Lageria tekemässä

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

mursu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

Re: Lageria tekemässä

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Joulu 19, 2017 11:25 am

Muutenkin pullokarbonoitaessa käynnistyy aina uusi käymisprosessi haitallisine sivutuotteineen ja hiivan vähäisestä määrästä johtuen se voi olla pidempi kuin fermentorissa joten haluat luultavasti kypsytellä pullokarbonoitua olutta ainakin muutaman viikon ennen kuin se on parhaimmillaan. Jotkut kannat myös maistuvat itsessään pahalle (yeast bite) ja maku paranee vasta kun ne hiivasolut pullokypsytyksen (tai kylmäkäsittelyn, tai kirkastuksen, tai panimoissa suodatuksen) aikana putoavat tehokkaammin pohjalle.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ti Joulu 19, 2017 21:18 pm

Startteri part 1 3l läks nätisti käymään. To täydennys ja pe panopäivä. Osaako kukaan vastata minua aiemmassa viestissä askarruttaviin kysymyksiin?
Liitteet
52363ED0-170D-44C6-8FCD-35DB93BB28D4.png

Ladis
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Häme

ViestiKirjoittaja Ladis » Su Joulu 24, 2017 6:21 am

Jaa näihin?

Herminaattori kirjoitti:Onko siitä haittaa, ettei minulla ole jo huuhteluvettä valmiina? Veden lämmityksessä ei minulla kauaa mene, eikä maltaat mielestäni hirveästi pääse kuivahtamaan. Mietin josko varuilta pitäisin maltaat keittokattilassa huuhteluvedenkin lämmityksen ajan?

Sanoisin, että ei valtavaa haittaa. Toiminee suunnilleen niin hyvin kuin pussimäskäys normaalisti toimii, ja jos olet näin tehnyt ennenkin, on prosessisi jo muovautunut siten, että otat huomioon mahdolliset menetykset tehokkuudessa.
Jos heität maltaat sinne kattilaan, tulee kyseeseen ns. "panoshuuhtelu" (batch sparge). Moni tekee niinkin, menestyksellä.

Herminaattori kirjoitti:Kannattaako pienet sokerimäärät putsata kattilasta pois ennen vierteen kaatamista takaisin astiaan? Olen vain antanut olla ja ruvennut keittelemään.

Tarkoitat varmaan sitä kiinteää ainesta joka koostuu mallaspölystä ja vierteestä? Kenties siinä on jotain proteiinejakin mukana.
Yleensä pyritään siihen, että sitä tulee keittoon mahdollisimman vähän, jotta vältyttäisiin ei-toivotuilta mauilta. Ideaalitilanteessa kaikki tuo jää mallaspetiin siivilöitäessä, mutta tällä sinunkin käyttämällä perinteisellä pussimäskäyksellä kyseinen ei oikein onnistu. Pitäisi olla astia, jossa on välipohja ja hana, jolla sitten hoitaa siivilöinti ja huuhtelu.

Todellisuudessa on kuitenkin erittäin epätodennäköistä, että maistaisit lopputuotteessa kyseisen jauhoaineksen kielteisessä mielessä. Monilla (kuten mulla) sitä päätyy keittoon aina jonkin verran, eikä se ole olutta pilannut.

Herminaattori kirjoitti:Onko humalasukat poimittava pois ennen jäähdytystä? Olen miettinyt onko 1min ennen keiton loppua lisätyistä humalista mitään hyötyä jos ne pitäisi heti noukkia.

En ainakaan itse keksi syytä, miksi pitäisi poimia.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Su Joulu 24, 2017 10:22 am

Just noihin kaipasin hieman valaistusta.

Ladis kirjoitti:Jaa näihin?

Herminaattori kirjoitti:Onko siitä haittaa, ettei minulla ole jo huuhteluvettä valmiina? Veden lämmityksessä ei minulla kauaa mene, eikä maltaat mielestäni hirveästi pääse kuivahtamaan. Mietin josko varuilta pitäisin maltaat keittokattilassa huuhteluvedenkin lämmityksen ajan?

Sanoisin, että ei valtavaa haittaa. Toiminee suunnilleen niin hyvin kuin pussimäskäys normaalisti toimii, ja jos olet näin tehnyt ennenkin, on prosessisi jo muovautunut siten, että otat huomioon mahdolliset menetykset tehokkuudessa.
Jos heität maltaat sinne kattilaan, tulee kyseeseen ns. "panoshuuhtelu" (batch sparge). Moni tekee niinkin, menestyksellä.

