Alhainen FG

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Make
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusikaupunki
18 tai yli: Olen

Alhainen FG

ViestiKirjoittaja Make » Su Touko 25, 2014 20:01 pm

Pitkästä aikaa tein taas olutta, ja nyt tuntuu ettei käyminen tunnu loppuvan sitten millään.
Mäskiin laitoin kaikenlaisia jämä maltaita mitä oli jäänyt säkkien pohjalle ja hiivaksi tuli Rekolan Panimon Amerikan Enosta kaapattu hiiva.
Hiiva heräsi helposti ja käynyt startteri maistui ihan hyvältä.
Mallaspohja oli seuraavanlainen:
Pilsner 1,3kg
Vienna 1,3kg
Munich 0,5kg
Vehnä 0,5kg
Carahell 0,3kg
Carafoam 0,3kg

Mäskäys tapahtui 63 asteessa
OG oli 1,041
Käyminen lähti hitaahkosti liikkeelle n. 2 vrk hiivauksesta tämän viikon tiistaina ja kävi nopeasti 1,010een. Nyt käyminen tuntuu jatkuvan edelleen ja ominaispaino on pudonnut jo 1,005:een.

Kuinka alas tuo voi oikeastaan pudota normaalilla hiivalla vai olisiko jo syytä epäillä kontaminaatiota? Maku on sinänsä kyllä melko normaali.
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Alhainen FG

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Touko 25, 2014 20:48 pm

Onhan tuo melko matala mäskäyslämpö mikä osittain saattaa vaikuttaa asiaan. Itse mietin tuota kaapattua hiivaa. Jotkuthan käyttävät hiilihapotukseen eri hiivakantaa kuin pääkäymisessä. Voiko olla että Rekolan pullosta kaapattu hiiva onkin esimerkiksi skumppahiivaa tai muuta neutraalinmakuista kuivaksi käyvää?

Minulla on myös pari satsia käynyt 5 pinnaa tai enemmänkin aiottua kuivemmaksi. Syynä ei kuitenkaan ollut ainakaan kontaminaatio mutta muuten nuo on olleet mysteereitä.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Dipadude » La Joulu 03, 2016 17:52 pm

Liitän tähän kysymyksen omasta inkivääriolutpanostani. Kyseessä siis ihan oikea "Ginger beer" eli vain inkiväärit, mausteet ja sokerit, ei maltaita tai mäskäystä.

OG 1.040 ja FG kahden viikon jälkeen 0.92. Käytin kaupan viinihiivaa.

Kysymys kuuluu, että mitä tämä tarkoittaa? Onko inkivääriolueni todella 15,75 % ABV ?

Missä tapauksissa tuo OG voi mennä alle 1.000 ? Lueskelin jenkkifoorumeilta, että voi todella mennä alle 1.000 mutta en nyt ymmärrä tätä prosessia tarpeeksi.

Auttakaa tyhmää.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Joulu 03, 2016 20:23 pm

OG miinus FG, tulee tuosta 48. Jaetaan 7,67:lla, saadaan n. 6,3%. Siihen mahdollisesta pullokäymisestä n. 0,4% = 6,7% ginger beeriä.
Alle nollan FG tarkoittaa rutikuivaa juomaa. Esim kuivat valkoviinit. Inkiväärijuomista en mitään tiedä, mutta tuo tuntuisi liian
kuivalta...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Joulu 04, 2016 0:24 am

Alkoholi on kevyempää kuin vesi, joten siksi ominaispaino menee alle nollan.

Jostain syystä brewersfriend antaa tuon korkean abv lukeman. Liekö laskuri rikki alle yhden ominaispainoilla?

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Su Joulu 04, 2016 12:59 pm

Tein tuon laskun Grainfatherin laskurilla, en osannut näköjään syöttää siihen tuota alle 1.000 arvoa oikein koska se antoi tulokseksi 15,75 %.

Kokelin uudelleen laittaa arvon 0.992 (aikaisemmin 0.92) ja tulos oli tosiaan toi 6,3%.

