Mäskäin automaattikattilasta

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

mazagane
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäin automaattikattilasta

ViestiKirjoittaja mazagane » Pe Helmi 20, 2015 20:34 pm

Bielmeietiltä irtosi 29 litran hanallinen puoliautomaattikattila 50 eurolla +20e postikulut. Ei paha.:)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Helmi 21, 2015 17:19 pm

mazagane kirjoitti:Bielmeietiltä irtosi 29 litran hanallinen puoliautomaattikattila 50 eurolla +20e postikulut. Ei paha.:)

Mistä löysit? Mä löysin googlaamalla vain tämän: http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bi ... l-040001-1 178,95€

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Su Helmi 22, 2015 0:17 am

http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bi ... ahn-2000-w

Lienee tämä? Tosin nuo pojat reiässä vähän arveluttaa

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Su Helmi 22, 2015 1:10 am

Luulis että ihan hyvin toimii, kun tuossa on hanakin. Eli tarkoitettu myös nesteelle. En ainakaan muuten eroa vastaaviin löytänyt.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Su Helmi 22, 2015 1:22 am

https://www.youtube.com/watch?v=8rwN0Qax6JY. Tuossa ainakin laitetta esitellään, ja kaveri ostanut panokäyttöön.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Helmi 22, 2015 20:10 pm

Mitä nuo reiät pohjassa on? Ei kai neste kosketa vastuksia tuon kautta?

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Su Helmi 22, 2015 20:34 pm

En ymmärrä mikä pointti siinä olisi, jos ne koskevat. Voisiko semmoisessa laitteessa edes nestettä pitää?

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Su Helmi 22, 2015 20:59 pm

Tutkin vielä tarkemmin tuoteselostetta: "Warning, not a closed bottom, bolted cover only". Elikkä pohja ei siis ole suljettu, mut mitä se sit tarkoittaa käytännössä? Laite on kuitenkin tarkoitettu pitämään neste lämpimänä. Tuoteselosteessa lukee, että sopii juomille ja keitoille. Siinä on hanakin, mistä nesteen voi laskea ulos. Mut älkää muut vielä hankkiko ennen kuin olen saanut tuotteen kotiin ja tarkastanut sen. Ketuttaa kyllä, jos homma menee puihin.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Helmi 23, 2015 10:55 am

Siis tuo näyttäisi olevan muovipönttö jossa on uppovastus pohjassa ja vastuksen päälle on näemmä ruuvattu ritilä suojaamaan. Hyvänä puolena se on ruuveilla kiinni koska panimokäytössä vastukseen pitää päästä käsiksi jotta sen saa pestyä.
Uppovastuksen kuoressa siis ei kulje sähköä sen kuuluu koskettaa nestettä, ilman nestettä sitä ei edes saa käyttää kun saattaa kärvähtää. Uppovastuksen sisällä on se kuumeneva vastuslanka jossa sähkö kulkee, sen päällä on keraaminen eristekerros ja sen päällä sopivasta metallista rst/incoloy/jne tehty ulommainen suojaputki.

En itse näe syytä miksi se tuo ei toimisi, 2000w uppovastuksella on riittävästi tehoa, termostaatti nyt lienee mekaaninen joten absoluuttisen tarkkaa 0.1 asteen lämmönsäätöä sillä tuskin saa mutta todennäköisesti riittävän tarkan kuitenkin.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

oldstuubanders
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja oldstuubanders » Ma Helmi 23, 2015 16:00 pm

Mä ostin tällaisen:http://www.elektronik-star.de/Klarstein-Biggie-Einkochautomat-Edelstahl-27-Liter-2000W-Timer_i188911.htm
Ja hyvin toiminut, kolme keittoa nyt tehnyt.
Ihan kattila-pohja, eli ei vastuksia esissä tms.
Laitetta ei tarvitse pitää päällä, nostaa itse lämpötiloja haluttuun jos laskee. Hyvin on pitänyt lämmöt mitä olen mittarilla seurannut.
Mäskäyksen olen tehnyt pussilla, spargen siten että lasken keittimen hanasta vierteen käymisastiaan ja samalla kaadan päältä huuhteluvedet.
Tämän jälkeen pussi veks, vierre takaisin keittimeen ja keitto päälle. Keiton jälkeen olen joutunut lappoamaan lapolla käymisastiaan, hana kun menee helposti humaloista ja mausteista tukkoon. Humalapussiin en usko vaan keitän humalat ihan vierteen seassa.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Ma Helmi 23, 2015 17:28 pm

