Ensimmäinen täysmäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen täysmäskäys

ViestiKirjoittaja Hetsis » Ma Marras 17, 2008 22:31 pm

Tervehdys panijatoverit!

Siitä onkin jo aikaa kun viimeksi kirjoittelin tänne. Tuore isyys sai tuon oluenkin panemisen hieman siirtymään. Tänä aikana kasailin kuitenkin vähitellen välineistöä . Lauantaina se ensimmäinen satsi sitten saatiin maailmaan! Asia oli niin merkittävä, että päätin järjestää oikein juhlan, eli PoikienPanoPäivä'08:n. Paikalla oli itseni lisäksi 8 hyvistä oluista (ja muistakin juomista) ja ruoista kiinnostunutta kaveria. Panemisen ohella pidettiin mm. peruslager maistiaiset ja kokattiin laaturuokia(mm. lohicevicheä, ribsejä, ankanrintaa, huhtasieni- ja herkkutattirisottoa yms.). Siivotessa laskin, että muita kuin peruslagereita oli reilua 30 sorttia (Mukavaa oli huomata, että markettien hyllyille olivat tiensä löytäneet mm. Huvilan ja Vakka-Suomen panimon tuotteita!). Laatu oli kohdallaan, hauskaa oli ja satsikin vaikutti onnistuneelta!

Ja sitten asiaan!

Reseptin pohjana toimi Zainasheffin kirjasta valittu APA. APAt ja American IPAt ovat allekirjoittaneen intohimo.

PPP'08 APA

5kg pale ale-mallasta
0.25kg crystal 120-mallasta
0.25kg munich-mallasta

28g centennial 60min
8g centennial 10min
8g amarillo 10min
14g cascade 0min
14g amarillo 0min

Mallasmyllynä toimi pastakone jonka telat olivat karhennettu. Mylly toimi ensimmäisen kilon ajan mainiosti, mutta vähitellen telat alkoivat sileytyä ja kitka hävitä. Jouduimme puhdistamaan ja tuunaamaan teloja vähän väliä. Pastakone on ihan paskakone maltaiden rouhintaan! Tilasinkin juuri Humlesta Moster Mill MM-2:sen. Toinen ongelma oli koneen pykäläsäätö, joka ei oikein sopinut maltaille. 2-pykälällä osa maltaista jäi rikkoutumatta ja 3-tuli melkein jauhoa. Tukkiutuneen bazookascreenin pelossa valitsin 2-pykälän.

Mäskäinlootana toimi kylmälaukku, johon olen virittänyt hanan ja paistosuojasta tehdyn bazookascreenin. Maltaat ja vedet sisään huolellisesti sekoittaen. Lämpötila tuunattiin 68 asteeseen. Käytimme 3l vettä mallaskiloa kohden. Tunti mäskäystä ja jännityksellä huuhtelemaan. Kierrätimme pari litraa ja vierre näytti kirkkaalta. Mikä huumaava tuoksu se olikaan! Vierre valui ulos jouhevasti ja valutimme kaiken. Vierrettä tuli noin 10l. Uudet vedet sisään (n. 17l), sekoitus ja 15 min odotus. Uusi kierrätys ja vierre valumaan. Vierrettä tuli kuin tulikin n. 28l, jonka ProMash oli viisaasti ennustanut! Pienellä jännityksellä kaivoimme OP-mittarin esiin. Kuten pelkäsinkin OG jäi reippasti lasketusta 45:stä 32:teen. Tästä hieman masentuneena kaivoin spray-mallaspussin esiin!

Keittäminen tapahtui terassilla upouudella 9.2KWn rengaspolttimella. Vierre lähti rollingboiliin yllättävän nopeasti. Ensimmäiset humalat joukkoon ja kello käyntiin. Kattilasta nousi melkoinen höyry. Tässä vaiheessa evaporation rate alkoi huolestuttamaan takaraivossa. Olin laittanut arvoksi promashiin 18% tunnissa, koska kattila on melko leveä . Keiton loputtua laitoin kuparikierrejäähdyttimen päälle. Otin veden pihakaivosta uppopumpulla, koska vesi oli huomattavasti kylmempää (n. 8C) kuin Vantaan kaupungin (n.15C) vesi. Vierre jäähtyi 20C asteiseksi noin 25-30 minuutissa, mistä olin erittäin tyytyväinen!

Käymisastiaan saatiin tavaraa 16.5 l, eli noin 3l vähemmän kuin oli laskettu. Tämä oli ihan hyvä, sillä OG oli nyt 52 eli melko lähellä suunniteltua 54.
Vierre maistui todella herkulle jo nyt. Kunnon ilmaus ja Safale US-05 joukkoon ja kansi kiinni. Kunnon kuivahumalointi vielä rajuimman käymisen jälkeen ja AVOT. Jos tästä oluesta tulee pahaa muusta syystä kuin kontaminaatiosta (jota ei ole ikinä vielä tapahtunut), tuntuu kyllä pahalle!

