Mäskäin automaattikattilasta

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Mäskäin automaattikattilasta

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Joulu 27, 2014 19:00 pm

Nyt on parit erät tehty uutteilla ja mäskäämisen opettelu olisi varmaan seuraava vaihe tässä harrastuksessa. Koska tarkoitus on ensisijassa tehdä olutta juotavaksi ja toissijaisesti harrastaa oluen panemista, arvostan helppoutta. :D Tuossa videossa https://www.youtube.com/watch?v=9Y-FCRvdHHo vilahti laite nimeltä Warmmaster Deluxe. Ebaysta kun haki termillä Einkochautomat löytyi tällainen laite varsin kohtulliseen hintaan: http://www.ebay.de/itm/KLARSTEIN-EINKOC ... 0517406243 66,90 e + 24,90 e postikulut = 91,80 e.

Onnistuisikohan tällaisella laitteella kaikkein helpoiten tuo pussimäskäys? Samalla koneella onnistuisi sekä mäskäys että sterilointikeitto. Tuosta kun hanasta vähitellen valuttaisi sammioon, niin saisi vierteen ilmattuakin samalla. Jäähdytykseen pitäisi tietysti miettiä muita ratkaisuja.

Mittaat maltaat pussiin, laitat pussiin kattilaan, säädät lämpötilan n. 68 asteiseksi ja jätät puoleksitoista tunniksi mäskäytymään. Sitten nostat pussin ritilälle (puristelee?), kaadat muutaman litran vettä pussin päälle, annat valua puolisen tuntia, säädät lämpötilan sataan asteeseen, annat kiehua tunnin ja valutat sitten vierteen käymisastiaan ja jäähdytät. Humalaa lisätään keiton aluksi ja keiton lopuksi vähän humalasta riippuen. Meneekö noin?

Humalisto
Oppilas
Oppilas

Re: Mäskäin automaattikattilasta

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Joulu 27, 2014 19:02 pm

Näyttää olevan muuten hyvin samanlaiselta kuin kattila, jota Lidlkin myy. Onkohan nähty Suomen valikoimissa? http://www.lidl.de/de/silvercrest-einko ... lcd/p94233

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Joulu 27, 2014 21:10 pm

Humalisto kirjoitti:Nyt on parit erät tehty uutteilla ja mäskäämisen opettelu olisi varmaan seuraava vaihe tässä harrastuksessa. Koska tarkoitus on ensisijassa tehdä olutta juotavaksi ja toissijaisesti harrastaa oluen panemista, arvostan helppoutta. :D Tuossa videossa https://www.youtube.com/watch?v=9Y-FCRvdHHo vilahti laite nimeltä Warmmaster Deluxe. Ebaysta kun haki termillä Einkochautomat löytyi tällainen laite varsin kohtulliseen hintaan: http://www.ebay.de/itm/KLARSTEIN-EINKOC ... 0517406243 66,90 e + 24,90 e postikulut = 91,80 e.
Tuolla olisi samanlainen, mutta teräksinen, ilmeisesti toimituskuluineen 110e http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 188911.htm

Lidlin kone olisi puolet tuosta, mutta noista Lidlin laitteista ei tiedä koske ne ilmestyvät ja koska katoavat.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Joulu 29, 2014 17:39 pm

Tuolla on käytetty samaa versiota oluenpanolaitteeksi mutta ruostumaton. http://hobbybrauer.de/modules.php?name= ... &tid=24941
Tuollainen voisi olla ihan käypä, en sitten tiedä kuinka hyvin noissa lämmöt pysyy tasaisina.