Sain hommattua toisen kattilan, jolla pystyin lämmittämään huuhteluveden mäskäyksen aikana. Pitää joskus kokeilla tuota panoshuuhtelua. Mittasin ominaispainon keiton jälkeen ja haluttu 1.05 sieltä tuli, joten tehokuus oli juuri sopiva.

Herminaattori kirjoitti:Kannattaako pienet sokerimäärät putsata kattilasta pois ennen vierteen kaatamista takaisin astiaan? Olen vain antanut olla ja ruvennut keittelemään.

Tarkoitat varmaan sitä kiinteää ainesta joka koostuu mallaspölystä ja vierteestä? Kenties siinä on jotain proteiinejakin mukana.
Yleensä pyritään siihen, että sitä tulee keittoon mahdollisimman vähän, jotta vältyttäisiin ei-toivotuilta mauilta. Ideaalitilanteessa kaikki tuo jää mallaspetiin siivilöitäessä, mutta tällä sinunkin käyttämällä perinteisellä pussimäskäyksellä kyseinen ei oikein onnistu. Pitäisi olla astia, jossa on välipohja ja hana, jolla sitten hoitaa siivilöinti ja huuhtelu.

Todellisuudessa on kuitenkin erittäin epätodennäköistä, että maistaisit lopputuotteessa kyseisen jauhoaineksen kielteisessä mielessä. Monilla (kuten mulla) sitä päätyy keittoon aina jonkin verran, eikä se ole olutta pilannut.

Juuri tätä ainetta tarkoitin. Putsasin tällä kertaa pohjan kaikista mäskäyksen jättämistä aineista.

Herminaattori kirjoitti:Onko humalasukat poimittava pois ennen jäähdytystä? Olen miettinyt onko 1min ennen keiton loppua lisätyistä humalista mitään hyötyä jos ne pitäisi heti noukkia.

En ainakaan itse keksi syytä, miksi pitäisi poimia.

Noukin humalat, kuten ennenkin, eli jäähdytyksen jälkeen.

Kaadoin 5l startterista noin puolet viemäriin ja loput pönttöön. Mikään vauhdikkain startti ei tunnu tulevan tuolla 12 asteessa, mutta pulputtaa jo paremmin kuin eilen. Kiitoksia vastauksesta ja hyvää joulua!
Liitteet
2017-12-24 10_18_21-20171223_092322490_iOS.jpg - OneDrive.png

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Pe Joulu 29, 2017 22:41 pm

Moikka taas.

Pönttö on ollut viikon 12 asteessa ja vesilukko ei pulputtanut, kuin todella harvoin (painellessa kannesta tai usean minuutin kuuntelun jälkeen).

Otin pöntön ulos ja mittasin FG:n. Ei ihan vielä kohdillaan vaan on n. 1.020. Tähtäimessä semmoiset 1.012.

Kun laitoin kannen kiinni ja jätin lämpöiseen niin vesilukko alkoi pulputtamaan ihan kunnolla, vaikka osa vedestä lorahti kaljan sekaan. Kannattaako minun jättää olut nyt ns. diasetyylitauolle ja käymään loppuun huoneenlämmössä vai laitanko takaisin 12 asteeseen ja annan käydä siellä vielä jonkin aikaa?

Olut on kuitenkin ollut jo viikon tuolla 12 asteessa ja vesilukko oli hiljainen.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Pe Joulu 29, 2017 23:19 pm

Luinkin toisesta keskustelusta, että oluen pitää ollakin vielä käymässä ja fg kuuluu napsahtaa kohdilleen diasetyylitauon jälkeen. Eli uv:na toiseen pönttöön ja takas kylmään. Maku oli kyllä oluessa jo nyt yllättävän hyvä ja mukavan maltainen.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Joulu 31, 2017 7:38 am

