Reseptin sovellusapua

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen
Viesti:

Reseptin sovellusapua

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ke Heinä 09, 2014 13:52 pm

Terve taas

Olisi kova hinku päästä aloittamaan panohommat. Olen lueskellut tuota Palmerin "How to Brew":ta, ja vaikka suuri osa meneekin ihan yli, niin olen nyt miettinyt että jos tekisi ensimmäiseksi tuollaisen "Victory and Chaos" IPA:n. Palmerin reseptit ovat 19 litraiselle satsille, mutta haluaisin tehdä 30 litraa samantein. Eli jos yritän kertoa noita reseptin määriä isommiksi, niin saisin seuraavat määrät:

2,8 kg pale malt extract (in boil)
2,8 kg pale malt extract (at knockout)
360g 20L crystal malt

Humalat:
45g Nugget (60min)
90g EK Goldings (15min)
45g EK goldings (5min)

Hiiva:
White Labs P013 London Ale (riittääkö pari pussillista?)

Kuulostavatko määrät järkeviltä? Onko väliä missä muodossa humalat ovat?

Keittomäärä on käsittääkseni n.60% lopullisesta, eli tässä se olisi noin 18 litraa. Eli siis keitän puolet uutteesta tunnin verran humalaa lisäten, ja lopuksi heitän sekaan toisen puolen, mutta missä vaiheessa karamellimaltaat? Ja loput nesteestä voi siis keittää vaikka etukäteen, mihin sitten lopuksi sekoitan keitetyn vierteen?

Kiitos taas etukäteen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Reseptin sovellusapua

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Heinä 09, 2014 16:43 pm

Karamellimaltaat pitää ensin liottaa kuumassa vedessä, että sokerit liukenevat veteen. Tuon veden voitkin sitten keittää samantien. Eli "steeppaa" karamellit samassa kattilassa kuin keität humalatkin.

Humalien tyypillä ei ole valtavaa eroa, mitä sattuu olemaan saatavilla. Tuoreus on tärkeämpää kuin tyyppi.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ke Heinä 09, 2014 17:42 pm

OK.

Mites tuo Crystal malt; onko se sama kuin karamellimallas? Kun yritin etsiä nettikaupoista samoilla spekseillä niin en meinnannut löytää :? Onko se sellaista mitä ei tarvitse erikseen rouhia...? Mukava olla täys uuvatti niin voi kysyä kaikki tyhmät kysymykset pois =)

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Ke Heinä 09, 2014 18:07 pm

Crystal on joo yksi karkkimallastyyppi. Lukuarvo perässä indikoi tummuutta, eli suuremmalla lukuarvolla varustettu tuo enemmän makeutta. Tuo White labsin hiiva on käsittääkseni tuoretuote, eli kylmäketjun katkeamattomuuden ja startterien kanssa pitää olla vähän tarkempana kuin kuivahiivojen kanssa. Ensimmäisiin olutsetteihin suosittelisin ennemmin kuivahiivaa, koska helppous ja varmuus. Esimerkiksi Fermentis S04 on aika turvallinen valinta brittityylisiin olusiin.

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ke Heinä 09, 2014 18:20 pm

Kiitos neuvosta.

Ja luin uudestaan kappaleen 13. How to Brewsta, ja siinähän se kerrottiin että pitää nämäkin maltaat myllätä ennen käyttöä. Mutta tuolla nimenomaisella nimellä "20L Crystal" en ole löytänyt vielä mistään vastaavaa?

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Ke Heinä 09, 2014 18:49 pm

En ole itse täysin perillä noista L- ja EBC-lukemien vertailtavuudesta, mutta pikaisella googletuksella 1 yksikkö L:ää vastaa n. 2 yksikköä EBC:tä (eurooppalainen tapa ilmoittaa maltaan tummuus). Eli tuosta päätellen jos käytät esim Viking Maltin 50EBC Cyrystal mallasta, niin voisi toimia about samoilla annostelumäärillä kun reseptissäsi. Toinen vaihtoehto on laittaa tummempaa vähemmän. Viisaammat voivat korjata tarpeen vaatisessa höpinöitäni.

Palaa sivulle “Mäskäten”