Kiitos Mikolle vastauksesta! Kivi vierähti sydämmeltä! :)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Helmi 23, 2015 21:10 pm

oldstuubanders kirjoitti:Mä ostin tällaisen:http://www.elektronik-star.de/Klarstein-Biggie-Einkochautomat-Edelstahl-27-Liter-2000W-Timer_i188911.htm
Laitetta ei tarvitse pitää päällä, nostaa itse lämpötiloja haluttuun jos laskee. Hyvin on pitänyt lämmöt mitä olen mittarilla seurannut.
Mäskäyksen olen tehnyt pussilla, spargen siten että lasken keittimen hanasta vierteen käymisastiaan ja samalla kaadan päältä huuhteluvedet.
Tämän jälkeen pussi veks, vierre takaisin keittimeen ja keitto päälle. Keiton jälkeen olen joutunut lappoamaan lapolla käymisastiaan, hana kun menee helposti humaloista ja mausteista tukkoon. Humalapussiin en usko vaan keitän humalat ihan vierteen seassa.
Eikö tuo kuuman vierteen lorottelu ole vähän huono idea? Syntyy huonoja yhdisteitä, kun kuuma vierre reagoi hapen kanssa helposti. Eikö tuossa mahtuisi tekemään huuhtelua niin, että nostaa mäskipussin ritilälle kattilan päälle?

oldstuubanders
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja oldstuubanders » Ti Helmi 24, 2015 10:25 am

Humalisto kirjoitti:
oldstuubanders kirjoitti:Mä ostin tällaisen:http://www.elektronik-star.de/Klarstein-Biggie-Einkochautomat-Edelstahl-27-Liter-2000W-Timer_i188911.htm
Eikö tuo kuuman vierteen lorottelu ole vähän huono idea? Syntyy huonoja yhdisteitä, kun kuuma vierre reagoi hapen kanssa helposti. Eikö tuossa mahtuisi tekemään huuhtelua niin, että nostaa mäskipussin ritilälle kattilan päälle?

Koitin kyllä lorotella siten ettei vierre hapettuisi paljoa - tässä oli niin pieni panotila etten oikein mukavasti olisi saanut tuota ritiläviritystä toimimaan. Ja sitäpaitsi on hyvin epätodennäköistä että tuosta mitään ongelmia tulisi:
http://www.homebrewtalk.com/f39/stirring-enough-aeration-202286/#post2358507

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » To Helmi 26, 2015 11:56 am

Mikko kirjoitti:Uppovastuksen kuoressa siis ei kulje sähköä sen kuuluu koskettaa nestettä, ilman nestettä sitä ei edes saa käyttää kun saattaa kärvähtää.

Kuten oldstuubanders jo mainitsikin, niin noita on kyllä saatavilla suljetullakin pohjalla sekä rosterisina, että emaloituina. Esimerkiksi http://www.ebay.de/itm/161403880290 on suljettu. Sen paremmin ottamatta kantaa omakohtaisten kokemusten puutteesta, että kumpi on parempi, niin ainakin Amazonin kommenteissa jollekin reikäpohjaiselle einkochautomatille oli tullut moitteita avopohjaisuudestaan. Varmasti molemmat kyllä toimivat ja tuota lämpötarkkuuttakin saanee kotikonstein paranneltua, kun hankkii vaan jonkun digi-PIDin sitä vastusta ohjaamaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Helmi 26, 2015 12:20 pm

Se jos vastus on vierteen / mäskin seassa parantaa hyötysuhdetta aika paljonkin. Sillä kaikki lämpöteho saadaan suoraan lämmitettävään aineeseen.
Huonoja puolia voi olla puhdistettavuus ja vierteen palaminen vastukseen kiinni jos pintateho on kova.
Tuossa vaikuttaisi olevan sellainen potero joka vielä lämpiää hiukan erikseen joka osaltaan voi vaikeuttaa lämpimän aineksen saamista muun tavaran sekaan.
Mäskätessä mallas hakeutunee tuohon poteroon mielellään jos kansi on pois. Jos kansi on paikallaan, sekoituvuus heikkenee entisestään.
Voisin ajatella, että toi voisi olla hyvä vaihtoehto sellaiseen ratkaisuun jossa pumpulla kierrätetään pohjasta päin pinnalta kerättyä vierrettä.
Eli poteron pohjaan läpivienti ja läpiviennin päälle sellainen hajoittaja joka levittää tulevan vierteen vastusten lähelle.
En tosin tiedä tuon laitteen rakennetta, joten ajatukseni voi olla aivan hanurista.

edit:
Tai jos ei halua reikiä tehdä, voihan pohjalle viedä letkun yläkautta ja "puhaltaa" pohjaa pitkin kierrätyksen liikkeelle.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » To Helmi 26, 2015 19:07 pm

Ajattelin että pussimäskäys voisi toimia reikäpohjaisessa einkochautomaatissa parhaiten. Tällöin mallas ei pääse vastukseen käsiksi lainkaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Helmi 26, 2015 19:51 pm

Anteeksi mutu, mutta kun itselläni ei ole tuollaista koskaan ollutkaan, ei voi kuin mutuilla.
Sen verran kuitenkin on kokemusta, että aikoinaan tein pussimäskäystä kattilassa, jota lämmitin kaasupolttimella.
Mallas oli siis pussissa eikä pussi koskenut pohjaan, eli pussin alla oli pelkkää nestettä.
Tuo neste lähti kiehumaan pussin alla ennen ennenkä saavutin sokeroitumislämmön mäskissä.