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ti Joulu 30, 2014 9:32 am

Ite hommasin kuukausi takaperin tämän: https://www.kochstar.de/de/einkochautom ... r-deluxe-e

Yksi olen valmistus on nyt sillä takana ja varsin hienosti toimi. Lämpötilaa tuli tarkkailtua jatkuvasti mäskäyksen ja keittämisen aikana nesteen yläpinnasta ja heittoa oli ajoittain vaan asteen verran alaspäin. Hana tuohon täytyy asentaa seuraavana. Helpottaa jatkotoimenpiteitä huomattavasti.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Joulu 30, 2014 10:35 am

Onko kukaan viritellyt tuollaiseen mallaspiippua?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Joulu 30, 2014 12:56 pm

Tässähän on vaihtoehtoja liiaksikin.
Tuosta on amazonissa monta hyvää revikkaa nimenomaan "home brewing" käytöstä, vaikka lämpösäädin onkin porrasteinen:
http://www.amazon.co.uk/Burco-Cygnet-MF ... 004EAERSS/ Eivät näköjään lähetä Suomeen, mutta tuo ebay-myyjä saattaisi lähettääkin: http://www.ebay.ie/itm/Burco-Cygnet-30- ... 1410602972 (n. 110e+)
2500 wattia

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Ma Tammi 12, 2015 8:48 am

Meikäläiselläkin tuommoinen warmmasteri deluxe, telttapatja ympärillä pitää lämmön just eikä melkein mäskätessä ja alkaa kiehuttamaankin jo alle 45min.

Laitoin tonne muualla myynnissä osioon että löydin lidlistä tuohon kattilaan täydellisesti sopivan siivilän. Ite olin sitä ainakin kaipaillut mutta nyt on perfekto.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Tammi 12, 2015 9:36 am

Hmm, tuommoinen WarMaster Deluxe voisi ollakin hyvä vaihtoehto näihin mäskäyshommiin. Hanallinen versio kannattanee varmaan ottaa?
https://www.kochstar.de/en/preserver-mu ... uxe-enamel

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Ma Tammi 12, 2015 10:17 am

Mä tilasin täältä http://www.elektro2000.de n.130€ kotiin tuotuna ja rosterista. Rosteri hana paikallisesta putkiliikkeestä ja poralla reikä, ei paha homma.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Tammi 12, 2015 11:57 am

Pasi_K kirjoitti:Mä tilasin täältä http://www.elektro2000.de n.130€ kotiin tuotuna ja rosterista. Rosteri hana paikallisesta putkiliikkeestä ja poralla reikä, ei paha homma.

Eipä näytä olevan tuolla enää tarjolla, joten täytyy katsoa jostain muualta. Juu saahan sen hanan tosiaan itsekin siihen ruuvattua kiinni.

Miihkali
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nakkila

ViestiKirjoittaja Miihkali » To Tammi 15, 2015 10:25 am

Automaattikattiloista ei ole kokemusta, itse mäskään perinteisellä kattilalla uunissa, mutta muutama kommentti tohon itse pussimäskäys proseduuriin. Vesi lämmitetään yleensä valmiiksi ennen maltaiden lisäämistä ja koska maltaat lisätään huoneenlämpöisinä laskee lämpötila kun maltaat lisätään kattilaan, Eli vesi täytyy aluksi lämmittää kuumemmaksi kuin mitä haluttu mäskäyslämpötila, Brewmatella tai muilla ohjelmilla pystyy laskemaan oikeat lämpötilat, mutta esim. jos haluaa mäskäyslämpötilaksi 67 C täytyy vesi olla n. 72 C ennen maltaiden lisäämistä (vesi/mallas suhteella 3:1).
Itse nostan mäskäysksen jälkeen pussin ritilän päälle ja annan valua hetken ennen huuhtelemista, mäskään 6 litrassa vettä (2 kg maltaita) ja lopuksi huuhtelen 4 litralla (75 C) vettä annan valua hetken ja lopuksi puristelen/painelen pussia kevyesti. Keittoon päätyy em. tavalla n. 8 l vierrettä (osa vedestä jää maltaisiin).

Humala lisäysten ajankohta keittoon ei riipu käytettävistä humalista vaan siitä mitä humalista halutaan olueeseen saada. Katkero humalat lisätään keiton alkuun (60 min) tai vaikka ennen keittoa (FWH). Flavor humalat lisätään 30-15 min kohdalla ja aromi humalat 15-0 min (ajat siis keittoaikoja).

