuunmyyty kylläkin.

Vaihdoin tuohon teräshanan ja tilasin amazon.de:n kautta eristeeksi 19mm armaflexiä (huokeampaa kuin suomesta: 10e neliö + postit).

Tuote on toiminut hyvin nyt kolmen mäskäyksen ajan. Eristeen kanssa pitää lämmöt kohtuu hyvin. Termostaatin säätö on kohtuu suuntaaantava, mutta itse olen pitänyt sen täysillä eli en käytä sisäänrakennettua termostaattia mihinkään.
Jaksaa keittää sen 20l vierrettä joko tuohon mahtuu.

Kokemusta löytyy myös brewcatista löytyvän Brewfermin kalliimman laitteen osalta jossa elektronin termostaatti. Ulkoisesti hyvin samanmoiset. Kattilan teräs minusta ihan samanmoista materiaalia. Termostaatti tuossa toimii toki paremmin, mutta hintaakin sitten on se 355e. Minusta tuo kalliimpi ei ole hintansa väärti, huokeampikin hieman kallis.

Saat muuten nuo Klarsteinit hieman halvemmalla kun vaihdat osoitteen lopun .fi:n .de:ski. Itse tilasin saksan osoitteesta ja tuli ongelmitta.
http://www.elektronik-star.de/Kuechenhelfer_c1150.htm

Maukka803
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lauttasaari

ViestiKirjoittaja Maukka803 » Ke Touko 06, 2015 12:10 pm

Ei saksa taivu oikein... millä tavoin tuo biggie eroaa tosta mun linkkaamasta? Teräksinen näyttää olevan ja enemmän tehoa, mutta onko muuta radikaalia eroa?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Touko 06, 2015 12:26 pm

Saksaan auttaa Chrome-selain tai google.translate.com. Itsekkään en saksan kieltä haasta, mutta ei se ole vielä pysäyttänyt tilaamasta. :)

Tehoja on tuon mukaan 200w enemmän, mutta jotenkin tuntuu, että paketista otettaessa tehot olis olleet tuo sama 1800w... voin tarkistaa illalla.
Eroa on minusta vain tuo teräs vs emali sekä ajastin joka löytyy tuosta Biggiestä. Sivuilta löytyi myös emalinen versio jossa ajastin 10e kallimmalla (.de). Ajastimellakaan oikein mitään taida tuossa tehdä.
Uskoisin teräksen kestävän pidempään kuin emalin ja varmaankin läpivientien tekememinen/muokkaus on teräkseen helmpompaa kuin emaloituun pintaan. Hana oli aika rimpula ja reikä sille noin 19mm johon en sitten saanut mitään hanaa suoraan vaan reikää piti hieman suurentaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Touko 06, 2015 12:49 pm

Ehdottomasti kannattaa hankkia rosterinen. Emali menee rikki aika helpolla, vallankin kun siihen poraa reiän hanaa varten. Sitten kun emalissa on reikä, niin se tavallinen teräspelti siellä emalin alla alkaa ruostumaan.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ke Touko 06, 2015 17:19 pm

Terve! Tällainen tuli tilattua itselle hiljan mäskäyskäyttöön: http://www.idealo.de/preisvergleich/Off ... icook.html
Malliltaan käytännössä identtinen muiden 27l kattiloiden, digitaalinen termostaatti ja materiaali rosteria. Termostaatin anturi työntyy pohjasta n. sentin ulos joten lämmönsäädön pitäisi olla parempi kuin noissa mekaanisissa termareissa. Toki tässäkin säätö on päällä/pois-tyyppinen mutta pitää lämmön kuitenkin n. parin asteen sisällä säädetystä. Termostaatissa on myös ajastin ja ohitustoiminto keittoa varten.
Yhden mäskäyksen perusteella tuntuisi olevan toimiva laite. Keittokin onnistui pienehköstä tehosta(1.8kW) huolimatta ainakin jotenkin, mikään lämpösuoja ei ainakaan tuossa tunnin aikana kytkenyt sähköjä pois.
Hana voisi olla parempi, mutta sen toki helposti vaihtaa.
Lisäksi ensimmäinen saapunut yksilö laukaisi asunnon vikavirtasuojan ja sulakkeen! Todennäköinen vika oli lämpösuojan/termostaatin liitäntäjohdon puutteellinen eristys, se kun jätti hieman paljasta johdinta näkyviin ja kulkee erittäin lähellä paljasta metallipohjaa.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Touko 06, 2015 23:09 pm

Huhhuh! Lähetithän tuon pilallisen takaisin? Ei kuulosta kovin hyvältä lähtökohdalta, jos jännite on suoraa kuoressa tehtaalta lähtiessä, ts. laitetta ei ole testattu millään tavalla.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » To Touko 07, 2015 15:17 pm

Laitehan toimi n. 10 sekuntia ennen kun poksahti. Ehkä siellä pohjan lähellä kosteus kasvoi kun kylmää vettä oli sisällä ja läpilyönti tapahtui. Jotain kertoo kyllä näiden kiinalaisten laadunvalvonnasta. Luulisi että perus eristysvastusmittaus olisi tämänkin vian löytänyt.
Toki pistin koneen takaisin, ja uusi tuli tietty kyselemättä tilalle. Tarkistin kyllä tämän uuden johdotukset ja vetäisin varmuudeksi vielä muovia pohjaan liitäntöjen ympärille. Mutta olisihan tuossa saattanut huonomminkin käydä, varsinkin jos olisi maadoituksessa ollut ongelmia.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Touko 08, 2015 14:23 pm

PekkaPeitsi kirjoitti:Laitehan toimi n. 10 sekuntia ennen kun poksahti. Ehkä siellä pohjan lähellä kosteus kasvoi kun kylmää vettä oli sisällä ja läpilyönti tapahtui. Jotain kertoo kyllä näiden kiinalaisten laadunvalvonnasta. Luulisi että perus eristysvastusmittaus olisi tämänkin vian löytänyt.
Toki pistin koneen takaisin, ja uusi tuli tietty kyselemättä tilalle. Tarkistin kyllä tämän uuden johdotukset ja vetäisin varmuudeksi vielä muovia pohjaan liitäntöjen ympärille. Mutta olisihan tuossa saattanut huonomminkin käydä, varsinkin jos olisi maadoituksessa ollut ongelmia.

