Mäskäin automaattikattilasta

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

ManCaveCooker
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mäskäin automaattikattilasta

ViestiKirjoittaja ManCaveCooker » Ma Marras 09, 2015 16:48 pm

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Marras 09, 2015 16:54 pm

Ei välttämättä huono ratkaisu.
Huonoja puolia tuossa on 1.8kW vastus ja sinällänsä en tiedä onko tuo lämmityselektroniikka kuinka tarpeellinen. Ulkopuolinen mittari ajanee saman ellei jopa paremminkin. Mäskiä olisi kuitenkin hyvä sekoittaa mikäli lämpöjä nostaa kattilan vastuksella niin yksikseen tuota ei voine jättää.

Vaihtoehtona voin pistää electroni.starista löytyvät Klarsteinin Biggien joka itsellä myös on. 2kW vastus sekä ruuvattava lämpötilan säätö ja ajastin (joita en käytä). http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 188911.htm

Hinnaltaan nuo ovat melkein samanhintaisia. Jos haluat hieman lisätehoa niin tuo Biggie. Jos taas tuntuu, että haluat nuo elektroniset säädöt niin sitten tuo toinen.
Molempiin kannattaa vaihtaa hana sekä nakerrella erisetekerros kattialn ympärille.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ma Marras 09, 2015 17:18 pm

Täällä on käytössä juurikin tuollainen PC-EKA 1066. Termostaatin modailuja ei ole tarvinnut tehdä, tuo pitää kyllä vastuksen päällä keitossakin Ü(ber)-asetuksella. Juurikin ossis:n mainitsemia lisäilyjä olen kyllä tehnyt: vaihdoin rosterisen pallohanan ja eristin kattilan. Lisäksi etsasin sisäpintaan asteikon. Tehohan tuossa on pieni varsinkin kun lähtee keittoa aloittamaan, niin tätä varten käytän apuna välillä 1kW uppokeitintä.

Olen myös käyttänyt lidlin versiota jossa on tuollainen mekaaninen kaksoismetallitermostaatti, ja sen tarkkuus ja hystereesi(muistaakseni 10 asteen luokkaa) tekevät siitä käyttökelvottoman mäskäyksen säätöön. Tämä PC-EKA:n digitaalitermari pitää lämpötilan varsin hyvin kohdallaan, kunhan vierrettä kierrättää edes jonkin verran. Itse olen kierrättänyt pumpulla pari viimeistä panoa ja mäskin lämpö on ollut mittaustarkkuuden rajoissa sama sekä ala- että yläosassa.

Mäskin sekoitus tai vierteen kierrätys on tosiaan välttämätöntä mikäli kattilan vastusta käyttää, sekoittamatta lämpö kerrostuu ja helposti pohjan mittari näyttää 10 astetta enemmän kun mäskin päällä oleva.

ManCaveCooker
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ManCaveCooker » Pe Marras 20, 2015 6:34 am

Mielenkiintoinen laitteisto.

Lieneee tonnin pinnassa tulleineen.

etenkin se seikka on muikea että omaa 4500W
tehon :shock: Kyllä saa rolling boilingit toimimaan.

Koodi: Valitse kaikki

[b]Features 4500W Blichmann BoilCoil[/b]

http://www.highgravitybrew.com/store/pc ... s-c269.htm

ja tässä koeajo video

https://www.youtube.com/watch?v=VjbSfih9TuY :chick:

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » La Marras 21, 2015 0:10 am

Minulla on muutama satsi tehtynä PC-EKA 1066 kattilalla. Testasin säätimen tarkuutta tarkkuusmittarilla jossa resoluutio 0,1 ja tarkkuus lähellä tätä. Sain säätimen virheeksi alle 1 astetta. Brewmate ohjelma antaa vakioasetuksilla suurehkon haihtumisvaran ja tästä syystä lisäsin liikaa huuhteluvettä maltaiden päälle. Vierre tuli yli ja valui suoraan säätöyksikköön aiheuttaen oikosulun. Hakkurin ohjauspiiri ja pari kuristinta tuhotui. Tilasin uuden kattilan.(sen tarkkuus oli vähän huonompi eli reilu aste) Avasin sen säätöyksikön ja lakkasin piirikortin sekä laitoin tiivistemassaa säätöyksikön ja rungon liitoskohtaan. Suosittelen ainakin tiivistemassan laittoa säätöyksikön liitoskohdan sivuille ja päälle koska ennemmin tai myöhemmin jotakin valuu yli. Uudessa kattilassa oli potikoiden suojakaulus paljon korkeampi joka suojaa sitä kautta nesteen sisäänpääsyä. Säätöyksikön kiinnitysruuvit on kalvon alla joka irtoaa helposti ja voi asentaa takaisin.
Valmistuttajalla www.proficook.de on hyvä varaosapalvelu mutta kun kyselin säätöyksikköä niin vastaus oli nopea mutta tyly:
Dear customer,
this service address is for German customers only.
For service, questions of warranty, or spare parts please contact the dealer that sold the item to you.

