Vierteen jäähdytys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

kevnev
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ylivieska
18 tai yli: Olen

Vierteen jäähdytys

ViestiKirjoittaja kevnev » To Tammi 17, 2008 11:08 am

Tässä muutamia pienen budjetin ratkaisumalleja vierteenjäähdyttimen hommaamiseen.

1. Auton sisätilan lämmitin. Löytyy sadoittain romuttamoilta. Perustuu siihen, että jäähdydtysneste kiertää putkessa ja lämmittää sen ympärillä olevaa säleikköä. Kylmä ilma virtaa säleikön läpi ja lämpenee samalla. Lämmityspinta-alaa on säleikön ansiosta runsaasti. käyttö vierteen jäähdyttämiseen: Toimii vastakkaisella periaatteella. Kylmä vesi kiertää putkistossa ja jäähdyttää säleikön. Laite upotetaan kiehuvan kuumaan vierteeseen. Lämpö siirtyy kiertoveteen, ja sitä kautta lavuaariin. 20 litraa vierrettä jäähtyy viidessä minuutissa.

Hyviä puolia:

- halpa
- nopea
- kompakti

Huonoja puolia:

- säleikköön tarttuu humalan lehtiä etc. -> vaikea puhdistaa. Desinfiointi onnistuu kuitenkin upottamalla kiehuvaan veteen tai vierteeseen.

2. Maatilan maidonlauhdutin. Alumiiniputkesta tehty kierukka. Löytyy maatiloilta. Ei käytetä enää misään, koska modernimmat lauhduttimet käytössä. Omani sain tutun maatilalta varaston nurkasta. Kierukka on aika leveä. Ei mahdu 16.5 litran teräskattilaan, mutta menee hyvin 30 litran alumiinikattilaan.

Hyviä puolia:

- halpa (ilmainen)
- nopea. 20 litraa jäähtyy noin kymmenessä minuutissa.
- helppo pitää puhtaana.

Huonoja puolia:

- Aika iso. Hankalampi käyttää ku edellinen.

Nopea jäähdytin nopeuttaa panoprosessia huomattavasi. Olutta pääsee siis juomaan aiemmin....teoriassa :)
"Beer, my only weakness, my Achille's heel if you will" - Homer J. Simpson

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 17, 2008 11:15 am

Mietinkin miten noin komea jäähdytin on saatu aikaiseksi :) mutta sehän onkin teollinen tuote. :shock:

Oletko tosiaan käyttänyt tai kokeillut auton läppärin kennoa jäähdytykseen? Saitko helposti puhtaaksi? Meinaan ensimmäistä käyttöä varten.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

kevnev
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kevnev » To Tammi 17, 2008 11:27 am

Joo se auton lämppäri oli mulla käytössä ainaki neljä vuotta. Hienosti toimi. Se eka puhdistus piti tietysi tehä huolellisesti. Pidin sitä kiehuvassa vedessä, liuotin voimakkaassa pesuaineliuoksessa etc. Otin sen Opel Kadetista. Siinä ei ollu mitään maalia päällä, vaan puhdas messinkipinta. Se osottautuki hyväksi. Jos siinä on maali, niin siitä saatta liueta jotain...

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Ma Tammi 21, 2008 23:03 pm

Mmh, vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tuo auton lämppäri. En ole oikein autoihmisiä, mutta romuttamolta pitäisi siis löytyä puoli-ilmaiseksi? Vai haluatko vanhastasi luopua. :)

Minkä kokoisia nuo ovat, tuollainen perus kuparikierukka ei oikein taida sopia kokonsa puolesta, kattilan ja liesituulettimen väliin jääpi niin vähän tilaa.. Ja ei houkuta myöskään kiehuvaa vierrekattilaa alkaa siirtelemään välissä.

kevnev
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kevnev » Ti Tammi 22, 2008 0:27 am

Oman annoin jo pois nuoremmalle oluenpano sukupolvelle :)

Lämppärin koko on noin 20 cm x 20 cm x 7 cm. Tosi kompakti. Mahtuu hyvin 10 litran kattilaan.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

Re: Vierteen jäähdytys

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Huhti 19, 2010 7:44 am

Mites nää ? Hakusana saksan ebay: Edelstahl Plattenwärmetauscher
[ http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=Edelstahl+Plattenwärmetauscher&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_odkw=Edelstahl&_osacat=0&bkBtn ]
Jos sais Terran reissullansa

Palaa sivulle “Mäskäten”