Kuuma keitetyn vierteen hapettamista pitäisi välttää joten ei sitä ainakaan hanasta kannata lorottaa käymiastiaan, ehkä jos laittaa hanasta letkun jonka vie käymisastien pohjalle ja laskee hanasta rauhallisesti niin pitäisi onnistua. Lapot ei taida lähes kiehuvaa vierrettä oikein kestää ja muutenkin lähes kiehuvan vierteen kanssa lotraaminen voi olla aika hankalaa. Helpinta varmaanin olisi jäähdyttää vierre kattilassa esim. uppojäähdyttimellä ja siirtää vasta jäähtyneenä käymisastiaan, silloin ei hapettumistakaan tarvitsisi enää varoa.

Reittausblogista löytyy hyvät ohjeet pussimäskäämiseen, joten kannattaa käydä katsomassa. Niiden avulla itsekin tuli ekat pussimäskäykset tehtyä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 15, 2015 11:03 am

:ot: Semmoinen tuli mieleen pieneen, että jos kokeilu intoa riittää, kokeile joskus huuhdella saman tien hitaalla kaadolla, niin, että ei menisi "yli". Ajatuksena on se, että kun kerran parhaan hyötysuhteen kuulemma saa ns. jatkuvalla huuhtelulla, miksei se tässäkin toimisi. Tarkoittaa sitä, että mallas ei kerkiäisi liiaksi painumaan kasaan ennen huuhtelua ja olisi "väljää". En tiedä voiko tuo toimia, siksi pyytäisin kokeilemaan jotakuta pussimäskääjää. :ot:

Itse tein lidlin emaloidulla kattilalla jonkin aikaa. Vaihdoin siihen termostaatin ja laitoin termostaatin ohituskytkimen. Ylilämpösuojan jouduin poistamaan, koska muutoin kiemuminen lakkasi aika-ajoin.
Tuolloin en enää mäskännyt pussissa vaan virittelin hanan yhteyteen rosterisukan. Kiehumisen alkamisen hitaus sillä eniten harmitti. Mutta oluet olivat mainioita.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » To Tammi 15, 2015 13:08 pm

Muistatko suorama yhtään, että mitä Lidlin kattila mahtoi maksaa ostohetkellä?

edit (suorama):
En muista. Mutta halpa se oli koska ostin niitä kolme...
Mahtoi olla tarjoushinta tyyliin 19,90 - 29,90.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Tammi 15, 2015 13:50 pm

Miihkali kirjoitti:Automaattikattiloista ei ole kokemusta, itse mäskään perinteisellä kattilalla uunissa, mutta muutama kommentti tohon itse pussimäskäys proseduuriin. Vesi lämmitetään yleensä valmiiksi ennen maltaiden lisäämistä ja koska maltaat lisätään huoneenlämpöisinä laskee lämpötila kun maltaat lisätään kattilaan, Eli vesi täytyy aluksi lämmittää kuumemmaksi kuin mitä haluttu mäskäyslämpötila, Brewmatella tai muilla ohjelmilla pystyy laskemaan oikeat lämpötilat, mutta esim. jos haluaa mäskäyslämpötilaksi 67 C täytyy vesi olla n. 72 C ennen maltaiden lisäämistä (vesi/mallas suhteella 3:1).
Itse nostan mäskäysksen jälkeen pussin ritilän päälle ja annan valua hetken ennen huuhtelemista, mäskään 6 litrassa vettä (2 kg maltaita) ja lopuksi huuhtelen 4 litralla (75 C) vettä annan valua hetken ja lopuksi puristelen/painelen pussia kevyesti. Keittoon päätyy em. tavalla n. 8 l vierrettä (osa vedestä jää maltaisiin).

Humala lisäysten ajankohta keittoon ei riipu käytettävistä humalista vaan siitä mitä humalista halutaan olueeseen saada. Katkero humalat lisätään keiton alkuun (60 min) tai vaikka ennen keittoa (FWH). Flavor humalat lisätään 30-15 min kohdalla ja aromi humalat 15-0 min (ajat siis keittoaikoja).