Mietin, että jos tuo potero olisi vaikka litran kokoinen ja tunnetusti lämpö kerrostuu nesteessä.
Niin litran kiehumaan saattaminen 2000W teholla ei varmaankaan vie kovin kauaa.
Ja jos lämpötilaa mitataan tuolta poterosta ja sen perusteella lämmitetään vastuksella mäskiä, voi olla, että lämpiäminen kestää hetken.
Koska poterossa oleva neste lämpiää kohtuu nopeudella. Eikä lämmenyt neste välttämättä sekoitu kauhean hyvin loppumäskiin.
Se miksi tuo toimii vapaassa kiehuttamisessa varmasti mainiosti, lienee sen syytä että kiehuessa muodostuu myös kuplia jotka liikuttavat nestettä hyvin.

Tämä ei siis ole mitään faktaa ja totuutta, vaan kehotus kokeilla miten tuo käyttäytyy. Jotta saataisiin tietoa meille kaikkille.
Videon kaverihan oli hankkinut tuon vesilisäysten lämmittämistä varten. Ainakin tekstin mukaan.

Toki tekotapoja on lähes niin monta kuin on tekijääkin.
Eli voihan veden ensin lämittää haluttuun lämpöön ja koittaa pitääkö tuo sen helposti paikoillaan.
Eli ei edes yritä nostaa lämpöä tuo avulla.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » To Helmi 26, 2015 21:01 pm

Juu, luulen kans, että kokeilemalla vaan selviää. Yksi vaihtoehto olisi metallinen tiheä verkko pohjalle pitämään maltaat erillään vastuksesta. Mietin tuota kaasupoltin -asiaa. Kaasupoltin on varmaan tehokkaampi lämmittäjä 2000 vastukseen verrattuna? Lisäksi kattila oli metallinen, ei muovinen niin kuin tämä. Ja tässä on termostaatti joten ei kiehumista tarvitse pelätä. Lisäksi jos pussi tai kangas on tarpeeksi iso, saavin seinät voi ikään kuin vuorata ja kangas reunojen yli ulos ja mäski kelluu hyvin saavissa, ei ole turhan tiiviisti ja sitä voi sekoittaa lämpötilan tasaamiseksi. Kiehutin kokeilumielessä 10l kylmää vettä, aika 30min.

mazagane
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mazagane » Ma Maalis 23, 2015 21:41 pm

En sit suosittele tätä. Uppovastus käräytti vierteen alta aikayksikön. Lisäksi termostaatti ei kyllä toiminut. Ei lämmittänyt lämpötilaan mihin asetin, lisäksi ei ylläpitänyt lämpötilaa. Laite lähtee takaisin Saksaan.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Maalis 24, 2015 9:14 am

mazagane kirjoitti:En sit suosittele tätä. Uppovastus käräytti vierteen alta aikayksikön. Lisäksi termostaatti ei kyllä toiminut. Ei lämmittänyt lämpötilaan mihin asetin, lisäksi ei ylläpitänyt lämpötilaa. Laite lähtee takaisin Saksaan.

ööh, varmistuksena vielä että kuten suorama ylhäällä totesi niin ilman pumppua ei sitä lämmitystä saa pitää päällä mäskäyksen aikana kun maltaat on kattilassa, oli termostaattia eli ei, varsinkin kun se termostaatti on mekaaninen, jotenkin sanamuodoista päättelin että lämmitit mäskäyksen aikana ?

Aika sama mikä lämmitysmetodi on kyseessä (kaasu, uppovastus,induktio yms...) , mallaspatjan alla oleva vierre alkaa kiehumaan ja polttaa mäskin hyvin helposti. Jos haluaa mäskäyksen aikana lämmittää tai nostaa lämpötiloja pitää ostaa pumppu tai nostaa mallaspussia pois kattilasta lämmityksen ajaksi. Mäskäyksen aikana lämpötila voidaan pitää myös eristämällä kattilaa tarpeeksi.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Palaa sivulle “Mäskäten”