Loppujen lopuksi kaikki sujui yllättävän hyvin! Pienellä muuttujien viilauksilla ja uudella mallasmyllä päästään taas eteenpäin. Paneminen on erittäin hauskaa kavereidenkin kanssa! Suosittelen!

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Ensimmäinen täysmäskäys

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 18, 2008 7:11 am

Onneksi olkoon :!:
Kunnon välineistö onkin panemisen a ja o =)
Resepti vaikuttaa oivalliselta. Osasiko Promash ennustaa värin lähelle oikeata?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

kevnev
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Ylivieska

ViestiKirjoittaja kevnev » Ti Marras 18, 2008 19:30 pm

Noniin, hieno homma!

Itselläkin on ollut käytössä modattu pastakone muutaman vuoden. Kyllä alan oleen joa kypsä kunnon myllyn hankkimiseen. Sellasen valurautasenhan saa Brouwlandilta aika edullisesti.

Joko oot vesilukkoa haistellu? Millanen on tuoksu? Sen kyllä heti haistaa, jos on jotain pielessä. Mutta jos vesilukosta leijuu suloinen humalan tuoksu ja makea mallas, niin silloin kaikki pitäis olla kohdallaan :).

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Hetsis » Ti Marras 18, 2008 21:25 pm

Väriksi promash laskee 16 EBC:tä, joka on mielestäni aika vähän. Olut vaikuttaa selkeästi tummemmalta. Tuoksu on kyllä todella houkutteleva! Maltaiden aromi on aivan eri luokkaa uutteisiin verrattuna! Kohta reilusti cascadea ja amarilloa pönttöön...

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Hetsis » Ke Marras 19, 2008 21:20 pm

Iltaa,

laitoin äsken kuivahumalat (15g cascade & 15g amarillo) pönttöön. Nappasin pienet samplet samalla 8) . Maku oli jo nyt todella american pale alemainen! Makeus oli kadonnut ja tuore humalan aromi vietteli kitalakea ja nenää! Safale US-05 vaikuttaisi oikein hyvältä hiivalta. Todella puhdas ja rapea maku jo nyt.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 08, 2009 8:57 am

Jokos APA on juotu ja seuraava satsi tuloillaan?
Millaiseksi olut on kypsynyt?

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Hetsis » To Tammi 08, 2009 10:26 am

Oikein hyvin onnistui ainakin näin ensimmäiseksi satsiksi! Toki parannettavaakin löytyy. Ensinnäkin tuoksu on aivan mahtava! Todella raikas ja sitruksinen. Maku on erittäin APAa. Aromikas humala puskee kitalakeen nielaisun jälkeen. Olut on aavistuksen liian katkera, johtuen tuosta liian suuresta haihtumisesta keiton aikana. Crystal 120:n makeus onneksi taittaa hieman tuota. Saisi olla myös hieman enemmän hiilihappoa. Tavoite oli hiilihapottaa se 2.5:n mutta tuntuu, että olisi vähemmän. Kokonaisuutena olen oikein tyytyväinen, sillä olut on erittäin juotava, eikä kotikutoisuutta negatiivisessa mielessä ole havaittavissa. Pientä hiomista, jotta saadaan tämän tyyppiselle oluelle niin tärkeä balanssi!

Seuraava satsi tuleekin olemaan jotakin vähemmän humaloitua, koska haluan oppia rakentamaan hyvän mallaspohjan. Pääsen taas panemaan toivottavasti loppukuusta, kunhan mallasmyllyn voimansiirto saapuu Italiasta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 08, 2009 11:22 am

Millaisen mallasmylly kombinaation olet suunnitellut?

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Hetsis » Ti Tammi 13, 2009 0:17 am

Plagioin melko tarkasti POLKUn kyhäelmää, erona oikeastaan vain moottori ja hihnat. Mulla on 0.37 KW 1425 RPM teollisuusmoottori ja voimansiirtona kiilahihna. Välitys-suhde n.1:6 eli mylly pyörii vajaa 240 RPM. Oli uskomattoman hankalaa löytää edes näinkin suuri välitys, kyselin varmaan 5 eri firmasta. Konaflex Vantaalta vei voiton, hinnan jäädessä alle satasen. Laitan kuvia kunhan härveli valmistuu...

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Hetsis » Ti Tammi 13, 2009 0:18 am

Korjaus edelliseen: Mulla siis hammashinha, POLKUlla kiilahihna.

Palaa sivulle “Mäskäten”