En viitsinyt lähteä kyselemään Amatson.de kautta varaosia. Hakkurin pintaliitos mikropiiri löytyi ainoastaan Kiinan markkinoilta ja nyt on tulossa 50 kpl satsi Aliexpress toimittajalta 15 € hintaan. Kuristimet löytyy Patcosta.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Marras 25, 2015 13:01 pm

Tänne on kanssa EKA 1066 tulossa, pitäisi se sopiva hana siihen etsiä (osaako joku suositella, mikä ja mistä menee suoraan olemassa olevaan reikään?). Laite vain tuntuu olevan joka paikasta loppu, joten toimitus viivästyy. Pari viikkoa on jo roikkunut tilaus saksalaisessa verkkokaupassa. Prkl.

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » To Marras 26, 2015 22:01 pm

Käytin 1/2 tuuman hanaa (https://www.motonet.fi/fi/tuote/888018/ ... skuhana-12) ja vastamutteria. Vaatii reiän suurentamista jonka tein askelporalla (https://www.motonet.fi/fi/tuote/786028/ ... saa-4-35mm) jolla reiän suurentaminen onnistui helposti ja viimmeistely hiomakivellä. Tiivistin alkuperäisillä silikonitiivisteitä.

puopa
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja puopa » Ke Joulu 09, 2015 10:24 am

miguels kirjoitti:Tänne on kanssa EKA 1066 tulossa, pitäisi se sopiva hana siihen etsiä (osaako joku suositella, mikä ja mistä menee suoraan olemassa olevaan reikään?). Laite vain tuntuu olevan joka paikasta loppu, joten toimitus viivästyy. Pari viikkoa on jo roikkunut tilaus saksalaisessa verkkokaupassa. Prkl.

En ole törmännyt hanaan, joka suoraan sopisi kyseisen kattilan reiästä. Jos ei halua vaivautua kattilassa olevaa reikää suurentamaan, niin voi hankkia lisää osia hanan ja kattilan väliin esim. Biltemasta/Bauhausista. Itselläni oli aiemmin tuollainen 1/2"-hana ja pari ylimääräistä kierteellistä palaa - ensimmäinen pienensi 1/2"-halkaisijan mittaan 3/8" ja toinen kiinnittyi tähän 3/8" kierteeseen vastamutterityyppisesti kattilan sisäpuolella. Tämä 3/8"-osuus menee Proficookin reiästä läpi. Tiivisteet tietty väliin.

Nyt uutuutena olen hankkinut tämän rst-hanan sisältävän siiviläsetin, jonka osat ajavat saman asian:
http://www.shop.brewcat.fi/mattmill-kei ... -2540.html
http://www.hobbybrauerversand.de/mediaf ... P_Doku.pdf
3/8"-osuus T-kappaleen puolella menee reiästä läpi.
HUOM: Tuon siiviläosan pituus on hieman liikaa EKA 1066:n halkaisijalle ja menee vähän mutkalle pohjalle laskettaessa, mutta eipä tuo ainakaan itseäni haittaa.

EKA 1066 on toiminut hyvin minun ja kaverini yhteiskäytössä. Sen avulla on pantu jo toistakymmentä kertaa keväästä lähtien. Ei ole tosin kiehunut yli kertaakaan eikä vettä ole päässyt säätöyksikköön, minkä varalta tarvinnee tiivistellä.
Kattilan teräskuoren olen lämmön eristämiseksi ympäröinyt solumuovimakuualustalla. Vastusta en ole pitänyt päällä mäskäyksen aikana, vaan olen eristänyt kattilan täkillä noin tunniksi tavoitelämpötilaan lämmittämisen jälkeen.
Keitto on hieman nuhainen. Ilman kattilan osittaista peittoa en selvää rolling boilia saa aikaan - todennäköisesti tämä vaatisi enemmän tehoa kuin tuo 1800W kuten täällä on puhuttukin. Kokoon keittäminen on siis aikaa vievää.

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » To Joulu 10, 2015 14:12 pm

miguels kirjoitti:pitäisi se sopiva hana siihen etsiä (osaako joku suositella, mikä ja mistä menee suoraan olemassa olevaan reikään?)

