Kysymys hanalei ipa cloonin reseptistä

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

pottumies
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: sotkamo
18 tai yli: Olen

Kysymys hanalei ipa cloonin reseptistä

ViestiKirjoittaja pottumies » Ke Helmi 06, 2019 12:35 pm

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/734407/hanalei-ipa-clone-pog- tällaista klooni reseptiä olen katsellut ja nyt kysyisin viisaammilta ja kokeneemmilta lisätäänkö nuo appelsiinimehu,guava,candi sokeri ja passionhedelmä mäskin keittovaiheessa keittokattilaan vai vasta sitten jäähdytettyyn viertteeseen käymisastiaan ja tehdäänkö tuo whirlpool humalointi keiton jälkeen jäähdyttämättömällä vai jäähdytetyllä vierteellä?

Micolo
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

Re: Kysymys hanalei ipa cloonin reseptistä

ViestiKirjoittaja Micolo » To Helmi 21, 2019 10:18 am

Olen myös miettinyt tämän panemista. Löysin tällaisen ohjeen hedelmäisten ipojen panemista, jonka oppeja ajattelin käyttää:
http://beerandwinejournal.com/fruit-ipas-ii/

"Fruit flesh — with from whole fruits, purées, or fruit juice — can be added in secondary. Add the fruit to a sanitized bucket fermenter,and rack the beer onto it near the end of primary fermentation. The usual rule when brewing fruit beers is to use 1.0 lb. of fruit per gallon (110 g/L) for strongly flavored fruits (such as raspberries) and 2.0 lb. per gallon (220 g/L) for milder fruits (such as cherries). Following this rule generally yields a beer with a moderate level of fruit flavor. In the case of tropical fruit IPAs, such as a mango IPA, around 1.0 lb. per gallon should give a reasonable amount of flavor. Adding fruit will add some sugar to your fermenting beer. However, it will only add simple sugars — such as glucose, sucrose and fructose — that are 100% fermentable. As such, if will not effect the FG (or body) of your beer, but it will boost the “virtual OG” by a few points. Let the beer ferment the fruit sugars and contact the fruit for 7–10 days,then rack away from any fruit sediment to your keg or bottling bucket. "

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » Pe Helmi 22, 2019 19:52 pm

Tällä foorumilla joskus käytiin asiaan liittyvää keskustelua tässä ketjussa: viewtopic.php?f=35&t=3597

En ole itse vieläkään tehnyt tuollaista fruit ipaa, mutta varmaan kun kelit lämpenee ja oma panokausi starttaa niin vois kokeilla tehdä fruit- tai milkshake-ipaa. Kirjoittakaa toki millasta tuli jos päädytte tota hanalei kloonia testaaman. :cheers2:

Micolo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Micolo » Ke Helmi 27, 2019 13:52 pm

Viikonloppuna olisi tarkoitus keitellä 20L satsi. Millenniumia ei sattunut paikallisessa panimokaupassa olemaan, joten korvaan sen jollain katkerohumalalla mitä löytyy jo valmiina pakastimesta. Sitten onkin viikko aikaa löytää guavatiivisteet ja muut jotka kipataan sekundaariin.

Micolo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Micolo » La Maalis 09, 2019 15:42 pm

Kirjoitellaanpas vähän päivitystä tähän:

Maltaat:
- Viking Pale Ale (96%)
- Simpson Crystal Light 100 (4%)

Mäskäys:
- 30min/50 asteessa
- 45min/67-68 asteessa
- +ulosmäskäys

Humalat:
- 60min: 0,2g/l Columbus + 0,2g/l Azacca
- 30min: 0,4g/l Galaxy + 0,4g/l Azacca
- 5min: 0,4g/l Galaxy
- kuivahumala 1,5g/l Azacca (4-5 päivää)

Pakastimesta löytyi Columbusta, joten käytin sitä katkerona. Ilmeisesti pitäisi olla jonkin sortin vaihtoehto Millenniumille, mene ja tiedä...

Nyt viikon käyneenä, tänään siirtelen sekundaariin (SG 1.015) ja samalla lisään 4dl appelsiinimehua, 8dl guavamehua, 7dl passionmehua ja noin 1dl passionhedelmää sekä 200g vaaleaa kandisokeria. Näistä pitäisi tulla sokereita noin 220+200g edestä, joten SG nousee 0.0028 pointsia ylöspäin. Keitin mehut varmuuden vuoksi. Yhteensä näistä tuli 2l mehua eli aikalailla 10% tilavuudesta.

OG oli 1.046 siis jotain noin 4,8% vahvuista olutta on luvassa.

Hiivana käytin WLP090 ja tämä kävikin aika pirteästi, käymislämpönä olen pitänyt 18,5-19 astetta. Reilun viikon päästä cold crash ja kegitys, carbit ajattelin jonnekin 2,2 volssiin turauttaa.

pottumies
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pottumies » La Maalis 09, 2019 18:01 pm

Mistä kaupasta löysit guava ja passion mehua?

Micolo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Micolo » La Maalis 09, 2019 19:40 pm

pottumies kirjoitti:Mistä kaupasta löysit guava ja passion mehua?

Myyrmannin Citymarketista löytyi Vantaalta, luulisi löytyvän myös muualta.

pottumies
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pottumies » Ma Huhti 01, 2019 15:36 pm

Jokos on miccolo maistelemaan lopputulosta päässy?

Micolo
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Micolo » Pe Huhti 05, 2019 9:12 am

Maistamaan on päästy, hyvää olutta tuli! En ole vielä ehtinyt hakemaan Hanaleitä kaupasta, että pääsee tarkemmin vertaamaan tuotosta alkuperäiseen. Tällä reseptillä tuli hyvää hedelmäistä olutta, mutta katkeroa oilisi saanut olla hieman enemmän. Voinee johtua siitä että katkerohumalat (columbus) oli jo vanhoja. Tietysti makuasia, mutta muistaakseni Hanaleissä on pikkuisen enemmän katkeruutta. Jätin myös gelatiinit pois, niin kirkkaus ei ole lähelläkään alkuperäistä. Voisin kirjoitella tarkemmin kunhan saan Hanaleitä kaupasta ja tämän lenssun sairasteltua alta pois.

pottumies
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pottumies » Ma Huhti 08, 2019 22:23 pm

Mielellään kuulisi tarkempaa arviota tuloksesta :) Itse en ole vielä kokeilemaan päässyt tuota reseptiä kun mennynnä aika harrastuksia haittaavassa toiminnassa.

Palaa sivulle “Mäskäten”