Tossa resepti jota käytin http://jerseycitybrewclub.com/recipes/g ... er-recipe/

Tein tarkalleen reseptin mukaan, OG meni yli reseptin arvojen ja käytin vain prisman hyllyltä löytämääni viinihiivaa ja sillä meni liian alhaiseksi tuo FG.

Tuoksu, maku ja väri on ennen pullotusta lupaava kyllä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Joulu 04, 2016 16:50 pm

Toki 0,920 on huomattavasti alempi kuin 0,992 =) (0,072SG ero, joten se lähemmäs 16% pitäisi tuolloin paikkansa. Koska käynyt olisi 120 pinnaa. Ja 120/7,67 olisi sen 15,65%).

Vaikuttaisi siltä, että reseptiä ei olisi sittenkään seurattu tarkasti jos melkein tuplaominaispaino on saatu aikaiseksi. Oma profiili oli huono. kts. alemmas.
Joko vettä on vähemmän tai raaka-aineita enemmän.
Noissa ulkolaisissa on minulle aina vähän ongelmallista tietää varmaksi käytetäänkö esim. imperial vai us mittoja.
2 gallonaa kun on us mittoina 7,57 litraa ja 2 imp.gal on 9,09 litraa.
Kuitenkin paino unitit tuntuisivat olevan samat, eli 1lb = 453,6g
0,25lb = 113,4g
0,75lb = 340,2g

Ja jos nuo raaka-aineet lisään us galloiden mukaan niin laskuri laskee 1,029SG alkuominaispainoksi.
Jos taas imp.gal mukaan niin sitten mennään 1,025SG tasolle.
Tästä saattaisin päätellä, että on menty siis imp.gal mukaan kun reseptin mukainen olisi 1,022SG.
Tosin 100% varma ei voi olla, jos esim. tuo Panela aka Piloncillo (Cane Sugar) onkin sellaista joka tuo vähemmän potentiaalia kuin perus Cane (beet) sugar.

Reseptinkin mukainen FG on 0,997SG ja koska sinulla on enemmän alkoholia (lähes kaikki sokeri ja hunaja käy alkoholiksi joka tapauksessa), menee lukema luonnollisesti alemmaksi.

Millaisilla määrillä omasi teit?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Su Joulu 04, 2016 16:57 pm

Justiin tommoset määrät sain itsekkin, tosin laitoin tasan 8 litraa vettä. Olisko tuosta inkivääristä irronnut sokereita? Tai hunajassa jotain eroa?

Ymmärsin, että tuo Cane sugar olisi ihan tavallista ruokosokeria...Josko sen ensikerralla puolittaa vaikka...

No parin viikon päästä maistan mitä siitä tuli, ei tuo vielä liian vahvaa ole, mutta ehkä vähän kuivaa viiniä siitä saattaa tulla...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Joulu 04, 2016 17:03 pm

No niin. Muistinkin, että minulla on tuossa oman panimon profiilissa erilaisia hukka-arvoja mukana.
Ja otin ne pois ja pääsin kuin pääsinkin noilla lukemilla ja 8 litran veden määrällä 1,039SG lukemaan.

Nyt pitääkin vähän väännellä ja käännellä tuota reseptiä ja katsoa miten sitä tulkitsee...

edit:
Siellähän on resepti myös donattavana. Taidan ottaa alas ja katsoa mitä se näyttää...
Mielenkiintoista. mm. käymisastiaan näyttäisi profiilin mukaan menevän reilusti lisää vettä.
U.S-gallonien mukaan määrät näyttäisi kuitenkin olevan.

edit2:
Vaikea saada selkoa tuosta filusta, sillä siellä on aikamoisia epäjohdonmukaisuuksia.
Pakko kenties todeta, että sokerit ja / tai hunaja mitä on käytetty, ei anna ominaispainoon niin paljoa kuin normaalit sokerit. Vaikka ne reseptissä näyttäisi niin tekevänkin. Eli molemmissa sokereissa on sama 1,046SG potentiaalina kuin missä tahansa muussakin sokerissa ja hunajassa se 1,035SG.
Sieppaa.JPG

Tuosta kun katsoo, niin mielenkiintoisia arvoja on paljon.

