Kikkoja käymislämpötilan säätelyyn?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Salju
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pirkkala
18 tai yli: Olen

Kikkoja käymislämpötilan säätelyyn?

ViestiKirjoittaja Salju » Ke Huhti 10, 2019 13:37 pm

Moi,

En tiedä onko aiheesta jo avausta, mutta laitan tämän nyt silti tähän. Eli olisiko kellään vinkkejä käymislämpötilan säätelyyn ihan kotioloissa? Olen puolivuotta oluita nyt itse tehnyt pussimäskäämällä ja laittamalla vierteen kaappiin käymään. Kesän lähestyessä ongelmaksi tulee kuitenkin muodostumaan kämpän sisälämpötilojen kohoaminen. Viime kesänä lämpötilat on lähempänä 30 celsiusta, jolloin valmistettavien oluttyylien määrä jää todella vähäiseksi. Tälläkin hetkellä kaapissa lämpötila pyörii 22-23 asteessa, joka jo yleisimmin käyttämien hiivojen osalta (S-04 ja US-05) painelee viitearvojen ylärajoilla. Varastotilaa ei ole käytössä, joten sellaiseen siirto ei mahdollista. En siis hae nyt lager- lämpötiloja vaan riittäisi, jos löytyisi kikkoja, joilla voisin pitää käymislämpötilan 18-20 asteessa.

Ja kiitoksia loistavasta foorumista! Tähän mennessä löytynyt paljon materiaalia oluen valmistuksen harjotteluun ihan vaan lueskelemalla.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Kikkoja käymislämpötilan säätelyyn?

ViestiKirjoittaja cob » Ke Huhti 10, 2019 14:23 pm

Perinteinen märkä t-paita käymispöntön ympärillä pudottaa lämpöjä jokusen asteen, ja jos virittää tuulettimen kaveriksi haihduttamaan vettä, vielä enemmän. Googleen "swamp cooler" niin löytyy. Tuolla pääsee yllättävän pitkälle, mutta en osaa sanoa riittääkö tuulettimenkaan kanssa jos huonelämmöt ovat 30C. Pelkkä märkä rätti on aika riittävä pitämään lämmöt ale-hiivoille kurissa huonelämmön ollessa joku 20-21 astetta. Jos jaksaa mikromanageerata niin koko pöntön voi toki laittaa jääkuutioilla viilennettyyn veteen istumaan, mutta oma kokemus on että tuolla tavalla lämmöt putoavat helposti vähän liiankin nopeasti alas.

Rätin kasteluvetenä kannattaa käyttää ennemmin Starsan-liuosta tai esim. vähän kloriittia sisältävää vettä, muuten rätti alkaa haista melko ynseälle.

Muuten, jos ympäristön lämpö on 23C, niin pääkäymisen aikana oluen sisälämpö on reilusti yli tuon.

(muoks edelliseen, ympäristön = ympäröivän ilman, jos siis ei ole mitään vesijäähdytystä käytössä)
Viimeksi muokannut cob, To Huhti 11, 2019 11:11 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » Ke Huhti 10, 2019 22:38 pm

Jos ens kesä sattuu olemaan samanlainen hellekesä, niin jääkaappi/pakastin + termostaatti (esim. Inkbird) on varmin, helpoin ja melko halpa ratkaisu. Jos siis tila antaa myöten.

Käsittääkseni porukka on saanut myös näillä käymispönttöjen kylmälaukkuilla (https://www.panimonurkka.fi/tuote/cool- ... lmalaukku/) lämmöt pysymään aisoissa, mutta nuo vaatii säännöllistä kylmäkallejen tai jäisten limpparipullojen vaihtelua ja lämpötilan tarkkailua.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » To Huhti 11, 2019 9:26 am

