DeHusked Maltaat

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Mallas Make
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

DeHusked Maltaat

ViestiKirjoittaja Mallas Make » To Kesä 02, 2011 0:52 am

Tervehdys Kaikille kotioluen tekijöille, tulinpa sivustolle mukaan koska muutaman vuoden tauon jälkeen olen aloittanut Oluen panon uudelleen.

Tulinpa hommaanneeksi Brewfermin Chocolate 800 EBC DeHusked maltaita. Miten näiden DeHusked malttien kanssa menetellään kun mäskätään.."normaalistiko"?

Mulla on 3 kG (45 EBC) humaloimatonta Belgi uutetta, 1 KG (35 EBC) kotimaista Dark-Ale mallasta, ja tätä chocoa suositellaan max 5 % mukaan..miten tuo kannattaa laskea, jos
mäskään noiden sekaan 150-200 Grammaa Chocolatea niin tuskin tulee liikaa? Tavoitteena suklainen tanakka Belgia-Style ale.

Tarviiko DeHusked maltaita edes rouhia?..eihän niissä oo kuorta :)

Kiitos.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: DeHusked Maltaat

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Kesä 02, 2011 9:54 am

Montako litraa olet tekemässä?

Kyllä nuo mun mielestä pitää rouhia. Ite oon käyttänyt suklaamallasta ja oman kokemuksen mukaan toi chocolate siinä nimessä tarkoittaa vaan väriä, ei niinkään makua. Suklaamaltaassa ei ole entsyymejä joten mäskätessä sekaan pitäs saada jotain entsyymiaktiivista esim. pilsneriä tai pale-alea.

Mikäli tavoitteena on suklainen lopputulos ei kaakaojauheesta ainakaan haittaa ole, sitä kun ei oman kokemuksen mukaan voi laittaa liikaa. Kaakaojauhe ei siis maistu liikaa lopputuloksessa vaikka heittää tyyliin puolikkaan tommosen leivontakaakaopaketin sinne vierteen sekaan, painuu käymisvaiheen aikana pohjalle.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Kesä 02, 2011 10:44 am

Maltaat pitää aina rouhia. Jos ei rouhi ei saa kuin pintakerroksen sokerit talteen. Se, että noissa ei ole kuorta vaikuttaa makuun pehmentävästi ja silloin voi käyttää enemmän. Kuori tuo kitkeryyttä (ei katkeruutta) makuun.
Kristalli ja suklaa maltaita ei tarvitse mäskätä koska niissä ei ole konvertoitavaa tärkkelystä vaan ne on valmiiksi jo sokeria jotka pitää liuottaa veteen. Eli haudutus (steep) lämpimässä vedessä riittää. Mäskäämisestä ei luonnollisestikaan ole haittaa. Jotkut kylläkin sanovat, että steeppaamalla saa enemmän makua, tai mukaan jää enemmän pitkiä sokereita jotka eivät käy.
Dark Alessa voi olla riittävästi entsyymiaktiivisuutta konvertoimaan itsensä. Mukana kuitenkin saisi olla jotain perusmallasta: pilsner, pale ale, vienna, vehnä jne.
Prosentti lasketaan kuiva-aine pitoisuudesta.
Eli jos 3kg märkämallasta sisältää 75% kuiva-aineita saadaan 2,25kg
2,250kg ~ 66%
1,000kg ~ 29%
0,171kg = 5%
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Kesä 02, 2011 12:47 pm

Palmeria vapaasti tulkiten sain sen käsityksen että suklaamaltaasta saisi enemmän irti mäskäämällä... :eivarma:

http://www.howtobrew.com/section2/chapter12-4-1.html

http://www.howtobrew.com/section2/chapter13-2.html

Mallas Make
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mallas Make » To Kesä 02, 2011 19:40 pm

En ole ennen käyttänyt dehusked maltaita joten Kiitos vastauksista ja neuvoista, linkeistä ja tuosta selkeästä lasku kaavasta, juuri tuo tuli tarpeeseen!

Mulla on vielä brewfermin cara-pils 5 ebc ehkä sitä voi mäskätä hieman dark-alejen seassa niin vois saada enemmän irti ..? Vaikka ei kai sekään aivan perus pils malttii ookkaan.

Minkä asteisessa vedessä ja kuinka kauan chocoa kannattaa steepata? Jos puolet choco maltista steeppais ja puolet mäskäis vaikka 30 min..?

Satsin litra määrä selviää vasta kun aineet on pöntössä, laitan vettä että saan painon n.55-60 (sitten starter sekaan) tulisko noista nyt se 20 litraa about.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Kesä 02, 2011 22:27 pm

Cara-pils on aitoa caramelli mallasta joten ei sisällä entsyymeitä.

Koska itse teen aina ns. täysmäskäyksen en osaa sanoa millaista olut on jos erikoismaltaat vain hauduttaa. Äkkiseltään en tiedä miksi mäskin seassa sokerit liukenisivat paremmin. Vaikea sitä on mittaamaankaan lähteä.
Tummat maltaat kun laskevat mäskin ph:ta ja näin samalla auttavat entsyymiaktiivisten konversiota. Ehkä aika ja mekaaninen liike aiheuttavat jotain.

Katsoin Palmerin kirjasta, että hän suosittaa 71°C vettä ja 30 min.

Itse varmankin mäskäisin Dark alen ja suklaa maltaat keskenään ja lämpöä pitäisin 63 - 66°C ja aikana vähintään 60 min. Mutta koska Dark alen entsyymi aktiivisuus ei ole paras mahdollinen, saataisin pitää 90+ min.
Syy olisi se, että koska joka tapauksessa Dark Ale mäskätään, miksi ei sitten suklaata samalla kertaa joukoon, sehän ei entsyymi aktiivisuutta kaipaa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Mallas Make
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mallas Make » La Kesä 04, 2011 16:21 pm

Nyt on laitettu tuo satsi käymään.Pari desiä yli 23 litraa OP+ 58.

3 kg 45 EBC brewferm humaloimaton uute
1 kg Kotim. dark mallasta
600 g vaaleaa spray malttii (200 g starterissa (Wyeastin Belgian trappist hiiva) loput 400 kiehu 10 min.)
170 g 800 EBC chocolate malt
300 G Pohjois-karjalan Metsämesi Luomu hunajaa

Dark Alet ja Choco mäskätty samalla 90 min +64-66 c jonka jälkeen Keittto 80 min.

1 kg Dark Ale + 170 g Chocolate mäskäys Kuudessa litrassa niistä tehtyä vierrettä näytti OP + 40 tasan. Mäskäyksessä 8 l kattilassa n. 4 litraa vettä, parisen litraa +80 c rupahuuhteluun. tuosta siis tuo 6 L vierre :)
Osaisiko joku pro-mäskääjä kertoo sainko noista millä prosentilla mitään irti..??
Tai joku kaava millä voisin itse tuon laskea, kovasti olen viemääs harrastusta kohti; mahd. paljon ite mäskättyä mukaan.

Kiitos vinkeistä, päädyin kompensoimaan Spray maltaalla kun tulin ajatuksiin että en saa noista mäskäämällä tarpeeksi alkoliholi sokureita. Ja hunajaa tuikkasin
samasta syystä + kompensoimaan mahd. kitreryyttä jota voisi tulla kun mukana suht. reilusti tummaa tavaraa.Jälkiviisautena olisin vaihtanut dark alet pale tai pils maltaisiin ja
hakenut väriä sitten lisäämällä Chocoa hiukan lisää.

Palaa sivulle “Mäskäten”