Kuuma keitetyn vierteen hapettamista pitäisi välttää joten ei sitä ainakaan hanasta kannata lorottaa käymiastiaan, ehkä jos laittaa hanasta letkun jonka vie käymisastien pohjalle ja laskee hanasta rauhallisesti niin pitäisi onnistua. Lapot ei taida lähes kiehuvaa vierrettä oikein kestää ja muutenkin lähes kiehuvan vierteen kanssa lotraaminen voi olla aika hankalaa. Helpinta varmaanin olisi jäähdyttää vierre kattilassa esim. uppojäähdyttimellä ja siirtää vasta jäähtyneenä käymisastiaan, silloin ei hapettumistakaan tarvitsisi enää varoa.

Reittausblogista löytyy hyvät ohjeet pussimäskäämiseen, joten kannattaa käydä katsomassa. Niiden avulla itsekin tuli ekat pussimäskäykset tehtyä.

Kiitos, erinomaista informaatiota. Tuosta hapettamisesta. Eikö vierre pidä kuitenkin ilmata ennen käyttämistä? Miksei sitä voisi tehdä kuumana?

Uutisen kanssa olen lorotellut kraanasta korkealta kylmää vettä sammioon kuumalla vedellä irrotetun uutteen päälle, eikä käymisessä ole ollut ongelmaa. Ilmeisesti tavanomaisessa mäskäyksessä vierteestä ei tule niin sakeaa, että sitä kannattaisi samalla tavalla laimentaa kuin uutteita.

Tässä vielä yritän kytätä Lidlin tarjouksia tai paksumpaa palkkapussia. Toivon, että kaappi ei tyhjene sillä aikaa :-)

Miihkali
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nakkila

ViestiKirjoittaja Miihkali » To Tammi 15, 2015 14:30 pm

Vierre pitää/kannattaa hapettaa ennen hiivaamista, mutta yleensä suositellaan näin tehtävän vasta kun vierre on jäähdytetty. Ei se vierteen kuumana hapettaminen käymiseen vaikuta, mutta ilmeisesti voi aiheuttaa jonkin sortin virhe makuja. Näin olen ainakin useammasta eri lähteestä lueskellut. Tiedä sitten kuinka herkästi näitä mahdollisia virhe makuja voi saada aikaiseksi.

Mulla on mäskäyksen jälkeen vierteen SG ollut 1054 luokkaa ja keiton jälkeen 1062 luokkaa, eli ilman laimennusta tuloksena olisi n. 6,5 % olut (pullokäymissokerti mukaan laskettuna). Itse olen laimentanut vierrettä hiukan keiton jälkeen (1-2 litralla vettä) ja tähdännyt noin 1052-1054 ominaispainoon eli n. 5-5,5% olueen. Keittelen itse 10l kattilassa, joten laimentamalla keiton jälkeen saan myös hieman enemmän tavaraa käymään.

Sitä Lidlin automaattikattilaa ei mun käsityksen mukaan ole ollut myynnissä pitkään aikaan ja mulle on muodostunut semmonen mielikuva että olisi poistunut valikoimista. Mutta tää on aika vahvaa mutua.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Tammi 16, 2015 22:02 pm

Miihkali kirjoitti:Vierre pitää/kannattaa hapettaa ennen hiivaamista, mutta yleensä suositellaan näin tehtävän vasta kun vierre on jäähdytetty. Ei se vierteen kuumana hapettaminen käymiseen vaikuta, mutta ilmeisesti voi aiheuttaa jonkin sortin virhe makuja. Näin olen ainakin useammasta eri lähteestä lueskellut. Tiedä sitten kuinka herkästi näitä mahdollisia virhe makuja voi saada aikaiseksi.
Pieni googlailu vahvisti tämän ja selityksesi annettiin se, että kun vierre on kuumaa, happi muodostaa helpommin epämiellyttäviä yhdisteitä vierteen kemikaalien kanssa verrattuna siihen, kun vierre on jäähtynyt.

Sitten pitäisikin miettiä, että miten tuon jäähdytyksen saisi helposti järjestettyä mahdollisimman vähällä säädöllä.

Kattilan siirtäminen pihalle on yksi vaihtoehto, mutta jäähtyyköhän liian hitaasi tuollaisessa (vaikkakin kevyesti) eristetyssä kattilassa? Ja jos heittää pihalle näin talvisaikaan, niin pitääkö koko yö kytätä, ettei mene jäähän?