En tiedä millaisilla sydeemeillä ohjaat käymiskaapin lämpöjä. Omassa kaapissa lämpökontrolleri jolla saa aika kivasti hoidettua lämpöjen säädön.
Mun lagerointi panot menee suoraviivaisesti seuraavan kaavan mukaan.
Riittävä hiivaus, alihiivaus tekee ikävää sivumakua
Pääkäyminen 12 asteesta
Diasetyylitauko
Siirto sekundääriastiaan
Takaisin 12 asteeseen
Lämpötilan lasku 2 asteen stepeillä joka toinen pv.
Olut saa kypsyä astiassa liki nollan lämmössä pari-kolme viikkoa
Pullotus/kegitys
Pullot 12 asteeseen ja kegeihin hiilarit
Pari viikon kuluttua ensihörpyt valmiista (sakattomasta ja kirkkaasta) oluesta
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ma Tammi 01, 2018 13:24 pm

Mustola kirjoitti:En tiedä millaisilla sydeemeillä ohjaat käymiskaapin lämpöjä. Omassa kaapissa lämpökontrolleri jolla saa aika kivasti hoidettua lämpöjen säädön.
Mun lagerointi panot menee suoraviivaisesti seuraavan kaavan mukaan.
Riittävä hiivaus, alihiivaus tekee ikävää sivumakua
Pääkäyminen 12 asteesta
Diasetyylitauko
Siirto sekundääriastiaan
Takaisin 12 asteeseen
Lämpötilan lasku 2 asteen stepeillä joka toinen pv.
Olut saa kypsyä astiassa liki nollan lämmössä pari-kolme viikkoa
Pullotus/kegitys
Pullot 12 asteeseen ja kegeihin hiilarit
Pari viikon kuluttua ensihörpyt valmiista (sakattomasta ja kirkkaasta) oluesta

Ostin inkbirdin lämpöjen säätelyyn ja pidän lämpösensorin pöntön kyljessä teipillä kiinni. Toimii todella hyvin.
Käytin 12 asteessa ja nyt laitoin lämmöt tippumaan 10 asteeseen ja tiputan mahdollisimman lähelle nollaa.

Eilen siirsin diasetyylitauon jälkeen sekondääriin. Fg oli laskenut 1.010 pintaan, eli olut oli käynyt loppuun.
Ennen diasetyylitaukoa otin star sanilla suihkutetulla purkilla näytteen ja tuoksu ja maku oli hyvä.
Eilen haju, erityisesti hiiva pöntön pohjalla haisi melkein samalle, kuin aiemmat oluteräni, joita ei pysty vieläkään juomaan. Tämän oluen maussa sitä "kitkeryyttä" ei kuitenkaan ollut kauheasti ja olut maistui mukavan maltaiselta.
Onko muilla ollut diasetyylitauon jälkeen oluessa erilainen haju ja maku, kuin ennen taukoa?

Hiivauksen uskoisin olevan riittävä. Aiempien erien ongelmaksi olen epäillyt; diasetyylia/esteerisyyttä, hiivan vähäinen määrä, liian vähäinen käymisaika, hapettuminen, huuhteluveden lämpöä, mäskäyslämpöjen kontrollia tai liian hieno mallasta jne. Tällä kertaa kaikki meni kuitenkin nappiin ja käytin pöpöjä peläten vielä uusia käymisastioita ja minulla oli jopa uusi käyttämätön brewferm käytössä. Maistan parin viikon päästä jälkihumaloidessa seuraavan kerran ja jos tämäkin maistuu samalle omituisuudelle niin sitten pitää maistattaa jollain expertillä, että mikä tuo maku on.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Tammi 01, 2018 22:17 pm

Mä olen sen verran laiska, etten juurikaan tarkkaile prosessin aikana. Diasetyylitauon pidän heti kun pääkäyminen alkaa rauhoittuun. Sekundääriastiaan siirrettäessä saatan muistaessani mitata ominaispainon. Pöntön hanasta aina silloin tällöin pienet maistiaiset. Annan oluen kaikessa rauhassa kypsyä ja sakan laskeutua pohjaan. En juurikaan kiinnitä huomiota siihen mille keskentekoinen haisee tai maistuu. Kun olut menee pullotukseen/asiointiin mittaan ominaispainon. Ensimmäisen kerran vakavissani maistelen 2-3vko pullotuksesta. En pidä itseäni laadun suhteen hövelinä. Oluet on olleet kohtuullisen juotavia. Muidenkin kuin minun mielestä 8) . Veikkaukseni on, että suurin syy löytyy tuosta ajan kaa tekemistä. Uskoisin, että nyrkkisääntö vähintään kuukausi pintahiivaolusiin ja 2 kuukautta lagereihin pitää paikkaansa. Useimmiten tulee joku viikko enemmänkin kypsytysaikaa ennen astiointia ja ei se ainakaan haitaksi ole ollut...Oluessa oleva hienompikin saakka ehtii laskeutua.
Viimeksi muokannut Mustola, Ti Tammi 02, 2018 7:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Ti Tammi 02, 2018 1:43 am