Riippuu tosiaan vähän tiloista ja sen erän koosta. Itsellä 5-10 litran astia pysyy nyt hyvin ale-lämmöissä vesihauteessa joka on tehty vankkaan muovilaatikkoon ja eritestetty joka puolelta (myös päältä) saunan eristelevyllä. 60 litraisessa laatikossa on sisällä on ehkä 45? litraa vettä. Jos se asetetaan vaikka 16-17 asteeseen ja huonelämpö on 20-21 niin lämpö nousee ilman kylmävesilisäyksiäkin (tai vaikeasti kontrolloitavaa jäätä)niin hitaasti että muodostuu sellainen usein ale-hiivoilla haettava 17..20 gradientti luonnostaan viiden päivän käymisen aikana. Aika optimistinen olen sen suhteen että tuo toimii kesäkuumillakin vakaasti, mutta pahimmilla keleillä voi joutua päivittäin hieman korvaamaan vettä kylmemmällä. Huomaa että laatikko pitää olla tarpeeksi kestävä ja turvallisessa paikassa ja tuo eristäminen on kriittinen suorituskyvylle. Pienillä erillä astian sisälämpö seuraa varsin hyvin veden lämpöä, suurilla erillä siinä saattaa olla enemmän eroa myös vedessä ja varsinkin ilmajäähdytyksessä. Valtavan paljon tehokkaampaa joka tapauksessa kuin tuo märkä rätti, joka vaatii vähintään jatkuvan tuulettimen tms. lisäämään haihtumista eikä silloinkaan riitä jos ympäristön lämpö nousee monta astetta yli tavoitteen.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » To Huhti 11, 2019 22:12 pm

Jos tilat antaa myötä, jääkaappi jonka lämpötilaa ohjaamaan kontrolleri.. Saa oluelle tasaisen ja halutunlaisen käymislämpötilan. Varsikin lager oluiden käyttäminen ja kypsyttely ei onnistu kunnolla jos lämpötila seilaa miten sattuu..
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Huhti 12, 2019 7:46 am

^ Tein testin autoon/kesämökille tarkoitetun kylmälaukun kanssa, siis sellaisen jossa on termopari viilentämässä ja tuuletin kierrättämässä ilmaa. Laukku oli liian pieni jotta käymispöntttö olisi sinne mahtunut, mutta kun laukun laittoi kansi auki puhkumaan viileää isompaan laatikkoon jossa oli myös käymispönttö, sai sillä kontrollerin kanssa pidettyä 10 litran käymiserän melko nätisti ale-lämmöissä. Lagerointiin tehot eivät riitä. Ei jäähdytysteholtaan siis swampcooleria juurikaan parempi, mutta vaivattomampi.

Mursulta kyllä hyvä vinkki käyttää suurta vesimäärää, se tosiaan tasaa lämmönvaihteluita aika nätisti.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Huhti 12, 2019 12:24 pm

IMG_20181116_170234073.jpg

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Huhti 12, 2019 14:20 pm

Ale-oluissa voi tietysti myös vuosisataisia perinteitä kunnioittaen keskittyä kuumimmalla kelillä tiettyihin hiivoihin / tyyleihin niin olosuhteet ja laitteiston rajoitteet eivät koskaan estä harrastusta kokonaan. Tuo on esimerkiksi hiiva jolla lämpötilakontrolli ei ihan heti muodostu rajoitteeksi...muistaakseni jotkut ulkomaisilla palstoilla kehuvat tulosta 100F:ssa (37-38C).

Salju
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Salju » Ma Huhti 15, 2019 22:05 pm

Kiitoksia paljon vinkeistä. Tuota swamp cooleria täytynee alkaa väsäämään ja myös ihan perinteitä kunnioittaen tosiaan valikoida oluttyylit siten, että käy hyvin lämpimässäkin. Eikä tuo eristetty laatikkokaan huonolta vaikuta. Pelkään vaan, että tila loppuu kesken.

Täytynee antaa ensimmäisen APAni tuolla astiassa käydä loppuun ja seuraavassa oluessa kokeilla ehkä jo tuota t-paitaa, ellen sitten jotain monimutkaisempaa ehdi vapun ja pääsiäisen aikana taiteilemaan 8)

Palaa sivulle “Mäskäten”