Toinen vaihtoehto olisi sitten jonkinlainen kuparijäähdytin, mutta tuokohan se taas liikaa häsläystä?

Ajattelin, että jos vierteen saisi siinä keittokattilassa jäähdytettyä, niin vierteen ilmaus onnistuisi varmaan hanasta riittävän korkealta käymissammioon laskemalla ja tässä välttyisi tarpeettomalta vierteen siirtämisestä paikasta toiseen ja vähentäisi kontaminaatioriskiä.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » La Tammi 17, 2015 13:15 pm

Tuossa taannoin itse jäähdyttelin vierrettä parvekkeella käymisastiassa nollakeleillä, kun kymmenen ja yhdentoista välillä se käymisastiaan tuupattiin. Neljän aikaa kävin hakemassa pojan takaisin sisälle ja oli vielä reilun 30 astetta, joten ei se nopeaa puuhaa ole. Hanaan kierrettävä immersiojäähdytin lienee kohtalaisen hintainen ja helpoin jäähdytystapa. Etenkin tuossa kattilakeississä, jos sen keittiön hanaan saa kiinni. Ei muuta kun kuparisysteemi kattilaan ja vettä perään.

Yllättävän paljon vaikutusta on kyllä tuolla jäähdytystavallakin lopulliseen humalointiin. Brewmaten mukaan samalla IPA-reseptillä nopeasti jäähdytettynä IBU-arvo 75 ja no-chillinä 103 tai toisessa 49 vs. 80. Toivotaan että tuo poikkeuksellisen halpa Lidlin kattila tulee vielä joskus valikoimaan =)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Tammi 17, 2015 15:11 pm

Jyrchi kirjoitti:Tuossa taannoin itse jäähdyttelin vierrettä parvekkeella käymisastiassa nollakeleillä, kun kymmenen ja yhdentoista välillä se käymisastiaan tuupattiin. Neljän aikaa kävin hakemassa pojan takaisin sisälle ja oli vielä reilun 30 astetta, joten ei se nopeaa puuhaa ole. Hanaan kierrettävä immersiojäähdytin lienee kohtalaisen hintainen ja helpoin jäähdytystapa. Etenkin tuossa kattilakeississä, jos sen keittiön hanaan saa kiinni. Ei muuta kun kuparisysteemi kattilaan ja vettä perään.

Yllättävän paljon vaikutusta on kyllä tuolla jäähdytystavallakin lopulliseen humalointiin. Brewmaten mukaan samalla IPA-reseptillä nopeasti jäähdytettynä IBU-arvo 75 ja no-chillinä 103 tai toisessa 49 vs. 80. Toivotaan että tuo poikkeuksellisen halpa Lidlin kattila tulee vielä joskus valikoimaan =)
Kiitos. Tässä alkaa nyt speksit näyttää aika hyvältä. Vielä humalista: pitäisikö niille keksiä oma pussi tai siivilä, ettei jää hötö lillumaan vierteeseen?

Kohta lienee pakko alkaa investoimaan. :)

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ma Tammi 19, 2015 22:28 pm

miguels kirjoitti:Hmm, tuommoinen WarMaster Deluxe voisi ollakin hyvä vaihtoehto näihin mäskäyshommiin. Hanallinen versio kannattanee varmaan ottaa?
https://www.kochstar.de/en/preserver-mu ... uxe-enamel

Ite tilasin täältä: http://www.shoppingfever.de/prod/Kochst ... 64582.html

Viikossa perillä ja maksu hoitui PayPalilla. Idealon hintaseurannan kautta löytyy hyvin noita keittimiä: http://www.idealo.de/preisvergleich/Pro ... warmmaster

Niin, ja vink vink: kun hakee würzekühlerilla, niin googlesta tulee saksalaisia nettikauppoja joista saa lauhduttimia. Vartissa 100 asteinen keitos sinne 25 asteeseen ihan tuommoisella hinnat alkaen -rosterimallilla.

Palaa sivulle “Mäskäten”