Ja tuossa on sitten resepti esitettynä.
Liitteet
Sieppaa.JPG

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Joulu 04, 2016 17:36 pm

Laitoin huvikseni kysymyksen tuonne reseptipaikkaan, että miten tekijä saa 7,57l satsiin noilla sokereilla ja hunajalla vain 1,022SG. Sillä jos laittaa tuohon määrään nuo raaka-aineet niin väkisinkin saa 1,042SG vierteen.
Katsotaan jaksavatko vastata näinkin vanhaan viestiin ja jos jaksavat, niin mitä tulee vastaukseksi =).

edit:
Jos määrä olisi 4gal niin silloin pääsisi lähelle alkuominaispainoa.

Toisaalta tuon pääraaka-aineen tiedoissa on seuraava kuvaus, "Also known as Piloncilla. This is solidified cane sugar juice."
Ja vaikka sen potentiaali onkin 1,046SG, on se esitetty tavallaan mäskättävänä raaka-aineena. Joten liekkö sen "tehot" poissa laskuista.
Pitääpä katsoa lisää...
Kyllä, jos tyypin raaka-ainella muuttaa sokeriksi, niin saa saman 1,042SG liemelle lasketuksi alkuominaispainoksi.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Joulu 04, 2016 22:43 pm

suorama kirjoitti:Toki 0,920 on huomattavasti alempi kuin 0,992 =) (0,072SG ero, joten se lähemmäs 16% pitäisi tuolloin paikkansa. Koska käynyt olisi 120 pinnaa. Ja 120/7,67 olisi sen 15,65%).

Joo tosiaan ero olikin 120 pinnaa alkuperäisillä ilmoitetuilla (virheellisillä) arvoilla, eikä 48.... :oops:
Lyhyt matikka. Vaikka se 48 taisi olla tässä oikea erotus sit kuitenkin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Joulu 05, 2016 8:34 am

Kendall (reseptin luoja) oli sähköpostitse yhteydessä ja näin aluksi sanoi, että sivulla on jokin ongelma reseptin näyttämisessä ja 1,042SG vaikuttaa oikealle.
Vastasin siihen, että muutakin ongelmaa täytyy olla, sillä jos tekstissä puhutaan 3-4% alkoholivahvuudesta ja 1,042SG on OG, niin viinihiivalla saadaan 6,7% vahvuinen Inkivääriolut. Kerroin myös sen, että ottamalla alas hänen beerXML tiedoston, huomasin että Panela sokeri oli laitettu tyypille Grains, joten se ei nosta ominaispainoa juuri ollenkaan. Kun sen muuttaa sokeriksi, niin 1,042SG saadaan myös silloin.
Katsotaan saanko lisää vastauksia.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Joulu 08, 2016 9:14 am

Viimeisin vastaus:
oh, haha. I don't know man, I think when I wrote this a long time ago I miscalculated. I made this again recently and it was around 6% so that sounds right. I'll check your site out, it sounds good.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » To Joulu 08, 2016 14:15 pm

Okei tämä selvisi sitten. Taidan maistaa nyt vkl tätä, sitten olisi ollut viikon pullossa.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Su Joulu 11, 2016 10:51 am

No nyt on eka maisto tehty. Pullossa viikon. Helvetin kuivaa, melkein kuin valkoviiniä. Maku on loistava ja paranee vain sitten kun makeutta tulee lisää. Tuoksu yhtälailla hyvä. Väriltään valkoviinin kaltaista.

Hiilihappoja ei ollenkaan? 7 g jälkikäymiseen sokereita. Lopettako tuo viinihiiva elon heti kun se on syönyt muut sokerit tyhjäksi käymisvaiheessa?

Tuo viinihiiva ei taida olla paras hiiva tähän, taidan kokeilla seuraavan jollain siiderihiivalla. Lisään veden määrää, tämä on varmaan käytännöllisempi n. 3-4 % abv tuntumassa.

Palaa sivulle “Mäskäten”