Onko täällä kukaan muu kokeillut oluen käyttämistä lager-hiivalla huoneenlämmössä? Olen nyt tehnyt kaksi lager-olutta huoneenlämmössä ja mielestäni lopputulos on ollut toimiva. Brülosophy on näitä myös kokeillut, joten linkkaan tähän ne testit.

Brulosophyn testit:
W-34/70 @ 21˚C
http://brulosophy.com/2016/02/08/fermen ... t-results/
W-34/70 @ 28˚C
http://brulosophy.com/2016/04/18/fermen ... t-results/

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Su Tammi 07, 2018 17:25 pm

Onko lagerin kuivahumaloinnista kellään kokemusta? Ilmeisesti olisi ollut hyvä tehdä se diasetyylitauon aikana. Ajattelin tehdä sen, kun lagerointi on loppu ja olisi pullotuksen aika. Eli pönttö lämpimään ja humalat pariksi päiväksi sisään ja pullotus. Viikko pullot lämpimässä ja sit takaisin kylmään. Kuulostaako ok suunnitelmalta?

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Tammi 07, 2018 22:06 pm

Herminaattori kirjoitti:Onko lagerin kuivahumaloinnista kellään kokemusta? Ilmeisesti olisi ollut hyvä tehdä se diasetyylitauon aikana. Ajattelin tehdä sen, kun lagerointi on loppu ja olisi pullotuksen aika. Eli pönttö lämpimään ja humalat pariksi päiväksi sisään ja pullotus. Viikko pullot lämpimässä ja sit takaisin kylmään. Kuulostaako ok suunnitelmalta?

En nostaisi pönttöä lämpimään enää lageroinnin jälkeen.
Lageroinnin lopulla kuivahumalat sekaan vaikka viikoksi ja sitten pullotus.
Pulloja pitäisin 2-3 vkoo huoneenlämmössä ja sitten kylmään.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Ma Tammi 08, 2018 7:57 am

EeroK kirjoitti:
Herminaattori kirjoitti:Onko lagerin kuivahumaloinnista kellään kokemusta? Ilmeisesti olisi ollut hyvä tehdä se diasetyylitauon aikana. Ajattelin tehdä sen, kun lagerointi on loppu ja olisi pullotuksen aika. Eli pönttö lämpimään ja humalat pariksi päiväksi sisään ja pullotus. Viikko pullot lämpimässä ja sit takaisin kylmään. Kuulostaako ok suunnitelmalta?

En nostaisi pönttöä lämpimään enää lageroinnin jälkeen.
Lageroinnin lopulla kuivahumalat sekaan vaikka viikoksi ja sitten pullotus.
Pulloja pitäisin 2-3 vkoo huoneenlämmössä ja sitten kylmään.

Kiitti vinkeistä. Kokeilen neuvomallasi tavalla.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Pe Tammi 12, 2018 1:20 am

Mazku kirjoitti:Onko täällä kukaan muu kokeillut oluen käyttämistä lager-hiivalla huoneenlämmössä? Olen nyt tehnyt kaksi lager-olutta huoneenlämmössä ja mielestäni lopputulos on ollut toimiva. Brülosophy on näitä myös kokeillut, joten linkkaan tähän ne testit.