Minkälainen vastus siinä keittimessä on ollut?

Mielestäni automaattikeitin ei suoraan sovellu mäskäys/keittoastiaksi olueelle.
Tällä hetkellä väänetään kovasti kättä kiinalaisen tehtaan kanssa, jotta saattaisin järkevä sähkömäskäin valmiiksi.
Minulla on tällä hetkellä prototyyppi testeissä. Yhdet satsit sai sillä onnistuneesti keitettyä, mutta vielä on hiukan parantamisen varaa valepohjan rakenteessa sekä lämpötilan ohjausyksikkössä. Kunhan ne pulmat saadaan ratkaistua, alkaa olla tuote valmiina maahantuontiin.

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Pe Touko 08, 2015 16:19 pm

Ite tilasin kanssa juuri tällä viikolla tuon saman kuin PekkaPeitsi. Toivottavasti ei poksahda! Ainakin hobbybrauerin foorumilla joku käytänyt tuota menestyksekkäästi.
Tuolta http://amihopfen.com/ pistin tulemaan ja kylkeen vähän mallasta & humalaa.

Hanan reikä taitaa olla tosiaan aika pieni, mutta katsotaan, miten sen kanssa selviää.

Nilz: Taidat viitata tuolla Kiinan tilaukseen tuolla MÄSKÄRIllä (viewtopic.php?t=2679). Miksi ei mielestäsi automaattikeitin sovellu mäskäys/keittohommiin?
Paljon niitä tunnutaan käyttävän (mm. HOMBREn kyselyssä suurin osa vastaajista sanoi 27L Brewferm tai vastaava/Kattila+pussi/Braumaister). Täälläkin monet BIAB-panijat käyttäneet jo vajaa 10v sitten =D

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Ma Touko 11, 2015 11:32 am

Olutto kirjoitti:Nilz: Taidat viitata tuolla Kiinan tilaukseen tuolla MÄSKÄRIllä (http://kotiolut.com/viewtopic.php?t=2679). Miksi ei mielestäsi automaattikeitin sovellu mäskäys/keittohommiin?
Paljon niitä tunnutaan käyttävän (mm. HOMBREn kyselyssä suurin osa vastaajista sanoi 27L Brewferm tai vastaava/Kattila+pussi/Braumaister). Täälläkin monet BIAB-panijat käyttäneet jo vajaa 10v sitten =D

Näistä perusautomaattikattiloista vaihtaisin ainakin hanan AISI 316 palloventiiliin, sekä varmistaisin ettei maltaat pääse peittämään lämmityselementtia, sillä se saattaa poksahtaa juuri tämän johdosta. BIAB hommat pitäisi onnistua kunhan kiinnittää sen pussin sillai, ettei se ota pohjaan/vastukseen kiinni. Humalat pitiäsi kanssa keittää pussissa, sillä ne tuuppavat laskettumaan keiton aikana ja saattaavat peittää vastuksen.

Valepohjan avulla saa suojattua lämmityselementtia kans. :chick:

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ma Touko 11, 2015 15:52 pm

Eroaakos tuo MÄSKÄRI miten esimerkiksi tällaisesta: http://www.ebay.co.uk/itm/271824440789
Tosin tuolle ebayn kamppeelle ei suoraan tarjota toimitusta Pohjolaan.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Ti Touko 12, 2015 7:21 am

Jyrchi kirjoitti:Eroaakos tuo MÄSKÄRI miten esimerkiksi tällaisesta: http://www.ebay.co.uk/itm/271824440789
Tosin tuolle ebayn kamppeelle ei suoraan tarjota toimitusta Pohjolaan.

Joo. Tällä hetkellä tämä versio on juurikin vedenkeitin, josta on vaihdettu hana järeämpään palloventiiliin.
Suurimpina eroina tähän tulee olemaan digitaalinen ohjausyksikkö, jossa lämpötilan säätö / mäskin lämpötilan näyttö, tuplavaippa rakenne ja valepohja. Optiona mahdollisesti myös vierteen kiertopumppu.

ManCaveCooker
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: tampere

ViestiKirjoittaja ManCaveCooker » Ma Marras 09, 2015 16:31 pm

PC-EKA 1066 mallista on uusi versio ...ei travitse keittoa viritellä.

It took 71 minutes to raise 20 L of water 89°, from 11°C to 100°C, i.e. for 20L of water it heats at a rate of 1.25°C/min. On initial inspection, the Maximum Temperature Function [Continuous Boil?] seems a little weak, but having said that it is a welcome feature, as it does not require any DIY electronics fix to enable the feature, which was an advocated option for the Silvercrest Einkochautomat.

So next up is to see how well it makes beer ;-)

If you decide on one of these, they can be got on Ebay (ebay.de) just search for PC-EKA 1066 and can be got for as little as, 114,00€ / $140.00US

https://www.youtube.com/watch?v=iZh5ANM93vM

Sakujen sivulla ainakin joku on modannut omansa hienoksi.

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=24941

Mahtaisiko olla toimiva edullinen ratkaisu?

Palaa sivulle “Mäskäten”