Tuo hana käy ainakin ko. reikään suoraan: http://amihopfen.com/Do-it-yourself-Sta ... ::955.html

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Joulu 10, 2015 19:55 pm

Joo kiitti vinkeistä. Työkaluja löytyy kyllä, ei siinä mitään. Toki helpommalla pääsee jos löytyy suoraan bolt on -ratkaisu. Tuo kattilan pohjalle tuleva letkuhärdelli olisi varmaan kätevä, joskin pussilla meinaan varmaan jatkossakin mäskåillä.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Joulu 14, 2015 16:06 pm

ossis kirjoitti:Ei välttämättä huono ratkaisu.
Huonoja puolia tuossa on 1.8kW vastus ja sinällänsä en tiedä onko tuo lämmityselektroniikka kuinka tarpeellinen. Ulkopuolinen mittari ajanee saman ellei jopa paremminkin. Mäskiä olisi kuitenkin hyvä sekoittaa mikäli lämpöjä nostaa kattilan vastuksella niin yksikseen tuota ei voine jättää.

Vaihtoehtona voin pistää electroni.starista löytyvät Klarsteinin Biggien joka itsellä myös on. 2kW vastus sekä ruuvattava lämpötilan säätö ja ajastin (joita en käytä). http://www.elektronik-star.de/Klarstein ... 188911.htm

Hinnaltaan nuo ovat melkein samanhintaisia. Jos haluat hieman lisätehoa niin tuo Biggie. Jos taas tuntuu, että haluat nuo elektroniset säädöt niin sitten tuo toinen.
Molempiin kannattaa vaihtaa hana sekä nakerrella erisetekerros kattialn ympärille.

Moi.Niin sulla on tuo vähe? Miten se jaksaa keittää jne.Olin jo eilen illalla tilaamassa, mut pay palissa häikkää.Olen nyt rengas polttimella ja 33l kattilalla touhunnut.

Edit.Laitoin tuon tilaukseen Klarstein Biggie Einkochautomat Edelstahl 27 Liter 2000W Timer,mikä on hanan kierteen koko ½'' ?Tms.
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Joulu 15, 2015 7:12 am

Tuobiggie juuri löytyy itseltä.
Keittomäärät ovat olleet noin 21l, suuremmissa määrissä mennään minusta liian lähellä reunoja enkä halua riskeerata kiehuvan nesteen kanssa. Minusta tuon määrän laite keittää sujuvasti. Ympärillä on 19mm eriste joka varmaankn nopeuttaa keittämistä.
Hanan kierre ei ollut 1/2" vaan pienempi. Hanan reikä on myös pienessä syvennyksessä eli siihen ei ihan mikä tahansa ruuvi ulkopuolelle sovi vastin kappaleeksi. Itse suurensin reiän 1/2" osille sopivaksi ja läpi vienti on koottu kahdella jatkeella (vai olikohan se muhvi ulkopuolella?). Välissä on musta kumirengas tiivisteenä.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Joulu 15, 2015 7:57 am

Ok, kyselen lisää jos menee sormisuuhun.Minkä merkkistä/mallista lämpömittaria käytät.Minulla oli tokmannin elektroninen.Mut lopetti toiminnan.Nyt vain analogisilla.Joskus ajattelin että laittaisi ihan mittari taskut ja mittarit kattilan ylä ja alaosaan.
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Joulu 15, 2015 8:36 am

Lämpömittareita on kertynyt useampi.
On clasohlsonin ja ikean paistimittarit, kohtuu hyvin toimivat ja nämä pystyy pudottamaan mäskiin kannen reunan välistä. Roikottaa vaan sopivasti niin anturi menee 5-10cm syvyyteen ja antaa about lämmön. Eli en ole tiivistänyt enkä upota kokonaan mäskin sekaan. Vielä ei ole menny rikki.
Noiden lisäksi tuli tilattu Thermapen, joka on aika näppärän oloinen (jokseenkin hintava) laitos. Nopeisiin mittauksiin kätevä. Korvannut pasitimittarit.
Mäskäyksen lämmönmittauksen hoitaa jatkossa PIDi PT100 anturilla. En tosin ole ehtinyt remonttien vuoksi koittamaan laitteistoa kuin kerran tuon pidin kanssa, mutta tuntui toimivan hyvin.

MIttaritasku voi olla kätevä ratkaisu irrallisten mittareiden hallintaan, mutta nekin sitten mitaavat vain sitä yhtä kohtaa. Ja kun padassa on tappeja sisällä on sekoittaminen ja tiskaaminen hankalampaa.