Juu, mä tein yhen about huoneenlämmössä just noiden artikkelien takia. Pidin ekat 2 päivää ~18°C mut sen jälkeen annoin nousta tuonne 21-22°C hujakoille joissa kämpän kylmin nurkka pyörii :) Ihan perus lageria tuli, ehkä hieman harmillisesti, tosin en tiiä mitä muuta ois voinu odottaa kun oli pelkkää Pilsner-mallasta ja Hallertau-humalaa :lol:

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Pe Helmi 02, 2018 16:22 pm

Viikko sitten pullotin lagerit. Olivat olleet siis diasetyylitauon jälkeen sekondäärissä 4vk (1vk stepettäin 1asteeseen ja 3vk 1 asteessa). Happoja ei ollut olueen ilmestynyt vielä viikossa, kuten arvelinkin, mutta ihmeelliset maut olivat taas läsnä. Se sama maku ja haju mikä aiemmissa oluissa oli ensipuraisussa läsnä ja jälkimakuna iski kuin nyrkillä päähän todella maltainen maku. Kuin olisi mallasta pureskellut. Humalat eivät maistuneet yhtään, joka johtunee kuivahumaloinnin epäonnistumisesta (1vk 1 asteessa). En tiedä onkohan tästäkin tulossa taas yksi hirvittävä olut :( onko muilla ollut tässä vaiheessa lager ihan lopullisen tuotoksen makuista?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Helmi 02, 2018 21:59 pm

Anna oluelle aikaa. Vie kellariin ja testaa muutaman kuukauden kuluttua uudestaan..

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Pe Helmi 02, 2018 23:06 pm

Ei ole kellaria, mutta pidän pullot huoneen nurkassa ja jos vaikka pullon viikossa viilennän ja maistelen. Alan jo epäillä veden ph-arvoja kun ei tule juotavaa olutta. Ostan ph-stabiloijaa seuraavaan keittoon.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » La Helmi 03, 2018 9:55 am

Jos suinkin mahdollista. Säilytä valolta suojassa ja viileässä.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Pe Helmi 16, 2018 23:33 pm

Hieman kyselyjä lagerin kuivahumalointi / pullotus asiasta. Oma lagerini on nyt +1,4c lageroitusmassa. Haluaisin sen kuivahumaloida, tuossa lämpötilassa ei taida paljoa humalanmaku tarttua, siis unohdanko koko asian. Entäpä pullotus? Paljonko noin kylmä olut sitoo itseensä hiilidioksiadia? Lähinnä ajatelen nyt jälkikäymissokerin tai panimosokerin määrää /litra olutta, mikäli pullotan tämän läpöisenä (onko muuta vaihtoehtoa)? Tämä lager on nyt kolmas yritys, kaksi edellistä on mennyt pieleen erinäisten virheiden takia. Kiitos vastaajille.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » La Helmi 17, 2018 4:02 am

Ymmärtääkseni neste/olut sitoo tarpeeksi pitkällä aikavälillä saman verran hiilidioksidia :D Neste ja kaasu pyrkivät niille annetussa tilavuudessa & paineessa tasapainoon, kylmä neste vaan pitää kaasun itsessään tiukemmin. Lämmin taasen imee & luovuttaa kaasut huomattavasti nopeammin. Tästä johtuu se että lämmin hiilihapotetun juoma kuohuu, neste luovuttaa hiilidioksidin räjähdysmäisesti kun se pyrkii tasapainoon huoneilman kanssa. Eli hiilidioksidin määrä oluessa riippuu siitä että kuinka pitkään olet pitänyt olutta eri lämpötiloissa, onko säiliö ollut ilmatiivis jne. :D Jos on pitkään ollut kylmässä ja käyminen on vielä ollut aktiivista, eli uutta hiilidioksidia on tullut niin sit oluessa voi ehkä olla enemmän kuin yleensä. Muutoin sanoisin että normimäärä. Mutta täysin mahdoton tietää, ehkä paras on maistaa vierrettä ja tunnustella onko happoja :D

Lämpimänä pullotus tietty varmempaa, kun se kylmä neste voi tietty vähän laajentua, mutta itse olen pullottanut myös ~10°C olutta samalla sokerimäärällä kuin ~22°C:ssä olleet oluet ja en kyl siinä ainakaan huomannu mitään ihmeempiä eikä räjähtänyt.

Brulosophyn testin mukaan kylmässäkin irtoaa humalaa ja ero lämpimään on todella pieni. Oiskohan tässä kyse siitä että kylmä olut imee itseensä hitaammin noita humalien aromeja, eli kylmälle oluelle ehkä hitusen pidempi kuivahumalointi vois saavuttaa samanoloisen tuloksen? :D http://brulosophy.com/2016/01/18/dry-ho ... t-results/

Palaa sivulle “Mäskäten”