Biggien käytöstä vielä, että sen päälle käyttö ei ollut minusta ihan yksinkertaista (ohjeita olisi ehkä voinut lukea). Paneelista löytyy kaksi säädintä, termostaatti ja aika(toimii myös on-off vipuna), sekä hälytysnappi. Itse olen pistänyt termarin täysille (eli en käytä). Ajastimenkytkin toimii toimii myötäpäivää käännettäessä ajastimena ja vastapäivään on-off nappina. Eli merkki alas taisi olla off, siitä 45-90astetta vastapäivään on. Hälytinnapin tarkoitusta en täysin ymmärtänyt. Pata piti hälyttimen kanssa käynnissä ollessaan pirullista meteliä kunnes tajusin hälyttimen logiikan ja kytkin pois päältä. Nyt pata on toiminut ilman ongelmia.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Joulu 15, 2015 9:48 am

Tuleeko tuo pidi kattilan liitos johtoon.Sillai et katkoo ja antaa virtaa lämmön tarpeen mukaan.Ja onko anturi sellainen että voi laittaa mäskin sekaan.Kuinka valmis pidi on kun sen tilaa.Ei mainittavia sähkärin taitoja.
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Joulu 15, 2015 9:57 am

Lyhyesti vähän osaavan kertomana systeemi toimii niin, että pid mittaa vierteen lämpötilaa ja ohjaa SSR-relettä joka katkoo sähköä kattilalle. Vierre kiertää pumpun avulla kattilassa mäskin läpi ylhäältä alaspäin ja lämpötilan mittaus tapahtuu juuri tästä kierrosta.

Pidi systeemeistä löytyy tältä forumilta aika paljon juttua ja myö muualta internetistä, jos semmoiseen haluaa lähteä. Homma pelaa ilmankin sitä, mutta jos on kiinnostunut nykertämään tämmöisten asioiden kanssa niin sitten voi olla ihan hauska projekti.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » To Joulu 17, 2015 7:31 am

Biggie oli eilen jo Tanskassa tulossa. Varmaan ensviikkoon menee.Tilasin bcatilta brewfermin digimittarin.
RDWHAHB

ManCaveCooker
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ManCaveCooker » To Joulu 24, 2015 13:35 pm

Tempasin vehnän tulille 17 litran perus kattilassa.
Lämpö oli äärimmäisen helppoa pitää 68 C induktiolevyllä. :sgeek:

http://www.amazon.de/Karcher-Induktions ... black+star

http://www.amazon.de/Kr%C3%BCger-72728- ... +induction

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » To Joulu 24, 2015 17:34 pm

Tykkäsin tuosta biggiestä.Kun saa tavoite lämmön niin armaflex takki päälle.kansi päällä keiton alkuvaiheessa.Nopeuttaa kiehumisen aloitusta.Laitoin savu laagerin.
RDWHAHB

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Olavi » La Joulu 26, 2015 17:16 pm

Tälläkin hetkellä oluenteko meneillään tällä tuotteella:
http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bi ... ahn-1800-w

Helppoa kuin heinänteko, kokeilumielessä käytin vain 2 kg mallasta + erikoismaltaita, mutta tuohon menisi aivan varmasti 3-4 kg sekaan. Laite pysyy melko tasaiseen annetussa lämpötilassa, portaaton säätö vaan vaatii pientä tarkkuutta. 0,8 Astetta heitti, kun talviolueni mäskäyslämpötilaksi asettelin sen 70.
Hinta ei ole päätähuimaava, toimitus pelasi ilman tullauksia (koska saksa) ja teräshanasta voi ottaa laaduntarkkailumaistiaisia vaikka kesken prosessin. Ja Rolling Boil onnistuu, tosin tässä on mehustusominaisuus (Einsaften), joka eroaa tuosta keitto-ominaisuudesta.

Aikaahan prosessi silti vie, mutta loppuupahan keittolevyillä ja kattiloilla pelleily. Ehkä jatkoa varten olisi kätevää, jos voisi sijoittaa tämän pöntön johonkin, jossa höyryt eivät tee tuhoa talolle. Liesituuletin kun ei tule kysymykseen. Mutta hitokseen helpompaa on prosessia vahtia, kun ei tartte mittari kädessä kytätä lämpötiloja lieden vieressä.

Näppärä vekotin ja suosittelen, jos ei halua törsätä tonneittain rahaa ja isompien satsien kohdalla hyväksyy osittaismäskäystekniikat.

Katellaan paljonko muodostuu lopullista tuotetta kaiken haihtumisen jälkeen.

Palaa sivulle “Mäskäten”